طراحی و ارائه الگوی توسعه رفتار اخلاقی و فرهنگی حسابرسان با روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

4 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی و ارائه الگوی توسعه رفتار اخلاقی حسابرسان با روش فراترکیب است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای، ازلحاظ ماهیت داده ها و سبک تحلیل جزو پژوهشهای کیفی و براساس روش جمع آوری داده ها، اسنادی است و داده های پژوهش با استفاده از روش فراترکیب جمع‌آوری و تحلیل شده اند. در بخش فراترکیب جامعه آماری همه پژوهش‌های(کتاب، مقاله، پایان نامه) منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی است که بر اساس کلیدواژه‌های تعریف شده بهمنظور دستیابی به نمونه ای که اشباع نظری را موجب شود پیمایش شدند و اعتبار منابع به تایید 25 نفر از خبرگان حوزه حسابداری رسید. برای جست و جوی پژوهش‌های منتشر شده کلیدواژه ها در بازه زمانی 1980-2019 بررسی شدند. طبق یافته‏های پژوهش، توسعه رفتار اخلاقی شامل مؤلفه‏های رضایت، صداقت، پشتیبانی از منافع عمومی، صلاحیت، اعتقادات مذهبی، فضیلت گرایی و آموزش است. همچنین ابعاد فرهنگی شامل مردگرایی در مقابل زن‏گرایی، اجتناب از عدم اطمینان، جمع‌گرایی در مقابل فردگرایی، فاصله قدرت، دیدگاه بلندمدت در مقابل کوتاه‏مدت، حرفه‌گرایی در مقابل کنترل قانونی، یکنواختی در مقابل انعطاف‌پذیری، محافظه‌کاری در مقابل خوش‌بینی، پنهان‏کاری در مقابل شفافیت است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing and presenting a model for developing the ethical and cultural behavior of auditors by meta-combination method

نویسندگان [English]

  • َAmirreza Faramarzi 1
  • Babak Jamshidinavid 2
  • , mehrdad Ghanbari 3
  • Saman Mohammadi 4
1 Ph.D. Student of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Department of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
3 3 Assistant Professor, Department of Accounting, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran.
4 Assistant Professor of Accounting, Razi University, Kermanshah, Iran
چکیده [English]

