بررسی تاثیر مادی‌گرایی هیأت مدیره بر مسئولیت اجتماعی شرکت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

3 استادیار گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران.

چکیده

علی‌رغم نقش مهمی که مسئولیت اجتماعی شرکت در تصمیم‌گیری بازیگران بازار سرمایه دارد اما چنین به نظر می‌رسد همواره تحت‌تاثیر ویژگی‌های رفتاری هیأت‌مدیره قرار گرفته است. جهت سنجش ویژگی‌های رفتاری هیأت‌مدیره به مادی‌گرایی توجه نشده است و تاکنون پژوهشی در داخل کشور در این زمینه انجام نگرفته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر مادی‌گرایی هیأت مدیره بر مسئولیت اجتماعی شرکت است. متغیر مسئولیت اجتماعی شرکت توسط چک لیست مسئولیت اجتماعی کارول (1998) و متغیر مادی‎گرایی با پرسشنامه استاندارد ریچینز و داوسون (1992) اندازه گیری شد. جهت انجام این پژوهش تعداد 109 شرکت برای یک دوره 6 ساله بین سال‌های 1394 تا 1399 در بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان نمونه آماری بررسی گردید. فرضیات پژوهش با استفاده از روش رگرسیون پانل دیتا و رگرسیون ترکیبی در نرم‌افزار EViews10 تجزیه و تحلیل گردید. برای آزمون فرضیه از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و داده‌های مقطعی استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد مادی‌گرایی هیأت مدیره بر مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر معناداری دارد. مادی‌گرایی هیأت مدیره بر مسئولیت اقتصادی شرکت تاثیر گذار نیست. مادی‌گرایی هیأت مدیره بر مسئولیت قانونی شرکت تاثیر منفی و معناداری دارد. مادی‌گرایی هیأت مدیره بر مسئولیت اخلاقی شرکت تاثیر گذار است. مادی‌گرایی هیأت مدیره بر مسئولیت خیرخواهانه (بشردوستانه) شرکت تاثیر منفی و معناداری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Board materialism on Corporate Social Responsibility

نویسندگان [English]

  • Azadeh Afzali 1
  • majid ashrafi 2
  • arash naderian 3
  • Jamadorodi Gorganli Doji 3
1 PhD Student in Accounting, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
2 Assistant Professor of Accounting, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
3 Assistant Professor of Accounting, Aliabad Katoul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran.
چکیده [English]

