ارزیابی تاثیر تکنیک های حسابداری مدیریت بر رابطه رقابت بازار محصول با عملکرد مدیریت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

2 دانشیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران

چکیده

در محیط‌های رقابتی، مدیران شرکت‌ها به منظور حفظ بقای خود و شرکتی که در آن فعالیت می‌نمایند سعی می‌کنند تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنند. یکی از این ظرفیت‌ها سیستم اطلاعاتی شرکت‌ها به صورت عام و سیستم حسابداری مدیریت شرکت به طور خاص می‌باشد. در نتیجه، در این پژوهش به ارزیابی تاثیرتکنیک های حسابداری مدیریت بر رابطه رقابت بازار محصول با عملکرد مدیریت پرداخته می‌شود. بدین منظور داده‌های 122 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1391 تا 1398 با استفاده از پرسشنامه و داده های آرشیوی گردآوری گردیده و توسط مدل معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های حاصل از پژوهش حاکی از آن‌ است که با افزایش رقابت بازار محصول، عملکرد مدیریت بهبود پیدا کرده و همچنین تکنیک های حسابداری مدیریت، رابطه مثبت بین رقابت و عملکرد مدیریت را بهبود می‌ بخشد. این یافته‌های می‌تواند کاربردهای برای مدیران شرکت‌ها و همچنین نهادهای تصمیم‌ساز داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Assessing the Impact of Management Accounting Techniques on the Relationship between Product market competition and Management Performance

نویسندگان [English]

  • mohammad reza mohammadi ramezani 1
  • Farzin Rezaei 2
  • Hossein Kazemi 3
1 Ph. D. Student in Accounting, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qaznin, Iran.
2 Associate Prof., Accounting, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qaznin, Iran.
3 Assistant Prof., Accounting, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Qaznin, Iran.
چکیده [English]

