بررسی عوامل موثر بر گزارش تخلف حرفه‌ای در حسابرسی با رویکرد زمینه بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد امارات متحده عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، دوبی، امارات متحده عربی

2 استادیار گروه حسابداری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران

3 استادیار گروه مدیریت مالی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت مالی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

چکیده

هدف پژوهش بررسی عوامل موثر بر گزارش تخلف حرفه‌ای در حسابرسی با رویکرد زمینه بنیاد است. رویکرد نظریه داده بنیاد با استفاده از رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده‌ بنیاد می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان بود به این منظور در سال 1400 با استفاده از رویکرد نمونه‌گیری هدفمند (گلوله برفی) با -- نفر از اعضای هیات علمی متخصص، شرکاء مؤسسات حسابرسی، اعضای و جامعه حسابداران رسمی ایران که در زمینه حسابرسی صاحب نظر و دارای تجربه بوده‌اند، مصاحبه‌‌های عمیق تا مرحله اشباع صورت گرفت. داده‌‌‌‌های پژوهش با استفاده از روش کدگذاری و استفاده از نرم افزار Maxqda مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقوله‌‌‌‌های اصلی و مفاهیم استخراج گردید. نتایج بیان گر آن است که قضاوت حرفه‌ای، اخلاق حرفه‌ای، تجربه و مهارت حسابرس، عوامل فردی، عوامل روان‌شناختی، تأکید بر مولفه‌های احساسی، نقش مولفه‌های اخلاقی و عوامل محیطی در قالب شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، راهبردها و پیامدها و شرایط مداخله‌گر شناسایی گردیدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effective factors on reporting professional misconduct in auditing with the foundation's contextual approach

نویسندگان [English]

  • Ahmad Karimi 1
  • Mohsen Hashemi Gohar 2
  • shadi shahverdiani 3
  • Hamidreza Kordlouie 4
1 Ph.D Student, Department of Accounting, United Arab Emirates Branch, Islamic Azad University, Dubai, United Arab Emirates
2 Assistant Professor, Department of Accounting, Shahre-Qods Branch, Islamic Azad University, Shahre-Qods, Iran
3 Assistant Professor, Department of Financial Management, Shahre-Qods Branch, Islamic Azad University, Shahre-Qods, Iran
4 Associate Professor, Department of Financial Management, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the factors affecting the reporting of professional misconduct in auditing with a foundation approach. The foundation data theory approach uses a qualitative approach based on foundation data theory. Data collection tool was a semi-structured interview with experts. The auditors were knowledgeable and experienced, in-depth interviews were conducted to the point of saturation. Research data were analyzed using coding method and Maxqda software and the main categories and concepts were extracted. The results indicate that professional judgment, professional ethics, auditor experience and skills, individual factors, psychological factors, emphasis on emotional components, the role of moral components and environmental factors were identified in the form of causal conditions, contextual conditions, strategies and consequences and intervening conditions.
The results indicate that professional judgment, professional ethics, auditor experience and skills, individual factors, psychological factors, emphasis on emotional components, the role of moral components and environmental factors were identified in the form of causal conditions, contextual conditions, strategies and consequences and intervening conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional ethics
  • reporting professional misconduct in auditing
  • auditor skills
  • اعتمادی، حسین؛ رحمانی، حلیمه (1388). بررسی تجربی اخلاق در مدیریت سود، فصلنامه اخلاق در علوم و فن آوری، سال چهارم، شماره‌های 3 و 4، ص‌ص: 89 –
  • بختیاری، عباس؛ حجازی، رضوان؛ جرجرزاده، علیرضا (1400). شناسایی عوامل موثر بر ویژگی‌های روان‌شناختی حسابرسان در قضاوت حسابرسی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 10، شماره 37، ص ص: 158 –
  • دانایی‌فرد، حسن و امامی، مجتبی. (1392). استراتژی نظریه داده بنیاد در مطالعات سازمان و مدیریت، انتشارات صفار. چاپ دوم.
  • عباسی، ابراهیم؛ ایزی، رویا (1399). نقش تصمیم گیری اخلاقی حسابرسان بر افشای اسرار مالی و غیرمالی، مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 17، شماره 66، ص ص: 172 –
  • ملکی پور، هادی؛ عبدلی، محمدرضا؛ ولیان، حسن (1400). طراحی مدل درایتِ خردمندانه حسابرس در قضاوت حرفه‌ای، حسابداری مدیریت، دوره 14، شماره 48، ص ص: 154 –
  • Alleyne, P., Hudaib, M., & Pike, R. (2013). Towards a conceptual model of whistle-blowing intentions among external auditors. The British Accounting Review, 45(1), 10-23.
  • Clikeman, P. M., Schwartz, B. N., & Lathan, M. H. (2001). The effect of the 150-hour requirement on new accountants’ professional commitment, ethical orientation, and professionalism. Critical Perspectives on Accounting, 12(5), 627-645.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory(4th). Thousand Oaks: CA: Sage.
  • Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative (Vol. 7). Prentice Hall Upper Saddle River, NJ.
  • Erkmen, T., Çalışkan, A. Ö., & Esen, E. (2014). An empirical research about whistleblowing behavior in accounting context. Journal of Accounting & Organizational Change.
  • Nayır, D. Z., Rehg, M. T., & Asa, Y. (2018). Influence of ethical position on whistleblowing behaviour: do preferred channels in private and public sectors differ?. Journal of Business Ethics, 149(1), 147-167.
  • Tahir, F., Abdul Hamid, M. (2021). Auditors’ independence and auditor ethical judgments: Evidence from Malaysia. International Journal of Industrial Management, 4, 72-76.
  • Valentine, S., & Godkin, L. (2019). Moral intensity, ethical decision making, and whistleblowing intention. Journal of Business Research, 98, 277-288.