تاثیر اصل تطابق بر عدم اطمینان اطلاعاتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه تهران، ایران (مسئول مکاتبات)

چکیده

تئوری موجود در حوزه پژوهش حاضر، تطابق قوی هزینه ها با درآمدها را به عنوان عاملی در پیش بینی دقیق تر استفاده کنندگان و کاهش در عدم اطمینان آنها نسبت به اطلاعات حسابداری معرفی کرده است و پژوهش حاضر به این مساله می پردازد که آیا اصل تطابق می تواند، عدم اطمینان نسبت به اطلاعات حسابداری واحد تجاری را تحت تاثیر قرار دهد.بر این اساس، همبستگی بین درآمدها و هزینه ها به عنوان معیاری برای اصل تطابق در نظر گرفته شده است و عدم اطمینان اطلاعاتی با معیارهای نوسان بازده هر سهم و خطای پیش بینی سود هر سهم اندازه گیری می شود. برطبق مبانی نظری فرض بر این است که تطابق قوی، عدم اطمینان اطلاعاتی را کاهش می دهد. به همین منظور، با مطالعه دقیق ادبیات، دو فرضیه طراحی و نمونه آماری شامل 78 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای یک دوره 5 ساله، 1386 تا 1390 انتخاب شده است و مورد بررسی قرار گرفتند.بر اساس نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها، هر چه تطابق بین درآمدها و هزینه ها بیشتر باشد، نوسان بازده و خطای پیش بینی سود هر سهم کمتر خواهد بود. بنابراین، دو فرضیه این پژوهش تایید می شوند.تطابق قوی بین درآمدها و هزینه ها، منجر به کاهش در عدم اطمینان نسبت به اطلاعات حسابداری شده و همچنین موجب اصلاح و بهبود در پیش بینی و تصمیم گیری استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of the Matching Principle on Information Uncertainty

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Karami 1
  • Alireza Ghorbanzadeh 2
1 Tehran University, School of Management, Tehran, Iran
2 Master of Accountancy, Tehran University, School of Management, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: Current theories in the field have introduced high matching between expenses and revenues as the main factor in predicting stakeholders and decrease in their accounting information uncertainty. The present investigation deals with the question of whether the matching principle can affect the accounting information uncertainty in firm.
Methods: The correlation between expenses and revenues is considered as a determining factor in the matching principle based upon this concept and accounting information uncertainty is assessed through measures of volatility of stock return and forcast error of EPS. Based upon theoretical underpinnings, it is assumed that high matching decreases accounting information uncertainty. Thus, as a result of reviewing the literature, two hypotheses were formed and a sample of 78 firms listed in Tehran stock exchange in a 5-year period, 1386-1390,  was chosen and underwent scrutiny.
Results: The results of testing the hypotheses of the present investigation show that the more matching exists between expenses and revenues, the less volatility of stock return and forcast error of EPS. Therefore, both hypotheses in the investigation were confirmed.
Conclusion: Higher matching leads to the decrease in accounting information uncertainty, resulting in the improvement of prediction and decision making for stakeholders of accounting information.

کلیدواژه‌ها [English]

  • maching principle
  • information uncertainty
  • volatility of stock return
  • forcast error of EPS