شناسایی مولفه های پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت در زمان بحران اقتصادی با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا ،نعیمی ،سمیه، گروه حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی ، زاهدان ، ایران

2 پروفسور حسن یزدی فر ، رئیس گروه )حسابداری و اقتصاد( ، دانشگاه بورنموث ، انگلیس

3 استادیار ،شفیعی ، حسین. ، گروه حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی ، سیرجان، ایران

چکیده

‌امروزه حسابداری مدیریت برای نگهداشتن ارتباط خود با سطح جهانی شدن باید با تغییر درنیازهایذمدیران هماهنگ گردد در این میان با وجود بحرانهای اقتصادی در کشور در دهه های اخیر پذیرش نوآوریهای حسابداری مدیریت دستخوش تغییر شده است این پژوهش با هدف شناسایی مولفه های پذیرش نواوریهای حسابداری مدیریت در زمان بحران اقتصادی و ارائه مدل معادلات ساختاری ان انجام شده است .به منظور دستیابی به هدف اصلی ، پس از مطالعه مبانی نظری شاخصها استخراج شده ، سپس نظر ده نفر از خبرگان و متخصصان صاحب نظر در زمینه حسابداری مدیریت از طریق مصاحبه و با استفاده از تکنیک دلفی اخذ و پرسشنامه ای حاوی سوال طراحی گردید .نمونه آماری پژوهش ، شامل 180 نفر از مدیران و معاونان بخش حسابداری مدیریت شرکتهای پذیرفته شده و اساتید دانشگاهی می باشد . تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله تحلیل عاملی اکتشافی و به کمک نرم افزار PLS انجام شده است . نتایج نشان داد 4 مولفه شاخصهای اقتصادی ، فرهنگ سازمانی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات وشاخصهای کنترل بحران بعنوان مولفه های پذیرش نواوریهای حسابداری مدیریت در زمان بحران اقتصادی می باشد .

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Indicators for Adopting Management Accounting Innovations in times of Economic crisis using the exploratory factor analysis approach

نویسندگان [English]

  • somayeh naeemi 1
  • hassan yazdifar 2
  • hossein shafiei 3
1 PhD Student, Accounting Department, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 Professor of Accounting and Head of Accounting, Finance and Economics Department at Bournemouth University, UK
3 Assistant Professor in Accounting Department, Sirjan Branch, Islamic Azad University, Sirjan, Iran
چکیده [English]

