چارچوب مفهومی حسابرسی عملکرد مدیریت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته حسابداری، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

یکی از ویژگی های بارز فضای اقتصادی امروز محدودیت منابع و رقابت بر سر کسب این منابع است. بی شک نیاز و خواسته هر سازمان، موسسه، شرکت یا نهاد، بهینه ترین راهکار استفاده از این منابع است. تحقق این خواسته برای همه سازمان ها در بخش عمومی و خصوصی بسیار حیاتی است. موسسات و شرکت های بخش عمومی و خصوصی در محیطی به شدت رقابتی ملی و بین المللی فعالیت می کنند. ناتوانی در بهره برداری مطلوب از منابع، تاوان سنگینی به همراه خواهد داشت و در نهایت می تواند به حذف سازمان ها از گردونه رقابت با توقف ارائه خدمات مطلوب منتهی شود. بنابراین، موسساتی فرصت بقاء و ادامه فعالیت می یابند که از رویکرد منطقی و آگاهانه در ارزیابی عملکرد و تحلیل هزینه ها استفاده کنند. یکی از رویکردهای مهم کنونی ارزیابی، حسابرسی عملکرد مدیریت است که در کنار سایر حسابرسی ها باید توسط نهادهای نظارتی انجام شود. بنابراین، مطالعه حاضر در تلاش است با ارائه چارچوب مفهومی حسابرسی عملکرد مدیریت منجر به بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی، توسعه سطح نظارت از مالی به مالی- عملیاتی، تحول در سایر خرده نظام ها نظیر بودجه ریزی، گزارشگری مالی، و تغییر رویکرد موسسات عالی حسابرسی در ایفا و گسترش وظیفه نظارتی از نقش مشورتی خود در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Conceptual framework of management performance audit

نویسندگان [English]

  • Alireza Khojasteh 1
  • Fraydoon Rahnamay Roodposhti 2
  • Afsaneh Zamani moghaddam 3
  • ghodratollah talebnia 4
1 PhD Student of Accounting, Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor, Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Department of Educational Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Department of Accounting, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

One of the distinctive features of today's economic environment is resources and competition for acquiring these resources. Undoubtedly, the need and request for resources or any organization, institution, company, entity, is the most optimal way to use this. This application is very vital for all organizations in public and private sector. Public and private sector companies operate in a highly competitive national and international environment. The inability to exploit resources will bring a heavy price and ultimately it can lead to the elimination of companies from the competition by stopping the provision of desirable services. Therefore, institutions have a chance to survive and continue their activities if they use a rational and informed approach in performance evaluation and cost analysis. One of the important current approaches to evaluation is the management performance audit, which should be performed by regulatory bodies along with other audits. Therefore, the present study is trying to provide a conceptual framework of management performance audit leading to the improvement of the performance of executive bodies, the development of the level of supervision from financial to financial-operational, transformation in other sub-systems such as budgeting, financial reporting, and change The role of Supreme Audit Institutions in performing and expanding the supervisory role of their advisory role in evaluating the performance of executive bodies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Management Performance Audit"
  • "Problem-oriented approach"
  • "Result-oriented approach". "System-oriented approach"
  1. آذر، عادل و نعمت حبشی. (1396). "ارائه الگویی موثر برای حسابرسی بخش عمومی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران". دانش حسابرسی. سال هفدهم. شماره 66. ص. 40-5،
  2. استاندارد شماره 3300 "استاندار اصول بنیادی حسابرسی عملکرد". (1396). دیوان محاسبات کشور.
  3. ایمانی برندق، محمد. (1393). "چالش­های پیش­روی الزامی شدن حسابرسی عملکرد در دستگاه­های دولتی ایران". فصلنامه حسابداری سلامت. سال سوم. شماره 4. زمستان 1393. ص. 19-1.
  4. باباجانی. جعفر. (1390). "بررسی تطبیقی فراز و فرود ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مالی از طریق گزارشگری مالی دولتی در سده گذشته". دانش حسابرسی. دانش حسابداری. سال هفدهم. شماره 44. ص. 72-37،
  5. باباجانی، جعفر. (1388). "مزایای اجرای حسابرسی عملکرد در کشور و نقش آن در پاسخگویی. مجموعه مقالات و سخنرانی­های همایش حسابرسی عملکرد، پاسخگویی و ارتقای بهره­وری". تهران: مرکز همایش­های بین­المللی صدا و سیما،
  6. باباجانی، جعفر؛ جواد دوست جباریان. "الگویی برای استقرار نظام حسابرسی عملکرد در نهادهای بخش عمومی ایران". (1396). فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت. سال ششم. شماره 21. بهار 1393. ص. 143-155.
