نقش مولفه های سازگاری اخلاقی و قابلیت اطمینان شرکا در موفقیت ادغام موسسات حسابرسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

3 دانشیار گروه حسابداری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران

چکیده

افزایش درهم تنیدگی اقتصاد جهانی و پیچیدگی کسب و کارها سبب شده است انتخاب شرکا صرفاً با معیارهایی از جنس منابع و نتایج مالی مناسب نبوده و طیفی از معیارها که بر جنبه‌هایی از فرهنگ یا بینش شرکا تمرکز می‌کنند در کانون توجه شرکا قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین سازگاری اخلاقی و قابلیت اطمینان شرکا با میانجی‌گری هماهنگی بین سازمانی بر موفقیت در ادغام موسسات حسابرسی تدوین شده ‌است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده‌ها، از نوع پیمایشی می‌باشد. قلمرو موضوعی این پژوهش در حیطه پژوهش‌های رفتاری حسابداری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه حسابداران رسمی شاغل در حرفه حسابداری و حسابرسی در سال 1401 می‌باشد. روش نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی بوده که در نهایت 390 نفر پرسش‌نامه‌های تحقیق را تکمیل نموده‌اند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی معادلات‌ساختاری استفاده ‌شده است .نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌ها با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی نشان می‌دهد، سازگاری اخلاقی و قابلیت اطمینان شرکا رابطه مثبت و معناداری با هماهنگی بین سازمانی و هماهنگی بین سازمانی نیز دارای رابطه‌ای مثبت و معنادار با موفقیت در ادغام موسسات می‌باشد. همچنین آشنایی با بازار خدمات حسابرسی رابطه بین هماهنگی بین سازمانی و موفقیت در ادغام موسسات را تعدیل نمی‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of the components of ethical compatibility and reliability of partners in the success of mergers of audit firms

نویسندگان [English]

  • vahed azari 1
  • bahram hemmati 2
  • mahdi moradzadehfard 3
  • Seyed Hosein Hoseiny 2
1 Ph.D. Student in Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
3 Associate Professor, Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran
چکیده [English]

The increase in the intertwining of the global economy and the complexity of business has caused the selection of partners to be not only suitable with criteria such as resources and financial results, but a range of criteria that focus on aspects of the partners' culture or insight have become the focus of the partners' attention. The present study was compiled with the aim of explaining the relationship between ethical compatibility and reliability of partners with the mediation of inter-organizational coordination on the success of the merger of audit firms. This research is practical in terms of purpose and survey type in terms of data collection method. The subject area of this research is in the field of accounting behavioral research. The statistical population of the research is all official accountants working in the accounting and auditing profession in 2022. The sampling method was random and finally 390 people completed the research questionnaires. Descriptive statistics of mean and standard deviation and inferential statistics of structural equations were used to analyze the data.The results of the hypothesis test using structural equation modeling using the partial least square method show that ethical compatibility and reliability of partners have a positive and meaningful relationship with inter-organizational coordination and inter-organizational coordination also has a positive and significant relationship with success in the merging of firms. Also, familiarity with the audit services market does not moderate the relationship between inter-organizational coordination and success in the merging of firms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ethical compatibility
  • reliability
  • inter-organizational coordination
  • familiarity with the market of audit services
  • success in the merging of audit firms
  • آقایی، محمد علی. حصارزاده رضا (1391). الگوسازی مفهومی اخلاق در حسابداری و پیمایش دیدگاه حسابداران. اخلاق در علوم و فناور ی. 7 (3). صص 64-53.
  • باباجانی، جعفر. ثقفی، علی، رستگار مقدم، هیوا (1399). مدل سه بعدی آموزش صلاحیت­های اخلاقی در رشته حسابداری. عنوان نشریه. 5 (10). صص 1-28.
  • رحمانی نیا، احسان. یعقوب نژاد، احمد (1396). عوامل موثر بر تصمیم­گیری اخلاقی حسابرسان داخلی. فصلنامه علمی پژوهش دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال 6. شماره .24 صص 145- 165.
  • عباس زاده، اکبر. قنبری، مهرداد. جمشیدی نوید، بابک. مسعودی، جواد (1403). شناسایی عوامل موثر بر حسابرسی اخالق با استفاده از روش داده بنیاد. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت دوره13/ شماره2(پیاپی50)/ صص 61 تا 72.
  • مشایخی، بیتا. طاهری، زهرا (1402) . تدوین مدل چالش­های اخلاقی حسابداری. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت دوره /13. شماره 2. پیاپی50 تابستان 1402 صص 105-120.
  • نمازی، محمد. رجب­دری، حسین (1398). آزمون «الگوی کاربردی توسعه پایدار اخلاق حرفه ای حسابداری» با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی. نشریه پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، پیاپی 43 (پاییز 1398)، صص 1-26.

