ارزیابی کیفیت حسابرسی در چارچوب تحلیل فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.

2 استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران

3 استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت حسابرسی در چارچوب تحلیل فرهنگ سازمانی و اخلاق حرفه‌ای است. جهت دستیابی به هدف پژوهش تعداد 384 پرسشنامه در میان حسابرسان شاغل در مؤسسات حسابرسی و سازمان حسابرسی توزیع و جمع‌آوری گردید. اطلاعات گردآوری‌شده توسط پرسشنامه‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPSS24 و Smart PLS3 با استفاده از مدل یابی معـادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج فرضیات پژوهش در این تحقیق در سطح اطمینان 99 درصد نشان داد که مشارکت، یکپارچه‌سازی، هنجاریابی و در نظر گرفتن ارزش‌ها به‌عنوان بعدی از فرهنگ‌سازمانی در موسسه‌های حسابرسی تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت حسابرسی شرکت‌ها دارد، لذا با افزایش هر یک از ابعاد فرهنگ‌سازمانی شامل مشارکت، یکپارچه‌سازی، هنجاریابی و در نظر گرفتن ارزش‌ها، کیفیت حسابرسی شرکت‌ها افزایش می‌یابد. همچنین مسئولیت‌پذیری، امانت‌داری، عدالت و صداقت به‌عنوان بعدی از اخلاق حرفه‌ای حسابرسان تأثیر مثبت و معناداری بر کیفیت حسابرسی شرکت‌ها دارد، لذا با افزایش هر یک از ابعاد اخلاق حرفه‌ای شامل مسئولیت‌پذیری، امانت‌داری، عدالت و صداقت، کیفیت حسابرسی شرکت‌ها افزایش می‌یابد. در نهایت نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی بر رابطه اخلاق حرفه‌ای حسابرسان و کیفیت حسابرسی شرکت‌ها تأثیر مثبت و معناداری دارد و فرهنگ سازمانی نسبت به اخلاق حرفه‌ای تأثیر کمتری بر کیفیت حسابرسی شرکت‌ها دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Audit Quality within the Framework of Organizational Culture and Professional Ethics Analysis

نویسندگان [English]