  7. باباجانی، جعفر؛ فرخ برزیده و پیمان ایمان­زاده. (1398). "ارزیابی وضوع موجود حسابرسی عملکرد در نهادهای بخش عمومی ایران و ارائه راهکارهایی جهت بهبود آن". فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی. سال پانزدهم. شماره 61. بهار 1398. ص. 1-26.
  8. باقرپور ولاشانی، محمدباقر؛ مصطفی جهانبانی و سمیه ظفر زاده. (1397). "نگرش جدید به اهداف، دامنه و فرآیند حسابرسی عملکرد". حسابدار رسمی. ص. 93-80.
  9. براتی، روشنک؛ عطااله محمدی ملقرنی و ایرج نوروش. (1401). "ارائه مدلی جهت حسابرسی عملکرد (مورد مطالعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)". دانش حسابداری مالی. دوره 9. شماره 1. پیاپی 32. ص. 159-133،
  10. حساس یگانه، یحی. "فلسله حسابرسی". انتشارات: علمی فرهنگی. 1383،
  11. داودی، کیومرث؛ حسین ایزدی و سینا خردیار. (1398). "نقش حسابرسی عملکرد در بهبود پاسخگویی مدیران بخش عمومی". سال نوزدهم. شماره 76. پاییز 98. ص. 127145-127.
  12. داودی، کیومرث؛ حسین ایزدی و سینا خردیار. (1398). "شناسایی و الویت­بندی عوامل موثر بر بهبود پاسخگویی مدیران در نظام حسابداری بخش عمومی با رویکرد تئوری زمینه بنیان". دانش حسابرسی. شماره 77. ص. 165-141،
  13. "دستورالعمل تهیه و ارائه گزارش های حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات کشور در سال 1400". دیوان محاسبات کشور. کمیته اجرایی شورای عالی حسابرسی عملکرد.
  14. راهنمای حسابرسی عملکرد دیوان محاسبات کشور، 1390.
  15. رستمی، ملیحه؛ عادل آذر، محمود دهقان نیری، حسین صفری. (1399). "مدل پویای بودجه­ریزی بر مبنای عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن (مورد مطالعه: یک بانک تجاری)". پژوهش­های نوین در تصمیم­گیری. دوره 5. شماره 3. صص. 125-88،
  16. رهنمای رود­پشتی، فریدون؛ آناهیتا زندی. "مدیریت عملکرد راهبردی بر بستر حسابداری مدیریت". انتشارات: هوشمند تدبیر. 1399،
  17. زارعی، محمد حسین؛ جواد فاضلی نژاد. (1395). "الزامات حقوقی حسابرسی عملکرد در دویان محاسبات کشور". سال شانزدهم. شماره 63. تابستان 1395. ص. 288-269.
  18. فتاحی، سیروس؛ ابراهیم خشنود و ایرج قلی­پور. (1394). "بررسی تاصیر اجرای حسابرسی عملکرد بر ارتقاء بهره­وری بخش­های دولتی ایران (مورد مظالعه در دیوان محاسبات کشور). دانش حسابرسی. سال پانزدهم. شماره 61. زمستان 1394. ص. 107-134.
  19. قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب اسفند 1393.
  20. قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران. (1394-1390).
  21. قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1396-1400)،
  22. قانون دیوان محاسبات کشور مصوب بهمن 1361،
  23. کامیابی، یحی؛ اسفندیار ملیکان و مرتضی خانلاری. (1397). "تبیین مولفه­های حسابرسی عملکرد در بخش عمومی ایران با تاکید بر عملکرد زیست محیطی و اجتماعی". سال هجدهم. شماره 71. تابستان 1397. ص. 76-57.
  24. کردستانی،غلامرضا و یاسین فتاحی. (1400). "تبیین نقش حسابداری بخش عمومی در دوره پسا مدیریت عمومی نوین. حسابداری و بودجه ریزی بخش عمومی". شماره 4. ص. 60-43،
  25. گرد، عزیز؛ علیرضا مومنی و عبداله صفایی­نسب. (1398). "بررسی عوامل موثر بر موفقیت حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات کشور با رویکرد فازی". سال نوزدهم. شماره 77. زمستان 1398. ص. 189-166.
  26. مبینی، ساسان، الماسی، محمدرضا،(1398)، حسابرسی عملکرد، شیراز، انتشارات تخت جمشید.
