نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1
دانشجوی دکتری حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2
دانشیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
3
استادیار گروه حسابداری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
4
استاد بازاریابی گروه مدیریت، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
چکیده
حسابداری مدیریت بر استفاده از اطلاعات حسابداری برای مدیران در سازمانها جهت مهیا کردن آنها برای تصمیم سازی کسب و کار آگاهانه تاکید دارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مناسب ترین تکنیک های حسابداری مدیریت و شاخص های ارزیابی عملکرد جهت بکارگیری در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط می باشد. در این راستا، با استفاده از روش تحلیل محتوا مجموعه جامعی از تکنیک های حسابداری مدیریت و شاخص های عملکردسنج، گردآوری و از طریق انجام فرایند خبره سنجی و غربال گری فازی، مهمترین تکنیک ها و شاخص هایی که با ماهیت شرکتهای کوچک و متوسط سنخیت بیشتری داشتند، گزینش گردید و در نهایت با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی فازی، روابط علّی میان آنها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که از دیدگاه خبرگان مالی پژوهش حاضر، تکنیک بهایابی واقعی، تحلیل سودآوری مشتری و کارت امتیازی متوازن به ترتیب به عنوان زیرگروه هر یک از ابعاد بهایابی، تجزیه و تحلیل سودآوری و بعد استراتژیک حسابداری مدیریت در زمره مهمترین تکنیک های حسابداری مدیریت جهت بکارگیری در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شناخته شده اند. همچنین شاخص حاشیه سود عملیاتی، توسعه محصول جدید و میزان بهره وری کارکنان بالاترین درجه اهمیت را از میان شاخص های عملکردسنج به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که تکنیک بهایابی واقعی و شاخص توسعه محصول جدید به ترتیب بر روی سایر تکنیک های حسابداری مدیریت و سایر معیارهای ارزیابی عملکرد از بیشترین تاثیرگذاری برخوردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Adaptation of management accounting techniques and performance appraisal indicators in small and medium-sized enterprises
نویسندگان [English]
-
Soheila Shahrestani
1
-
Mahmoud Moein Addin
2
-
forogh Heyrani
3
-
Shahnaz Nayebzadeh
4
1
PhD Accounting Student, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
2
Associate Professor, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
3
Assistant Professor, Department of Accounting, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran..
4
Professor of Marketing, Department of Management, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
چکیده [English]
Management accounting emphasizes the use of accounting information for managers in organizations to prepare them for informed business decisions. The main purpose of this study is to identify the most appropriate management accounting techniques and performance appraisal indicators for use in small and medium-sized industrial units. In this regard, using content analysis method, a comprehensive set of management accounting techniques and performance indicators, compiled and through expertise and fuzzy screening process, the most important techniques and indicators that are more consistent with the nature of small and medium-sized enterprises were selected and finally, using fuzzy cognitive mapping technique, the causal relationships between them were investigated. The results showed that from the perspective of the financial experts of the present study, actual costing technique, customer profitability analysis and balanced scorecard as a subset of each of the costing, profitability analysis and strategic dimensions of management accounting are the most important management accounting techniques which are known for use in small and medium industrial units. Also, operating profit margin index, new product development and employee productivity measure have the highest degree of importance among performance indicators. In addition, the results showed that the actual costing technique and new product development index have the most impact on other management accounting techniques and other performance appraisal criteria, respectively.
کلیدواژهها [English]
-
Management Accounting Techniques
-
Performance Evaluation Indicators
-
Small and Medium-sized Enterprises
-
Fuzzy Screening Technique
-
Fuzzy Cognitive Mapping Technique