  • Marzieh Rezaei 1
  • Reza fallah 2
  • mehdi maranjory 3
  • Nemat Rostami Mazoee 2
1 PhD Student in Accounting, Islamic Azad University, Chalous Branch, Chalous, Iran.
2 Assistant Professor of Accounting, Islamic Azad University, Chalous Branch, Chalous, Iran
3 Assistant Professor of Accounting, Islamic Azad University, Chalous Branch, Chalous, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study is to evaluate the quality of auditing in the context of organizational culture analysis and professional ethics. To achieve the research goal, 384 questionnaires were distributed and collected among auditors working in auditing firms and the auditing organization. The data collected by the questionnaires were analyzed by SPSS24 and Smart PLS3 software using structural equation modeling. The results of research hypotheses in this study at 99% confidence level showed that participation, integration, standardization and consideration of values as a dimension of organizational culture in auditing firms has a positive and significant effect on audit quality of companies, so by increasing each dimension of organizational culture including Participation, integration, standardization and value consideration, the quality of corporate auditing increases. Also, responsibility, trustworthiness, justice and honesty as a dimension of auditors' professional ethics have a positive and significant effect on the quality of companies' audits, so with increasing each dimension of professional ethics including responsibility, trustworthiness, justice and honesty, companies' audit quality increases. Finally, the results showed that organizational culture has a positive and significant effect on the relationship between auditors 'professional ethics and audit quality of companies and organizational culture has less effect on.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Audit
  • Audit Quality
  • Organizational Culture
  • Professional Ethics
  • ارباب سلیمانی، عباس. (1393). اصول حسابرسی جلد اول. انتشارات سازمان حسابرسی.
  • بنیانیان، حسن. (1387). فرهنگ سازمانی. تهران: پایگاه رسمی انتشارات سوره.
  • بنی مهد، بهمن و نجاتی، امیر. (1395). رابطه بین فرهنگ سازمانی و تعهد کاری حسابرسان. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، 8(30)، 119-138.
  • تابش، زهره؛ عبدلی، محمدرضا و یاورپور، هوشنگ. (1399). بررسی اثر هاله‌ای بر کار‌راهه حرفه‌ای حسابرس. تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(45)، 89-112.
  • جعفری سرشت، محمد و فرهانیان، محمدجواد. (1394). اخلاق حرفه ای در بازار سرمایه. تهران، انتشارات بورس، چاپ سوم.
  • حساس یگانه، یحیی و آذین فر، کاوه. (1389). رابطه بین کیفیت حسابرسی و اندازه موسسه حسابرسی. بررسی های حسابداری و حسابرسی،17(61)، 83-96.
  • خدامرادی، الهه و حاجیها، زهره. (1395). نقش فرهنگ اخلاقی در عملکرد حسابرسان. اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۱(۳)، ۱۲۵-۱۳۰.
  • دریائی، عباسعلی و عزیزی، اکرم. (1397). رابطه اخلاق، تجربه و صلاحیت حرفه‌ای حسابرسان با کیفیت حسابرسی (با توجه به‌ نقش تعدیل‌کننده شک و تردید حرفه‌ای). دانش حسابداری مالی، 5(1)، 79-99.
  • دریایی، مجید؛ نیکو مرام، هاشم و خان محمدی، محمد حامد. (1399). تأثیر فرهنگ سازمانی بر گزارش خطا کاری سازمانی در حرفه حسابرسی. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، 12(46)، 27-50.
  • رحمانی، علی و بحیرایی، افسانه. (1398). حسابرسی فرهنگ سازمانی در ایران. پژوهش‎های تجربی حسابداری، 8(3), 182-207.
  • رحمانی، علی و بحیرایی، افسانه. (1398). حسابرسی فرهنگ سازمانی در ایران. پژوهش های تجربی حسابداری، 9(1)، 182-207.
  • رمضان احمدی، محمد؛ آهنگری، عبدالمجید و صالحی نیا، محسن. (1398). مدل‌سازی سازه‌های مؤثر بر اخلاق حرفه‌ای حسابرسی با بکارگیری مدل‌سازی ساختاری – تفسیری از دیدگاه خبرگان حرفه. فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، ۴ (۸)، ۲۸۱-۳۱۷.
  • رضائیان، علی. (1386). مدیریت رفتار سازمانی. تهران. انتشارات سمت.
  • زارعی متین، حسن. (1397). مبانی سازمان و مدیریت رویکرد اقتضائی. تهران: دانشگاه تهران.
  • سلیمی، علی اکبر؛ صفری گرایلی، مهدی و ولیان، حسن. (1399). بررسی تأثیر گزاره‌های خودکارآمدی بر کیفیت حسابرسی: تحلیلی بر فهم فرهنگ فردگرایی. مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، 18(2)، 297-324.
  • صالحی، تابنده. (1395). رابطۀ اخلاق حرفه‌ای حسابرس و کیفیت حسابرسی. اخلاق در علوم و فنّاوری، ۱۱(۳)، ۷۷-۸۶.
  • صفرزاده، محمدحسین؛ کاظمی، کاظم و دهقانی سعدی، علی اصغر. (1397). بررسی نقش توانمندسازی روان‎شناختی حسابرسان بر رعایت آیین رفتار حرفه‎ای با تأکید بر نقش تعدیلی جایگاه سازمانی و سابقۀ ‌کار. بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 25(1)، 71-90.
  • کابلی، مونا سادات؛ رحمانی، علی؛ نیکومرام، هاشم و رهنمای رودپشتی، فریدون. (1399). اثربخشی ارزش های انگیزشی شوآرتز و اخلاق حرفه ای حسابداری بر گزارشگری مالی متقلبانه. مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17(66)، 27-50.
  • مشایخی، بیتا؛ عمرانی، حامد و آخوندی، امید. (1397). تخصص شریک حسابرسی در صنعت و کیفیت حسابرسی: نقش استراتژی‌های صاحبکار. پژوهش های تجربی حسابداری، 8(4)، 105-126.
  • مصطفوی راد، فرشته، بهرنگی، محمدرضا؛ عسکریان، مصطفی و فرزاد، ولی الله. (1389). بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی کیفیت زندگی کاری تعهد سازمانی با بیگانگی از کار مدیران مدرسه های متوسطه ی نظری شهر شیراز. مجله علوم و تربیتی، 89، ص 45-78.
  • مکارم، ناصر؛ حمیدی، الهام و رفیعی، افسانه. (1393). اصول حسابرسی (نشریۀ 206). چاپ اول، تهران: سازمان حسابرسی.
  • مهدوی، غلامحسین و هوشمند، عبدالحمید. (1392). بررسی تاثیر فرهنگ اخلاقی سازمان بر رفتار حسابرس. فصلنامه دانش حسابرسی، 13(51)، 1-24.
  • Alleyne, P., Hudaib, M. and Pike, R. (2013). Towards a Conceptual Model of Whistle-blowing Intentions among External Auditors. The British Accounting Review, 45, 10–23.