  27. مجبوری یزدی، هدی؛ شعبان محمدی، عبدالحسین نجف آبادی و نرجس کرمانی. (1397). "بررسی نقش تعدیل­ کنندگی حسابرسی عملکرد در تاثیر حسابداری تعهدی بر حسابداری بخش عمومی با استفاده از معادلات ساختاری". حسابداری دولتی. شماره 2 (پیاپی 8). ص. 154-135،
  28. محمودخانی، مهناز؛ ریحانه احمدی. (1397). "حسابرسی عملکرد با تاکید بر بخش عمومی". پژوهش حسابداری. شماره 29. تابستان 1397. ص. 96-72.
  29. معینیان، داوود و زهرا پور زمانی. (1396). "بررسی کیفیت گزارشگری مالی بر مبنای استانداردهای حسابداری بخش عمومی از نظر نحوه ارائه اطلاعات". حسابداری دولتی. شماره 2 (پپاپی 6). ص. 93-104،
  30. ناصری. احمد و مسعود نیک­اندیش. (1395). "تاثیر استقرار نظام جدید حسابداری و گزارشگری مالی بخش عمومی ایران بر قابلیت مسئولیت پاسخگویی عمومی". اولین همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران،
  31. نخبه فلاح، افشین؛ غلامرضا کردستانی و نظام­الدین رحیمیان. (1400). "شکاف بین وضع موجود و سطح مطلوب گزارش حسابرسی عملکرد از دیدگاه حسابرسان بخش عمومی". دو فصلنامه علمی حسابداری دولتی. سال هشتم. شماره 1( پیاپی 15). پاییز و زمستان 1400. ص. 240-213.
  32. نظری­پور، محمد. (1396). "ضرورت استقرار حسابرسی عملکرد از دیدگاه حسابرسان بخش عمومی. حسابداری دولتی". سال سوم. شماره 2 (پیاپی 6)، ص. 92-79.
  33. نوش آذر، محسن؛ عبدالحسین برشد و رحمان عمرانی. (1396). "بررسی حسابرسی عملکرد ، نقش آن در نظام پاسخ گویی ، ارتقای بهروری و چالش ها و مشکلات پیش رو". نشریه دانش و پژوهش حسابداری. پاییز 1396. شماره 49. ص. 29-1.

 

  1. Akkerman S., Admiraal W., Brekelmans M., Oost H. (2008) “Auditing Quality of Research in Social Sciences”, Quality & Quantity,42. pp.257– 274,
  2. Amara, S. (2015). “improving Performance Auditing Practice in the Libyan Public Sector”. (2015). Athens Journal of Business and Economics - Volume 1, Issue 4 – pp. 311-324.
  3. Antipova T. (2018). “Using Blockchain Technology for Government Auditing. 13th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI)”, Caceres, Spain, Jun 13-16, IEEE Portugal Sect.
  4. Antipova, T and and Russia, P. (2019). “Public sector performance auditing. 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI)”. pp. 19-22,
  5. Antipova, T. and Russia, P. (2019). “Public sector performance auditing”. 14th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). pp. 19-22.
  6. Antipova, T., Antipov A. (2017). “Performance measurement in the Russian Public Sector: Drawbacks and Challenges”. In: Bourmistrov A., Khodachek I., Aleksandrov E. (eds) Budget developments in Russia’s regions: new norms, practices and challenges. pp. 113-130.
  7. Australian National Audit Office) ANAO).(2008).”performance auditing in the Australian national audit office”, available in www.ag.gov.au/cca.
  8. Bringselius, L. (2018). “Efficiency, economy and effectiveness—but what about ethics? Supreme audit institutions at a critical juncture”. PUBLIC MONEY & MANAGEMENT. pp.105-110.
  9. Bruijn H. (2007).”Managing Performance in the Public Sector”.
  10. Brusca, I. & Montesinos, V. (2006). “Are citizens significant users of government financial information?”. Public Money and Management. 26(4). pp. 205-209,
  11. Christensen T, Lægreid P. (2015).”Performance andAccountabilityATheoretical Discussion and an Empirical Assessment”. Public Organization Review. 15(2).pp. 207-225,
  12. Parker. Lee, Jacobs. K & Schmitz. J, (2018) . “New public management and the rise of public sector performance audit: Evidence from the Australian case”. Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 32 Issue: 1, pp.280-306,
  13. C, Pitulice. I , Stefanescu. A. (2021). “Harmonisation and Emergence Concerning the Performance Audit of the EU Member States’ Public Sector”. Romania’s Case. Sustainability. 13. pp.1-18.
  14. Fundamental Principles of Performance Auditing. The International Organisation of Supreme Audit Institutions (INTOSAI). (2019).
