تبیین الگوی سواد حسابداری با رویکرد مبتنی بر معادلات ساختاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران

3 استادیار گروه حسابداری، واحد صوفیان، دانشگاه آزاد اسلامی، صوفیان، ایران

4 استادیار گروه حسابداری، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران

چکیده

حسابداران برخوردار از دانش و مهارت تخصصی، بر شفافیت اطلاعات و به دنبال آن توسعه اقتصادی جامعه اثرگذار هستند. هدف این پژوهش ارائه الگوی سواد حسابداری با رویکرد مبتنی بر معادلات ساختاری می‌باشد. پژوهش حاضر بر حسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش اجرای تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و ابزار سنجش و گردآوری داده‌ها پرسشنامه است. جامعه آماری خبرگان عضو جامعه حسابداران رسمی می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد شامل 229 نفر انتخاب گردید. جهت تجزیه تحلیل فرضیات پژوهش از نرم‌افزار ‌Smart-PLS استفاده شده است. نتایج بیانگر این است که سواد حسابداری می‌تواند در زمینه تمایز داده‌ها و اطلاعات از یکدیگر، طبقه‌بندی مناسب ابزار مالی و حسابداری، تجزیه و تحلیل موثر و کارایی اطلاعات مالی شرکت‌ها و ارائه صورت‌های مالی دقیق و شفاف، استفاده موثر از دانش مالی و بازار و در نهایت توسعه و بهبود کیفیت حرفه و موفقیت حسابداران و حسابرسان موثر باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Introducing an accounting literacy model with an approach based on structural equations

نویسندگان [English]

  • Manouchehr Rahmati ghurouli 1
  • Rasoul ABDI 2
  • yagoob agdam 3
  • Nader Rezaei 4
1 Department of Accounting and Management, , Islamic Azad University, Jolfa Branch, Jolfa, Iran
2 Assistant Prof., Dep. of Accounting, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
3 Department of Accounting, Sofian, branch, Islamic Azad University, Sofian, Iran.
4 Department of Accounting and Finance, Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran
چکیده [English]

Accountants with specialized knowledge and skills affect transparency of information and subsequent economic development of society. Purpose of this study is to present an accounting literacy model with an approach based on structural equations. Present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of research method and the tool for measuring and collecting data is a questionnaire. The statistical population of experts is a member of Certified Public Accountants, which was selected using a Morgan table of 229 people. Smart-PLS software was used to analyze the research hypotheses. Results indicate that accounting literacy can be differentiated in field of data and information, and also proper classification of financial and accounting instruments, effective analysis and efficiency of companies' financial information and providing accurate and transparent financial statements, effective use of financial and market knowledge and develop and improve quality of profession and the success of accountants and auditors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • financial and information literacy
  • accounting literacy
  • structural equations
  • جامعی، رضا (1397)، بررسی تناسب محتوا و شیوه‌های آموزش حسابداری )کارشناسی ارشد) با مهارت‌های موردنیاز بازار کار: از دیدگاه دانشجویان، اساتید دانشگاه و اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، سال 6، شماره 3.
  • خانی، عبداله و طیبی، جمیله (1394)، تعیین و اولویت‌بندی مهارت‌های آموزشی حسابداری بر اساس الگوی تحلیل سلسله مراتبی، دانش حسابداری، دوره 6، شماره 33.
  • داوری، علی و رضازاده. آرش. (1393). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS .انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران، چاپ دوم.

*       شیرازیان، زهرا (1397)، بررسی نقش سواد مالی و مدیریت پول بر مدیریت مالی شخصی سرمایه گذاران بورس اوراق بهادار تهران، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، دوره 11، شماره 38.

