پیاده سازی هوشمندی کسب و کار برای شرکت های تابعه بانک ملی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هوشمندی کسب و کار به سازمان‌ها توانمندی تصمیم‌گیری آگاهانه را می‌دهد و از این رو می‌تواند منبعی از مزایای رقابتی باشد. هدف اصلی این پژوهش،‌ طراحی و تبیین مدل هوشمندی کسب و کار برای شرکت‌های تابعه بانک ملی ایران است. هوشمندی کسب و کار، دارای ابعاد فنی-اجتماعی بوده و دارای عناصر و پیچیدگی زیادی است که طراحی و تبیین مدل در این حوزه، نیازمند درک عناصر و روابط درونی ابعاد و مولفه‌ها در بستر و زمینه اجتماعی خاص طراحی و بکارگیری مدل دارد. نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و از منظر ماهیت و روش، در مرحله اول به علت شناخت ابعاد مدل، اکتشافی، در مرحله دوم مطالعه تطبیقی مدل‌های منتخب و در مرحله سوم، تحلیلی است. از نظر نوع داده، کیفی-کمی (روش ترکیبی) است. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون فرضیات انجام شد و با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و مدل‌سازی معادلات ساختاری، بررسی روایی و پایایی مدل، انجام گردید. جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان دانشگاهی، مدیران و متخصصان فناوری اطلاعات در شرکت‌های تابعه بانک ملی ایران بوده که در حوزه هوشمندی کسب و کار در صنعت بانکداری، فعال هستند. بر این اساس سئوال اصلی در این پژوهش، این است که: مدل هوشمندی کسب و کار برای شرکت‌های تابعه بانک ملی ایران، چگونه است؟ نتیجه آن که مدل احصاء شده دارای سه بعد طراحی، پروژه و پیاده‌سازی است و مدل از برازش خوبی برخوردار بوده است. پیشنهاد می‌شود در قالب پژوهشی مجزا، مدلسازی معماری هوش تجاری در شرکت‌های وابسته به بانک ملی ایران انجام گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Implementation of business intelligence for subsidiaries of Bank Melli Iran

نویسندگان [English]

  • alireza yaghoubi 1
  • vahidreza mirabi 2
  • Mehdi Jalali 2
1 Department of Public Administration, Central Tehran branch, Islamic Azad university, Tehran, Iran
2 Department of Business Administration, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Business intelligence enables organizations to make conscious decision - making capability and thus can be a source of competitive advantage. The main purpose of this research is to design and explain the business intelligence model for the subsidiaries of Bank Melli Iran. Business intelligence has technical-social dimensions and has many elements and complexities. designing and explaining the model in this area requires understanding the elements and internal relationships of dimensions and components in the specific social context of designing and applying the model. the type of research is based on purpose, practical and in terms of nature and methodology, in the first stage due to the recognition of the dimensions of the model, exploratory, in the second stage is comparative study of selected models and in the third stage is analytical. In terms of data type, it is qualitative-quantitative (combined method). Using exploratory factor analysis, hypothesis testing was performed and using confirmatory factor analysis and structural equation modeling, the validity and reliability of the model were investigated. The statistical population includes academic experts and specialists, managers and IT specialists in the subsidiaries of Bank Melli Iran who are active in the field of business intelligence in the banking industry. Accordingly, the main question of the research is As a result, the calculated model has three dimensions of design, project and implementation, and the model has a good fit. It is suggested that business intelligence architecture modeling in companies affiliated with Bank Melli Iran be done in a separate research format.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Implementation
  • Business Intelligence
  • Bank Melli
  • Design
- گلستانی، امین (1387) ،"هوشمندی کسب و کار و تصمیمات کلان سازمانی". ماهنامـه تدبیر شماره 3 ،190.
-تاج­احمدی، آرزو، روحانی، آیدا (1396). بررسی نقش هوش تجاری به عنوان یک ابزار مدیریت دانش در تصمیم­گیری­های کلان سازمان.
روحانی، سعید و زارع رواسان، احد، 1391 ، مدل ارزیابی سطح هوش تجاری در سیستم های سازمانی، فصلنامه
.105- مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 1، شماره 2، صص 12
انصاری رضا ، خجسته نازنین ، عابدی شربیانی علی اکبر ."بررسی عوامل تکنولوژیک ، سازمانی، فرایندی و کسب و کار موثر بر پیاده سازی موفق سیستم هوشمند کسب و کار در شرکتهای خدمات اینترنتی"، فصلنامه علمی پژوهشی، تحقیقات بازاریابی نوین- 1393 شماره 15 ص 143 صص 166.
