شناسایی و رتبه بندی موانع و عوامل تسهیل‌کننده مدیریت دانش در دانشکده‌های حسابداری و مالی (رویکرد تحلیل سلسله مراتبی گروهی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه امام صادق (ع)

2 دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه امام صادق (ع)

چکیده

مدیریت دانش عامل کلیدی در سازمان‌های مرتبط با حوزه پژوهش و آموزش است و می‌تواند در ارتقای بهره‌وری دانشگاه‌ها و سایر مؤسساتی که فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌دهند بخصوص دانشکده­های حسابداری و مالی که روند پیشرفت و توسعه دانش در آنها چشمگیر است، نقشی کلیدی بازی کند. فرآیند جمع آوری، خلق و اشاعۀ دانش با موانع و تسهیل کننده‌های زیادی روبرو است که شناخت آنها و برنامه­ریزی برای تقویت عوامل تسهیل کننده یا حذف موانع باعث افزایش رشد تولید علم در دانشکده­ها خواهد شد.
این مطالعه چگونگی ادراک اساتید و دانشجویاندانشکده­های حسابداری و مالی از موانع و عوامل تسهیل‌کننده مدیریت دانش را نشان می‌دهد. بدین منظور سه حوزه جنبه‌های فردی، جنبه‌های اجتماعی- سازمانی و جنبه‌های فنی در قالب سه جنبه از موانع و عوامل تسهیل‌کننده مدیریت دانش از طریق پرسش­نامه مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه موانع و تسهیل کننده­های تایید شده براساس تحلیل سلسله مراتبی گروهی رتبه بندی گردید و براساس آن نتایج بدست آمده مورد تحلیل و بررسی واقع شد.
نتایج حاصله حاکی از این است کهویژگی های فردی هم در عوامل تسهیل کننده و هم در موانع مدیریت دانش از اهمیت اول برخوردار است. فرهنگ نامناسب سازمانی، عدم آموزش و مشکلات انگیزشی تعدادی از موانع متعددی هستند که در دانشکده­های حسابداری و مالی بر سر راه مدیریت دانش قرار دارند. انگیزه و پاداش،تحصیلات و آموزش، استفاده از فناوری اطلاعات و منابع انسانی واجد شرایط و دارای صلاحیت هم از جمله تسهیل کننده‌های مدیریت دانش در این دانشکده­ها می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and Ranking Barriers and Facilitators to Knowledge Management in Accounting and Finance Faculties (GAHP Approach)

نویسندگان [English]

  • Hamed Tajmir Riyahi 1
  • Salman Esmaeili Atooei 2
1 Ph.D. Student in Finance at Emam Sadegh University
2 Master Student in Finance at Emam Sadegh University
چکیده [English]

Knowledge management is a key factor in research and education institutions, and can improve productivity in universities and other institutions doing research especially in Accounting and Finance Faculties because the knowledge of finance & accounting is improving quickly. Process of collection, the creation and promotion of knowledge and facilitate faces many barriers. Understanding the barriers and facilitators is important to universities and research centers, because this enable them to facilitate the process so smooth and objective.
This research shows the perception of researchers and teachers of Accounting and Finance Facultiesin various universities about the barriers and facilitating factors of knowledge management. Three areas contain individual aspects, social- organizational aspects and technical aspects of the barriers and facilitating factors of knowledge management through questionnaire were examined and ranking with GAHP approach, finally analysis the result based on expert opinion.
The results indicate that the individual characteristics have the highest important in both barriers and facilitators of knowledge management. Improper Culture Organization, the lack of education and motivation problem is a number of problems that are in universities of Iran in the way of knowledge management. Motivation and reward, education and training, use of information technology and qualified human is some of knowledge management facilitators in the universities.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • knowledge management
  • Barriers
  • Facilitators
  • GAHP Approach
  • Accounting and Finance Faculties