تحلیل حساسیت تکنیک های نوآورانه در بهبود معیارهای نوین و سنتی عملکرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری،گروه مهندسی مالی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت مالی،واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

3 استاد یا ر گرو ه حسابداری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

4 دانشیار، گروه ریاضیات کاربردی،واحد اراک،دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران

چکیده

در دنیای پیچیده و متغیر کنونی با توسعه دانش و فناوری از یک سو و تغییر الگوهای نیاز بازار از سوی دیگر، وجود تکنولوژی ‌های پیشرفته به ‌منظور تولید محصولات باکیفیت برای رفع نیاز‌های مشتریان به شدت مورد نیاز است. در پاسخ به این نیازها شرکت‌ ها با بهره‌ گیری از علوم روز درصدد بهبود کیفیت تولیدات و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتریانشان می ‌باشند. هدف از پژوهش حاضر، آزمون تحلیل حساسیت تکنیک های نوآورانه در بهبود معیارهای نوین و سنتی عملکرد می‌ باشد. بر اساس حذف سیستماتیک 8 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. جمع‌آوری داده‌های شرکت‌های نمونه با مراجعه به صورت‌های مالی، یادداشت‌های توضیحی و ماهنامه بورس اوراق بهادار انجام پذیرفت. نتایج نشان دادند که دو ورودی، تعداد کل کارکنان و کل هزینه‌های حقوق و دستمزد و سه خروجی مدل، ارزش افزوده بازار؛ نرخ بازده دارایی‌ها و نرخ بازده حقوق صاحبان سهام تأثیر قابل ملاحظه ای بر کارایی و عملکرد شرکتهای حوزه فاوا دارند و میتوان دو معیـار تعداد کل کارکنان شرکت و کـل هزینه‌های حقوق و دستمزد را به عنوان دو معیار مهم برای سنجش نوآوری شـرکت‌ها معرفی کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sensitivity analysis of innovative techniques in improving modern and traditional performance criteria

نویسندگان [English]

  • kianoosh mansourkhani 1
  • Majid Zanjirdar 2
  • majid davodi nasr 3
  • mohammad izadikhah 4
1 PhD Student, Department of Financial engineering, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 Associate Professor, Department of Financial Management, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
3 Assistant Professor of Accounting, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
4 Associate Professor, Department of Applied Mathematics, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
چکیده [English]

In today's complex and changing world, with the development of knowledge and technology on the one hand and changing patterns of market needs on the other hand, the existence of advanced technologies in order to produce quality products to meet customer needs is strongly needed. In response to these needs, companies are using modern science to improve the quality of products and satisfy their customers as much as possible. The purpose of this study is to test the sensitivity analysis of innovative techniques in improving modern and traditional performance criteria. Based on the systematic elimination, 8 companies were selected as a statistical sample. Data collection of sample companies was done by referring to financial statements, explanatory notes and stock exchange monthly. The results showed that two inputs, total number of employees and total payroll costs and three model outputs, market value added; The rate of return on assets and the rate of return on equity have a significant impact on the efficiency and performance of companies in the field of ICT, and two criteria can be introduced as the total number of employees and total payroll costs as two important criteria for measuring corporate innovation

کلیدواژه‌ها [English]

