رابطه گرایشات سهامداران و حمایت از گزارشگری پایدار با نقش میانجی ماکیاولیسم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران.

2 دانشیار حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، چالوس، ایران

3 استادیار حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

4 استادیار حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه گرایشات سهامداران، ماکیاولیسم و حمایت از گزارشگری پایدار شرکت‌ها اجرا شد. برای دستیابی به هدف پژوهش 228 پرسشنامه جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز میان مدیران عامل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره تحقیق به روش تصادفی ساده توزیع و جمع‌آوری شد. اطلاعات گردآوری‌شده توسط پرسشنامه‌ها به‌وسیله نرم‌افزار اس پی اس اس نسخه 24 و اسمارت پی ال اس نسخه 3 با استفاده از مدل‎یابی معـادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین برای بررسی کیفیت ابزار سنجش در این پژوهش از پایایی شاخص، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده گردید. تحلیل و بررسی اطلاعات گردآوری شده از پرسشنامه‎های پژوهش در سطح اطمینان 99 درصد با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری نشان داد ماکیاولیسم و گرایشات سهامداران با حمایت از گزارشگری پایدار شرکت ارتباط مثبت و معناداری دارد، لذا افزایش ماکیاولیسم و گرایشات سهامداران، حمایت از گزارشگری پایدار شرکت را افزایش می‌دهد. ماکیاولیسم بر گرایشات سهامداران تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین گرایشات سهامداران بر ارتباط میان ماکیاولیسم و حمایت از گزارشگری پایدار شرکت تأثیر مثبت و معناداری دارد. به‌طور کلی نتایج نشان داد که رفتارهای ماکیاول گرایانه در میان مدیران موجب می‌گردد که آنان برای دستیابی به اهداف خود و نمایش مطلوب وضعیت شرکت، تاثیر مثبتی بر روی گرایشات سهامداران در ارتباط با مسئولیت اجتماعی شرکتی و اجرای گزارشگری پایدار در شرکت‌ها داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relationship between Stakeholder Orientation and Support for Sustainability Reporting with the mediating role of Machiavellianism

نویسندگان [English]

  • Parisa Akhundi 1
  • Mohammad Reza Pourali 2
  • Mohsen Sohrabi Iraqi 3
  • Razieh Alikhani 4
1 PhD Student in Accounting, Accounting Department, Tonekabon Branch, Islamic Azad University Tonekabon, Iran.
2 Associate Professor of Accounting, Department of Accounting, Islamic Azad University, Chalus Branch, Chalus, Iran
3 Associate Professor of Accounting, Accounting Department, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor of Accounting, Accounting Department, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.
چکیده [English]