Given the existing economic situation, the role of management accounting in Iranian economic enterprises has been quite evident in the last two decades. Considering the economic crises, it is necessary to examine the indicators of adoption of management accounting innovations in times of economic crisis. Therefore, the present study aimed to identify the indicators of adoption of management accounting innovations in times of economic crisis and to present a model for its structural equations. The research was conducted in two parts: qualitative and quantitative. In the qualitative section, data analysis was performed by Delphi method and using interviews with 10 experts, including managers and deputies of the management accounting department of accepted companies and university professors. The analysis was conducted three parts: open coding, axial coding and selective coding and finally Delphi method. Based on the results obtained in the qualitative section, 103 sub-components and 6 main components were identified. The main components are: 1) economic crises; 2) economic indicators; 3) organizational culture; 4) information and communication technology; 5) Management indicators and 6) Crisis control indicators. In the quantitative section, using the indicators identified in the qualitative section, a questionnaire was designed and provided to a statistical sample including 180 people, managers and deputies of the management accounting department. Finally, the questionnaires were analyzed by PLS structural equation modelling. The results showed that economic indicators ,organizational culture, information and communication technology , and crisis control indicators as indicators of adoption of management accounting innovations in times of crisis.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Management Accounting
  • Adoption of Management Accounting Innovations
  • Economic Crisis
  • استیری ، مجید ، (1396) ، بررسی تاثیر و نقش فناوری اطلاعات بر توسعه مدیریت دانش ، سال سوم ، شماره 18 صص170-151
  • اصغرپور، مریم، خسروی، کیکاووس، ولی زاده اوغانی، اکبر، (۱۳۹۸)، ارزیابی نوآوری­های حسابداری مدیریت در زمان بحران اقتصادی و پیامدهای آن بر ارزش آفرینی شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، سومین کنفرانس ملی مطالعات نوین اقتصاد، مدیریت و حسابداری در ایران، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
  • حاجیها، زهره، خراط زاده، محدثه، (1393)، بررسی رابطه کاربرد نوآوریهای حسابداری مدیریت و شاخص های مالی ارزیابی عملکرد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال سوم، شماره 11، صص40-29
  • حاجیها، زهره. خراط زاده، محدثه. رساییان، امیر.( ۱۳۹۵) بررسی رابطه کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت و معیارهای ارزیابی عملکرد در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه حسابداری مالی. ۸ (۲۹). صص۷۹-۱۰۲
  • دیانتی دیلمی، زهرا، علم بیگی، امیر، برزگر، مرتضی، (1395)، بررسی رابطه بین کاربرد ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت و ارزش افزوده اقتصادی، قصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال نهم، شماره 30، صص96-87
  • ذوالقدر، مصطفی ، حقیقت، حمید، کردستانی،غلامرضا ،(1397)،تاثیر عوامل سمت عرضه بر اشاعه نوآوریهای حسابداری مدیریت ،فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت،سال یازدهم ،شماره 39
  • رهنمای رودپشتی ، فریدون (1396) ." دائره المعارف نظریه شناسی و نظریه پردازی در حسابداری مدیریت " جلد 1 و 2 ،انتشارات ترمه 1396 ، ایران ، تهران، چاپ اول.
  • سودبخش،امیر ،جهانشاد ،آزیتا(1399)" ارزیابی توان تبیین شاخصهای حسابداری مدیریت در نظام ارزیابی سلامت بانکی"مجله دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ،سال نهم ،شماره 35،صص319-299
  • صیادی سومار،علی ،راهنمای رودپشتی ،فریدون ،پور زمانی ، زهرا ،نیکو مرام ، هاشم (1399) ، ارائه الگویی مبتنی بر تئوری اقتضایی تحلیلی نوین از عوامل موثر بر تعیین بها و کنترل مالی محصولات ،مجله دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، سال نهم ،شماره 34،صص 34-17
  • نظری پور، محمد، غنجعلی پور گوشکی، سعید، (1397)، پذیرش و بکارگیری نوآوری مبتنی بر فعالیت:با تاکید بر آشنایی،پذیرش و میزان استفاده، مجله حسابداری مدیریت، شماره 37 ، صص95-77
  • .
  • Arnold, P. J. (2009). Global financial crisis: The challenge to accounting research. Accounting, Organizations and Society, 34, 803–809.
  • Ali, U. (2010). Cost and Management Accounting Practices: A Survey of ManufacturingEurasian Journal of Business and Economics, 3(6), 113-125.
  • Arnold, P. J. (2009). Global financial crisis: The challenge to accounting research. Accounting, Organizations and Society, 34, 803–809.
  • Al-sayed, M.,& Dugdale,D.,(2016) .Activity- based innovations in the UK manufacturing sector: Extent, adoption process patterns and contingency factors.The British Accounting Review, Vol.48(1), pp. 38-58.
  • Ax, C., Bjørnenak, T., (2011). Management accounting innovations: origins and In: Hopper, T., Northcott, D., Scapens, R.W. (Eds.), Issues in Management Accounting. third ed. Pearson, London, 357–375.
  • Ax, C. & Greve, J. (2017). Adoption of management accounting innovations: Organizational culture compatibility and perceived outcomes, Management Accounting Research, 34, 59-74.
  • Becker, S., Mahlendorf, M., Sch€ affer, U., & Thaten, M. (2016). Budgeting in times of economic crisis. Contemporary Accounting Research, 33(4), 1489–1517.
  • Brown, D. A., Booth, P., & Giacobbe, F. (2004). Technological and organizational influenceson the adoption of activity‐based costing in Australia. Accounting & Finance, 44(3),329-356.

 

  • Caron-Fasan, M.L, Lesca, N., Perea, C. & Beyrouthy, S. (2020). Adoption of enterprise social networking: Revisiting the IT innovation adoption model of Hameed et al, Journal of Engineering and Technology Management, 56.
  • Chandra, S.N., Hoqueb, M. and Akterb , M., (2015).”Researching the level of diffusion of selective management accounting techniques by Bangladeshifirms”.Accounting and Management Information Systems Vol .14(4), pp. 704-731.
  • Cheng , C.H. & Lin , Y. (2002). Evaluating the best mail battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation, European Journal of Operational Research, 142, 147.
  • Chenhall, R., & Moers, F. (2015). The role of innovation in the evolution of management accounting and its integration into management control. Accounting, Organizations and Society, 47, 1–13.
  • Chiwamit, P., Modell, S, R., & Scapens, R. (2017). Regulation and adaptation of management accounting innovations: The case of economic value added in Thai state. Management Accounting Research (March 2017) https://doi.org/10.1016/j.mar.2017.03.001.
  • Drury, C. (2012). Management and cost accounting (8th ed). Andover: Cengage Learning.
  • Drury, C., Braund, S., Osborne, P., & Tayles, M. (1993). A survey of management accounting practices in UK manufacturing companies: Chartered Association of Certified Accountants

