ارزیابی سیستماتیک پیامدها و محرک‌های سبک‌های شناختی حسابرسان مستقل

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر ، ایران.

2 گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران

3 گروه اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران،

چکیده

ارزیابی تغییر زوایایی فکری و رویکرد حسابرسان در طول مسیر حرفه‌ای، موضوعی نوظهور در حوزه ی رفتاری دانش حسابرسی محسوب می‌شود، که لزوم تمرکز بر تغییر آیین رفتار حرفه‌ای را در این عرصه بیش از گذشته حائز اهمیت نموده است. لذا این مطالعه تلاش دارد تا از طریق فرآیند بازنمایی سیستماتیک نسبت به تعیین قرار گرفتن مولفه‌های سبک‌های شناختی در پیامدها و محرک‌های سیستمی اقدام نماید. این مطالعه به لحاظ جمع‌آوری داده‌ها کمی است و براساس نتیجه در دسته پژوهش‌های توصیفی قرار می‌گیرد. در این مطالعه با ارجاع به پژوهش قبلی محققان (محمدی و همکاران، 1401) چارچوب نظری سبک‌های شناختی حسابرسان از طریق بازنمایی سیستماتیک مورد کنکاش قرار می‌گیرد. مشارکت کنندگان در فرآیند تحلیل دلفی و بازنمایی سیستماتیک 23 نفر از حسابرسان دارای بیش از 5 سال سابقه حرفه‌ای حسابرسی می‌باشند که براساس تجربه‌های کاری و سطح دانش فنی و تخصصی از طریق نمونه‌گیری همگن و در دسترس مشارکت نمودند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد، حواس انتقادی و حواس عملگرایانه در کارکردهای شناختی حسابرسان به عنوان محرک‌های رفتاری در قضاوت حرفه‌ای تلقی می‌شوند که زمینه‌ساز بروز حواس باطنی و انتزاعی به عنوان پیامدهای اولیه و حواس عینی و تردیدگرایانه به عنوان پیامدهای ثانویه می‌گردند. به عبارت دیگر مهمترین محور سبک شناختی حسابرسان حواس انتقادی است که براساس دو کارکرد عینی گرایانه و تردیدگرایانه می‌تواند نسبت به ارتقاء قضاوت حرفه‌ای حسابرسان مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Systematic Evaluation of the Consequences and Drivers of Independent Auditors' Cognitive Styles

نویسندگان [English]

  • Sajjad Mohammadi 1
  • Allah-Karam Salehi 2
  • Mohammad Amin Kohbor 3
1 Department of Accounting, Khorramshah International Branch,Islamic Azad University, Khorramshahr,Iran.
2 Department of Accounting, Masjed - Soleiman Branch, Islamic Azad University, Masjed-Soleiman, Iran.
3 Department of Economics, Khorramshahr university of Marine Sciences and Technology, Khorramshahr, Iran
چکیده [English]

