نگرشی به عوامل موثر بر برملاسازی درون‌سازمانی اقدامات متقلبانه توسط حسابداران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه حسابداری،واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

2 دانشیار، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران

3 استادیار، گروه حسابداری، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.

4 استادیار، گروه حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

چکیده

امروزه از گزارشگری تقلب به‌عنوان مکانیزم مهمی در پیشگیری و برملاسازی تقلب یاد می‌شود. هدف اصلی این پژوهش نیز ارائه الگوی برملاسازی اقدامات متقلبانه برای حسابداران با تأکید و تلفیق عوامل موثر می‌باشد که عوامل فردی و سازمانی می‌تواند توجیه کننده آن باشد. در این راستا، مهمترین شاخصه‌ها با مطالعه مبانی نظری، به‌دست آمدند و با استناد بر آن‌ها، پرسش و مصاحبه‌ از 12 نفر از خبرگان صورت گرفت و بنابر نتایج این مصاحبه‌ها، کدهایی استخراج شد و سپس با رویکرد تحلیل عاملی، مدل ارائه شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مسئولیت‌پذیری شخصی، احساس اهمیت، نگرش فلسفی، ریسک‌پذیری، ویژگی فرهنگی فاصله از قدرت، ویژگی فرهنگی شهروند شرکتی، تعهد سازمانی و تجربه موارد مشابه دارای تأثیر مثبت و فزاینده بر برملاسازی درون‌سازمانی تقلبات دارند و عوامل هزینه شخصی، وابستگی شغلی یا خانوادگی به متخلفان (نفوذ بالای فرد متخلف در سازمان) و سابقه برخوردهای ضعیف با متخلفان (ناامیدی از مکانیزم رسیدگی به تقلبات برملا شده)، تأثیر منفی و کاهنده بر برملاسازی درون‌سازمانی تقلبات دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a Whistleblowing Model for Accountants

نویسندگان [English]

  • seyed vali mostafavi makrani 1
  • mansour garkaz 2
  • alireza Matouofi 3
  • Ali Khozein 4
1 Ph.D. Student, Accounting Department, Islamic Azad University, Gorgan Branch, Gorgan, Iran
2 Associate of professor, Islamic Azad University of Gorgan, Gorgan, Iran.
3 Assistant of professor, Islamic Azad University of Gorgan, Gorgan, Iran.
4 Assistant of professor, Islamic Azad University of AliAbad Katool, AliAbad Katool, Iran.
چکیده [English]

