طراحی و تبیین مدل رفتار خرید آنلاین محصولات تند مصرف با درگیری پایین با نگرش بر مدیریت هزینه رفتار خرید آنلاین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر تهران، ایران

2 استاد گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر تهران، ایران.

چکیده

خرید آنی بر آن دسته خریدهایی تأکید دارد که مرزهای منطقی و متداول فرآیند خرید را درهم می شکند و بدون ارزیابی جایگزین های متعدد، پس از تأثیرپذیری فرد از نوعی محرک درونی یا بیرونی و در مدت زمانی بسیار کوتاه، رخ می دهد. رفتار خرید اینترنتی و عوامل مؤثر بر آن، موضوعی است که با وجود رشد روزافزون خریدهای اینترنتی در ایران همگام با سایر کشورهای جهان، همچنان فاقد مدل‌ها و تحقیقات یکپارچه است.
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر خرید هیجانی آنلاین و مدیریت هزینه رفتار خرید آنلاین توسط مصرف کننده است. روش تحقیق، پیمایشی و از نوع کاربردی و توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان بالای 18 سال شهر تهران بوده که بر اساس محاسبات، حجم نمونه 385 عدد برآورده شد که به همین تعداد پرسشنامه از بین شهروندان شهر تهران به صورت تصادفی جمع آوری گردید.
نتایج آماری در بخش توصیفی به توصیف متغیرهای جمعیت شناختی و اصلی با استفاده از فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار پرداخته شد و در بخش استنباطی، استخراج عامل ها با تحلیل اکتشافی انجام شد. نتایج پژوهش در مرحله اول تحلیل عامل اکتشافی بر روی 60 سوال پرسشنامه خرید هیجانی آنلاین انجام شد و در مرحله دوم تاثیر هر کدام از عوامل را برخرید هیجانی آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نهایی نشان می دهد، عوامل (ویژگی های وب سایت، ویژگی کالا، ویژگی توزیع و ویژگی های قیمت و تخفیفات) به ترتیب بیشترین تاثیر را بر خرید هیجانی آنلاین می گذارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and explaining the online shopping behavior model of fast consumer products with low engagement with an attitude on cost management

نویسندگان [English]

  • Younes Rezaii 1
  • Vahid-Reza Mirabi 2
1 PhD student, Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor of Business Management Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

Immediate buying emphasizes those purchases that break the logical and common boundaries of the buying process and occur without evaluating multiple alternatives, after the person is affected by some kind of internal or external stimulus and in a very short period of time. The behavior of online shopping and the factors affecting it is an issue that despite the growing growth of online shopping in Iran along with other countries in the world, still lacks integrated models and research.
The purpose of this study is to identify the factors affecting emotional online shopping and cost management of online shopping behavior by the consumer. The research method is survey and is of applied and descriptive type. The statistical population of this study was citizens over 18 years of age in Tehran. Based on the calculations, the sample size was 385, and the same number of questionnaires were randomly collected from citizens Tehran.
Statistical results In the descriptive part, demographic and main variables were described using frequency and frequency percentage, mean and standard deviation, and in the inferential part, factor extraction was performed by exploratory analysis. The results of the research In the first stage, exploratory factor analysis was performed on 60 questions of the online emotional buying questionnaire and in the second stage, the effect of each factor on online emotional purchasing was examined. The final results show that the factors (website features, product features, distribution features, and price features and discounts) have the greatest impact on online emotional shopping, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instant shopping
  • online shopping
  • cost management
  • consumer behavior
  • اویسی، نوشین. (1390). تمایل به خرید مجدد آنلاین در تجارت الکترونیک بین بنگاه و مصرف کننده- با رویکرد کیفیت ارتباطات آنلاین. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده ، دانشگاه علامه طباطبائی.
  • عابدی، بابک؛ عسگری، ناصر؛ صفری، حسین؛ اسدزاده، احمد؛ رهنما، افشین. (1393). نقش عوامل فردی، محیطی و مدگرایی در تسهیل خرید آنی، فصل نامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی،6،1-206.
  • عباسی­، جواد؛ جعفری، لیلا. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید تفننی )برنامه ریزی نشده(  زنان بر محصولات سوپرمارکتی، فصل نامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی،4،1-147.
  • غلامرضا­تهرانی، ابوالقاسم؛ میرابی، وحیدرضا. (1392). ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر رفتارخرید آنی (مطالعه موردی: خریداران پوشاک و البسه جدید در پاساژهای شهرکرج). فصل نامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 3 (2):132-107
  • مشبکی، اصغر؛ خداداد حسینی، سیدحمید؛ نیکبخت، محمدجواد. (1393). نقش عوامل فردی، محیطی و مدگرایی در تسهیل خرید آنی، فصل نامه علمی پژوهشی مدیریت بازرگانی،6،1-206.
  • نظری ، محسن ، قادری عابد ، امیر حسین ،(1390) ارئه مدلی جهت بررسی عوامل موثر بر رفتار خرید ناگهانی(مطالعه موردی :دانشجویان  دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)، مجله مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، دوره 3 ، شماره 19 ، صص127-140
  • parboteeah, d.v. (2005). A Model of Online Impulse Buying. Masters Thesis. Washington State University. America.
  • Wong and et, (2010). The Validity of Five-Factor Model of Personality to Predicting Impulse Buying Tendency, Fourth International Conference on Genetic and Evolutionary Computing
  • Coley, A. L. (2002). Affective and Cognitive Processes Involve in Impulse Buying, A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of The University of Georgia in partial fulfillment of the requirement of degree Master of Science. ATHENS, GEORGIA.
  • Ltifi, M.(2013), Antecedents and effect of commitment on the impulse buying by internet , Journal of Internet Banking and Commerce,18(1),22-28.
  • behavior: Market segmentation approach. Management: Journal of Contemporary Management Issues, 15(2), 47-66.
  • Mihić, M., & Kursan, I. (2010). Assessing the situational factors and impulsive buying
  • Muruganantham, G, & Bhakat, R. S. (2013). A review of impulse buying behavior. International Journal of Marketing Studies, 5(3), 149.
  • Silvera, D.H., Lavack, A.M. and Kropp, F. (2008), Impulse buying: the role of affect, social influence, and subjective wellbeing, Journal of Consumer Marketing, Vol. 25,(1),. 23-33
  • Verhagen,T. Van Dolen,W. (2011). The influence of online store beliefs on consumer online impulse buying, Information & Management ,48(8), 320–327.
  • Verplanken, B., Herabadi, A. G., Perry, J. A., & Silvera, D. H. (2005). Consumer style and health: The role of impulsive buying in unhealthy eating.Psychology & Health, 20,(4), 429-441.
  • Youn, S., & Faber, R.J. (2000), Impulse buying: Its relation to personality traits and cues. Advances in Consumer Research, 27, (4),
  • Young,Li,H.Hu,F. (2013).Website attributes in urging online impulse purchase: An empirical investigation on consumer perceptions, Decision Support Systems, 55(3), 829–837.
  • Whiteside, S. P. & Lynam, D. R. (2001). The five factor model and impulsivity: Using a structural model of personality to understand impulsivity, Personality and individual differences, 30(4): 669- 689.