This study was conducted to investigate the relationship between shareholder tendencies, Machiavellianism and support for corporate sustainable reporting. To achieve the research goal, 228 questionnaires were distributed and collected by simple random sampling method to collect the required information among the CEOs of companies listed on the Tehran Stock Exchange during the research period. The data collected by the questionnaires were analyzed by SPSS software version 24 and Smart PLS version 3 using structural equation modeling. Also, to evaluate the quality of the measurement tool in this study, index reliability, convergent validity and divergent validity were used. Analysis and analysis of information collected from research questionnaires at 99% confidence level using structural equation modeling showed Machiavellianism and shareholder tendencies have a positive and significant relationship with the company's sustainable reporting, so increasing Machiavellianism and shareholder tendencies, supporting reporting Stable increases the company. Machiavellianism has a positive and significant effect on shareholder tendencies. Also, the tendencies of shareholders have a positive and significant effect on the relationship between Machiavellianism and supporting the company's sustainable reporting. In general, the results showed that Machiavellian behaviors among managers cause them to have a positive impact on shareholders' attitudes regarding corporate social responsibility and the implementation of sustainable reporting in companies in order to achieve their goals and optimally reflect the company's situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Machiavellianism
  • Stakeholder Orientation
  • Sustainable Reporting
  • اعتمادی، حسین؛ آقایی، محمد علی و رستمی، علی اصغر. (1391). "تاثیر تجدید ارائه صورت های مالی بر کیفیت اقلام تعهدی"، پژوهش های تجربی حسابداری، 2(7)، 129-147.
  • افضلیانمند، مسعود و عبدالله زاده، بهناز، (1395). "نقش حسابداری توسعه پایدار در حمایت از توسعه پایدار بخش صنعتی. مجله علمی تخصصی علوم انسانی اسلامی"، 10، 115-128.
  • دیانتی دیلمی، زهرا و رضاپورپرورش، رویا. (1393). "رابطۀ بین اخلاق شرکتی، مسئولیت اجتماعی و ماکیاولیسم با فرار مالیاتی"، اخلاق در علوم و فناوری، ۹(۴)، 1-20.
  • دیانتی، ربابه؛ شفیع پور، سیده فاطمه؛ زارع زیدی، علیرضا و باقرزاده، محمدرضا. (۱۳۹۷). "رفتار ماکیاول گرایانه مدیران و سنجش اثرات آن بر سکوت سازمانی کارکنان مطالعه موردی شهرک صنعتی البرز"، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 2 (4)، 124-133.
  • شعبان، رضوان؛ بنی مهد، بهمن و رویایی، رمضانعلی. (1396). "اثر محافظه کاری اجتماعی و ماکیاولیسم بر استقلال حسابرس"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 6(22)، 75-86.
  • صادق فلاح، راضیه و رضایی دولت ابادی، حسین. (1393). "تحلیل دیدگاه سهامداران بزرگ به عمل واگذاری بلوکی سهام برای تأمین مالی بنگاه به روش مچینگ (مورد مطالعه: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)"، مدیریت دارایی و تأمین مالی، 2(2)، 39-64.
  • صفری، زهرا؛ بنی مهد، بهمن و موسوی کاشی، زهره. (1397). "ماکیاولیسم و اثربخشی فردی حسابرس"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 7(26)، 105-120.
  • کریم‌پور امشلی، سارا؛ بنی‌مهد، بهمن، خلیل‌پور؛ مهدی و رمضانی‌فرید، جواد. (1399). "تاثیر ماکیاولیسم، عواطف فردی و سبک‌های پردازش اطلاعات بر گزارشگری مالی متقلبانه"، پژوهشهای کاربردی در گزارشگری مالی، 9(1)، 223-256.
  • معصومی، سیدرسول؛ صالح نژاد، سیدحسن و ذبیحی زرین کلایی، علی. (1397). "شناسایی متغیرهای مؤثر بر میزان گزارشگری پایداری شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، دانش حسابرسی، ۱۸(۷۰) ۱۹۵-۲۲۱.
  • Canning, M. and O’Dwyer, B. (2003). “A critique of the descriptive power of the private interest model of professional accounting ethics: an examination over time in the Irish context”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 16(2), 159- 185.
  • Correa-Garciaa, J.A., Garcia-Benau, M.A. and Garcia-Meca, E. (2020). “Corporate governance and its implications for sustainability reporting quality in Latin American business groups”, Journal of Cleaner Production, 260, 121-142.
  • Deegan, C. and Rankin, M. (1999). “The environmental reporting expectations gap: Australian evidence”, British Accounting Review, 31(3), 313–346.
  • Dixon-Fowler, H.R., Slater, D.J., Johnson, J. L., Ellstrand, A.E. and Romi, A.M. (2013). “Beyond “Does it pay to be green? A meta-analysis of moderators of the CEP-CFP relationship”, Journal of Business Ethics, 112(2), 353–366.
  • García-Sánchez, I-M., Suárez-Fernández, O. and Martínez-Ferrero, J. (2019). “Female directors and impression management in sustainability reporting”, International Business Review, 28(2), 359-374.
  • Goram, S and Greg, W. (2013). “Ethical Performance Evaluation (EPE) in Business Practices Framework and Case Illustrations”, European Business Review, 19(5), 420-430.
  • Herzig, C. and Schaltegger, S. (2011). “Corporate sustainability reporting: an overview. In Bennett, M and Buritt, R.L. (Eds), Sustainability Accounting and Reporting, Kluwer Academic Publishers”, Boston Dordrecht/London, 301-324.
  • Kish-Gephart, J.J., Harrison, D. and Trevino, L.K. (2010). “Bad apples, bad cases, and bad barrels: Meta-analytic evidence about sources of unethical decisions at work”, Journal of Applied Psychology, 95(1), 1–31.
  • Mashhadi Gharaghaya, H., Banimahd, B., Forqandoost Haqiqi, K., Moradzadehfard, M. (2019). “Machiavellianism, Love of Money, Consumerism Culture and opinion shopping By Client”, Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 8(29), 161-174. (In Persian)
  • Mudrack, P. (2007). “Individual personality factors that affect normative beliefs about the rightness of corporate social responsibility”, Business and Society, 46(1), 33–62.
  • Rahman, N., Nguyen, P. and Zhao, R. (2013). “Ownership Structure and Divestiture Decisions Evidence from Australian Firm”, International Review of Financial Analysis, 34, 181- 970.
  • Rodrigo, P., Duran, I.J. and Arenas, D. (2016). “Does it really pay to be good, everywhere? A first step to understand the corporate social and financial performance link in Latin American controversial industries. Business Ethics”, A European Review, 25(3), 286–309.
  • Romero, S., Ruiz, S. and Fernandez‐Feijoom, B. (2019). “Sustainability reporting and stakeholder engagement in Spain: Different instruments, different quality”, Business Strategy and the Environmental, 28(1), 221-232.
  • Saadullah, S.M. and Bailey, C.D. (2014). “The “Big Five Personality Traits” and Accountants’ Ethical Intention Formation, in (ed.) Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting (Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting”, 18 Emerald Group Publishing Limited, 167 – 191.
  • Schwartz, R.D. and Orleans, S. (1967). “On legal sanctions”, University of Chicago Law Review; 34, 274-300.
  • Shafer, W.E. and Lucianetti, L. (2018). “Machiavellianism, stakeholder orientation, and support for sustainability reporting”, Business Ethics a European Review, 27(3), 272-285.
  • Simmons, R.S., Shafer, W.E. and Snell, R.S. (2013). “Effects of a business ethics elective on Hong Kong undergraduates’ attitudes towards corporate ethics and social responsibility”, Business and Society, 52(4), 558–591.
  • Tilt, C.A. (2009). “Corporate Responsibility, Accounting and Accountants, Professionals”, Perspectives of Corporate Social Responsibility, 11-32.
  • Vitell, S.J. and Paolillo, J.G.P. (2004). “A cross-cultural study of the antecedents of the perceived role of ethics and social responsibility”, Business Ethics: A European Review, 13(2–3), 185–199.
  • Wu, W., Wang, H., Lee, H-Y., Lin, Y-T. and Guo, F. (2019). “How Machiavellianism, Psychopathy, and Narcissism Affect Sustainable Entrepreneurial Orientation: The Moderating Effect of Psychological Resilience”, Front Psychol, 10(779), 1-23.