حسابداری و گزارشگری منابع انسانی مبتنی بر آزمون فراشناختی با رویکرد توسعه آتی گزارشگری شرکت ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران

2 گروه حسابداری ، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی حسابداری و گزارشگری منابع انسانی مبتنی بر آزمون فراشناختی با رویکرد توسعه آتی گزارشگری شرکت ها است. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1399 بررسی شده است. که تعداد 89 نفر از مدیران مالی شرکت ها به عنوان نمونه انتخاب شده و داده های مربوط به تاثیر عوامل فراشناخت بر توسعه آتی گزارشگری منابع انسانی استخراج و به کمک نرم افزارهای آماری PLS و مدل فازی (مطلب) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد کلیه عوامل فراشناختی (نظارت بر درک، طراحی و برنامه ریزی، استراتژی تصحیح اشکال، ارزیابی، مدیریت اطلاعات، دانش بیانی، دانش رویه ای، دانش شرطی) و توانمندسازی مدیران مالی بر توسعه آتی گزارشگری منابع انسانی ارتباط معنی داری دارند. واژه های کلیدی: فراشناخت، آزمون فراشناختی، حسابداری منابع انسانی، گزارشگری منابع انسانی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Human Resource Accounting and Reporting Based on Metacognitive Testing with the Future Development Approach for Corporate Reporting.

نویسندگان [English]

  • Ramin Jafari Alamdari 1
  • ghodratallah talebnia 2
  • Hamid Reza Vakilifard 2
1 Department of Accounting, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
2 Department of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Financial reporting is critical to providing the information needed by users, especially corporate executives, and it is considered as an effective information tool in the management, organization and planning of an organization.
Since most of the information needed by managers is provided through financial reports provided by financial managers, providing relevant (reliably) human resources reports, including information that employs managers in the recruitment, assessment and management of resources Human, as well as human resource strategies, so Increasing the level of ability of financial managers to provide and supply information for managers in the field of human resources. On the other hand, this ability depends on the knowledge and skills as well as the power and motivation of using this knowledge and skill. The statistical population of the research is the companies accepted in the Tehran Stock Exchange. The sample of 89 corporate financial managers was selected as the sample. The meta-cognitive factors were extracted from the future development of HR reporting and analyzed using the statistical software PLS and the fuzzy model (LAT). Analysis has been made. The findings show that all meta-cognitive factors and empowerment of financial managers have a significant relationship with the future development of HR reporting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Metacognition
  • Metacognitive Testing
  • Human Resources Accounting
  • Human Resources Reporting
  1. بیابانگرد اسماعیل. (۱۳۸۱) تحلیلی بر فراشناخت و شناخت درمانی، تازه های علوم شناختی، سال ۴، شماره ۴.
  2. پوررشیدی، رستم. حمزوی، مائده. ابراهیمی، حدیثه. ۱۳۹۱، اخلاق حسابداری و اهمیت آن در حسابداری منابع انسانی مبتنی بر حداکثر کردن ارزش (HRA)، اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، نور، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  واحد نور.
  3. جاسبی، جواد، نیکومرام، هاشم (1385)، تبیین و ارائه الگوی جامع و یکپارچه برای نظام حسابداری منابع انسانی، اقتصاد مدیریت، زمستان، شماره 71، ص 3.
  4. خاکی.، صنوبر. 1393. حسابداری منابع انسانی مبتنی بر حداکثر کردن ارزش . اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی.
  5. سالاری فر، محمد حسین ( 1380 )رابطه بین دانش و فراشناختی و حل مسئله . فصلنامه تازه های علوم شناختی.
  6. سالاری فر. م.(1391).باورها و حالت فراشناختی، بازدارنده یا تسهیل کنندۀ نگرانی و خودتنظیمی تحصیلی.تهران. دانشگاه شهید بهشتی
  7. حسنعلیزاده، صابر و مهدی سعادت (1390). آشنایی با مفاهیم سرمایه انسانی، پایگاه مقالات علمی مدیریت.
  8. حمیدیانپور، فخریه، ابراهیم رجبپور، سلیمه افراخته و عمران مهرابی (1398). «بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی پایدار بر سرمایه انسانی». توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال چهاردهم، شماره 54، 1-22.
  9. امامی میبدی و جامعی (1400) «تأثیر سرمایه ‏گذاری در منابع انسانی بر ارائه گزارش کنترل‏های داخلی (مبتنی بر گزارشگری مالی) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» فصلنامه پژوهشهای برنامه و توسعه دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، بهار 1400
  10. فروتنی و بحرانی(1399) « سنجش تاثیر فضیلت سازمانی بر خلاقیت فراشناختی » نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی دوره 9، شماره 2 - شماره پیاپی 34، پاییز 1398
  11. نبی اله محمدی و فروزان محمدی و محمدی (1398) « ارزیابی جایگاه مدل حسابداری و گزارشگری ارزش منابع انسانی در چارچوب مفاهیم نظری گزارشگری مالی » چشم انداز حسابداری و مدیریت شماره 17 دوره دوم زمستان 1398
  12. مرضیه شریعتی (1397) «آگاهی فراشناختی، ابعاد درک معنای ضمنی و رفتار تصمیم گیری حسابداران مدیریت در باور و عمل » فصلنامه علمی و پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت دوره 7، شماره 26، تابستان 1397
  13. قدرت الله طالب نیا و مرضیه شریعتی (1397) « بررسی اثر میانجی خود رهبری بر ارتباط بین فراشناخت و رفتار تصمیم گیری حسابداران مدیریت» دو فصلنامه علمی حسابداری ارزشی و رفتاری دوره ۳، شماره
  14. ۵ سال 1397