In competitive environments, corporate executives strive to make the most of their capabilities in order to Assessing the Impact of Management Accounting Methods on the Relationship between Competition and Management Performance.In competitive environments, corporate executivesstrive to make the most of their capabilities in order to survive and the company they work for. One of these capabilities is the corporate information system in general and the corporate management accounting system in particular. Consequently, this study evaluates the impact of management accounting techniques on the relationship between competition and management performance. For this purpose, the data of 122 companies listed in Tehran Stock Exchange during 2012-2019 with usage of Questionnaires and archival data were collected and were analyzed using structural equation modeling. Research findings indicate that with increasing product market competition, management performance improves and also management accounting techniques improve the positive relationship between competition and management performance. These findings can have applications for corporate executives as well as decision makers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competition
  • Management accounting techniques
  • Management Performance
  • Structural Equations
  • ابارشی، احمد؛ حسینی، سیدیعقوب. (1391). مدلسازی معادلات ساختاری، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  • ابراهیمی کردلر، علی؛ مقدس پور، هنگامه .(1393). تبیین وضعیت حسابداری مدیریت در ایران، حسابداری مدیریت، دوره 7، شماره 23، صص 57-83.
  • باقری، آسیه. (1392).تجزیه و تحلیل تاثیر ارزش برند و رقابت بازار محصول بر عملکرد مالی شرکت­ها، (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه اصفهان.
  • حاجیها، زهره و خراط زاده، مهدی؛ (1393)، بررسی رابطه کاربردنوآوری های حسابداری مدیریت وشاخص های مالی ارزیابی عملکرد در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری وحسابرسی مدیریت، شماره 11، صص 29-40.
  • حساس یگانه ، دیلمی دیانتی، زهرا ، نوروز بگی ، ابراهیم (1390) ، بررسی وضعیت حسابداری مدیریت در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، حسابداری مدیریت، 4 (8): 1-18.
  • خدادادی، ولی و آقاجری، ولی الله. (1388). ارزیابی رابطه بین ساختار مالکیت شرکت و سیاست­های سود سهام در ایران،حسابداری مالی، 1(2)، 106-126.
  • خدامی پور، احمد. و برزایی، یونس. (1392). بررسی رابطه رقابت بازار محصول با ساختار هیئت مدیره و کیفیت افشا،دانش حسابداری، 4(14)، 51-66.
  • خدامی پور، احمد؛ طالبی، رقیه. (1389). بررسی کاربرد ابزارهای حسابداری مدیریت توسط مدیران شرکتهای تولید ی پذیرفته شده در بورس اورا ق بهادار تهران ، مجله دانش حسابداری، 1 (2): 130-117.
  • دیانتی دیلمی، زهرا، علم بیگی، امیر و برزگر، مرتضی. (1395). بررسی رابطه بین خصوصی سازی، استفاده از ابزارهای حسابداری مدیریت و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مطالعات تجربی، حسابداری مالی، سال 13، شماره 51، صص 47-78.
  • دیانتی دیلمی، زهرا؛ حسین پور، امیرحسین؛ احمدی ، حسین. (1394). اثر ابزارهای مراحلی تکامل حسابداری مدیریت بر روی سود عملیاتی شرکت ها شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مطالعات تجربی حسابداری ، شماره 12 (46): 55-78.
  • سپاسی، سحر؛ کاظم­پور، مرتضی و شعبانی مازوئی، محمد. (1396). رقابت در بازار محصول و تاثیر آن بر سه معیار در تصمیم­گیری: هزینه نمایندگی، ساختار سرمایه و هزینه سرمایه،پژوهش حسابداری، 6(4)، 67-84.
  • سرلک، نرگس و میرزایی، فاطمه. (1395). رابطه رقابت در بازار و سیاست تقسیم سود،مدیریت دارایی و تامین مالی، 4(4)، 45-60.
  • شباهنگ، رضا. (1394). حسابداری مدیریت، جلد اول، چاپ چهارم، مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی.
  • طوروسیان، آرینه. (1390).بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر ساختار سرمایه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.
  • عباس زاده، محمدرضا. (1393). رقابت محصول و معیارهای مختلف کیفیت سود مبتنی بر اصول فعالیت بازار،سومین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت، تهران.
  • قاسمی، وحید. (1392). مدلسازی معادلات ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربردAmos Graphics ، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
  • قاسمیه، رحیم؛ غیوری مقدم. علی و حاجب، حمیدرضا. (1393). بررسی تاثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین ساختار سرمایه و عملکرد واحد تجاری،پیشرفت­های حسابداری، 6(2)، 107-129.
  • کردستانی، غلامرضا ؛ منصوره سادات ، سید محمد (۱۳۹۳) ؛ تاثیر ویژگی های شرکت بر سطوح بکارگیری رویه های حسابداری مدیریت؛ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
  • معین الدین، محمود؛ مروتی شریف آبادی، علی؛ فاضل یزدی، علی ؛ طحاری مهرجردی، محمد حسین. (1392). بررسی کارایی و تحلیل حساسیت تکنیک های عملیاتی حسابداری مدیریت در بهبود عملکرد شرکت ها با رویکرد تحلیل پوششی داد ه ها (مورد مطالعه:شرکت های دارو سازی پذیرفته شده در بورس تهران)، حسابداری مدیریت، 5 (14): 65 – 49.
  • نیکبخت، محمدرضا، دیانتی دیلمی، زهرا. (1396). حسابداری مدیریت. تهران: مهربان نشر.
  • Abdoh H., & Varela, O. (2017). Product market competition, idiosyncratic and systematic volatility. Journal of Corporate Finance, 43, 500-513. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jcorpfin.2017.02.009.
  • Alkhajeh, M. H. A., & Khalid, A. A. (2018). Management accounting practices (MAPs) impact on small and medium enterprise business performance within the gauteng province of South Africa . Journal of Accounting and Auditing: Research & Practices. https://doi.org/10.5171/2018.345766
  • Allen, F., & Gale, D. (2000). Corporate Governance: Theoretical and EmpiricalPerspectives.Cambridge: CambridgeUniversity.
  • Amara, T., & Benelifa, S. (2017). The Impact of external and internal factors on the management accounting practices. International Journal of Finance and Accounting. https://doi.org/10.5923/j.ijfa.20170602.02