Today, whistleblowing is an essential mechanism for fraud prevention and detection. This study mainly aims to provide a whistleblowing model for accountants with an emphasis on and combining effective factors. It can be justified by individual and organizational factors. In this context, the most important features were obtained by studying the theoretical foundations, according to which 12 experts were questioned and interviewed. Based on the results, a number of codes were extracted. Then, the proposed model was presented using a factor analysis approach. The results showed an incremental positive effect of personal responsibility, a sense of significance (importance), philosophical attitude, risk-taking, the cultural feature of power distance, a cultural feature of corporate citizenship, organizational commitment, and experiencing similar cases on internal whistleblowing. The results also indicated a decremental negative effect of personal outlays (expenses), occupational or family dependence on offenders (i.e., offender's high influence in the organization), and history of the lax treatment of offenders (i.e., disappointment with the mechanism of handling detected frauds) on internal whistleblowing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Fraudulent Actions
  • External Disclosure
  • Fraud
  • ساریخانی، مهدی، ایزدی نیا، ناصر، دائی کریم‌زاده، سعید، (1397)، بررسی عوامل مؤثر بر قصد گزارشگری تقلب با استفاده از مثلث تقلب و تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده: از دیدگاه حسابداران، حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره 3، شماره 6، صفحه 135-105.
  • شعری، صابر، خراسانی، ابوطالب، (1396)، واکاوی مفهوم تقلب و بررسی آثار بکارگیری استانداردهای حسابرسی در افشای اطلاعات گزارشگری مالی متقلبانه، همایش ملی پژوهش‌های مدیریت و علوم انسانی. دانشگاه تهران.
  • فرج زاده دهکردی، حسن، آقایی، لیلا، (1393)، سیاست تقسیم سود و گزارشگری مالی متقلبانه، مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 12، شماره 45، صفحه 114-97.
  • کمیته تدوین استانداردهای حسابرسی، (1398)، استانداردهای حسابرسی. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی.
  • Albrecht, W.S., Albrecht, C. and Albrecht, C.C. (2008). Current trends in fraud and its detection. Information Security Journal: A Global Perspective, Vol. 17, No. 1, pp. 2-12.
  • Alleyne, P., Hudaib, M., and Pike, R. (2013). Towards a conceptual model of whistle-blowing intentions among external auditors. The British Accounting Review, Vol. 45, No. 1, pp. 10-23.
  • Andon, P., Free, C., Jidin, R., Monroe, G. S. and Turner, M. J. (2016). The impact of financial incentives and perceptions of seriousness on whistleblowing intention. Journal of Business Ethics, pp. 1-14.
  • Association of Certified Fraud Examiner (ACFE). (2016). Report to the Nation on Occupational Fraud and Abuse. Available at: www.acfe.com.
  • Asyiqin, W., Razali, W. and Arshad, R. (2014). Disclosure of corporate governance structure and the likelihood of fraudulent financial reporting. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 145, pp. 243–253.
  • Bailey, J. J. and Kinerson, C. (2005). Regret avoidance and risk tolerance. Financial Counseling and Planning, Vol. 16, No. 1, pp. 23–28.
  • Choi, D.Y. and Gray, E.R. (2008). Socially responsibility entrepreneurs: what do they do to create and build their companies? Business Horizons Journal, Vol. 8, No. 11, pp. 341-352.
  • Curtis, M. (2006). Are audit-related ethical decisions dependent upon mood?. Journal of Business Ethics, 68 (2), 191-209.
  • Elliott, R.K., Willingham, J.J. (1980). Management Fraud: Detection and Deterrence. New York: Petrocelli Books, Vol. 14, pp. 35-46.
  • Firth, M., Rui, O.M. and Wu, W. (2011). Cooking the books: recipes and costs of falsified financial statements in China. Journal of Corporate Finance, Vol. 17, No. 2, pp. 371-390.
  • Graham, J. W. (1986). Principled organizational dissent: A theoretical essay. in B. M. Staw, and L. L. Cummings (Eds.), Research in organizational behavior, 8 (pp. 1-52), CT: JAI Press, Greenwich.
  • Ho, J., Keller, L. R. and Keltya, P. (2005). How do information ambiguity and timing of contextual information affect managers’ goal congruence in making investment decisions in good times vs. bad times? The Journal of Risk and Uncertainty, Vol. 31, No. 2, pp. 163–186.
  • Jamali, D. and Mirshak, R. (2006). Corporate Social Responsibility Theory and Practice in a Developing Country Context. Journal of Business Ethics, Vol. 72, pp. 243-262.
  • Jensen, M. and Meckling, W. (1976). Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure. Journal of Financial Economics, Vol. 15, No. 3, pp. 305-360.
  • Jubb, P. (2000). Auditors as whistleblowers. International Journal of Auditing, Vol. 4, pp. 153-167.
  • Kaplan, S. E. and Whitecotton, S. M. (2001). An examination of the auditors’ reporting intentions when another auditor is offered client employment. Auditing: A Journal of Practice & Theory, Vol. 20 No. 1, pp. 45-63.
  • Ponemon, L. (1994). Comment: Whistleblowing as an internal control mechanism: Individual and organizational considerations. Auditing: A Journal of Practice & Theory, Vol. 13, No. 2, pp. 118-130.
  • Ramamoorti, S. (2008). The psychology and sociology of fraud: integrating the behavioral sciences component into fraud and forensic accounting curricula. Issues in Accounting Education, Vol. 23 No. 4, pp. 521-233.
  • Rezaee, Z. (2005). Causes, consequences, and deterrence of financial statement fraud. Critical Perspective on Accounting, Vol. 16, pp. 277-298.
  • Schultz Jr, J.J., Johnson, D. A., Morris, D. and Dyrnes, S. (1993). An investigation of the reporting of questionable acts in an international setting. Journal of Accounting Research, Supplement, Vol. 31 (Supplement), pp. 75-103.
  • Shawver, T. J. & Shawver, T. A. (2018). The impact of moral reasoning on whistleblowing intentions. In Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting (153-168). Emerald Publishing Limited.
  • Snider, J., Ronald, P. and Martin, D. (2003). Corporate social responsibility in the 21stcentury: A view from the most successful firms. Journal of Business Ethics, Vol. 48, No. 2, pp. 175-187.
  • Tavakoli, A., Keenan, J. and Crnjak-Karanovic, B. (2003). Culture and whistleblowing: an empirical study of Croatian and United States managers utilizing Hofstede's cultural dimentions. Journal of Business Ethics, Vol. 43, pp. 49-64.
  • Wallace, W. A. (1995). Auditing South-Western College. Publishing Cincinnati. OH.
  • Wang, Y. and Kleiner, B.H. (2005). Defining employee dishonesty. Management Research News, Vol. 28 No. 2, pp. 11-22.