شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی حسابرسان؛ ارائه یک مدل مفهومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگا ه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار،گروه حسابداری، دانشگاه رازی، ایران

4 دانشیار، گرو ه روانشناسی و مشاور ه، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشا ه، ایران

چکیده

پژوهش حاضر باهدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی حسابرسان و ارائه مدلی مفهومی انجام‌شده است. تفکر انتقادی تفکری تحلیلی است که می‌تواند ضامن پیشرفت هر حرفه ازجمله حرفه حسابرسی گردد. در این پژوهش ترکیبی از روش کمی و کیفی استفاده‌شده است که ازنظر نوع داده‌ها؛ توصیفی و روش گرداوری داده‌ها؛ دلفی/پیمایشی می‌باشد. در این تحقیق پس از مروری بر ادبیات تفکر انتقادی و استفاده ازنظرات خبرگان، مدل اولیه استخراج گردیده و با استفاده از روش دلفی و در طی سه مرحله، مدل نهایی مورد تائید واقع شد. روایی و پایایی مدل با استفاده از تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. تعداد خبرگان در مرحله دلفی 10 نفر از اعضای هیئت‌علمی دارای مدرک دکترا، عضو جامعه حسابرسی و دارای سابقه تجربی تشکیل داده و در مرحله پیمایش 384 نفر از حسابرسان، دیدگاه خود را در خصوص ابعاد و مؤلفه‌های تفکر انتقادی اعلام نمودند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، مدل تفکر انتقادی از 14 بعد اصلی به ترتیب اهمیت شامل: گشوده ذهنی، حقیقت‌جویی، اعتمادبه‌نفس، تفسیر، تجزیه‌وتحلیل، کنجکاوی، قضاوت حرفه‌ای، قاعده‌مندی، تحلیل گری، پختگی شناختی، ارزشیابی، شک و تردید حرفه‌ای، توضیح و خودتنظیمی و 43 مؤلفه فرعی تشکیل می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Aspects and Elements of auditors’ Critical Thinking; Presenting a Conceptual Model

نویسندگان [English]

  • Pezhman etemadforoughi 1
  • Mehrdad Ghanbari 2
  • Farhad Shahveisi 3
  • mokhtar arefi 4
1 Ph.D. Candidate of Accounting, Department of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
3 Assistant Professor, Department of Accounting, Razi University, Iran
4 Associate Professor, Department of Psychology and Counseling, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The present research is carried out in order to identify the aspects and elements of critical thinking among auditors and present a conceptual model. Critical thinking is an analytical thinking which can guarantee the development of any profession such as Auditing. Here, a combination of quantitative and qualitative methods has been used, where the data is qualitative and data collection is through Delphi/survey. Having reviewed the existing literature of critical thinking and application of elite’s opinions, an initial model was designed and after applying the Delphi method in three stages, the ultimate model was approved. The validity and reliability of this model were approved by confirmatory factor analysis (CFA) and Cronbach's alpha. The number of elites at Delphi stage was 10 of faculty members holding Ph. D, who were also Member of the Society of Certified Auditors and had experience. Besides, at survey phase, 384 accountants were interviewed about the aspects and elements of critical thinking. Based on the results, this model of critical thinking is consisted of 14 main aspects in accordance with priority: open-mindedness, truth-seeking, self-confidence, interpretation, analysis, inquisitiveness, professional judgement, systematicity, analyticity, cognitive maturity, professional uncertainty, self-regulation and also 43 minor elements.

کلیدواژه‌ها [English]

  • critical thinking
  • analytical thinking
  • Critical thinking of auditors
  • professional uncertainty
  • به آئین، یعقوب. (1385). تفکر انتقادی در آموزش حسابداری. حسابرس، (34)،54-59.
  • جهانی، جعفر. (1382). دیباچه‌ای بر شیوه‌های پژوهش در تفکر انتقادی. چاپ اول. شیراز: نشر ملک سلیمان
  • حیدر، مجتبی و نیکو مرام، هاشم. (1397). سبک‌های تفکر و تردید حرفه‌ای در حسابرسی (آزمون نظریه خود حکومتی ذهن). فصل‌نامه حسابداری ارزشی و رفتاری،3 (5), 185-151.
  • رضایی، غلامرضا وحسنی، محمد.  (1396). نقش طرز تفکر، ارزش‌های اخلاقی و انحراف‌های رفتاری در میزان تردید حرفه‌ای حسابرسان. پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی،6 (11), 84-47.
  • عابد نظری، مونا. رهنمای رود پشتی، فردیدون. نیکو مرام، هاشم و پور زمانی، زهرا (1397). ارائه الگوی اصول یکپارچه (جهانی) حسابداری مدیریت مبتنی بر تفکر انتقادی، فصل‌نامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 11(39), 81-67
  • کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، (1391)، استاندارد حسابرسی شماره 200(تجدیدنظر شده)، انتشارات سازمان حسابرسی.
  • مرادی مخلص، حسین و نیلی، محمدرضا و حیدری، جمشید. (1393). بررسی اثربخشی الگوی چندعاملی پرورش تفکر انتقادی در محیط‌های یادگیری الکترونیکی. فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 22(7), 52-41.
  • مؤمنی، منصور. (1396). تجزیه‌وتحلیل آماری با نرم‌افزار SPSS تهران: کتاب نو
  • مهربان پور، محمدرضا.رحیمیان، نظام‌الدین. آهنگری، مهناز.  (1397). بررسی طرز تفکر حسابرسان مستقل در کاربرد تردید حرفه‌ای در ایران. دانش حسابداری، 18(71), 128-107.
  • هاشمی، تورج.بیرامی، منصور. بدری، رحیم. میرنسب، میرمحمود. رضویان شاد، مرتضی. (1393). اثربخشی الگوی تفکر انتقادی پاول بر گرایش به تفکر انتقادی و مهارت‌های زندگی دانش آموزان با توجه به نقش تعدیلی سبک‌های تفکر واگرا و همگرا. فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری‌های آموزشی، 13(3), 56-37.

 

  • Benston, G.J. and A.L. Hartgraves. 2002.Enron: What Happened and What We CanLearn From It. Journal of Accounting and Public Policy: 105-127.
  • Brown, Marni.Worth, Michael.Boylan, Daniel. (2017). Improving critical thinking skills: Augmented feedback and post-exam debate. Business Education & Accreditation, 9(1), 55-63.
  • Changwong, Ken.Sukkamart, Aukkapong.Sisan, Boonchan. (2018). Critical thinking skill development: Analysis of a new learning management model for Thai high schools. Journal of International Studies Vol, 11(2), 11-2.
  • Dewey,   (1933). How  we  think:  A   restatement   of   the   relation  of reflective thinking to the educative process (2nd ed.). Lexington, MA: Heath.
  • Garrison, D. R. (1991). "Critical thinking and adult education: A conceptual model for developing critical thinking in adult learners." International Journal of Lifelong Education, Vol. 10, pp. 278-303.
  • Muhamad, Rusnah.Sulaiman, Noor Adwa. (2013). Higher-Order or Critical Thinking Skills: Does Accounting Education Need Reforms? Asian Journal of Accounting Perspectives, 6(1), 12-20.
  • Paul, Richard.Elder, Linda. (2000). Critical thinking: The path to responsible citizenship. High School Magazine, 7(8), 15-52.
  • Paul, R., Elder, L., & Bartell, T. (1997). California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. Sacramento: California Commission on Teacher Credentialing.
  • Thompson, Forrest.Washington, H Lee. (2015). Critical thinking skills and teaching accounting: A comparative study. Journal of Finance and Accountancy, 19, 1.