تحلیل هزینه و استخراج تابع هزینۀ آموزش عالی در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی-دانشکده اقتصاد وحسابداری

2 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

3 کارشناسی ارشد برنامه ریزی سیستم های اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی وکارشناس ارشد بودجه دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

از آنجایی که سرمایه گذاری در دانشگاه ها منجر به سرمایه گذاری در نیروی انسانی خواهد شد و سرمایه انسانی معمولا تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی دارد بنابراین بررسی هزینه های آموزش عالی کشور واستخراج تابع هزینه آن علاوه بر کمک به برنامه ریزان توسعه برای ارزیابی هزینه های مرتبط با افزایش کمی یا ارتقای سرمایه های انسانی ، می تواند به تخصیص بهینه اعتبارات هزینه ای و سرمایه ای در دانشگاه ها کمک نماید. هدف اصلی این تحقیق بررسی وتحلیل انواع هزینه در آموزش عالی واستخراج تابع هزینه آموزش عالی می باشد. به همین منظور با استفاده از اعتبارات هزینه ای و تعداد دانشجویان سال 1388 دانشگاه های غیرپزشکی (داده های مقطعی) تابع هزینه کاب داگلاس و ترانسلوگ آموزش عالی  بر اساسروش‌های آماری و اقتصادسنجی استخراج شده اند. نتایج تحقیق حاکی از وجود صرفه جویی مقیاس در دانشگاه های  نمونه می باشد. این بحث به لحاظ اقتصادی بیانگر آن است که با افزایش تولید( توسعه دانشگاه ها) ، هزینه واحد تولید کاهش می یابد. هم چنین بررسی ها نشان داد که شکل تابع هزینه آموزش عالی از شکل عمومی و مرسوم تابع هزینه تبعیت می نماید. برآورد هزینه سرانه دانشگاه نیز در مقاطع تحصیلی با یکدیگر تفاوت دارند که این امر می تواند ناشی از قدمت ، عوامل ساختاری ، ترکیب نیروی انسانی ، وضعیت فیزیکی و منطقه ای آنها باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of cost and cost function of higher education in Iran

نویسندگان [English]

  • Gholamreza Geraeenejad 1
  • Teymoor Mohammadi 2
  • Masoomeh Zadmard 3
1 Assistant professor of Tehran central Branch, Islamic Azad University
2 Assistant professor of Allame Tabatabaee University
3 Master Student in Economic system in Tehran central Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

As investment in the universities will effect the investment on human resources , and human capital usually effect on economic growth, So investigating  the higher education expenditures and estimating cost functions helps development planners for analyzing the average of quantity growth and human capital improvement and also it can help optimal  distribution of
" Expenditure and Investment Credit "  in the universities.
The main goal in this research is investigating and analyzing the different kind of expenditures and estimating the cost function of higher education in Iran. Hence we use expenditure credit and the number of students in  non-medical  universities (year:1388)  using statistical and econometrics methods and cross section data   for estimating   cub-douglus and teranslog cost functions.
The results show return on scale in these universities. It means that  increasing the number of students decrease unit production cost. The second result is about the shape of cost function. It clearly shows cost function of higher education in non-medical   universities has a common shape as a quadratic function. Also we  have estimated different unit cost for different universities in different level (e.q  B.sc M.sc and phD.  Students) .this is because of oldness,structional factors, the combination of human force or physical condition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cost function
  • unit Student cost
  • recurrent expenditures
  • expenditures credit
  • labour force price
  • the price of research activities
  • non-medical universities