بررسی رابطه بین تناسب استراتژی و ساختار سازمانی با عملکرد در شرکت های خانوادگی (مطالعه موردی شرکت های خانوادگی مستقر در شهرک های صنعتی استان یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد (مسئول مکاتبات)

2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، گروه مدیریت

چکیده

در عصر فرا رقابتی، سازمان ها با محیطی روبرو هستند که مشخصه ی آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن پویایی است. لذا سازمان ها برای استمرار و استقرار خود باید توجه بیشتر خود را به توسعه و تقویت ساختار سازمانی خود که از طریق مدیریت عملکرد صورت می گیرد، معطوف سازند. بنابراین هدف این تحقیق بررسی رابطه استراتژی و ساختار سازمانی با عملکرد شرکت های خانوادگی می باشد.جهت گردآوری داده ها در این تحقیق، از پرسشنامه برای بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل (قدرت، تجربه و فرهنگ سازمانی) و متغیرهای وابسته ی تحقیق (عملکرد، استراتژی و ساختار سازمانی) استفاده شده است. برای بررسی وجود رابطه معنادار بین متغیر ها از جدول توافقی و آزمون کی دو و به منظور آزمون فرضیه‌ها با هدف سنجش روابط میان متغیرها از رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردیده است.جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام شرکت های خانوادگی مستقر در شهرک صنعتی استان یزد می باشند،است.حجم نمونه از طریق فرمول کرکران تعداد 76 پرسشنامه توزیع شد و نهایتا 63 پرسشنامه قابل استفاده حاصل گردید.نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که فرهنگ سازمانی با ساختار سازمانی رابطه ای معنا دار اما معکوس دارد. به علاوه بعد تجربه به عنوان شاخص نفوذ خانواده در استراتژی شرکت تاثیری معنادار ومستقیم دارد و نفوذ خانواده نقش تعدیلگر را ندارد. بنابراین می توان گفت هر چقدر فرهنگ سازمانی افزایش یابد ساختار سازمانی ضعیف تر  و هر اندازه  تجربه بهبود یابد  استراتژی و به دنبال آن سطح عملکرد سازمان نیز افزایش می یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Strategy-Structure Fit And Performance In Family Firms (Case Study: family firms based in the industrial town of Yazd province)

نویسندگان [English]

  • Shahnaz Nayebzadeh 1
  • Mohammad Salari Abarghuoi 2
1
2
چکیده [English]

In the era of ultra-competitive, organizations are faced with an environment that is characterized by increasing complexity and dynamics of globalization, Therefore, organizations should pay more attention to their establishment to continue to develop and strengthen its organizational structure through performance management is focused on. Thus, the aim of this study was to investigate the relationship between strategy-structure Fit and performance in family firms strategy and organizational structure of the company is family. The data collected in this study, a questionnaire to assess the relationship between independent variables (power, experience and culture) and the dependent variables of the study (performance, strategy and organizational structure) is used .To investigate the relationship between the variables and the chi-square test of the table and compromise in order to test the hypotheses to evaluate the relationship between variables in the multivariate regression using SPSS soft ware has been developed .population-based study included all family firms are in the industrial city of Yazd. A sample of 180 companies was obtained by the formula crackers that 76 questionnaires were distributed and 63 questionnaires were analyzed finally.The results of the study indicate that a significant relationship between organizational culture and organizational structure, but the reverse. Furthermore, the influence of family experience as a direct and significant impact on corporate strategy and the role of the family, no Tdylgr. So how organizational culture can be said to grow weaker every experience, organizational structure and strategy to improve the performance of the organization increases

کلیدواژه‌ها [English]

  • Performance
  • Strategy
  • Organizational Structure
  • Family business
  • family influence