Despite the important role that corporate social responsibility plays in the decision-making of capital market players, it seems that it has always been influenced by the behavioral characteristics of the board. Materialism has not been considered to assess the behavioral characteristics of the board of directors and no research has been conducted in this field in the country so far. The purpose of this study is to investigate the effect of board materialism on corporate social responsibility. The corporate social responsibility variable was measured by the Carol's social responsibility checklist (1998) and the materialism variable was measured by the standard Richins and Dawson (1992) questionnaire. To conduct this research, 109 companies for a period of 6 years between 2016 to 2021 in the Tehran Stock Exchange were surveyed as a statistical sample. The research hypotheses were analyzed using data panel regression and combined regression in EViews10 software. Multivariate linear regression model and cross-sectional data were used to test the hypothesis. Findings show that the materialism of the board of directors has a significant effect on corporate social responsibility. The materialism of the board does not affect the financial responsibility of the company. The materialism of the board of directors has a negative and significant effect on the legal responsibility of the company. The materialism of the board affects the ethical responsibility of the company. The materialism of the board of directors has a negative and significant effect on the benevolent (humanitarian) responsibility of the company.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Materialism
  • Corporate Social Responsibility
  • Board of Directors
  • اسمعیلی حلیمه و یعقوبی الهه. (1400). عوامل مؤثر بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(64)،113-128.
  • بادآورنهندی، یونس و درخور، سعید. (1392). بررسی رابطه بین محدودیت مالی، ارزش وجه نقد و خالص سرمایه‌گذاری. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 2(8)، 167-189.
  • دلیری، جواد؛ رضایی، فرزین و محمدی نوده، فاضل. (1399). بررسی تاثیرگذاری کوته بینی مدیران بر مولفه های اجتماعی-اقتصادی گزارش عملکرد پایداری. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(36)، 19-40.
  • ستایش، محمدحسین و کاظم نژاد، مصطفی.(1388). بررسی تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پیشرفت‌های حسابداری دانشگاه شـیراز، 1(1(پیاپی 3/57))، صص 69-94.
  • سلیمانی امیری، غلامرضا و رحیمی تمرین، عاطفه.(1393). رابطه‌ی بین به موقع بودن گزارشگری مالی و عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش‌های تجربی حسابداری. 4(1)، 21-35.
  • شفاعت، احمدرضا؛ کاشانی پور، محمد؛ غلامی جمکرانی، رضا؛ جهانگیر نیا، حسین.(1400). تاثیر متغیر تیپ شخصیتی مدیران بر مدیریت سود و نقش تعدیلی آن در رابطه بین مدیریت سود با افشای مسئولیت های اجتماعی شرکت. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، 6(۱۲)، پاییز و زمستان۱۴۰۰.
  • کارگرپور، خاطره؛ خدادادی، ولی؛ جرجرزاده، علیرضا؛ صالحی، اله کرم؛ کعب عمیر، احمد.(1399). بررسی اثر قراردادهای انگیزشی بر رابطه گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ریسک خاص و هزینه سرمایه شرکت‌ها. فصلنامه حسابداری مالی، ۱۲(۴۶)، 100-126.
  • کریم پور، علیرضا؛ برادران حسن زاده، رسول؛ بادآورنهندی، یونس؛ زینالی، مهدی.(1396). الگویی برای محدودیت مالی در شرکت‌های ایرانی. تحقیقات مالی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، 19(3)، 365-388.
  • کشاورزی، مهرزاد و جامعی، سالار.(1398). بررسی تاثیر مادی‌گرایی بر رفتار بعد از خرید در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور شیراز، دومین کنفرانس بین المللی پیشرفت در مدیریت کسب وکار، تجارت، اقتصاد و امورمالی، برلین-آلمان.
  • مران جوری، مهدی و علی خانی، رضیه. (1399). نقش تعدیل کنندگی خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت های اجتماعی. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(35)، 263-272.
  • ودیعی، محمدحسین و حسینی، سیدمحمد. (1391). رابطه معیارهای ارزیابی عملکرد و بازده غیر عادی سهام. پژوهش‌های تجربی حسابداری، 1(4)، 73-87.
  • Belk, R. (1988). Third world consumer culture. Research in Marketing 4: 102–127.
  • Belk, R. (1985). Materialism: Trait aspects of living in the material world. Journal of Consumer Research, 12(3), 265–280.
  • Carroll, A. (1991). The Pyramid of Corporate Social Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders. Business Horizons, 34(3), 39-48.
  • Carroll, A.B. (1998). The four faces of corporate citizenship. Business & Society Review, 100/101(1), 1–7.
  • Carroll, A. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review, 4(4), 497–505.
  • Davidson, R., Dey, A. and Smith, A. (2019). CEO Materialism and Corporate Social Responsibility, American Accounting Association. THE ACCOUNTING REVIEW, 94(1), 101–126.
  • Fournier, S. and Richins, M.L. (1991). Some theoretical and popular notions concerning materialism. Journal of Social Behavior & Personality, 6(6)و 403–414.
  • Godos-Dı´ez, J., Ferna´ndez-Gago, R. and Martı´nez-Campillo, A. (2011). How important are CEOs to CSR practices? An analysis of the mediating effect of the perceived role of ethics and social responsibility. Journal of Business Ethics, 98(4), 531–548.
