تأثیر قابلیت بازاریابی شرکت بر بازده سهام، ارزش شرکت و جریان‌های نقدی با استفاده از تابع مرزی تصادفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 کارشناس ارشد حسابداری مدیریت.

چکیده

مدیران برای موفقیت پایدار شرکت در بازار رقابتی و شرایط متغیر آن، باید با استفاده از توان و استعداد شرکت در بازاریابی، مهارت‌ها و دانش لازم را در کنار منابع دیگر به‌کار گیرند تا از این طریق بتوانند برای شرکت ارزش‌آفرینی کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر قابلیت بازاریابی شرکت بر عملکرد شرکت، ارزش‌آفرینی و جریان‌های نقدی آن است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. به منظور همگن‌سازی داده‌ها و امکان انجام تحلیل‌های آماری بهینه، با استفاده از روش حذف سیستماتیک، ۱۲۷ شرکت در دوره زمانی ۱۰ ساله (1399-1390) به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابتدا برای تحلیل داده‌ها با استفاده از تابع مرزی تصادفی و اقلام صورت‌های مالی، داده‌های قابلیت بازاریابی استخراج و در هر 3 مدل نهایی پژوهش به‌کار گرفته شد. مدل‌های نهایی پژوهش نیز با استفاده از رگرسیون چند متغیره براساس داده‌های ترکیبی مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش در سطح اطمینان ۹۵ درصد نشان داد، قابلیت بازاریابی شرکت بر بازده سهام، شاخص کیوتوبین و نسبت گردش وجوه نقد تأثیر مثبت دارد. بر این اساس، توان و استعداد مشهود و نامشهود شرکت در بازاریابی موجب ارتقای عملکرد، ارزش و جریان‌های نقدی شرکت می‌شود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد اهرم مالی بر بازده سهام و نسبت گردش وجوه نقد تأثیر منفی و معنادار دارد. فرصت رشد شرکت به‌طور معناداری بر بازده سهام و شاخص کیوتوبین تأثیر مثبت دارد. همچنین، افزایش درآمد عملیاتی شرکت موجب افزایش معنادار بازده سهام، شاخص کیوتوبین و نسبت گردش وجوه نقد شرکت می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Company's Marketing Capability on its Return on Stock, Corporate Value, and Cash Flows Using the Stochastic Frontier Approach

نویسندگان [English]

  • Behrooz Badpa 1
  • Darioush Akhtarshenas 2
  • MohammadReza Farokhinezhad 3
1 Assistant Professor of Accounting, University of Ilam, Ilam, Iran
2 Assistant Professor of Accounting, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
3 Master of Accounting.
چکیده [English]

