ارزشهای انگیزشی و گزارشگری یکپارچه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت ،واحد علوم نحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین، ایران.

4 دانشیار،گروه حسابداری ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران.

چکیده

ارزشهای انگیزشی عاملی اثرگذار بر استفاده از گزارشگری یکپارچه می‌باشد. هدف این پژوهش کمک به تبیین مفهوم گزارشگری یکپارچه و استفاده از صورت ارزش افزوده به عنوان یک ابزار کاربردی، مناسب و مفید برای شرکتها جهت استفاده از مفهوم گزارشگری یکپارچه وارائه الگوی تاثیر ارزشهای انگیزشی بر اجرای آن می‌باشد
روش پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی می‌باشد جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران، مدیران مالی و حسابرسی در سال 1399 می‌باشندکه 203 نفر از آنها انتخاب گردیده است. ابزار مورد استفاده درپژوهش پرسشنامه می‌باشد و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار لیزرل استفاده گردیده است.
از آنجاییکه ارزش‌های انگیزشی عاملی اثرگذار بر افشای اطلاعات مبتنی بر گزارشگری یکپارچه می‌باشد و با توجه به اینکه ارزش‌های انگیزشی شامل ارزش‌های مبتنی بر منافع فردی و ارزش‌های مبتنی بر منافع عموم می‌باشد، یافته‌ها حاکی از این است که اصول گزارشگری یکپارچه با ارزش‌های مبتنی بر منافع عموم مطابقت دارد.
بر اساس یافته‌های این پژوهش ارزشهای انگیزشی عاملی اثرگذار بر تهیه و ارائه صورت ارزش افزوده به عنوان یکی از ابزارهای اجرای گزارشگری یکپارچه می‌باشد. به طوریکه افراد با ارزشهای انگیزشی مبتنی بر منافع عموم تمایل بیشتری برای گزارشگری یکپارچه دارند .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Motivational values and integrated reporting

نویسندگان [English]

  • Naghmeh Molaverdi 1
  • hamidreza vakilifard 2
  • mahdi beshkooh 3
  • Bahman Banimahd 4
1 Ph.D. Candidate, Department of Accounting, Qazvin branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
2 Associate Prof, Department of management, Science and Researches branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran..
3 Assistant prof, Department of Accounting, Qazvin branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
4 Associate Prof, Department of Accounting, Karaj branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran.
چکیده [English]

Motivational values are a factor influencing the use of integrated reporting. The purpose of this study is to help explain the concept of integrated reporting and use value-added as a practical, appropriate and useful tool for companies to use the concept of integrated reporting and provide a model of the impact of motivational values on its implementation. The method of the present study is descriptive-survey. The statistical population of the present study is managers, financial managers and auditors in 1399, of which 203 people have been selected. The tool used in the research is a questionnaire and in order to analyze the data, the structural equation model using LISREL software has been used.
Since motivational values are a factor influencing the disclosure of information based on integrated reporting, and given that motivational values include values based on individual interests and values based on public interest, the findings suggest that the principles of integrated reporting are based on values based on In the public interest.
Based on the findings of this study, motivational values are a factor affecting the preparation and presentation of value added form as one of the tools of integrated reporting. So that people with motivational values based on public interest are more inclined to integrate reporting.

کلیدواژه‌ها [English]

