بررسی نقش اثربخشی کمیته حسابرسی بر ارزش برند مطالعه موردی صنعت مواد غذایی و خودرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی ، جزیره کیش، ایران

2 دانشیار گروه مالی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.

3 دانشیار گروه دکتری حسابداری و مدیریت مالی ، واحد علوم تحقیقات تهران ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران .

4 استادیار گروه مدیریت و بازرگانی ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران .

چکیده

بررسی نقش اثربخشی کمیته حسابرسی بر ارزش برند
مطالعه موردی صنعت مواد غذایی و خودرو

چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی کمیته حسابرسی بر ارزش برند در صنعت خودروسازی و مواد غذایی بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. بدین منظور از متغیرهای اندازه کمیته حسابرسی، استقلال کمیته حسابرسی، تخصص کمیته حسابرسی و اندازه واحد حسابرسی به‌عنوان معیارهای کمیته حسابرسی و از معیار کیوتوبین به‌عنوان متغیر بیان‌کننده ارزش برند شرکت استفاده شد. نتایج این پژوهش که از اطلاعات مالی 32 شرکت صنعت خودروسازی و 28 شرکت مواد غذایی طی سال‌ها 1391 الی 1398 و روش رگرسیون چند متغیره به‌دست‌آمده است نشان داد که اثربخشی کمیته حسابرسی بر ارزش برند در دو صنعت مواد غذای و صنعت خودروسازی با ویژگی‌های مختلف کمیته حسابرسی در دوره مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت دارای محتوای اطلاعاتی می‌باشد که می‌توان تحلیل کرد درمجموع ویژگی‌های یکسانی از کمیته حسابرسی به‌عنوان یک معیار نظارتی نمی‌تواند ارزش برند شرکت‌ها را تبیین نماید.
کلمات کلیدی: ارزش برند، کمیته حسابرسی، صنعت غذایی و خودروسازی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effectiveness of Audit Committee on Brand Value A case study of the food and automobile industry

نویسندگان [English]

  • Abdolreza tahmasebi 1
  • mir feyz fallah 2
  • Hamidreza Vakilifard 3
  • Abdullah Naami 4
1 Department of Accounting, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran
2 Assistant professor, management department,, Central Tehran Branch Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate professor of PhD in Accounting and Financial Management ,, Science and Resarch Branch.Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Associate professor of Business Management, , South Tehran Branch. Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Investigating the Effectiveness of Audit Committee on Brand Value
A case study of the food and automobile industry

Abstract
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of auditing committee on brand value in the automotive and food industry of Tehran Stock Exchange. For this purpose, the size variables of the audit committee, the independence of the audit committee, the expertise of the audit committee and the size of the audit unit were used as the criteria of the audit committee and the cytobein criterion was used as the variable expressing the company's brand value. The results of this study, which were obtained from the financial information of 32 automotive industry companies and 28 food companies during the years 1391 to 1398 and multi-variable regression method, showed that the effectiveness of the auditing committee on brand value in both food industry and automotive industry with different characteristics of audit committee In the short-term and long-term financial periods, there is information content that can be analyzed. In general, the same characteristics of the audit committee as a supervisory criterion cannot explain the brand value of companies.
Keywords: brand value, audit committee, food and automobile industry

کلیدواژه‌ها [English]