Evaluating the change in the intellectual angles and approach of auditors along the professional path is considered an emerging issue in the behavioral field of auditing knowledge, which has made the need to focus on changing the professional code of conduct in this field more important than in the past. Therefore, this study tries to first determine the dimensions of the cognitive styles model of independent auditors and then, through the process of systematic representation, to determine the location of the identified components in the consequences and system drivers. In this study, referring to the previous research of researchers (Mohammadi et al., 2022), the theoretical framework of auditors' cognitive styles is explored through systematic representation. The target population in the systematic evaluation 23 auditors with more than 5 years of professional auditing experience based on work experience and the level of technical and specialized knowledge through homogeneous sampling and available participated in the quantitative section. The results in the process of systematic representation analysis, it was determined that critical senses and pragmatic senses in auditors' cognitive functions are considered as behavioral stimuli in professional judgment, which lead to the emergence of esoteric and abstract senses as primary consequences and objective senses and They become skeptical as secondary consequences. In other words, the most important axis of auditors' cognitive style is critical senses, which can be effective in improving auditors' professional judgment based on two objective and skeptic functions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Styles
  • Drivers and Consequences
  • Systematic Review
احمدی، فضل اله.، نصیریان، خدیجه. (1387). تکنیک دلفی: ابزاری در تحقیق، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 8(1): 175-185.
عرب‌آبادی، رحیم.، بهارمقدم، مهدی.، خدامی‌پور، احمد. (1400). سبک شناختی و قضاوت حسابرس: آیا سبک شناختی اثرات تاخیر بر فرآیند تعدیل باور حسابرسان را کاهش می‌دهد؟، دانش حسابرسی، ۲۱(۸۴): ۲۷-۵
کلالیان‌مقدم، هما.، مهارتی، یعقوب.، اشرفی، مجید.، خوراکیان، علیرضا. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌ها برای خلق ارزش اجتماعی در ایران: نظریه‌پردازی داده‌بنیاد با رویکرد ظاهرشونده (گلیزری)، علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 17(1): 141-87.
کهن‌دل، زهرا.، دعائی، میثم.، زمانیان‌فر، لیلا.، کابلی، مناسادات. (1401). بررسی تأثیر سوءگیری‌های شناختی واکنش کمتر از حد، اتکا، در دسترس بودن و محافظه‌کاری بر خطای حسابرسان، پژوهش‌های راهبردی بودجه و مالی، 3(3): 103-135.
لطفی، سلمان.، حاجیها، زهره.، وکیلی‌فرد، حمیدرضا. (1401). سوگیری تأییدی حسابرس و کیفیت حسابرسی: با تأکید بر نقش تعدیلی ویژگی‌های صاحبکار و حسابرس، مجله ایرانی مطالعات مدیریت، 16(1): 183-204.
محمدزاده مقدم، محمدباقر.، اسماعیل‌زاده‌مقری، علی.، خسروی‌پور، نگار. (1401). تاثیر سوگیری شناختی حسابرسان بر هوش معنوی و سبک حسابرس، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 11(41): 341-355.
محمدی، سجاد.، صالحی، اله کرم.، کوه بر، محمدامین. (1401). طراحی مدل سبک‌های شناختی حسابرسان و ارزیابی محورهای شناسایی شده در حرفه حسابرسی، پیشرفت‌های حسابداری، 14(2): 285-315.
نعمتی‌کشتلی، رضا.، حمیدیان، محسن.، جعفری، سیده‌محبوبه.، صراف، مریم. (1399). تأثیر سبک‌های شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب (آزمون نظریه انرژیک گریگورک)، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۵(۹): ۱-۳۳
Chan, M. M. (1995). The moderating effects of cognitive style and regency effects on the auditor’s belief revision process. Managerial Auditing Journal, 10(9): 22-28. https://doi.org/10.1108/02686909510100869
Charmaz, K. (2011). Grounded theory methods in social justice research. The Sage handbook of qualitative research, 4(3): 359-380.
Chen, C., Zhang, J., Tian, H. and Bu, X. (2022). The impact of entrepreneurial passion on entrepreneurial success and psychological well-being: a person-centered investigation, International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, https://doi.org/10.1108/IJEBR-12-2021-0977
Cools, E., & Van den Broeck, H. (2007) Development and validation of the Cognitive Style Indicator, The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 141(4): 359-387
Elrehail, H., Aljahmani, R., Taamneh, A.M., Alsaad, A.K., Al-Okaily, M. and Emeagwali, O.L. (2023). The role of employees' cognitive capabilities, knowledge creation and decision-making style in predicting the firm's performance, EuroMed Journal of Business, https://doi.org/10.1108/EMJB-03-2022-0057
Fernández, W. D. (2004). The grounded theory method and case study data in IS research: issues and design. In Information Systems Foundations Workshop: Constructing and Criticizing, 1(1): 43-59.
