ارزیابی تاثیر خوانایی صورتهای مالی و اعتبار گزارشگری مالی بر ارزش آفرینی شرکتها از دیدگاه سهامداران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران

2 گروه حسابداری ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

3 گروه مدیریت ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران ،تهران ، ایران

4 گروه حسابداری ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران

چکیده

در دهه های اخیر،توسعۀ بازارهای سرمایه و پیچیدگی روز افزون بازارها و رویدادهای مالی و اقتصادی، انتظارات از حسابداری را افزایش داده و علاوه بر اطلاعات عددی و مالی، خواستار ارائۀ اطلاعات غیرعددی،غیرمالی و توصیفی نیز شده است در گزارش های توضیحی حسابداری همیشه انتخاب های زیادی وجود دارد که این انتخاب ها را مدیر و نویسنده انجام می دهد و در آنها درجاتی از اختیار در رابطه با محتوای گزارش و حتی شکل آن وجود دارد. در این تحقیق سعی گردید از سایر جنبه هایی که از دیدگاه سایر محققین مغفول مانده است مورد بررسی قرار گیرد بنابراین هدف اصلی این تحقیق ارزیابی تاثیر خوانایی صورتهای مالی و اعتبار گزارشگری مالی بر ارزش آفرینی شرکتها از دیدگاه سهامداران می باشد.برای انجام این تحقیق نمونه ای از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از روش نمونه گیری انتخاب گردید. این پژوهش، برای دوره 1394 الی 1399 در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت. روش آماری مورد استفاده در این تحقیق روش رگرسیون چند متغیره به شیوه پانل دیتا می باشد.نتایج حاصل شده از آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بهبود در خوانایی صورتهای مالی و اعتبار گزارشگری مالی باعث افزایش در میزان ارزش آفرینی شرکتها از دیدگاه سهامداران شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the effect of readability of financial statements and financial reporting credibility on companies' value creation from the perspective of shareholders

نویسندگان [English]