  • طاهری عابد، رضا، علی نژاد ساروکلائی، مهدی، فغانی ماکرانی، خسرو (1397)، توانایی، دانش مالی مدیران عامل و شفافیت گزارشگری مالی، مجله علمی- پژوهشی دانش حسابداری مالی، دوره 5، شماره 2، پیاپی 17.
  • فضل‌زاده، علیرضا و جبارزاده، (1395)، سواد مالی: مفهوم، سنجش و کارکرد، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی، دانشگاه تبریز.
  • کاظم‌پور دیزجی، فاطمه، خان محمدی، محمد حامد و معین‌الدین، محمود (1399)، ارائه الگوی آموزش سواد مالی، فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، آماده انتشار.
  • کیانوش، مهسا، جلیلی، محمد، احمدی، موسی. و حسین‌آبادی‌ساده، داوود (1393)، میزان درک و شناخت دانشجویان از دانش تأمین مالی شخصی (تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به دانش تامین مالی شخصی)، فصلنامـه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گـذاری، سال سوم، شماره دوازدهم، 53ـ41.
  • گرشاسبی، هلیا، خدایی‌وله‌زاقرد، محمد و غلام‌قاسمی، بیژن. (1394)، دانش مالی و مشارکت در بازارهای سرمایه، کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار.
  • میرمحمدی صدرآبادی، محمد و شاکریان، حامد (1398)، بررسی نقش سواد مالی و دانش مالی در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری، فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 43.
  • نوری، پیمان، جلیلی، محمد، احمدی، موسی، افتخاری‌پارسا، احمد (1395)، تأثیر آموزش‌های مالی در محیط کار بر مدیریت مالی شخصی و عملکرد شغلی (کارکنان ورودی1391)، پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، سال دوم، شماره سوم.
  • یعقوب‌نژاد، احمد. نیکومرام، هاشم. معین‌الدین، محمود. (1390)، ارائه الگویی جهت سنجش سواد مالی دانشجویان ایرانی با استفاده ازروش دلفی فازی، مجله مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار، شماره هشتم.

 

  • Bay, C., Catasus, B., & Johed, G. (2014). Situating financial literacy. Critical Perspectives on Accounting, 25(1), 36-45.
  • Ettredge, S., Charles D. and Sprenger, C., (2019), “Discounting financial literacy: Time preferences and participation in financial education programs”, Journal of Economic Behavior and Organization, In Press, Corrected Proof, Available online.
  • Corsini, Lorenzo, Giannelli,Gianna Claudia (2020) Economics education and financial literacy acquisition: Evidence from a field experiment, Journal of Behavioral and Experimental Finance,
  • Volume 32, 45-58.
  • Fernandes, D. (2013). The Effect of Financial Literacy and Financial Education on Downstream Financial Behaviors. available at: http://www.nefe.org/Portals/0/WhatWeProvide/PrimaryResearch/PDF/CU%20Final %20Report.pdf.
  • Hastings, J. S., Madrian, B. C., & Skimmyhorn, W. L. (2012). Financial Literacy, Financial Education and Economic Outcomes. Nber Working Paper Series. National Bureau of Economic Research. Retrieved from http://www.nber. org/papers/w18412.
  • Liu Liu, Zhang, Hua (2021) Financial literacy, self-efficacy and risky credit behavior among college students: Evidence from online consumer credit, Journal of Behavioral and Experimental Finance, Volume 32, 58-74.
  • Lusardi, A., Mitchell, O. S., & Curto, V. (2014). Financial literacy and financial sophistication in the older population. Journal of Pension Economics and Finance, 13(4), 347-366.
  • Klapper, L. Lusardi, A. Oudheusden, P.V. (2018). Financial Literacy around the world. World Bank Development Research Group. available at:http://www.jumpstart.org/guidehtml. 18. Lusardi, A. Mitchell O.S. and Curto.
  • Mwhati, A. & Messy, F.-A. (2017). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study, OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions. OECD Publishing.
  • Raisya Zenita , Ria Nelly Sari , Rita Anugeraha, Jamaliah Said. (2013).The Effect of Information Literacy on Managerial Performance: The Mediating Role of Strategic Management Accounting and the Moderating Role of Self Efficacy, Procedia Economics and Finance .199 – 205
  • Shen, Chung-Hua, Shih-Jie Lin , De-Piao Tang (2016)The relationship between financial disputes and financial literacy
  • Wayne Finley, & Tammy Waymire, (2015) Information Literacy in the Accounting Classroom: A Collaborative Effort, Journal of Business & Finance Librarianship.
  • *Tenenhaus, M., Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-offit index for PLS structural equation modeling. Scientific meeting: 739-742.
  • *Yamori,Nobuyoshi, Ueyama, Hitoe (2021) Financial Literacy and Low Stock Market Participation of Japanese Households, Finance Research Letters, 5(6), 102-121,
  • Yang, L. H., Zhang, C., & Liang, X. T. (2019). Research on Reform and Innovation of Accounting Manual Training. In 4th Annual International Conference on Management, Economics and Social Development