  • Armstrong, M. (2010). The Performance Management Audit. Publisher: CAMBRIDGE STRATEGY PUBLICATIONS.
  • Ball, R. (2009). Market and political/regulatory perspectives on the recent accounting scandals. Journal of Accounting Research, 2(47), 277-323.
  • Baron, A. (1994). Behevior in Organizations Third Edition. Prentice Hall.
  • Bouhawia, M., Gugus, I. and Zaki, B. (2015). The effect of working experience, integrity, competence, and organizational commitment on audit quality. IOSR Journal of Economics and Finance, 6(4):60-67.
  • Casey, D.P., Davidson, R.A. and Schwartz, B.N. (2001). The effect of organizational culture and ethical orientation on accountants’ ethical judgments. Journal of Business Ethics; 34(2), 101-121.
  • DeAngelo, L.E. (1981). Auditor size and audit quality. Journal of Accounting and Economics, 3(3), 183-199.
  • Deal, T.E. and Kennedy, A.A. (1982). Corporate USA: Addison-Wesley.
  • De Las Heras, E., Cañibano, L. and Moreira, J.A. (2012). The Impact of the Spanish Financial Act (44|2002) on audit quality*/El impacto de la Ley Financiera (44|2002) en la calidad de auditoría, Revista Española de Financiación y Contabilidad, 41(156), 521-546.
  • Dougla, P.C., Davidson, R.A., Schwartz, B.N. (2001). The effect of organizational culture and ethical orientation on accountants’ ethical judgments. Journal of Business Ethics, 34(2), 101-121.
  • Donaldson, W. (2005). Speech by SEC Chairman: Remarks before the Financial Services Roundtable. U.S. Securities and Exchange Commission. Retrieved from http://www.sec.gov/news/speech/spch.
  • Ernstberger, J., Koch, C., Schreiber, M.E. and Trompete, G. (2020). Are Audit Firms' Compensation Policies Associated with Audit Quality?. Canadian Academic Accounting Association, 37(1), 218-244.
  • Frankel, M.S. (1989). Professional codes: Why, how, and with what impact?. Journal of Business Ethics, 8, 109–115.
  • Gendron, Y., Suddaby, R. and Lam, H. (2006). An examination of the ethical commitment of professional accou ntants to auditor independence. Journal of Business Ethics, 64(1), 169–193.
  • Ghasemzadeh, A., Maleki, S., & Sharifi, L. (2016). The Mediating Role of Professional Ethics Regarding Intellectual capital, Organizational Learning and Knowledge Sharing. Journal of Medical Education Development, 9(22), 76-86.
  • Haeridistia, N. and Fadjarenie, A. (2019). The effect of independence, professional ethics & auditor experience on audit quality. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(2):24-27
  • Hai, P.T., Tu, C.A. Toan, L.D. (2019). Research on Factors Affecting Organizational Structure, Operating Mechanism and Audit Quality: an Empirical Study in Vietnam. Journal of Business Economics and Management, 20(3), 526–545.
  • Hofstede, G. (1993). Cultural Constraints in Management Theories. Academy of Management Executive, 7 (1), 81-94.
  • Knechel, W.R., Krishnan, G.V., Pevzner, M., Shefchik, L.B. and Velury, U. (2012). Audit Quality: Insights from the Academic Literature. Auditing: A Journal of Practice & Theory, 32(1), 385-421.
  • Lee, H.S., Nagy, A.L. and Zimmerman, A.B. (2019). Audit Partner Assignments and Audit Quality in the United States. The Accounting Review, 94(2), 297-323.
  • Marc, S. (2016). Individualism/Collectivism Effects on Auditors Estimating Budgeted Audit Hours. Journal of Social & Behavioural Research in Business, 17(2), pp. 19-37.
  • Morgan, G. (1997). Images of Organisation. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Olivia, F. and Ratnawati, K. (2015). The Effect of Work Experiences, Competency, Motivation, Accountability and Objectivity towards Audit Quality, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 211, 328-335.
  • Pflugrath, G., Martinov-Bennie, N. and Chen, L. (2007). The impact of codes of ethics and experience on auditor judgments. Managerial Auditing Journal, 22(6), 566- 589.
  • Ponemon, L.A. (1992). Auditor underreporting of time and moral reasoning: an experimental lab study. Contemporary Accounting Research, 9(1), 171-211.
  • Svanberg, J., Ohhman, P., Neidermeyer, P. E. (2019). Auditor objectivity as a function of auditor negotiation self-efficacy beliefs. Advances in Accounting, 44, 121-131.
  • Sweene, B. and Pierce, B. (2006). Good hours, bad hours and auditors’ defense mechanisms in audit firms. Accounting. Auditing &Accountability Journal, 19(6), 858-892.
  • Trevino, L.K., Butterfield, K.D. and McCabe, D.L. (1998). The ethical context in organizations: influences on employee attitudes and behaviors. Business Ethics Quarterly, 8(3): 447-476.
  • Walker, K.B. and Johnson, E.N. (1996). A review and synthesis of research on supplier concentration, quality and fee structure in non-U.S. markets for auditor services. The International Journal of Accounting, 31(1), 1-18.
  • Windsor, C.A. and Ashkanasy, N.M. (1996). Auditor Independence Decision Making: The Role of Organizational Culture Perceptions. Behavioral Research in Accounting 9 (Supplement), 80-97.
  • Wood, R.A. (1996). Global Audit Characteristics across Cutures and Environments: An Empirical Examination. Journal of International Accounting, Auditing & Taxation, 5(2), 215–30.
  • Yamamura, J.H. (1995). A comparison of Japanese and United States auditor decisionmaking behavior. Dissertation, Washington State University. (AAI9613629).

Zahmatkesh, S. and Rezazadeh, J. (2017). The effect of auditor features on audit quality. Tékhne, 15(2), 79-87.