  • Azudin, A., & Mansor, N. (2017). Management accounting practices of SMEs: The impact of organizational DNA business potential and operational technology. Asia Pacific Management Review, 23(3), 222–226
  • Bayraktar E, Sari K, Tatoglu E et al (2020) Assessing the supply chain performance: a causal analysis. Ann Oper Res 287:37–60
  • Bishwas, S. K., & Sushil. (2020). Environmental uncertainty, leadership and organisation culture as predictors of strategic knowledge management and flexibility. International Journal of Knowledge Management Studies, 11(4), 393–407.
  • Brandau, M., Endenich, C., Trapp, R. and Hoffjan, A. (2013), “Institutional drivers of conformity – Evidence for management accounting from Brazil and Germany”, International Business Review, Vol. 22 No 2, pp. 466-479.
  • Cadez, S. and Guilding, C. (2012). Strategy, strategic management accounting and performance: a configurational analysis, Industrial Management & Data Systems, Vol. 112, Iss: 3, pp. 484 – 501.
  • Cession, F., Constantine, A., & Grissett, L. (2018). Strategic choices and strategic management accounting in large manufacturing firms. Journal of Management and Governance, 23(3), 605–636.
  • Chen, C., Li, L., & Mary, L. Z. M. (2014). Product market competition and the cost of equity capital: Evidence from China. Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics. 21(3), 227-261. DOI: https://doi.org/10.1080/16081625.2014.893197.
  • Chenhall, R. H. (2003), “Management control systems design within its organizational context: findings from contingency-based research and directions for the future”, Accounting, Organizations and Society, Vol. 28 No. 2–3, pp. 127-168.
  • Chiu C-N, Yang C-L (2019) Competitive advantage and simultaneous mutual influences between information technology adoption and service innovation: moderating effects of environmental factors. Struct Change Econ Dyn 49:192–205
  • Chong, V. K. and Eggleton, I. R. C. (2003), “The decision-facilitating role of
    management accounting systems on managerial performance”, Advances in Accounting, Vol. 20 No. 1, pp. 165–197.
  • Chung, S.-H., Su, Y.-F. and Yu-Ju, S. (2012), “Broad scope management accounting system and managerial performance: The impact of role ambiguity and functional difference”, African Journal of Business Management, Vol. 6 No. 30, pp. 8873-8878.
  • Cravens, K.S. and Guilding, C. (2001). An empirical study of the application of strategic management accounting techniques, Advances in Management Accounting, Vol. 10, pp. 95-124.
  • Du, Q., and R. Shen. (2018). Peer Performance and Earnings Management. Journal of Banking & Finance, Vol. 89, No. 1, Pp. 125-137.
  • Etemadi, H., Dilami, Z. D., Bazaz, M. S. and Parameswaran, R. (2009), “Culture, management accounting and managerial performance: Focus Iran”, Advances in Accounting, Vol. 25 No. 2, pp. 216-225.
  • Fuertes, G., Alfaro, M., Vargas , M., Gutierrez, S., Ternero , R., and Sabattin, J., (2020). Conceptual Framework for the Strategic Management: A Literature Review—Descriptive. Hindawi: Journal of Engineering, 1-21.
  • Hoque, Z. (2011), “The relations among competition, delegation, management
    accounting systems change and performance: A path model”, Advances in Accounting, Vol. 27 No. 2, pp. 266-277.
  • Ismail, K. and Isa, C. R. (2011), “The role of management accounting systems in advanced manufacturing environment”, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, Vol. 5 No. 9, pp. 2196-2209.
  • Jenter, D., and F. Kanaan. (2020). CEO Turnover and Relative Performance Evaluation. The Journal of Finance, Vol. 70, No. 5, Pp.2155-2184.
  • Kefasi, E.(2019). Management accounting practices and the performance of manufacturing small and medium enterprises in Cape Town. Cape Peninsula university of Technology. http://etd.cput.ac.za/handle/20.500.11838/3031
  • Le, T. T. O., Bui, T. N., & Tran, M. D. (2018). Management accounting information in Vietnamese small and medium sized-enterprises. Accounting and Finance Research. https://doi.org/10.5430/afr.v7n1p130
  • Lord, B.R. (1996). Strategic management accounting: the emperor’s new clothes?, Management Accounting Research, Vol. 7, pp. 347-67.
  • Obah, C., & Ajibolade, S., (2017). Strategic management accounting and decision making: Asurvey of the Nigerian Banks, Future Business Journal 3, 119–137.
  • Petera, P., and Soljakov, L. (2019). Use of strategic management accounting techniques by companies in the Czech Republic. Economic research-ekonomska istraživanja. 33 (1), 46–67.
  • Phadoong sitti Monika (2013) The role of managerial accounting in emerging economics : An empirical study of Thailand
  • Reza ghasemi Noor Azmi Mohamad Meisam Karami Norkhairul Hafiz Bajuri Ezzatollah Asgharizade , (2016),"The mediating effect of management accounting system on the relationship between competition and managerial performance", International Journal of Accounting & Information Management, Vol. 24 Iss 3 pp.1 -28.
  • Santos, L. L., Gomes, C. and Arroteia, N. (2012), “Management Accounting Practices in the Portuguese Lodging Industry”, Journal of Modern Accounting and Auditing, Vol. 8 No. 1, pp. 1-14
  • Soleymankhan, A., & Pourzamani, Z. (2017). Comparison the effect of competition risk in product market on relationship between cash holding level in firms with and without constraints in financing based on KZ index. Journal of Management System, 6(22), 53-62. (In Persian).
  • Urquidi, A. C. and Ripoll, V. M. (2013), “The Choice of Management Accounting Techniques in the Hotel Sector: The Role of Contextual Factors”, Journal of Management Research, Vol. 5 No. 2, pp. 65-82.
  • Walker, K. B., Fleischman, G. and Johnson, E. (2012), “Measuring Management Accounting Service Quality”, Management Accounting Quarterly Spring, Vol. 13 No. 3, pp. 15-29.