  • brand value
  • audit committee
  • food and automobile industry
  • آزادی، مهدی و ترکمندی، شاهین، (۱۳۹۷)، بررسی تأثیر ویژگی‌های کمیته حسابرسی بر ارزش شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، دومین همایش بین‌المللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد در توسعه پایدار، مشهد، موسسه تعاونی دانش‌بنیان کمرآوش.
  • احمدپور، احمد و رحمانی فیروزجایی، مجید، (1386)، بررسی تأثیر اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار بر بازده سهام (بورس اوراق بهادار تهران)، تحقیقات اقتصادی دوره 42، شماره 79، از صفحه 19 تا صفحه 37.
  • احمدی، سعیدعلی؛ سروش‌یار، افسانه و حقیقی، محمد، (1394)، بررسی تأثیر نام و نشان تجاری شرکت بر پایداری جریان‌های نقدی و سیاست تأمین مالی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال چهارم، شماره 15، ص57-64.
  • اسکو، وحید؛ خیراندیش، مسعود و تاکر، رضا، (1393)، بررسی تاثیر مکانیزم‌های حاکمیت شرکتی بر نسبت کیو توبین و هزینه‌های نمایندگی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، مهندسی مدیریت نوین، دوره ۳، شماره ۱، ص ۳۳-۴۴.
  • اورادی، جواد؛ لاری‌دشت‌بیاض، محمود و سالاری‌فورگ، زینب، (1395)، بررسی رابطه بین ویژگی‌های کمیته حسابرسی و عملکرد شرکت‌، دانش حسابداری مالی، مقاله 7، دوره 3، شماره 4، شماره پیاپی 11، صفحه 131-152.
  • برائمی، ملیحه؛ نایب‌زاده، شهناز و طباطبایی، سیدمحمد، (1398)، بررسی تأثیر مفهوم برند و مهارت بر ارزش ویژه (موردمطالعه: برند گوشی سامسونگ)، مجله کار و جامعه، شماره 235، ص 42 - 55.
  • پورحیدری، امید و شهبازی، مجید، (1387)، بررسی ارتباط بین بازده بازار، اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار سهام با بازده شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 24.
  • جامعی، رضا و رستمیان، آزاده، (1395)، "تاثیر تخصص مالی اعضای کمیته حسابرسی بر ویژگی‌های سود پیش‌بینی‌شده"، پژوهش‌های حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 29: 1-17.
  • خدادادی، ولی و تاکر، رضا (1391)، تأثیر ساختار حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی و ارزش شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، پاییز 1391، شماره 15، ص1-21.
  • خوئینی، بهداد؛ فقیه، محسن و شفیعی، مهرداد، (1397)، ارتباط بین ویژگی‌های کمیته حسابرسی با معیارهای عملکرد شرکت‌ها، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره 10، شماره 40 صفحه 105-126.
  • رحیمیان، نظام‌الدین؛ بابایی، فاطمه و جهانگیری، حسین، (1395)، بررسی رابطه بین معیارهای ارزیابی عملکرد و ارزش شرکت، پژوهش‌های کاربردی در گزارشگری مالی دوره 5، شماره 1، شماره پیاپی 8، صفحه 51-72.
  • رستگار، عباس‌علی؛ کهیاری‌حقیقت، علی و کهیاری‌حقیقت، مینا، (1395)، طراحی الگوی عملکرد برند در بازارهای صنعتی، دوره 6، شماره 1، صص 71-103.
  • رسولی، رضا و اسفندیارپور، ایمان، (1397)، واکاوی مؤلفه‌های مؤثر بر عملکرد برند در کارخانجات صنایع غذایی، پژوهشنامه بازرگانی، دوره 22، شماره 86، صص 165-188.
  • زلقی، حسن؛ نوروزی، محمد؛ اسدی، غلامحسین؛ و کزازی، محمد، (1398)، ویژگی‌های کمیته حسابرسی، هزینه بدهی و کارایی سرمایه‌گذاری، پژوهش‌های حسابداری مالی دوره 11، شماره 1، شماره پیاپی 39، ص 101-116.
  • سیدابراهیمی، سید حمدجواد و حمیدیان، محسن، (1395)، بررسی رابطه بین رتبه حاکمیت شرکتی و شاخص کیوتوبین در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق و بهادار تهران، سومین همایش ملی و سومین همایش بین‌المللی مدیریت و حسابداری ایران.
  • طاهری، ابوالقاسم، (1384)، روش تحقیق و مأخذ شناسی (رشته مدیریت)، تهران، پیام نور، ص 164.
  • عباسی، مجید و احمدی، موسی، (1393)، بررسی رابطه بین حاکمیت و حضور سرمایه‌گذاران نهادی در هیئت‌مدیره باارزش شرکت‌ها، فرآیند مدیریت و توسعه، شماره 83، ص 191–
  • قائمی، محمدحسین، قیطاسوند، محمود، توجکلی، محمود (1382)." تاثیر هموارسازی سود بر بازده سهام شرکت‎های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران". بررسی‎های حسابداری و حسابرسی سال دهم، شماره 33،ص 131- 150.
  • محمدزاده‌سالطه، حیدر؛ بادآورنهندی، یونس و اسماعیل‌نژاد، مجید، (1394)، بررسی تأثیر نظام راهبری شرکت بر ارزش شرکت با تأکید بر کارایی سرمایه‎گذاری در شرکت‎های پذیرفته‎شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دوره 22، شماره 1، ص 125-142.
  • مرادزاده؛ مهدی؛ نوروزی، محمد و محرم‎زاده، ناهید، (1396)، اثربخشی کمیته حسابرسی و کیفیت حسابرسی: آزمون تجربی رویکرد نظارتی، پژوهش‌های نوین در حسابداری و حسابرسی، دوره1، شماره 4، ص177-198.
  • واعظ، سیدعلی و عیدیوندی، بهروز، (۱۳۹۴)، بررسی تأثیر ویژگی‌های هیئت‌مدیره و کیفیت حسابرسی بر عملکرد شرکت در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران، چهارمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری و مدیریت، تهران، شرکت خدمات برتر.
