نقش چارچوب ارزیابی متوازن در بهبود توانایی مدیران در شناسایی اطلاعات برون‌سازمانی مربوط به راهبرد سازمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین (ره)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری (مسئول مکاتبات)

چکیده

در این تحقیق از طریق طراحی و اجرای یک آزمایش، تاثیر دو مولفه‌ی اصلی چارچوب ارزیابی متوازن (1) اهداف راهبردی دارای پیوند علی در نقشه‌ی راهبرد و (2) معیارهای عملکرد چهارگانه در کارت ارزیابی متوازن بر توانایی مدیران در تمایز قائل شدن بین اطلاعات برون‌سازمانی مربوط و نامربوط به راهبرد جاری سازمان بررسی می‌شود.هدف از انجام این پژوهش واکاوی اثر چارچوب ارزیابی متوازن بر توانایی مدیران در تفسیر اطلاعات ناشی از محیط کسب و کار برون‌سازمانی است. شرکت‌کنندگان این تحقیق از میان دانشجویان دوره‌ی کارشناسی ارشد و دکترای حسابداری برگزیده شده‌اند و تعداد آناندر آزمایش مقدماتی 15 نفر و در آزمایش اصلی100 نفر است.
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ارائه‌ی مجموعه‌ای از اهداف راهبردی در قالب نقشه‌ی راهبرد و ارائه‌ی کارت ارزیابی متوازن، به‌طور بااهمیتی توانایی مدیران را در شناسایی اطلاعات برون‌سازمانی مربوط به راهبرد سازمان بهبود می‌بخشد. بنابراین حسابداران مدیریت می‌توانند با طراحی و اجرای چارچوب ارزیابی متوازن در سازمان‌ها، توجه مدیران را به اطلاعات مربوط راهبردی معطوف کنند و به‌طور بالقوه از اضافه‌بار اطلاعاتی آنان بکاهند که با حجم زیادی از اطلاعات در محیط کسب و کارشان روبه‌رو هستند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of balance scorecard framework in enhancing managers’ ability to determine strategically relevant information items

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Kordestani 1
  • Mozhde Ghasemi 2
1 Associate professor at Emam Khomeini international university
2 Graduate student at Emam Khomeini international university
چکیده [English]

In this study through designing and conducting an experiment, we examine the effect that two key balanced scorecard (BSC) framework elements (1) causal linkage between strategic objectives in the strategy map and (2) performance measures categorized by scorecard perspective have on managers ability to distinguish between strategically relevant and irrelevant information items. The purpose of this research is to investigate the role of the BSC framework in enhancing managers’ ability to interpret and use information from their external business environment. The participants are chosen among graduate and PhD students of accounting course studying in Tehran and Qazvin universities. The number of them is 15 in pilot test and 100 in the Experiment. 
Research results show that presenting a set of strategic objectives using a strategy map structure and categorizing performance measures based on four scorecard perspectives enhances managers’ ability to interpret the strategic relevance of external information. Thus, management accountants can help managers to focus on strategically relevant items through designing and implementation of BSC framework. In doing so, they potentially reduce information load for managers faced with large amounts of information about their business environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic performance management systems
  • Balanced Scorecard
  • Strategy map
  • relevant information items