توان رقابت محصول و انتخاب حسابرس : آزمون نظریه رقابت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار ، گروه حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر ، تهران ، ایران.

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ارتباط توان رقابتی صاحبکار و انتخاب حسابرس بر پایه نظریه رقابت است. تعداد شرکت های نمونه تحقیق بالغ بر 120 شرکت و دوره زمانی تحقیق یک دوره 6 ساله از سال 1393 الی 1398 می باشد. آزمون فرضیه ها بر اساس روش همبستگی و با استفاده از رگرسیون لاجستیک باینری انجام شده است. نتایج نشان می دهد توان رقابتی صاحبکار تاثیر معنی دار و مثبت بر انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی دارد. هم چنین نتایج بیانگر آن است که نسبت بدهی و حق الزحمه حسابرس ، تاثیر منفی و معنی دار در انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی دارد. شواهد نشان می دهد هرگاه ، تعداد بندهای حسابرسی در گزارش سال قبل، افزایش یابد در آن صورت احتمال انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی نیز تقویت می گردد. در تحقیق حاضر اندازه شرکت ، نسبت سودآوری و درصد سهام متعلق به سهام‌دار عمده تاثیر معنی داری بر انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی ندارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Product Market Competition and Auditor Selection : Competition Theory Test

نویسنده [English]

  • javad ashrafi
Assistant Professor, Accounting Department, Islamic Azad University , Islamshahr Branch , Tehran, Iran
چکیده [English]

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ارتباط توان رقابتی صاحبکار و انتخاب حسابرس بر پایه نظریه رقابت است. تعداد شرکت های نمونه تحقیق بالغ بر 120 شرکت و دوره زمانی تحقیق یک دوره 6 ساله از سال 1393 الی 1398 می باشد. آزمون فرضیه ها بر اساس روش همبستگی و با استفاده از رگرسیون لاجستیک باینری انجام شده است. نتایج نشان می دهد توان رقابتی صاحبکار تاثیر معنی دار و مثبت بر انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی دارد. هم چنین نتایج بیانگر آن است که نسبت بدهی و حق الزحمه حسابرس ، تاثیر منفی و معنی دار در انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی دارد. شواهد نشان می دهد هرگاه ، تعداد بندهای حسابرسی در گزارش سال قبل، افزایش یابد در آن صورت احتمال انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی نیز تقویت می گردد. در تحقیق حاضر اندازه شرکت ، نسبت سودآوری و درصد سهام متعلق به سهام‌دار عمده تاثیر معنی داری بر انتخاب موسسات حسابرسی بخش خصوصی ندارند.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competition Theory
  • Product Market Competition
  • Auditor Selection
  • Audit Market
  • احمدی لویه ، افشین ؛ نیکومرام ، هاشم ؛ رهنمای رودپشتی ، فریدون ؛ بنی مهد ، بهمن (1397) حق انتخاب حسابرس و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی بر اساس نظریه انتخاب گلاسر، مطالعات تجربی حسابداری مالی ، 15 (60) : 123-103
  • بنی مهد ، بهمن ؛ نایبی زاده ، زهرا (1397) قیمت گذاری خدمات حسابرسی مستقل و نظریه رقابت ، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، 7(25) : 181- 191
  • بنی مهد، بهمن؛ جعفری معافی، رضا (1392 .(کیفیت اقلام تعهدی و انتخاب حسابرس. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مـالی، (13) 11 .98-81:
  • تامرادی، علی؛ رستمی نیا، رضا؛ سرکمریان، سعیده (1397) تأثیر ارتباطات سیاسـی بـر رابطـه بـین انتخـاب حسـابرس و شـفافیت اطلاعات حسابداری. فصلنامه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی، 2(2) : 1-15
  • مرادی، محمد؛ یحیائی، منیره (1399) تدوین الگوی انتخاب حسابرس مستقل در ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی،    - 287 -258 ،(2)27
  • ملکیان، اسفندیار؛ پاشایی، علی (1391) تاثیر نظام راهبری شرکتی بر انتخاب حسابرس در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش های تجربی حسابداری، 2(5) :21-31
  • Ali, A., S. Klasa, and E. Yeung. (2009). “The limitations of industry concentration measuresconstructed with Compustat data”: Implications for finance research. Review of Financial Studies 22: 3439–3871.
  • Bae, G.S., Choi, S.U., Dhaliwal, D.S. and Lamoreaux, P. (2017), “Auditors and client investment efficiency”,TheAccountingReview,Vol.92No.2,pp.19-40.
  • Banimahd, B., & Vafaei, E. (2012). The effect of client size, audit report, state ownership, financial leverage and profitability on auditor selection; evidence from Iran. African Journal of Business Management, 6 (3), 4100-4105
  • Bills,K.L., Cobabe , M., Pittman, J., Stein, S.E., (2020) To share or not to share: The importance of peer firm similarity to auditor choice , Accounting, Organizations and Society, Vol. 85 (4): 1-24 ,
  • Cairney, T., Stewart, E.G., (2019) Clientindustry characteristics and auditor changes , Review of Accounting and Finance ,18(2): 245-267
  • Chang, W., Lin, H., Koo, M., (2017) The effect of diversification on auditor selection in business groups: A case from Taiwan . vol. 49(3): 422-436
  • El-Dyasty, M., Elamer, A., (2021) The effect of ownership structure and board characteristics on auditor choice: evidence from Egypt. International Journal of Disclosure & Governance. Dec2021, Vol. 18(4):362-377
  • Kacanski, S., Lusher, D., Wang , P., (2021) Auditor Selection Process: An Interplay of Demand Mechanisms – A Multilevel Network Approach , European Accounting Review , Vol. 30, No. 1, 115–142,
  • Ke, B., Lennox, C.S. and Xin, Q. (2015), “The effect of China’s weak institutional environment on the quality of big 4 audits”, Accounting Review, Vol. 90 No. 4, pp. 1591-1619.
  • , S., & Kim, P. (2015), Product market competition on the effectiveness of internal control, Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics, DOI: 10.1080/16081625.2015.1090323.
  • Lemma,T., Negash, M., Mliloc,M., Lulsegedd, A., (2018) Institutional ownership, product market competition, and earnings management: Some evidence from international data , Journal of Business Research , Vol.90(1) : 151-163
  • Leventis , S. , Weetman , P., and Caramanis, C,.(2011) Agency costs and product market competition: The case of audit pricing in Greece , The British Accounting Review 43 PP. 112–119
  • Liu,L., (2016) Ownership Property, Product Market Competition and Auditor Choice, Journal of Human Resource and Sustainability Studies:4, 183-191
  • Marciukaityte,D and J. Park, (2009), “Market competition and Earninags Management”. Working Paper.Drexel University.
  • Sharma, D.S., Singh , M.K., Patel, A., (2022) Do Alma Mater Ties Between the Auditor and Audit Committee Affect Audit Quality? Contemporary Accounting Research , Vol. 39(1): 371-403
  • Shin, L,. Park,S., (2019) The relation between product market competition and corporate tax avoidance: evidence from Korea , Investment Management & Financial Innovations. 16(2):313-325
  • Wang,Y.andChui,A.C.W.,(2015),“Productmarketcompetitionandauditfees”,Auditing:AJournalof PracticeandTheory,Vol.34No.4,pp.139-156.
  • Wang, Y. (2013). Evidence on the choice of Chinese companis of external audit firms. Master thesis Department Accountancy, Tilburg University, Tilburg, Netherlands.
  • Watts,and,Zimmerman.(1986). “auditor size and audit quality” journal of accounting and economics 3 . 183-199.North-holland publishing company