  15. Gauthier S. J. (2009).” Better Understanding the Financial Statement Audit” .Government Finance Review. Том 25, Iss. 3; pp. 44 – 49.
  16. GOVERNMENT AUDITING STANDARDS. (2021). United States Government Accountability Office.
  17. GUID International Organisation of Supreme Audit Institutions (INTOSAI) 3910. (2019).
  18. Ijiri, Yuji. (1984). “On the Accountability – Based Conceptual Framwork”. Journal of Accounting and Public Policy,
  19. Jeppesen, K.M., Carrington, T., Catasùs, B., Johnsen, Å., Reichborn-Kjennerud, K. and Vakkuri, J. (2017). “The strategic options of supreme audit institutions: the case of four Nordic countries”. Financial Accountability& Management, Vol. 33 No. 2, pp. 146-170,
  20. Johnsen, A. (2016). “Performance Auditing”. Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance,
  21. Kristin, R. K, Signy, L., V., (2017). “Performance audit as a contributor to change and improvement in public administration”. Evaluation journal, Vol. 23, No. 1, pp. 6 –23,
  22. Loke, C., Ismail, S. & Abdul Hamid, F. (2016). “The Şerception of Public Sector Auditors on Performance Audit in Malaysia: An Exploratory Study”. Asian Review of Accounting, 24(1), 99-104,
  23. A. and Gamayini.R. (2021). “Performance Audit in the Public Sector: A Bibliometric Analysis in the International Journal”. Asian Journal of Economics, Business and Accounting. 21 (1). pp. 30-38,
  24. Melitski J., Manoharan A. (2014). “Performance measurement, accountability, and transparency of budgets and financial reports”. PAQ, Spring, pp. 38-70,
  25. Morote, R. and Prowle, M. (2014). “Developing performance audit in Spanish local government: an empirical study of a way forward”. Public Money & Management. 34. Iss 3. pp. 179 – 196,
  26. Morote, R. and Prowle, M. (2014)." Developing performance audit in Spanish local government: an empirical study of a way forward", Public Money & Management, Vol. 34 Iss 3 pp. 179 – 196,
  27. L. and Kuruppu. Ch. (2018). “Diametrical effects in governmental accountability – the auditor general’s struggle to sustain balance in performance auditing reports and media disclosure”. Pacific Accounting Review,
  28. Nyland, K. & Pettersen, I. (2015). “Hybrid controls and accountabilities in public sector management: three case stuies in a reforming hospital sector”. International journal of public sector managmevt. 28(2). pp . 90-104,
  29. Performance Audit Manual.(2017). European Court of Auditors,
  30. Performance Audit Standard (ISSAI 3000). (2019). the International Organisation of Supreme Audit Institutions (INTOSAI), as part of the INTOSAI Framework of Professional Pronouncements,
  31. C. and Bouckaert. G. (2004). “Public management reform: A comparative analysis (2nd ed.)”. Oxford University Press, USA,
  32. Raaum, B. and Campbell, R.)2006(."Challenges in Performance Auditing".Journal of Government Financial Management, Vol. 55 Iss 4 pp. 20– 30,
  33. B. and Campbell. R.)2006(. “Challenges in Performance Auditing .Journal of Government Financial Management”. Vol. 55. Iss 4 pp. 20– 30,
  34. Raudla .R., Taro K., Agu C., and Douglas JW. (2015). “The Impact of Performance Audit on Public Sector Organizations: The Case of Estonia”. Public Organization Review. 2015;16(2):217–233,
  35. Skaerbaek P. (2009). “Public sector auditor identities in making efficiency auditable: The National Audit Office of Denmark as independent auditor and modernizer”. Accounting, Organizations and Society. 34, 971-987,
  36. Smith K.A., Cheng R., Smith O., Schiffel L. (2008), “Performance reporting by state agencies: Bridging the Gap Between Current Practice AND the GASB-Suggested Criteria”, The Journal of Government Financial Management, Том 57, Iss. 2; pp. 42 – 48,
  37. the International Organisation of Supreme Audit Institutions (INTOSAI) Auditing Standards Committee. 2004,
  38. Umor, S. Zakaria, Z. Sulaiman, NA. (2016). ”Follow-up Audit as an Accountability Mechanism of Public Sector Performance Auditing”. Proceedings of the International Conference on Accounting Studies (ICAS). pp. 49-57,
  39. Wang, X. (2002). “Assessing administrative accountability: Results from a national survey”. The American Review of Public Administration. 32(3). pp. 350-370,
  40. Weihrich, D., (2018). “Performance auditing in Germany concerning environmental issues”, Sustainability Accounting, Management and Policy Journal, Vol. 9 Issue:1, pp.29-42,