To help companies reach sustainable success in the competitive market and its changing conditions, their power and talents in marketing along with the required skills and knowledge as well as other resources must be utilized by managers in order to create value for such entities. The present study aimed to investigate the effect of the company's marketing capability on its performance, value creation, and cash flows. The statistical population accordingly included the companies listed on the Tehran Stock Exchange. To homogenize the data and make it possible to perform optimal statistical analyses, a total number of 127 companies operating in a 10-year period (2011-2020) were selected as the statistical samples using the systematic removal sampling method. First, the company's marketing capability data were extracted to analyze them via the stochastic frontier approach and the financial statement items, and then incorporated into all three final research models, which were further tested using multivariate regression based on combined data. The study results at a 95% confidence interval revealed that the company's marketing capability had a positive effect on stock return, the Q-Tobin ratio, and cash flow ratio. Accordingly, the tangible and intangible power and talents of the company in marketing could enhance its performance, value, and cash flows. Other results correspondingly demonstrated that financial leverage had a significantly negative effect on stock return and cash flow ratio. As well, the company's growth opportunity had a significantly positive impact on stock return and the Q-Tobin ratio.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Marketing Capability
  • Return on Stock
  • Corporate Value
  • Cash Flows
  • Stochastic Frontier Approach
حسین‌زاده‌ شهری، معصومه؛ حبیبی، معصومه؛ حیدری، وجیهه. (1394). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر حس‌گری و شکل‌گیری استراتژی خالق و به موقع بازاریابی. تحقیقات بازاریابی نوین، 5(1)، 128-107.
خوشکار، فرزین؛ امیریان، علیرضا؛ جودکی، رضا. (1398). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر بازده غیرعادی سهام با در نظر گرفتن نقش رشد. پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی، 3(4)، 66-53.
رحیم‌نیا، فریبرز؛ کفاش‌پور، آذر؛ پوررضا، ملیحه. (1391). جهت‌گیری استراتژیک و قابلیت‌های بازاریابی. مطالعات مدیریت راهبردی، 3(12)، 166-145.
شریف‌آزاده، محمدرضا؛ بصیرت، مهدی. (1392). تخمین کارایی فنی صنعت لوله‌های گاز و نفت ایران براساس برآورد تابع مرزی تصادفی. مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، 24، 181-200.
مران‌جوری، مهدی؛ وکیلی فرد، حمیدرضا؛ پورزمانی، زهرا؛ رییس‌زاده، سید محمدرضا. (1397). آزمون رفتار حسابرسان در برقراری توازن بین وظایف ذاتی حسابرسی و فعالیت‌های بازاریابی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(28)، 28-15.
موسایی، میثم؛ مهرگان، نادر؛ رنجبر داغیان، رضا. (1389). بررسی‌کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس به‌روش تابع مرزی تصادفی (مطالعه موردی شعب بانک رفاه). پژوهش‌ها وسیاست‌های اقتصادی، 18(56)، 52-27.
نورالهی، سمیه؛ کفاش­پور، آذر؛ حدادیان، علیرضا. (1392). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد بازار به واسطه متغیر خلق ارزش برتر برای مشتری در صنایع غذایی شهرک صنعتی توس مشهد. در دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گلستان، گرگان.
نوع‌پسند اصیل، سیدمحمد؛ رمضان‌پور، اسماعیل؛ عطاری‌اصل، پیمان. (1395). تأثیر قابلیت بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد سازمان (مطالعه موردی پتروشیمی تبریز). مدیریت بهره‌وری، 9(36)، 124-95.
Anderson, E. W., Fornell, C., & Mazvancheryl, S. K. (2004). Customer satisfaction and shareholder value. Journal of Marketing, 68(4), 172-85.
Angulo-Ruiz, F., Donthu, N., Prior, D., & Rialp, J. (2014). The financial contribution of customer-oriented marketing capability. Journal of the Academy of Marketing Science, 42, 380–399.
Angulo-Ruiz, F., Donthu, N., Prior, D., & Rialp, J. (2018). How does marketing capability impact abnormal stock returns? The mediating role of growth. Journal of Business Research, 82, 19-30. ‏
Bolton, R. N. (1998). A dynamic model of the duration of the customer’s relationship with a continuous service provider: The role of satisfaction. Marketing Science, 17(1), 45–65.
Chung, K., & Pruitt, S. W. (1994). A simple approximation of Tobin’s q. Financial Management, 23(3), 70–74.
Cretu, A. E., & Brodie, R. J. (2007). The influence of brand image and company reputation where manufacturers market to small firms: A customer value perspective. Industrial Marketing Management, 36(2), 230–240.
Daniel, K., & Titman, S. (2006). Market reactions to tangible and intangible information. Journal of Finance, 61(4), 1605–1643.
Day, G. S. (1994). The capabilities of market-driven organizations. Journal of Marketing, 58, 37-52.
Dutta, S., Narasimhan, O., & Rajiv, S. (1999). Success in high-technology markets: Is marketing capability critical? Marketing Science, 18(4), 547-568.
Ejrami, M., Salehi, N., & Ahmadian, S. (2016). The effect of marketing capabilities on competitive advantage and performance with moderating role of risk management in importation companies. 1st International Conference on Applied Economics and Business, 36, 22-28.
Fang, E., Palmatier, R. W., & Steenkamp, J. B. E. (2008). Effect of service transition strategies on firm value. Journal of Marketing, 72(5), 1–14.
Fornell, C., Mithas, S., Morgeson, F. M., & Krishnan, M.S. (2006). Customer satisfaction and stock prices: high returns, low risk. Journal of Marketing, 70(1), 3-14.