 

  • Firth, M. (1996). The diffusion of managerial accounting procedures in the People's Republicof China and the influence of foreign partnered joint ventures. Accounting, Organizations and Society, 21(7), 629-654.
  • Johnson, H. T., & Kaplan, R. S. (1987). Relevance lost. The rise and fall of management accounting, Boston.

 

  • Jansen.P. (2011). The effect of leadership style on the information receivers’ reaction to management accounting change. Management accounting research. 22, 105-124.
  • Jinseok S. Chun, Yuhyung Shin, Jin Nam Choi and Min Soo Kim. (2013). "How Does Corporate Ethics Contribute to Firm Financial Performance? The Mediating Role of Collective Organizational Commitment and Organizational Citizenship Behavior" Journal of Management, 23(8).
  • Kaplan, R. S. (1984). The Evolution of Management Accounting. The Accounting Review,59(3), pp. 390-418
  • Kelly, M., & Pratt, M. (1994). Management accounting texts in New Zealand: the need for aparadigm shift. Accounting education, 3(4), 313-329.
  • Labrador M. Olmo J. (2019). Management accounting innovations for rationalizing the cost of services: The reassessment of cash and accrual accounting. Public Money & Management. Volume 39.Issue 6.
  • Larsson, E.,(2015),“Management Accounting Fashion Setting: Studies on Supply-Side Actors in Sweden”. Doctoral thesis, University of Gothenburg.
  • Mangena, M., Tauringa, V., & Chamisa, E. (2012). Corporate boards, ownership structure and firm performance in an environment of severe political and economic British Journal of Management, 23, 23–41.
  • Markey, K., Tilki, M. & Taylor, G. (2020). Practicalities in doctorate research of using grounded theory methodology in understanding nurses’ behaviours when caring for culturally diverse patients, Nurse Education in Practice, 44.
  • Pavalatos, O., Kostakis H. (2015) “Management accounting practices before and during economic crisis: Evidence from Greece” Advances in Accounting, Volume 31, Issue 1, June 2015, Pages 150–164.
  • Pearson, C. M., & Clair, J. A. (1998). Reframing crisis management. Academy of Management Review, 23(1), 59–76.
  • Quynhthu,N.,2011,The Relationship Between Corporate Culture And Use of Management Accounting Innovation Vietnamese Companies: A Study Of Techcom Bank, Graduation project,p1-86
  • Scapens, R. and Bromwich, M. (2001), “Editorial report – management accounting research: the first decade”, Management Accounting Research, Vol. 12, pp. 245-54
  • Sun, X. (2011). Grounded theory: theory-development in in-depth interview research. J. Xi'an Jiaot. Univ. 31(6), 87-92.
  • Van der Stede, W. A. (2011). Management accounting research in the wake of the crisis: Some reflections. European Accounting Review, 20(4), 605–623.
  • Waweru, N. M. (2010). The origin and evolution of management accounting: a review of thetheoretical framework. Problems and perspectives in management, 8(3), 165- 182.
  • Waymire, G., & Basu, S. (2011). Economic crisis and accounting evolution. Accounting and Business Research, 41(3), 207–232.
  • Wu, J. (2003). The adoption of western management accounting practices in China and the influences of foreign partnered joint ventures. (Unpublished PhD thesis), University of Huddersfield. UK.

 

  • Wu, J., Boateng, A., & Drury, C. (2007). An analysis of the adoption, perceived benefits, andexpected future emphasis of western management accounting practices in ChineseSOEs and JVs. The International Journal of Accounting, 42(2), 171-185.
  • Yazdifar H.,& Askarany D., (2012).“A comparative study of the adoption and implementation  of  target costing in the UK, Australia and NewZealand”. International Journal of Production Economics, Vol.135(1) , pp. 382-392
  • Zawawi, N. H. M., & Hoque, Z. (2010). Research in management accounting innovations: An overview of its recent development. Qualitative Research in Accounting and Management, 7(4), 505–568.
  • Zhang, J. Ma, D. (2009). Application of Grounded Theory Method in Management, 2, 115-117.