  • integrated reporting
  • motivational values
  • value added form
  1. اشرفی، جواد ، رهنمای رودپشتی، فریدون و بنی مهد، بهمن؛ پائیز 1398، نظریه های مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها ، فصلنامه علمی و پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال هشتم، شماره 31 ، صص 14-1
  2. بیگی هرچگانی، ابراهیم. بنی مهد، بهمن، رؤیایی، رمضانعلی، رئیس زاده، محمدرضا،1396، ارزش‌های انگیزشی و هشداردهی اخلاقی حسابرسان دربارۀ خطاکاری، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دوازدهم، شماره4 : صص:16-2
  3. رحمانی، تیمور؛ 1384، اقتصاد کلان، تهران، نشر برادران، چاپ نهم، ص.39
  4. ستایش، محمد حسین و مهتری، زینب، بهار و تابستان 1398، الگویی برای ارائه اطلاعات شرکتهای ایرانی در قالب گزارشگری یکپارچه، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره یازدهم، شماره اول، بهار و تابستان 1398، پیاپی 3 / 76، صفحه های 105 - 142
  5. طهماسبی هامون، ۱۴ مهر ۱۳۹۴ , گزارش پایداری _گزارش مسئولیت اجتماعی، قابل دسترس در سایت: http://hamoont.ir
  6. ودیعی و همکاران، 1392، بررسی آخرین تحول‌های گزارشگری مالی یکپارچه، یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران دانشگاه فردوسی، مشهد
  7. Haller, Axel and Van Staden .2014 . The Value added statement- an appropriate instrument for Integrated Reporting , Accounting, Auditing & Accountability Journal .vol.27.iss 7 pp. 1190-1216: available at: www.emeraldinsight.com/ 0951-3574.htm/accessed 10 October 2014.
  8. Hopwood, A., Unerman, J., Fries, J. 2010 “Accounting for Sustainability: Practical Insights. Earthscan, UK”. 15. Stefano, Cascino, et al .2010. “Mandatory IFRS adoption and accounting comparability”, Working paper, London School
  9. Hubbard, G. (2009), “Measuring organizational performance: beyond the triple bottom line”, Business Strategy and the Environment, Vol. 18 No. 3, pp. 177-191.
  10. IIRC٢٠١٣b, Consultation Draft Framework, IIRC, London, available at: www.theIIRC.org
  11. Integrated Reporting , Accounting, Auditing & Accountability Journal. vol.27.iss 7 pp. 1190-1216: available at: www.emeraldinsight.com/ 0951-3574.htm/accessed 10 October 2014.
  12. International Integrated Reporting Council (IIRC). 2011. Towards Integrated Reporting – Communicating Value in the 21st Century. Retrieved from http://theiirc.org/wp-content/uploads/2011/09/IR-Discussion-Paper-2011_spreads.pdf.
  13. International Integrated Reporting Council. (2013). the international IR framework, Retrieved from https://integratedreporting.org/wp-content/uploads/2013/12/13-12-08-THE-INTERNATIONAL-IR-FRAMEWORK-2-1.pdf.
  14. Kiron, D. (2012), “Get ready: mandated integrated reporting is the future of corporate reporting”, MIT Sloan Management Review, Vol. 53 No. 3, pp. 1-3.
  15. KPMG (2011), “KPMG international survey of corporate responsibility reporting 2011”, available at: kpmg.com/Global/en/IssuesAndInsights/ArticlesPublications/corporate-responsibility/Documents/2011-survey.pdf (accessed 14 March 2013)..
  16. Ligteringen, E. (2012), “Sustainability reporting for ‘the future we want’ ”, in Van der Lugt, C. and Malan, D. (Eds), Making Investment Grade: The Future of Corporate Reporting, United Nations Environment Programme, Deloitte and the Centre for Corporate Governance in Africa, University of Stellenbosch Business School, Cape Town, pp. 19-23.
  17. Porter, M. and Kramer, M.R. (2011), “Creating shared value”, Harvard Business Review, Vol. 89،Nos 1/2, pp. 63-77.
  18. Schwartz, S.H. & Bilsky, W. ١٩٨٧. Toward a universal psychological structure of human values.Journal of Personality and Social Psychology, vol. ۵٣, no. ٣, pp.۵۵٠-۵۶٢.
  19. Schwartz, S.H. 1992. A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: An International Review, vol. 48, no. 1, pp. 7-47.
  20. Schwartz, S.H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., Harris, M. & Owens, V. 2001. Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, vol. 32, no. 5, pp. 519-542.
  21. Van der Lugt, C. and Malan, D. (Eds) (2012), “From clutter to investment grade information”, Making Investment Grade: The Future of Corporate Reporting, United Nations Environment Programme, Deloitte and the Centre for Corporate Governance in Africa, University of Stellenbosch Business School, Cape Town, pp. 7-11.