  • Arash Behdash 1
  • Ehsan Rahmaninia 2
  • reza tehrani 3
  • A Akbar Chahar Mahali 4
1 Department of Accounting, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Department of Accounting, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Reza Tehrani, Department of Management , Tehran University, Tehran, Iran
4 Department of Accounting, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In recent decades, the development of capital markets and the increasing complexity of markets and financial and economic events have increased the expectations of accounting and in addition to numerical and financial information, it has also demanded non-numerical, non-financial and descriptive information in explanatory accounting reports. There are many choices made by the manager and the author, and there is a degree of authority over the content of the report and even its form. In this study, we tried to examine other aspects that have been neglected from the perspective of other researchers, so the main purpose of this study is to assess the impact of financial statement readability and financial reporting validity on companies' value creation from the perspective of shareholders. One of the companies listed on the Tehran Stock Exchange was selected using the sampling method. This research was conducted for the period 1394 to 1399 in Tehran Stock Exchange. The statistical method used in this research is multivariate regression method using data panel method. The results of testing the research hypotheses showed that the improvement in the readability of financial statements and financial reporting credit has increased the value creation of companies from the perspective of shareholders. .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Reporting Credibility
  • Readability of Financial Statements
  • Value Creation of Companies from the Perspective of Company Shareholders
  • آزادی، کیهان و عزیزمحمدلو، حمید و تصدی کاری، محمدجواد و خدمتگذار، حمید،1400،اثر خوانائی صورتهای مالی بر ریسک سقوط قیمت سهام و رفتار سهامداران، فصلنامه دانش حسابداری مالی، دوره: 8، شماره: 1
  • بشیری منش، نازنین و اورج اوغلی، نیر،1400،تاثیر بیش اطمینانی مدیران بر لحن گزارشگری مالی، فصلنامه پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری، دوره: 1، شماره: 2
  • بشیری منش، نازنین و صمیمی، امین،1400،خوانایی متن صورتهای مالی و استراتژی های حسابرسان در مواجه با ریسک حسابرسی، فصلنامه پژوهش های تجربی حسابداری، دوره: 11، شماره: 1
  • رستمی مازویی, نعمت، ۱۳۹۷، تبیین نقش حسابداری مدیریت در فرآیندهای کارآفرینی با تاکید بر مفهوم ارزش آفرینی، اولین همایش ملی کارآفرینی، چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس،
  • صفری گرایلی، مهدی، رضایی ،یاسر و محمد نوروزی. (1396). مدیریت سود و خوانایی گزارشگری مالی: آزمون تجربی رویکرد فرصت‌طلبانه. دانش حسابرسی،سال هفدهم، شمارۀ 69، صص217-230.
  • ناظمی اردکانی, مهدی, عارف منش, زهره, دهقان دهنوی, سمیه. (1398). تأثیر گزارشگری مالی اینترنتی بر ارزش شرکت. پژوهش های تجربی حسابداری, 8(4), 323-350.
  • نظری، هنگامه، حصارزاده، رضا و محمدرضا عباس‌زاده. (1395). بررسی تأثیر ساخت زبان گزارش‌های مالی بر میزان تمایل به سرمایه‌گذاری. پژوهش‌های حسابداری مالی، سال هشتم، شمارۀ 4، صص 55-76.
  • Ajina A., Danielle S., Lakhal F. (2018). Corporate Disclosures, Information Asymmetry and Stock-Market Liquidity in France. The Journal of Applied Business Research, Vol. 31, pp. 223-238-.Jensen M.C.,
  • Arya, A., J. C. Glover, and S. Sunder. 2003. Are unmanaged earnings always better for shareholders? Accounting Horizons 17 (s-1): 111–116. doi:10.2308/acch.2003.17.s-1.111
  • Baginski, S. P., Hassell, J. M. and Kimbrough, M. D. (2004). Why do managers explain their earnings forecasts? Journal of Accounting Research, Vol. 22, No.1, Pp. 1-29.
  • Beyer, A., I. Guttman, and I. Marinovic. 2014. Earnings Management and Earnings Quality: Theory and Evidence. Available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id¼2516538
  • Clatworthy, M., & M. J. Jones. (2001). the effect of thematic structure on the variability of annual report readability. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 14, No. 3, Pp. 311-326.
  • Chia-Chun Hsieh., Kai Wai Hui., Yao Zhang. (2020). Analyst Report Readability and Stock Returns. Journal of Business Financ& Accounting, Vol. 43, Issue 12-, pp. 98130-.
  • Davis, D. M, Brennan, N. M. (2007). Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: Incremental information or impression management? Journal of Accounting Literature.Vol.45, No. 26, Pp. 116-195.
  • Dechow, P. M., and R. G. Sloan. 1991. Executive incentives and the horizon problem: An empirical investigation. Journal of Accounting and Economics 14 (1): 51–89. doi:10.1016/0167-7187(91)90058-S
  • Demski, J. S. 1998. Performance measure manipulation. Contemporary Accounting Research 15 (3): 261–285. doi:10.1111/j.1911-3846. 1998.tb00560.x
  • Dutta, S., and Q. Fan. 2014. Equilibrium earnings management and managerial compensation in a multiperiod agency setting. Review of Accounting Studies 19 (3): 1047–1077. doi:10.1007/s11142-014-9279-6
  • Dye, R. A. 1988. Earnings management in an overlapping generations model. Journal of Accounting Research 26 (2): 195–235. doi:10. 2307/2491102
  • Fischer, P. E., and R. E. Verrecchia. 2000. Reporting bias. The Accounting Review 75 (2): 229–245. doi:10.2308/accr.2000.75.2.229
  • Freeman, R. N., and S. Y. Tse. 1992. A nonlinear model of security price responses to unexpected earnings. Journal of Accounting Research 30 (2): 185–209. doi:10.2307/2491123
  • Fang, Xiaohua. Yutao Li., Baohua Xin, Wenjun Zhang. (2017). the Effect of Annual Report Readability on Cost of Debt. 2015 Canadian Academic Accounting Association (CAAA) Annual Conference. December 14, 2017.
  • Jones, J. J. 1991. Earnings management during import relief investigations. Journal of Accounting Research 29 (2): 193–228. doi:10 2307/2491047
  • Kanodia, C., H. Sapra, and R. Venugopalan. 2004. Should intangibles be measured: What are the economic trade-offs? Journal of Accounting Research 42 (1): 89–120. doi:10.1111/j.1475-679X.2004.00130.x
  • Loughran T., McDonald B. (2019).When is a liability not a liability? Textual analysis, dictionaries, and 10-Ks. Journal of Finance. Vol. 66, pp.3565-.
  • Marinovic, I. 2013. Internal control system, earnings quality, and the dynamics of financial reporting. Rand Journal of Economics 44 (1):145–167. doi:10.1111/1756-2171.12015
  • Plantin, G., H. Sapra, and H. S. Shin. 2008. Marking-to-market: Panacea or Pandora’s Box? Journal of Accounting Research 46 (2): 435–460. doi:10.1111/j.1475-679X.2008.00281.x
  • Stanton, P., Stanton, J. & Pires, G. (2004). Impressions of an annual report: An experimental study. Corporate Communications: An International Journal, Vol. 9, No. 1, Pp. 57-69
  • Stocken, P. C. 2000. Credibility of voluntary disclosure. RAND Journal of Economics 31 (2): 359–374. doi:10.2307/2601045
  • Tetlock, P. C., Saar-Tsechansky, M. & Macskassy, S. (2008). More than words: Quantifying language to measure firms’ fundamentals. Journal of Finance. Vol. 63, No. 3, Pp. 1437-1467.
  • Ying Liang, Iva´n Marinovic, Felipe Varas 2018 " The Credibility of Financial Reporting: A Reputation Based Approach" THE ACCOUNTING REVIEW, Vol. 93, No. 1, January 2018 pp. 317–333
  • Yuthas, K., Rogers, R., & Dillard, J. F. (2002). Communicative action and corporate annual reports. Journal of Business Ethics, Vol. 41, No. 2, Pp. 141-157.