  • New and traditional performance criteria
  • Sensitivity analysis of innovative techniques
  • ICT field
  • احمدی زهرا، شفیعی نیک آبادی محسن، وکیل الرعایا یونس (1397). تاثیر نوآوری باز بر عملکرد نوآورانه شرکت با تاکید بر نقش تعدیل گری تلاطم بازار(مطالعه موردی: شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی شهر سمنان). فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی. 16(سی و دو)، 73-92.
  • بنت الهدی بیرام ،محسن حبیبی باغی ،علی یعقوبی ،(1399)،بررسی تأثیر نوآوری در فناوری و مدیریت بازار بر عملکرد تجارت بین المللی ،فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, دوره 4 شماره 31 ، صفحه 99-117
  • پاکدل، علی؛ کمالی، مهیار؛ صوفی، سعیده. (1394). "عنوان ارزیابی تاثیر بازارگرایی، نوآوری و وفاداری مشتری بر عملکرد کسب و کار". مجله جامعه شناسی ایران، 28(59).
  • حبیبی نوده، زهرا، مهرانی هرمز (1393). بررسی تأثیر بازارگرایی بر نوآوری و عملکرد مالی نمایندگی های بیمه ایران شرق استان گلستان. اولین کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در هزاره سوم. علی آباد کتول: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول.
  • حسینی محمود، سالار جمشید (1391). بررسی تأثیر بازارمداری و نوآوری‌ بر عملکرد شرکت‌های غذایی بورس. تحقیقات بازاریابی نوین. 2(3). 107-120.
  • رهاوی، مهسا. (1397). "ارزیابی تاثیر مشتری مداری، نوآوری بر عملکرد مالی بانک (مورد مطالعه:شعب بانک صادرات تهران )"، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران: انجمن مدیریت ایران.
  • شیخیان، علی کاظم؛ دوستیان، رحمان. (1393). "بررسی تاثیر جهت گیری بازار، نوآوری سازمانی و قدرت رقابت بر عملکرد مالی و عملکرد بازار بانکها"، اولین همایش ملی بازاریابی فرصت ها و چالش ها.
  • طالقانی منصور (1396). رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی. مدیریت استراتژیک از تئوری تا عمل. نشر: دلسا. 9-13.
  • طاهری نیا مسعود، سوری فرزانه (1392). بررسی رابطه بین نوآوری شرکت در بازاریابی و عملکرد مالی شرکت در شرکتهای تولیدی عضو بورس اوراق بهادار تهران، دومین کنفرانس ملی حسابداری. مدیریت مالی و سرمایه گذاری. گرگان: انجمن علمی و حرفه ای مدیران و حسابداران گلستان.
  • علی اکبری رسا صدیقه، عدالت حقی میرمحمود (1392). بررسی فرایندهای نوآوری و تأثیر آن بر عملکرد مالی شرکتها. دومین اجلاس مدیران تحقیق، توسعه و فناوری. تهران: همایش تجارت پارسیان.
  • فیروزی جلیل، عقیقی علیرضا (۱۳۹۸). اثرات هم افزایی نوآوری بر عملکرد شرکت، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت،اقتصاد، حسابداری و بانکداری. گرجستان -شهر تفلیس: آکادمی بین المللی علوم گرجستان.
  • قارونی سیدشریف،آندرواژ لیلا (1394). بررسی تأثیر نوآوری بر عملکرد مالی شعب بانک تجارت اهواز، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع. ترکیه – استانبول: موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویرا.
  • قاسمی محمد، بیگی راد الهام، مارگیر علی، شیخیانی محسن (1396). بررسی نقش نوآوری استراتژیک و نوآوری باز بر عملکرد شرکت­های فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر. پژوهش­های مدیریت عمومی. 10(38)، 225-249.
  • قاضی نوری سیدسپهر، انواری رستمی علی اصغر،خراسانی امیر (1392). ارزیابی عملکرد شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بورس تهران: تناقض با روند جهانی، مدیریت فناوری اطلاعات. 5(4)، 147-164.
  • کلانتری آرتین، کلانتری پور جلال(1399).بررسی تاثیر نوآوری مدیریت و نوآوری فناوری بر عملکرد سازمان،اولین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری،ساری.
  • گنج خانلو علی اصغر،عسگری فرید، لطفی رسول(1399).تاثیر رهبری و نوآوری بر استراتژی تمایز و عملکرد شرکت. اولین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری.ساری.
  • نتاج نصرجمعلی (1397). تاثیر نوآوری بر عملکرد شرکتهای دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، یازدهمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و هفتمین کنفرانس کارآفرینی و نوآوری های باز. تهران: شرکت همایشگران مهر اشراق.
  • نمازی محمد، مقیمی فاطمه (1397). تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت‎ها در صنایع مختلف. بررسی­های حسابداری و حسابرسی. 25(2). 289-310.
  • وطنی سعید (1389). بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت‌های موجود در بازار سرمایه ایران.پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