  • N, A, K.Sharma. (2016). Audit committee, corporate governance and firm performance. International Journal of Economics and Finance; Vol. 8, No. 3.
  • Beiner, S. & Schmid, M. & Drobetz, W. & Zimmermann, H. (2005). An Integrated Framework of Corporate Governance and Firm Valuation. European Financial Management, 12 (2): 249-283.
  • Carcello,j.,Hollingsworth, C,& Neal,T., (2007),"Audit Committee Financial Experts: A Closer Look Using Firm Designations", Accounting Horizons, vo120: 351-373.
  • Cohen, J., Hoitash, U., Krishnamoorthy, G. & Wright, A, (2013), “Audit Committee Industry Expertise and Financial Reporting Quality”, Working paper, Boston College, Chestnut Hill, MA.
  • De Chernatony, L. Harris, F. J. & Christodoulides, G. (2004). Developing a Brand Performance Measure for Financial Services Brands. The Service Industries Journal, 24 (2): 15-33.
  • Dhaliwal, D., Naiker, V. & Navissi, F (2010), the association between accruals quality and the characteristics of accounting experts and mix of expertise on audit committees, Contemp.
  • Gompers, P., Ishii, J. & Metrick, A. (2003). Corporate Governance and Equity Prices Quarterly. Journal of Economics, forthcoming, 118 (1): 107-155.
  • Hoitash, R., & Bedard, J.C., (2009),"Corporate Governance and Internal Control Over Financial Reporting: A Comparison of Regulatory Regimes", the Accounting Review, 84 (3), PP.839-867.
  • Ille, F. R. & Chailan, C. (2011). Improving global competitiveness with branding strategy. Journal of Technology Management in China, 6 (1): 84-96.
  • John Kommunuri, Lilibeth Jandug, Gillian Vesty (2014), risk management, board effectiveness and firm value: evidence from s&p/asx200 companies, Electronic copy available at: http://ssrn.com/abstract=2542023.
  • Karaca, Samuray, Karaca, Ahmet (2019) Determination of Brand Value of Foreign Trade Capital Companies in ISE and Sustainability Index and the Effect of Sustainability Index on Brand Value JOURNAL CONTENT D. Broad Research in Accounting,Vol 10, No 1 pp4-20.
  • Kevin Lane Keller (2020) Leveraging secondary associations to build brand equity: theoretical perspectives and practical applications. Journal International Journal of Advertising The Review of Marketing Communications /doi.org/10.1080/02650487.2019.1710973
  • Klapper, L. & Inessa, L. (2003). Corporate Governance, Investor Protection and Performance in Emerging Markets. World Bank Working: WPS 2818.
  • Krishnan, G. V. & Visvanathan, G. (2008), ‘Does the SOX definition of an accounting expert matter? The association between audit committee directors’ accounting expertise and accounting conservatism’, Contemporary Accounting Research, Vol. 25, No. 3, pp. 827–58.
  • Levin, Andrew & Lin, Chien-Fu & James Chu, Chia-Shang, (2002). "Unit root tests in panel data: asymptotic and finite-sample properties," Journal of Econometrics, Elsevier, vol. 108(1), pages 1-24, May.
  • Larkin, Y. (2013). “brand perception,cash flow stability, and financial policy”. journal of financial economics, 110 (1), pp 232-253
  • Mamun, Md. (2013). “Firm's Brand Value, Financial Management Decisions, Firm's Performance, and Agency Issues”, Forthcoming in Asian Finance and Economic Review. www.ssrn.com.
  • Mohsen Shafiei Nikabadi Morteza Akbarzadeh Safui Hamed Agheshlouei (2015) Role of Advertising and Promotion in Brand Equity Creation Article (PDF Available)  in Journal of Promotion Management 21 (1):13-32 ·
  • Peter Agyemang-Mintah, Hannu Schadewitz (2018) Audit committee adoption and firm value: evidence from UK financial institutions. International Journal of Accounting & Information Management. Vol. 26 No. 1, pp. 205-226. https://doi.org/10.1108/IJAIM-04-2017-0048
  • Siagian, F, Sylvia V, Siregar, Y, R. (2011). corporate governance, reporting quality, and firm value: evidence from Indonesia. Journal of Accounting in Emerging Economies 3 (1): 4-20.
  • Viet Ngo, L. & O’Cass, A. (2011). The relationship between business orientations and brand performance. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23 (5): 684-713.