 

  • Al-Ajmi, J. (2009). Audit firm, corporate governance and audit quality: Evidence from Bahrain. Advances in Accounting, 25(1), 64-74.
  • Alam, M.A., Rooney, D., Lundmark, E. et al. (2022). The Ethics of Sharing: Does Generosity Erode the Competitive Advantage of an Ecosystem Firm?. J Bus Ethics 3 (2) :53-60
  • Bagherzadegan, R. Moradzadehfard M. Porzamani Z.(2022)Explaining the Relationship between Materialism and Metamaterialism with the Auditor's Unethical Judgment. Ethics in Science and Technology 2022; 17 (3) :169-173(In Persian).
  • Barrainkua, I. Marcela E. (2018). The Influence of Auditors’ Commitment to Independence Enforcement and Firms’ Ethical Culture on Auditors’ Professional Values and Behavior. Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting. 21. 17- 52.
  • Batt, P. J. & Purchase, S. (2004). Managing collaboration within networks and relationships. Industrial Marketing Management, 33(3), 16.
  • Chung, J., J. Cohen, and G. S. Monroe. (2000). The effect of moods on auditors’ inventory valuation decisions. Auditing: A Journal of Practice & Theory 27 (2): 137–159.
  • Emden, Z. Roger, J. Calantone. Droge Cornelia.(2006), Collaborating for New Product Development: Selecting the Partner with Maximum Potential to Create Value, 2006 Product Development & Management Association,23: 330–341
  • Fang, E., Palmatier, R. W., Scheer, L. K., & Li, N. (2008). Trust at different organizational levels. Journal of Marketing, 72(2), 80–98.
  • Glaister, Keith W. (1996). UK–Western European Strategic Alliances: Motives and Selection Criteria. Journal of Euromarketing 5(4):5–35.
  • Hagh khah rodsari, M.R. Ganji Nia, H. Bagher salami, S. Azade del. M.R.(2023) “Consequences of Implementing the Organizational Excellence Model (EFQM) with Emphasis on Ethical Components and Its Impact on the Organizational Perspective”.Ethics in Science and Technology;18(1):96-106(In Persian).
  • Hitt, M. A., Dacin, M. T., Levitas, E., Airegle, J. L., & Borza, A. (2000). Partner selection in emerging and developed market contexts: Resource-based and organizational learning perspectives. Academy of Management Jo
  • Hoseini nasab, H. khodamipour, A. Porheidari, O. (2023) .” Managing the Conflict of Interest, an Effort for Improving the Ethical Performance in the Independent Auditing Profession. Ethics in Science and Technology;17 (4) :75-85(In Persian).
  • Krishnan, G. and Visvanathan, G. , (2011). Is there an association between earnings management and auditorprovided tax services?. Journal of the American Taxation Association, Vol.33,No. 3,p:.111-135
  • Najeb, M. (2016). Towards a Strong Ethics Codes for Professional Accounting and Auditing. Journal of Business and Management. 18 (11). 89-96
  • Palmeira, M., Gunasti, K. (2023). The Conflict Between Partnership and Fairness in the Decision of Whom to Help. J Bus Ethics 183, 1173–1188.
  • Rahmani, A. Mohammadi Oroja, F. (1390). "Investigation of the obstacles to the formation of large auditing institutions in Iran", Danesh Audit, year 11,number 45,winter 2019. pp. 182 (In Persian).
  • Rasso,T.J.(2015).Construal instructions and professional skepticism in evaluating complex estimates. journal of Accounting, Organizations and Society Forth Coming:46 :44-45
  • Razzaghi M, Ghalavandi H, Mousavinia S M.(2022). Investigating the Effect of Organizational Culture and Team Work on Teachers' job Performance Emphasizing the Mediating Role of Professional Ethics. Int. J. Ethics Soc; 4 (1): 66-73. (In Persian).
  • Rigsbee, E. R. (2000). Developing strategic alliances. Mississauga, Canada: Crisp Learning
  • Selnes, F. & Gonhaug, K. (2000). Effects of supplier reliability and benevolence in business marketing. Journal of Business Research, 49(3), 259
  • Tabarsa, Gholam Ali and Nazarpuri, Amirhoshang, (2013). Management based on organizational intelligence, Tehran: Mehraban Eshar Publishing House, first edition(In Persian).
  • Troy, L. S., Hirunyawipada, T., & Paswan, A. K. (2008). Crossfunctional integration and new product success: An empirical investigation of the findings. Journal of Marketing, 72(6), 132–146.
  • Yousefi S, Banimahd B, Nikoomaram H . (2022) .The Role of Ethical Ideologies and Economic Conservatism on Corporate Social Responsibility Attitudes. Int. J. Ethics Soc; 4 (3) :51-58(In Persian).