    References

    1. McMahon JM, Good DJ. (2015). The Moral Metacognition Scale: Development and Validation. Ethics & Behavior; 26 (5): 1–38.
    2. Lassoued K, Awad A, Guirat RB. (2020). The impact of managerial empowerment on problem solving and decision making skills: the case of Abu Dhabi University. Management Science Letters; 10(4): 769–780.
    3. Bowen DE, Lawler EE. (1992). The Empowerment of Service Workers: What, Why, How, and When. Sloan Management Review; 31-40.
    4. Fernandez S, Moldogaziev TA. (2011). Causal Model of the Empowerment Process: Exploring the Links between Empowerment Practices, Employee Cognitions, and Behavioral Outcomes. 11th National Public Management Research Conference; Maxwell School, Syracuse University, Syracuse, New York, June.
    5. Faraji A, Sarkhondi S. (2019). Effecting Factors on Managers Empowerment and Financial Management Effectiveness with Emphasize on Organic Indices in Organization (Case Study: Knowledge-based Companies of Kermanshah City). Commercial Surveys; 17(96): 8-22.)In persian).
    6. Nasiri Valik Bani F, Navidi P. (2016).Relationship between Proffesional Ethics & Organizational Agility: Empowerment Cognitive as Mediator. Ethics in science and Technology; 11 (2)­: 61-68.)In persian).
    7. Bakhtiari H, Ahmadi Moghadam(2010).The role of management strategies in empowering managers.Police Management Studies Quarterly (Police Management Studies); 5­(1): 39-53.)In persian).
    8. Guthrie (2001). High-Involvement Work Practices, Turnover, and Productivity: Evidence from New Zealand. Academy of Management Journal; 44: 180-192.
    9. Blanchard KH, Carlos JP, Randloph A. (2003). Empowerment take more than one San Francisco; Barret-Koehler.
    10. Langbein L. (2000). Ownership, Empowerment and Productivity: Some Empirical Evidence on the Causes and Consequences of Employee Discretion. Journal of Policy Analysis and Management; 19: 427-449.
    11. Bowen DE, Lawler EE. (1995). Empowering Service Employees. Sloan Management Review; 36:73-84.
    12. Conger JA, Kanungo RN. (1988). The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice. Academy of Management Review; 13: 471-482.
    13. Argyris )1957(. Personality and Organization. New York: Harper Collins.
    14. Likert R. )1967(. The Human Organization. New York: McGraw-Hill.
    15. Scott-Ladd B, Travaglione A, Marshall V. (2006). Causal Inferences between Participation in Decision Making, Task Attributes, Work Effort, Rewards, Job Satisfaction and Commitment. Leadership and Organization Development Journal; 27(5): 399-414.
    16. Al-Magableh MQ, Otoum AM. (2014). The administrative empowerment and its relationship with the innovative behavior among the head. coordinators of the 178 academic department at the faculty of science and arts International Research in Education; 2(22): 83-106.
    17. Jordan J. (2009). A social cognition framework for examining moral awareness in managers and academics. Journal of Business Ethics; 84: 237–
    18. Haidt J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment. Psychological Review; 108: 814–834.
    19. Mandler JM. (2014). Stories, scripts, and scenes: Aspects of schema theory. New York, NY: Psychology Press.
    20. Street MD, Douglas SC, Geiger SW, Martinko MJ. (2001). The impact of cognitive expenditure on the ethical decision making process: The cognitive elaboration model. Organizational Behavior and Human Decision Processes; 86: 256–277.
    21. Sadler-Smith E. (2012). Before virtue: Biology, brain, behavior, and the “moral sense”. Business Ethics Quarterly; 22: 351–376.
    22. Swanson HL, Hill G. (1993). Metacognitive aspects of moral reasoning and behavior. Adolescence; 28: 117-735.
    23. Hannah S­T, Avolio BF, May DR. (2011). Moral maturation and moral conation: A capacity approach to explaining moral thought and action. Academy of Management Review; 36: 663–685.
    24. Hassan Nia S, Shaykh al-Islami R, Yousefi F, Khormai F).2020.(Mediating Role of Ethical Metacognition in Relationship between Personality and Ethical Behaviors. Ethics in science and Technology; 14 (4)­: 47-55.)In persian).
    25. Talebzadeh Thani H, Kadivar P. (2008).Investigating the relationship between ethical metacognition knowledge and moral reasoning and behavior. Quarterly Journal ofEducation; 93: 15-1.
    26. Narvaez D. (2010). Moral complexity: The fatal attraction of truthiness and the importance of mature moral functioning. Perspectives on Psychological Science; 5(2): 163-181.
    27. Sharipova M, Mccalla, G.(2013). Managing Ethical Thinking. Self-Regulated Learning in Educational Technologies: Supporting, modeling, evaluating, and fostering metacognition with computer-based learning AIED Workshops Proceedings; 10.
    28. Bandura A. (1991). Social cognitive theory of moral thought and action. In: Kurtines WM, Gewirtz JL. (Eds.). Handbook of moral behavior and development. NJ: Erlbaum; 45-103.
    29. McMahon, J.M. & Good, D.J. (2015). “The moral metacognition scale: Development and validation”. Ethics & Behavior, 26(5), 357-394.
    30. G. M, (1995). “Psychological empowerment in the work place dimensions, measurement, and validation”, academy of management journal, 3(1), P.P. 1372-1445