The main purpose of this study is to design and present a model for the development of auditors' ethical behavior by the meta-combination method. The present study in terms of nature of data and analysis style and based on the method of data collection, documents and analytical-descriptive and research data are collected and analyzed using meta-combined method. The statistical population studied in this study: 25 experts in the field of accounting, In the meta-composition section of the statistical community, all researches (books, articles, dissertations) published in domestic and foreign databases were surveyed based on defined keywords in order to obtain a sample that causes theoretical saturation. To search for published research, keywords were reviewed in the period 1980-2019. According to the research findings, the development of their moral behavior includes the components of satisfaction, honesty, support of public interest, competence, religious beliefs, virtue and education and cultural dimensions including masculinity versus feminism, avoiding uncertainty, collectivism in Against individualism, the power gap, the long-term view versus the short-term, professionalism versus legal control, monotony versus flexibility, conservatism versus optimism, secrecy versus transparency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Behavior Development
  • Auditors
  • Culture
  • Meta-combination
  • حاجیها زهره، سلطانی مریم(1393). نگرشی بر ابعاد فرهنگی حسابداری. فصلنامه پژوهش حسابداری. دوره 4، شماره 3، صفحه 83-108.
  • خلیل پور, مهدی, کامیابی, یحیی, نبوی چاشمی, سید علی. (1398). تأثیر رویکردهای اخلاقی حسابداران بر کیفیت اطلاعات حسابداری با نقش تعدیل‌کنندگی اندازه و اهرم مالی شرکت. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی, 11(43), 91-118.
  • دارابی، رویا؛ رام روز، علیرضا (1388). تأثیر فرهنگ بر درک حسابداران از مفاهیم حسابداری بکار گرفته شده در استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی. پژوهش­نامه­ حسابداری مالی و حسابرسی، شماره 11، ص133-173.
  • دازه، نوشین و گرکز، منصور (1394)، «رابطه بین استدلال اخلاقی، طرز تفکر، نیت و تمایل اخلاقی حسابداران رسمی»، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال دهم، شماره 1، صفحات 123-115.
  • رفیعی، افسانه (1386)، «تأثیر جنسیت، مقطع تحصیلی، دین‌داری و سابقه کار بر تصمیم‌گیری اخلاقی حسابداران در ایران»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
  • رویایی، رمضانعلی و رهنمای رودپشتی، فریدون و جباری، حسین (1388)، «تأثیر فرهنگ بر استنباط اخلاقی دانشجویان حسابداری»، مجله مدیریت فرهنگی، سال سوم، شماره 5، صفحات 101-85.
  • سرلک، نرگس (1387)، «اخلاق حسابداری»، فصل‌نامه اخلاق در علوم و فن‌آوری، سال سوم، شماره 1 و 2، صفحات 83-71.
  • علی مدد، مصطفی (1383)، «درآمدی بر اخلاق و آیین رفتار حسابداران حرفه‌ای»، مجله حسابرس، شماره 27، صفحات 37-27.
  • فرزین، فرشیده. بنی‌طالبی دهکردی، بهاره. بخشی‌نژاد، محمود (1395)، «مقایسه اولویت‌بندی راهکارهای موضوعی- محتوایی و انگیزشی-ساختاری آموزش اخلاق حرفه‌ای حسابداری به دانش آموزان و دانشجویان رشته حسابداری از دیدگاه دبیران هنرستان و استادان دانشگاه»، فصلنامه حسابداری مدیریت، دوره 9، شماره 29، صفحات 128-111.
  • مدرس، احمد و رفیعی، افسانه (1387)، «بررسی دیدگاه عمومی درباره رعایت آیین رفتار حرفه‌ای توسط حسابرسان و ضمانت اجرایی آن در ایران»، دانش حسابرسی، شماره 25 و 26، صفحات 20-4.
  • مدرس، احمد؛ دیانتی دیلمی، زهرا (1383). رابطه فرهنگ و حسابداری، حسابرس، شماره26. ص11-26.
  • مهدوی، غلامرضا و علی پور، صفدر (1389)، «رویکردهای تصمیم‌گیری اخلاقی مدیران مالی شرکت‌ها»، دانش حسابداری، سال اول، ش 2، ص 53-33.
  • نوروش، ایرج؛ دیانتی دیلمی، زهرا (1382). بررسی تاثیر فرهنگ بر ارزش‌های حسابداری در ایران (آزمون تجربی مدل گری)، بررسی-های حسابداری حسابرسی، شماره 33. ص14-51.
  • نیکومرام، هاشم، محمدی، مهدی. (1391). طراحی و ارائه مدل مفهومی ارزیابی نقش فرهنگ در تدوین استانداردهای حسابداری، مجله مدیریت فرهنگی، دوره ششم، شمارههفدهم، 29-53.
  • منابع لاتین
  • Alesina, A., & Giuliano, P. (2015). [Culture and institutions (Persian)]. Journal of Economic Literature, 53(4), 898-944. [DOI:10.1257/jel.53.4.898]
  • Anna Remišová · Anna Lašáková · Zuzana Kirchmayer(2018). Influence of Formal Ethics Program Components on Managerial Ethical Behavior. Journal of Business Ethics https://doi.org/10.1007/s10551-018-3832-3
  • Beets, S. D., & Killough, L. N. (1990). The effectiveness of a complaint-based ethics enforcement system: Evidence from the accounting profession. Journal of Business Ethics, 9(2), 115-126.
  • Blanthorne, C. Kovar, S. E. & Fisher, D. G. (2007). Accounting educators' opinions about ethics in the curriculum: An extensive view. Issues in Accounting Education, 22(3), 355-390.
  • Dellaportas, S. Kanapathippillai, S. Khan, A. & Leung, P. (2014). Ethics education in the Australian accounting curriculum: A longitudinal study examining barriers and enablers. Accounting Education, 23(4), 362-382.
  • Doupink, T. S. , and Salter, S. B. , (1995). External Environment, Culture and Accounting Practice: A Preliminary Test of a General Model of International Accounting Development, The International Journal of Accounting Education and Research, 30,189-200.
  • Gorodnichenko, Y., & Roland, G. (2017). Culture, institutions, and the wealth of nations. Review of Economics and Statistics, 99(3), 402-416. [DOI:10.1162/REST_a_00599]
  • Hofstede, G. (1984). Culture’s consequences: International differences in work-related values. Thousand Oaks, California: Sage.
  • Jennings, M. M. (2004). Incorporating ethics and professionalism into accounting education and research: A discussion of the voids and advocacy for training in seminal works in business ethics. Issues in Accounting Education, 19(1), 7-26.
  • Kim, Jinbae. (2005). Accounting Transparency of Korean Firms: Measurement and Determinant Analysis. The Journal of American Academy of Business, Cambridge * Number 2 * March 2005
  • Low, M. Davey, H. & Hooper, K. (2008). Accounting scandals, ethical dilemmas and educational challenges. Critical Perspectives on Accounting, 19(2), 222-254.
  • Massey, D. W. & Van Hise, J. (2009). Walking the walk: Integrating lessons from multiple perspectives in the development of an accounting ethics course. Issues in Accounting Education, 24(4), 481-510.
  • McPhail, K. & Walters, D. (2009). Accounting and business ethics: An introduction. Routledge. ). Institutions. Journal of economic perspectives, 5(1), 97-112. [DOI:10.1257/jep.5.1.97]
  • Naor M, Linderman K, Schroeder R (2010) The globalization of operations in eastern and western countries: unpacking the relationship between national and organizational culture and its impact on manufacturing performance. Journal of Operation Management, 28 (3):194–205.
  • Nelson M. Waweru (2014), “Determinants of quality corporate governance in Sub-Saharan Africa”, Downloaded by New York University at 23:21 18.
  • O'Leary, C. (2009). An empirical analysis of the positive impact of ethics teaching on accounting students. Accounting Education: an international journal, 18(4-5), 505-520.
  • Smith, L. M. (2003). A fresh look at accounting ethics (or Dr. Smith goes to Washington). Accounting Horizons, 17(1), 47-49.
  • Tubadji, A. (2013). Culture-based development-culture and institutions: Economic development in the regions of Europe. International Journal of Society Systems Science, 5(4), 355-91. [DOI:10.1504/IJSSS.2013.058466]
  • William F. Miller a,⇑, Tara J. Shawver b, Steven M. Mintz(2020). Measuring the value of integrating GVV into a standalone accounting ethics course. https://doi.org/10.1016/j.jaccedu.2020.100669
  • Zheng Fang & Leslie W. Grant & Xianxuan Xu & James H. Stronge & homas J. Ward (2013) an international comparison investigating the relationship between national culture and student achievement. Asia Review of Accounting, 10 (1) , 30-48.