سلوک دار علیرضا، مات سحر، چالش های پیاده سازی فرا روی مجموعه مقالات اولین همایش هوش، هوشمندی کسب وکار سازمانی و کسب وکار، تهران، 1389.
سهرابی یورتجی، بابک؛ رئیسی وانانی، ایمان؛ رونقی، حسین؛ بقراطی، فواد؛ کارگر، حسن؛ ولی پور، محمد(1393). هوشمندی کسب و کار (رویکرد ی جامع) چاپ اول، تهران : مهربان نشر.
Ahmad, A. (2015). Business Intelligence for Sustainable Competitive Advantage. Advances in Business Marketing & Purchasing, 22(A), 3-220.
AlMabhouh, A., & Ahmad, A. (2010). Identifying Quality Factors within Data Warehouse. Proceedings of the 2nd International Conference on Computer Research and Development, November 2-4, Cairo, Egypt, 65-72.
Allen, R.S. et al., 2002. Perceived Diversity and Organizational Performance, Employee
Relations, Vol. 30, No. 1, pp. 20-33.
Hou, C-K. (2012). Examining the Effect of User Satisfaction on System Usage and Individual Performance with Business Intelligence Systems: An Empirical Study of Taiwan's Electronics Industry. International Journal of Information Management, 32(6), 560-73.
Foshay, N. & Kuziemsky. (2013). Towards an implementation framework for business intelligence in healthcare. International journal of information managemenet. 34(1), 20-27.
Grublješič, T., Coelho, P.S., & Jaklič, J. (2014). The Importance and Impact of Determinants Influencing Business Intelligence Systems Embeddedness. Issues in Information Systems, 15(1), 106-117.
Yeoh, W., & Koronios, A. (2010). Critical success factors for business intelligence
systems. Journal of computer information systems, 50(3), 23-32.
Wixom, B. H., & Watson, H. J. (2007)., "The BI-based organization. International Journal of Business
Intelligence Research ".
Rizzuto, T.E., Schwarz, A., & Schwarz, C. (2014). Toward a Deeper Understanding of IT Adoption: A multilevel Analysis, Information & Management, 51, 479–487.
Rieger, p., Gewald, H., & Schumacher.B. (2013). Cloud-Computing in Banking Influential Factors, Benefits and Risks from a Decision Maker's Perspective. Proceedings of the Nineteenth Americas Conference on Information Systems, Chicago, Illinois, August 15-17.
Shaw, N.G. (2003). Identifying Relationships Among Factors in IS Implementation. Communications of the Association for Information Systems, 11 (9), 155–165.
Tan, C.S., Sim, Y.W., & Yeoh, W. (2011). A Maturity Model of Enterprise Business Intelligence, Communications of the IBIMA, 2011 (417812), 1-11.
Popovicˇ, A., Hackney, R., Coelho, P.S., & Jaklicˇ, J. (2014). How Information-Sharing Values Influence the Use of Information Systems: An Investigation in the Business Intelligence Systems Context. Journal of Strategic Information Systems, 23, 270–283.
Lee, S., & Kim, K.-J. (2007). Factors Affecting the Implementation Success of Internet-Based Information Systems. Computers in Human Behavior, 23, 1853–1880.
Isık, oyku, J. et al., 2011. Business intelligence success: The role of BI capabilities and decision Environments, Information and management, no. 50, pp. 13 -23.
Ong, I.L., Siew, P.H., & Wong, S.F. (2011). A Five-Layered Business Intelligence Architecture. Communications of the IBIMA, 2011(695619), 1-11.
Chen, H., Chiang, R.H., & Storey, V.C. (2012). Business intelligence and analytics: From big data to big impact. MIS Quarterly, 36(4), 1165ñ1188.
Chen, L., Soliman, K.S., Mao, E., & Frolick, M.N. (2000). Measuring user satisfaction with data warehouses: An exploratory study. Information & Management, 37(3), 103ñ110.
Ariyachandra, T., & Watson, H. (2006). Which data warehouse architecture is most successful? Business Intelligence Journal, 11(1).
Olszak, C, M., Ziemba, E. (2007). Approach to Building and Implementing Business Intelligence System. Interdisciplinary Journal of Information Knowledge and Management, V.2, 135-148.
Adamala, Szymon, & Cidrin, Linus.(2011) Key Success Factors in Business Intelligence. Journal Of Intelligence Studies In Business 1.
Howson,C.(2008) Successful Business Intelligence, Osborne/Mcgraw.
Friedman,T.,Buytendijk, F., Bisvott, F.(2003) Readiness BI: Toward the BI Competency Center. Gartner Research.