  • Hambrick, D. and Mason, P. (1984). Upper echelons: The organization as a reflection of its top managers. Academy of Management Review, 9(2), 193–206.
  • Hrazdil, K., Mahmoudian, F. and Nazari, J.A. (2021). Executive personality and sustainability: Do extraverted chief executive officers improve corporate social responsibility?. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 1-15.
  • John, N. A., Seme, A., Roro, M.A. and Tsui, A.O. (2017). Understanding the meaning of marital relationship quality among couples in peri-urban Ethiopia, Culture. Health & Sexuality, 19(2), 267-278.
  • Jones, T. (1995). Instrumental stakeholder theory: A synthesis of ethics and economics. Academy of Management Review, 20(2), 404–437.
  • Kasser, T. (2016). Materialistic values and goals. Annual Review of Psychology, 67, 489–514.
  • Kaplan, S.N. and Zingales, L. (1997). Do financing constraints explain why investment is correlated with cash flow?. Quarterly Journal of Economics, 112(1), 169-215.
  • Kilbourne, W. and Pickett, G. (2008). How materialism affects environmental beliefs, concern, and environmentally responsible behavior. Journal of Business Research, 61(9), 885–893.
  • Klepsch, C., Elsas, R. and Breitkopf, N. (2019). A new measure of financial constraints applicable to private and public firms. Journal of Banking and Finance, Forthcoming, Available at SSRN, 88.
  • Kouki, A. (2021). Does gender diversity moderate the link between CEO dominance and CSR engagement? A two-step system GMM analysis of UK FTSE 100 companies. Journal of Sustainable Finance & Investment, 1-26.
  • Lange, F.A. (1925). The History of Materialism. London, Routledge & Kegan Paul.
  • Li, D. (2010). Financial Constraints, R&D Investment, and Stock Returns. PhD Dissertation. University of California San Diego.
  • Manner, M. (2010). The impact of CEO characteristics on corporate social performance. Journal of Business Ethics, 93(1), 53–72.
  • McWilliams, A. and Siegel, D. (2000). Corporate social responsibility and financial performance: Correlation or misspecification?. Strategic Management Journal, 21(5), 603–609.
  • Mosley, D., Pietri, P. and Megginson, L. (1996). Management: Leadership in Action. New York, NY: HarperCollins.
  • Papagiannakis, G. and Lioukas, S. (2012). Values, attitudes and perceptions of managers as predictors of corporate environmental responsiveness. Journal of Environmental Management, 100, 41–51.
  • Perotti, E. and Vesnaver, L. (2004). Enterprise finance and investment in listed Hungarian firms. Journal of Comparative Economics, 32(1), 73-87.
  • Petrenko, O.V., Aime, F., Recendes, T. and Chandler, J.A. (2019). The Case for Humble Expectations: CEO Humility and Market Performance. Strategic Management Journal, 40(12), 1938–1964.
  • Pham, H.S. and Tran, H.T. (2020). CSR Disclosure and Firm Performance: The Mediating Role of Corporate Reputation and Moderating Role of CEO Integrity. Journal of Business Research, 127–136.
  • Podoshen, J., Li, L. and Zhang, J. (2011). Materialism and Conspicuous Consumption in China: a Cross-Cultural Examination. International Journal of Consumer Studies, 35, 17-25.
  • Porritt, J. (1984). Seeing green: the politics of ecology explained. Oxford, UK, Basil Blackwell.
  • Reguera-Alvarado, N. and Bravo-Urquiza, F. (2021). The influence of board social capital on corporate social responsibility reporting. Journal of Intellectual Capital, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JIC-11-2020-0359.
  • Richins, M. and Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 19(3), 303–316.
  • Richins, M. (1994). Special possessions and the expression of material values. Journal of Consumer Research, 21(3), 522–533.
  • Richins, M. and Rudmin, F. (1994). Materialism and economic psychology. Journal of Economic Psychology, 15(2), 217–231.
  • Rochberg-Halton, E. (1986). Meaning and Modernity: Social Theory in the Pragmatic Attitude. Chicago, Universityof Chicago Press.
  • Swanson, D. (2008). Top managers as drivers for corporate social responsibility. In The Oxford Handbook of Corporate Social Responsibility, 227–248.
  • Yarram, S.R. and Adapa, S. (2021). Board Gender Diversity and Corporate Social Responsibility: Is There a Case for Critical Mass?. Journal of Cleaner Production, 278, 1-30.
  • Yuan, Y., Gaoliang, T., Louise, Y.L. and Yangxin, Y. (2019). CEO Ability and Corporate Social Responsibility. Journal of Business Ethics, 157(2), 391-411.
  • Waldman, D. and Siegel, D. (2008). Defining the socially responsible leader. Leadership Quarterly, 19 (1), 117–131.
  • Wood, V., Chonko, L. and Hunt, S. (1986). Social responsibility and personal success: Are they incompatible?. Journal of Business Research, 14(3), 193–212.
  • Zhang, J.W., Howell, R.T., Caprariello, P.A. and Guevarra, D.A. (2014). Damned if they do, damned if they don’t: Material buyers are not happier from material or experiential consumption. Journal of Research in Personality, 50, 71–83.