Gruca, T. S., & Rego, L. L. (2005). Customer satisfaction, cash flow, and shareholder value. Journal of Marketing, 69(3), 115-30.
Hanssens, D. M., Rust, R. T., & Srivastava, R. K. (2009). Marketing strategy and wall street: nailing down marketing’s impact. Journal of marketing, 73(6), 115-118.
Hosseinzadeh, M., Habibi, M., heydari, V. (2015). The effect of marketing capabilities on sense-making and shaping the creative and timely marketing strategy. New Marketing Research Journal, 5(1), 107-128 [In Persian].
Khoshkar, F., Amirian, A., & Judaki, R. (2019). The effect of marketing capabilities on abnormal stock returns considering the role of growth. Quarterly Journal of Research in Accounting and Economic Sciences, 3(4), 53-66 [In Persian].
Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: The construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing, 54 (2), 1-18.
Kothari, S. P. (2001). Capital markets research in accounting. Journal of Accounting and Economics, 31(1–3), 105–231.
Kozlenkova, I. V., Samaha, S. A., & Palmatier, R. W. (2014). Resource-based theory in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 42, 1–21.
Lieberman, M. B., & Dhawan, R. (2005). Assessing the resource base of Japanese and US auto producers: A stochastic frontier production function approach. Management Science, 51(7), 1060–1075.
Luo, X., & Donthu, N. (2006). Marketing’s credibility: A longitudinal investigation of marketing communication productivity and shareholder value. Journal of Marketing, 70(4), 70-91.
Maranjory, M., Vakilifard, H., Poorzamani, Z., & Raiiszadeh, S. (2018). Test of auditor’s behavior in making balance between the inherent tasks of auditing and marketing activity. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 7(28), 15-28 [In Persian].
Morgan, N. A., Clark, B. H., & Gooner, R. (2002). Marketing productivity, marketing audits, and systems for marketing performance assessment: Integrating multiple perspectives. Journal of Business Research, 55(5), 363–375.
Morgan, N. A., Slotegraaf, R. J., & Vorhies, D. W. (2009). Linking marketing capabilities with profit growth. International Journal of Research in Marketing, 26, 284-293.
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., & Mason, C. H. (2009). Market orientation, marketing capabilities, and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909-920.
Morgan, N.A. (2012). Marketing and business performance. Journal of the Academic Marketing Science, 40(1), 102-119.
Musai, M., Mehregan, N., & Ranjbar-Daghiyan, R. (2011). Investigating the efficiency of branches of Refah Bank based on stochastic frontier analysis approach. Quarterly Journal of Economic Research and Policies, 18(56), 27-52 [In Persian].
Nath, P., Nachiappan, S., & Ramanathan, R. (2010). The impact of marketing capability, operations capability and diversification strategy on performance: A resource-based view. Industrial Marketing Management, 39, 317–329.
Noorullahi, S., Kafashpour, A., & Hadadian, A. (2013). Investigating the effect of marketing capabilities on market performance through the variable of creating superior value for the customer in the food industry of Toos Industrial Town, Mashhad. The Second Conference on Modern Management Sciences. 5 September, Golestan Province, Gorgan [In Persian].
Nopsandasiel, S., Ramazan pour, A., & Attari Asl, P. (2016). The effect of marketing, innovation and learning capabilities on organization’s performance (Case study: Tabriz Petrochemical Company). The Journal of Productivity Management, 9(36), 95-124 [In Persian].
Rahimnia, F., Kaffashpoor, A., pourreza, M. (2013). Strategic orientation and marketing capabilities. Journal of Strategic Management Studies, 3(12), 145-166 [In Persian].
Sharif-Azadeh, M., & Basirat, M. (2013). Estimating technical efficiency of iranian oil and gas pipe manufacturing industry using stochastic frontier function estimation. The Journal of Economic Studies and Policies, 0(24), 181-200 [In Persian].
Sok, P., O’Cass, A., & Sok, K. M. (2013), Achieving superior SME performance: overarching role of marketing, innovation, and learning capabilities. Australian Marketing Journal, 21(3), 161-167.
Srinivasan, S., & Hanssens, D. M. (2009). Marketing and firm value: metrics, methods, findings, and future directions. Journal of Marketing Research, 46(3), 293-312.
Srivastava, R. K., Shervani, T. A., & Fahey, L. (1998), "Market-based assets and shareholder value: a framework for analysis. Journal of Marketing, 62(01), 2-18.
Sun, W., Ding, Z., & Price, J. (2020). Board structure and firm capability: An environment embedded relationship between board diversity and marketing capability. Industrial Marketing Management, 90, 14–29.
Taleghani, M., & Mehdizadeh, M. (2016). The Effect of electronic marketing moderator variable on the relationship between marketing capabilities and corporate performance. Business Management, 8(2), 355-374.
Vorhies, D. W., & Morgan, N. A. (2005). Benchmarking marketing capabilities for sustainable competitive advantage. Journal of Marketing, 69(1), 80–94.
Vorhies, D. W., Orr, L. M., & Bush, V. D. (2011). Improving customer-focused marketing capabilities and firm financial via marketing exploration and exploitation. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 736–756.
Wang, T. (2010). Marketing capability, analyst recommendations, and firm value. PhD Thesis, The University of Texas at Arlington.