بررسی وضعیت موجود مدیریت دانش معاونت‌های آموزشی و پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و ارائه راه‌کارهای ارتقائ آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس مسئول وزارت علوم تحقیات وفناوری

2 استادیار وزارت علوم تحقیقات وفناوری

3 مدیر گروه علوم انسانی وزارت علوم تحقیقات وفناوری

چکیده

امروزه مدیریت دانش یکی از جدیدترین و کلیدی‌ترین مباحث مدیریت محسوب می‌شود. بسیاری از سازما‌نها، مدیریت دانش را برای تصرف سرمایه‌های فکری کارکنان‌شان به کار می‌گیرند. (مهر علی زاده ،1388). این پژوهش با هدف بررسی وضعیت مدیریت دانش درمعاونتهای آموزشی وپژوهشی وزارت علوم تحقیقات وفناوری ، وبا درنظر گرفتن وضعیت موجود مولفه های مدیریت دانش درحوزه های یاد شده به ارائه راهکارهای ارتقائ مدیریت دانش پرداخته است .این پژوهش از لحاظ ماهیت توصیفی – پیمایشی واز نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی ،کارشناسان،روئسای ادارات ومدیران حوزه آموزشی وپژوهشی که -- نفرمی باشد .برای جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از  t-استودنت وآزمونهای آنالیزواریانس و جفت میانگین تیماری دانکن ونرم افزارهای   SpssوStatistica  6/0 بهره گرفته شده است.روایی پرسشنامه توسط اساتید صاحب نظردرحوزه این تحقیق به تایید رسیده.پایایی پرسشنامه نیز با انجام آزمون آلفای کرونباخ (961/0)اثبات شد .یافته های تحقیق نشان می دهد که وضعیت مدیریت دانش در معاونت پژوهشی در وضعیت مطلوب، ومعاونت آموزشی دروضعیت  نامطلوب قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of current situation of knowledge management in ministry of science research and technology in Iran for presentation approach to progressive them

نویسندگان [English]

  • Ahmadreza Hejazi 1
  • Reza Norouzzade 2
  • Behzad Mohammadinejad 3
1 Ministry of Science, Research and Technology
2 Ministry of Science, Research and Technology
3 Ministry of Science, Research and Technology
چکیده [English]

Nowadays, Knowledge Management is considered as one of the newest and most important topics in management. Most of organizations apply Knowledge Management for evacuating mental capitals of their employees (Mehrali Zadeh, 2009). This research, with purpose of studying on knowledge management status in Committee District of Ministry of Sciences, Research & Technology and presenting strategies for its promotion, and also by considering status of Knowledge Management quintuple components including:. From the viewpoint of nature this research is descriptive-geodesic and is an applied research. Statistical society includes members of Faculty Board and Committee District Experts of Ministry of Sciences, Research & Technology that are 594 persons. For collecting information incontestable questionnaire is applied. Data analysis has been performed through t- student, variance analysis tests and Duncan’s moderate duplicate and also Spss and Statistica 6/0. Validity of this questionnaire has been confirmed by guide and counselor professors and some of specialists in this field and its corrections have been regulated after gaining their viewpoints. Reliability of this questionnaire has been computed by Cronbach's alpha test and point of 0.961 shows its high reliability. Findings gained according to variance analysis and Duncan’s moderate duplicate tests in this research show that Knowledge Management status in researching, technical, and also cultural and social deputations in comparison with other deputations is in appropriate state. Knowledge Management status in Minister’s departments and student deputation is in middle level and educational, administrative and financial deputations and resources management department about executing Knowledge Management is in inappropriate state. Accordance with these findings, establishment and disassembly of  Knowledge Management in Committee District of Ministry of Sciences, Research Technology helps to achievement of organization goals and vocatio .               

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • knowledge creation
  • knowledge achievement
  • Ministry of Sciences
  • Research & Technology