  • Chen Jie., Woon SauLeungKevin P.Evans. (2018). Female board representation, corporate innovation and firm performance, Journal of Empirical Finance, 48(4), 236-254.
  • Dekoulou, P. & Trivellas, P. (2017). Organizational structure, innovation performance and customer relationship value in the Greek advertising and media industry. Journal of Business & Industrial Marketing, 32 (3), 385-397.
  • Dey, A. (2008). Corporate governance and agency conflict 's. Journal of Accounting Research, 46 (5), 1143-1181.
  • Eris, M. W., & Ozmen, R. (2012). Alternative ways of assessing model fit. In K. A.Bollen, & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models, 7­(154), 136–162.
  • Ferdinand j. Slater, S. F., & Narver, J. C. (2018). Market-oriented is more than being customer-led.Strategic Management Journal, 20(12), 1165–1168.
  • Gunasekarage, Abeyratna & Luong, Hoa & Truong, Thanh Tan, 2020. "Growth and market share matrix, CEO power, and firm performance," Pacific-Basin Finance Journal, Elsevier, vol. 59(C).
  • Gunday,­, Ulusoy, G., Kilic, K. & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. International Journal of production economics, 133(2), 662-676.
  • Hernandaz,­, & Delgado,­V. (2010). Innovating: Towards an integrated learningmodel. Management Decision, 34(4), 5–13.
  • Hu, X., Danso, B. A., Mensah, I. A., & Addai, M. (2020). Does Innovation Type Influence Firm Performance? A Dilemma of Star-Rated Hotels in Ghana. Sustainability, 12(23), 9912. doi:10.3390/su12239912
  • Moshirian, Fariborz and Tian, Xuan and Zhang, Bohui and Zhang.(2020). “Wenrui, Stock Market Liberalization and Innovation” . Journal of Financial Economics (JFE), Forthcoming, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2403364 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2403364 .
  • Navarro, J. G. C., Reverte, C., Melero, E. G., & Wensley, A. K. P. (2016). Linking social and economic responsibilities with financial performance: The role of innovation. European Management Journal, 34(5), 530-539.
  • Nguyen Thi Canh & Nguyen Thanh Liem & Phung Anh Thu & Nguyen Vinh Khuong, 2019. "The Impact of Innovation on the Firm Performance and Corporate Social Responsibility of Vietnamese Manufacturing Firms," Sustainability, MDPI, Open Access Journal, vol. 11(13), pages 1-1, July.
  • Olugu, E. U. & Wong Kuan. Y. (2012). An expert fuzzy rule-based system for closed-loop supply chain performance assessment in the automotive industry. Expert Systems with Applications, 39(1), 375-384.
  • Peter,­ (2017). Configurations of strategic R&D decisions and financial performance in small-sized and medium-sized firms. Journal of Business Research, 74(5), 55–65.
  • Ramanathan, R., Ramanathan, U., Bentley, Y. (2017). The debate on ßexibility of environmental regulations, innovation capabilities and Þnancial performance -A novel use of DEA, Omega, 75(5), 131-138.
  • Sadiko, N. M. (2014). “How will market orientation and external envi-ronment influence the performance among SMEs in the agro-food sector inMalaysia?”, International Business Research, 3(3), 154–164.
  • Seleshi, S., & Birnberg, G. J. (2020). Extent and scope of diffusion and adoption of process innovations in management accounting systems International. Journal of Accounting and Information Management, 18 (2), 118-139.
  • Suliyanto,­ A. (2012). The impact of suppliers’ percep-tions of reseller market orientation on key relationship constructs. Journal of theAcademy of Marketing Science, 27(1), 50–57.
  • Thornhill,­ (2006). Knowledge, innovation & firm performance in high- and low-technology regimes. Journal of Business Venturing, 21(5), 687– 703.
  • Wenwen, An,­Yuehua, Xu, Jianqi, Zhang. (2018). Resource constraints, innovation capability and corporate financial fraud in entre.
  • Zhang, Y. F., Namazi, M., Che Ruhana Isa, Ch. R. (2017). Investigating the Empirical Effect of ABC Stages on the Performance of Companies. Iranian Journal of Management Studies (IJMS, 10 (1), 175-205.