Gartner.(2009) Gartner Reveals : Five Business Intelligence predictions for 2009 and Beyond: http; // www. Gartner.com.
Anjariny, A.,H. and Zeki, A.M. (2011) "Development of model for assessing organizations' readiness toward successful business intelligence systems", Research and Innovation in Information Systems (ICRllS), pp. 1-6.
Brooks, P., El-Gayar, O., & Sarnikar, S. (2015). A Framework for Developing a Domain Specific Business Intelligence Maturity Model: Application to Healthcare. International Journal of Information Management, 35(3), 337–345. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2015.01.011
Cuza, A. L. I. (2009). the Influence of Culture Characteristics upon the Implementation of Business Intelligence Management. Review of International Comparative Management, 10(5), 934–941.
Esmaeili, M. (2015). Business Intelligence (1st ed.). Tehran: Fadak Asiatis Publication.
Hawking, O. (2013). Factors Critical To the Success of Business Intelligence Systems [Doctoral Thesis]. Victoria University, Australia.
Dawson, L., & Van Belle, J. P. (2013). Critical Success Factors for Business Intelligence in the South African Financial Services Sector. South African Journal of Information Management, 15(1), 1–12. doi:10.4102/sajim. v15i1.545.
Lupu, A. R., Bologa, R., Lungu, I., & Bra, A. (2007). The Impact of Organization Changes on Business Intelligence Projects. In Proceedings of the 7th WSEAS International Conference on Simulation, Modeling and Optimization, Beijing, China, September 15- 17 (pp. 414-418).
Mungree, D., Rudra, A., & Morien, D. (2013). A Framework for Understanding the Critical Success Factors of Enterprise Business Intelligence Implementation. In Proceedings of the Nineteenth Americas Conference on Information Systems, Chicago, Illinois, August 15-17.
Olbrich, S., Pöppelbuß, J., & Niehaves, B. (2012). Critical Contextual Success Factors for Business Intelligence: A Delphi Study on Their Relevance, Variability, and Controllability. In Proceedings of the 45th Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii, USA, January 4–7 (pp. 4148–4157). doi:10.1109/HICSS.2012.187.
Sangar, A.B., & Iahad, N.B.A. (2013). Critical Factors That Affect the Success of Business Intelligence Systems (BIS) Implementation in an Organization. International Journal of Scientific & Technology Research, 2(2), 176-180.
Seah, M., Hsieh, M. H., & Weng, P. (2010). A case analysis of Savecom: the role of indigenous leadership in implementing a business intelligence system. International Journal of Information Management, 30(4), 368–373. doi:10.1016/j.ijinfomgt.2010.04.002
Tabrasa, G. H., & Nazarpouri, A. H. (2014). Management Based on Organizational Intelligence (1st ed.). Tehran: Ketabe Mehrban Nashr Institute.
Taqwa, M. R., & Nouri, E. (2014). Business Intelligence (1st ed.). Teheran: Allame Tabatabaei University Publication.
Tarokh, M.J., & Mohajeri, h. (2012). Business Intelligence (Dynamic Look at Business) (1st ed.). Tehran: Khaje Nasialdin University Publication.
Thamir, A., & Poulis, E. (2015). Business Intelligence Capabilities and Implementation Strategies. International Journal of Global Business, 8(1), 34-45.
Hartono, E., Santhanam, R., & Holsapple, C. (2007). Factors that Contribute to Management Support System Success: An Analysis of Field Studies. Decision Support Systems, 43(1), 256–268. doi:10.1016/j.dss.2006.09.012.
Ojeda-Castro, Á., & Ramaswamy, M. (2014). Best Practices for Successful Development of Data Warehouses for Sell Businesses. Issues in Information Systems, 15(1), 277–284.
Ojeda-Castro, Á., Ramaswamy, M., Rivera-Collazo, Á., & Jumah, A. (2011). Critical Factors for Successful Implementation of Data Warehouses. Issues in Information Systems, 7(1), 88–96.
Raber, D., Wortmann, F., & Winter, R. (2013). Situational Business Intelligence Maturity Models: An Exploratory Analysis. In Proceedings of the 46th Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 3797-3806). IEEE. doi:10.1109/HICSS.2013.483.
Zhang, Z., Lee, M.K.O., Huang, P., Zhang, L., & Huang, X. (2005) A Framework of ERP systems implementation success in China: An empirical study. Int. J. Production Economics 98, 56–80.
Kim, H.W., & Pan, S.L. (2006). Towards a Process Model of Information Systems Implementation: The Case of Customer Relationship Management (CRM). The Data Base for Advances in Information Systems, winter, 37(1), 59-76.