Fuller, L., Kaplan, S, E. (2004). A Note about the Effect of Auditor Cognitive Style on Task Performance, Behavioral Research in Accounting, 16(1):131-143 https://doi.org/10.2308/bria.2004.16.1.131
Fuller, L.R. and Shawver, T.J. (2020). Will Cognitive Style Impact Whistleblowing Intentions?, Baker, C.R. (Ed.) Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting (Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting, Vol. 23), Emerald Publishing Limited, Bingley, 47-62. https://doi.org/10.1108/S1574-076520200000023003
Gigerenzer, G. (2004). Fast and frugal heuristics: The tools of bounded rationality. Blackwell handbook of judgment and decision making, 2(2): 68-80.
Glaser, B. G. (1992). Theoretical Sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley, Calif.: Sociology Press.
Glaser, B. G., & Holton, J. (2007). Remodeling grounded theory, Historical Social Research/Historische Sozialforschung. Supplement, 19(32): 47-68.
Henrizi, P., Himmelsbach, D., & Hunziker, S. (2021). Anchoring and adjustment effects on audit judgments: experimental evidence from Switzerland. Journal of Applied Accounting Research, 22 (4): 598-621
Hosen, M., Ogbeibu, S., Lim, W.M., Ferraris, A., Munim, Z.H. and Chong, Y.-L. (2022). Knowledge sharing behavior among academics: Insights from theory of planned behavior, perceived trust and organizational climate, Journal of Knowledge Management, https://doi.org/10.1108/JKM-02-2022-0140
Johari, R.J., Mohd Hairudin, N.A. and Dawood, A.K. (2022). Analysis of factors affecting dysfunctional audit behavior in Malaysia, International Journal of Ethics and Systems, 38(4): 702-719. https://doi.org/10.1108/IJOES-07-2021-0151
Kutschera, I. (2003). Cognitive style and decision making: Implications of intuitive and analytical information processing for decision quality.
Lundholm, R.J., Rogo, R. and Zhang, J.L. (2014), restoring the tower of Babel: How foreign firms communicate with U.S. investors. The Accounting Review, 89(4): 1453-1485
Noordin, N, A., Hussainey, K., Hayek, A, F. (2022). The Use of Artificial Intelligence and Audit Quality: An Analysis from the Perspectives of External Auditors in the UAE, Journal Risk Financial Management, 15(8): 339-369. https://doi.org/10.3390/jrfm15080339
Northcutt, N., McCoy, D. (2004). Interactive Qualitative Analysis: A Systems Method for Qualitative Research, US: Sage.
Plant, K., Barac, K., De Jager, H. (2017). Developing early career professional auditors at work, Meditari Accountancy Research, 25(3): 368-390. https://doi.org/10.1108/MEDAR-03-2017-0119
Rainsbury, E., Bandara, S. and Perera, A. (2023). Auditors' response to regulators during COVID-19: disclosures of key audit matters, Asian Review of Accounting, 31(1): 42-56. https://doi.org/10.1108/ARA-04-2022-0106
Rambing, Y.C, Utami, I, & Kristianti, I. (2019), Analyzing the recency effects on long series audit information and its mitigation methods with group discussions, The Journal of Economics, Business, and Accountancy Ventura, 22(20): 202–212
Rayner, S., and R. Riding. (1997). Towards a Categorization of Cognitive Styles and learning Styles. Educational Psychology 17(1/2): 5-27.
Robertson, I.T. and Cooper, C.L. (2010). Full engagement: the integration of employee engagement and psychological well‐being, Leadership & Organization Development Journal, 31(4): 324-336. https://doi.org/10.1108/01437731011043348
Seligman, M. E. P., Schulman, P., DeRubeis, R. J., Hollon, S. D. (1999). The prevention of depression and anxiety. Prevention and Treatment, 2(8): 1-32.
Simon, H. A. (2013). Administrative Behavior: A Study of Decision-Making Processes in Administrative Organizations, 4th edition. New York: The Free Press.
Sternberg, R. J., and E. L. Grigorenko. (1997). Are Cognitive Style Still in Style? American Psychologist 52(7): 700-712.
Suwandi, M., Bulutoding, L., Mappanyukki, A. (2020). Influence of Spiritual Intelligence and Role Stress on performance auditors with Psychological Well-Being as a Moderate (Study at the inspectorate of South Sulawesi Province), International Journal of Advanced Engineering, Management and Science, 6(6): 222-230.
Vagner, B. (2022). The effect of personalized audit communication and evidence inconsistency on auditor judgments and decision-making, Managerial Auditing Journal, 37(8): 1038-1061. https://doi.org/10.1108/MAJ-09-2020-2857
Yankova, K. (2015). The Influence of Information Order Effects and Trait Professional Skepticism on Auditors’ Belief Revisions: A Theoretical and Empirical Analysis. Springer. Dissertation University of Duisburg-Essen.