تاثیر تغییر الگوی ارائه صورت های مالی (پیشنهادی سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی) بر قضاوت و تصمیم سرمایه گذاران با استفاده از رویکرد شبه آزمایشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

3 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

چکیده

هدف از این تحقیق بررسی تاثیرتغییر الگوی ارائه صورت‌‌های مالی (پیشنهادی توسط سازمان بورس اوراق بهادار و سازمان حسابرسی) بر قضاوت و تصمیم سرمایه‌‌گذاران با استفاده از رویکرد شبه آزمایشی است. فرضیه‌‌های تحقیق بر مبنای نظریه بار شناختی تدوین گردیده، که براساس این نظریه نحوه ارائه اطلاعات می تواند بر تلاش شناختی استفاده کنندگان اطلاعات تاثیر بگذارد. برای بررسی این موضوع، پاسخ آزمودنی‌‌ها به پرسش‌‌نامۀ تحقیق پیرامون بکارگیری اطلاعات صورتهای مالی بر مبنای الگوی جدید پیشنهاد شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و صورت‌‌های مالی بر مبنای الگوی ارائه گذشته مقایسه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از تجزیه‌‌و‌‌تحلیل واریانس و آزمون من-ویتنی استفاده گردید. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌‌ها نشان می‌‌دهد که الگوی ارائه جدید پیشنهادی بر قضاوت و تصمیم سرمایه گذاران از طریق کاهش تلاش شناختی تاثیر گذار بوده است. بر همین اساس، انتظار می‌‌رود که تصمیم‌‌گیری استفاده‌‌کنندگان صورت‌‌های مالی بر مبنای الگوی جدید از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of changes in the Presentation Pattern of Financial Statements (Proposed by Securities Exchange Organization the Auditing Organization) on Investors’ judgment and Decision Making: a Quasi-Experimental Approach

نویسندگان [English]

  • vahid eftekhari 1
  • saber Sheri Anaghiz 2
  • Mohammad Hassan Ebrahimi Sarv Oly 3
  • Qasem Bolo 2
1 PhD Candidate in Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of accounting, Faculty of management and accounting . Allameh Tabatabai University.
3 Associate professor of Financial Management, Faculty of Accounting and Management, Allameh Tabatabai university.
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the effect of changing the presentation of financial statements on the judgment and decision of investors using a quasi-experimental approach According to this theory, the way information is presented can affect the cognitive effort of information users. The research hypotheses are based on cognitive load theory. To examine this issue, the pattern of providing financial statement information has been changed based on the new pattern proposed by the Securities Exchange Organization and the participants' answers to the research questions based on the new financial statements have been compared with the previous presentation pattern. Subjects include people with accounting and financial experience and at least a bachelor's degree in accounting or various management majors. Due to the non-normality of the data, Mann Whitney's nonparametric test was used. The results of this test show that the proposed new presentation model has influenced the judgment and decision of investors by reducing cognitive effort.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Judgment and decision making
  • cognitive effort
  • the presentation pattern of financial statement information
  • احمدی، مسعود (1391). روش تحقیق (اصول و مفاهیم با رویکرد پایان‌نامه نویسی) تهران، انتشارات پژوهش‌های فرهنگی.
  • اسلامی بیدگلی، غلام رضا و حمیدرضا کردلویی ( 1389 ). مالی رفتاری، مرحله ای گذر از مالی استاندارد تا نوروفاینانس، فصلنامه ی علمی – پژوهشی مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، سال اول، شماره ی اول، صص 19-36.
  • امیری، میثم (1392) " اقتصاد رفتاری و بینش سیاستگذاری عمومی" رساله دکتری، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهرانخوش طینت، محسن (1377)"اثرات ارائه صورت های مالی بر قضاوت سرمایه گذاران در تصمیمات سرمایه گذاری" بررسی های حسابداری و حسابرسی 1377 شماره 24 و 25.
  • خوش طینت، محسن و رافیک باغومیان(1382)، تأثیر نحوه ارانه اطلاعات و میزان پردازش اطلاعات بر کیفیت تصمیم گیری، مطالعات مدیریت 1382 شماره 37 و 38.
  • رهبر، فرهاد و همکاران (1392) " اقتصاددانان رفتاری و نظریه های آنها" مجله علمی پژوهشی برنامه و بودجه، شماره 20 بهار 1392.
  • مؤمنی، منصور و فعّال قیومی، علی. (1390)، تحلیل های آماری با استفاده از SPSS، مولف، تهران.
  • Bloomfield, R., Hodge, F. D., Hopkins, P. E., & Rennekamp, K. (2010). Does classifying and disaggregating financial statement information help credit analysts recognize firms’ cost structures? Working Paper.
  • Bouwman, M. (1982). The use of accounting information: Expert vs. novice behavior. In G. Ungson & D. Braunstein (Eds.), Decision Making: An Interdisciplinary Inquiry. Boston: Kent.
  • Clor-Proell, S. M., Proell, C. A., & Warfield, T. D. (2013). The Effects of Presentation Salience and Measurement Subjectivity on Nonprofessional Investors' Fair Value Judgments. Contemporary Accounting Research, forthcoming.
  • Dull, R.B; Graham, A.W and Baldwin, A.A. (2003). “Web-based Financial Statements: Hyperlinks to Footnotes and their Effect on Decisions”, International Journal of Accounting Information Systems, 4, pp 185-203.
  • Ghani, E. K., Laswad, F., & Tooley, S. (2011). Functional fixation: Experimental evidence on the presentation of financial information through different digital formats. The British Accountin Review, 43(3), 186-199.
  • Ghani, E. K., Laswad, F., Tooley, S., & Jusoff, K. (2009). The Role of Presentation Format on Decision-makers’ Behaviour in Accounting. International Business Research, 2(1), 183-195.
  • Hewitt, M. (2009). Improving Investors’ Forecast Accuracy when Operating Cash Flows and Accruals Are Differentially Persistent. The Accounting Review, 84(6), 1913-1931.
  • Hirst, D. E., & Hopkins, P. E. (1998). Comprehensive Income Reporting and Analysts' Valuation Judgments. Journal of Accounting Research, 36(Suppl.), 47-75.
  • Hodge, F. D., Kennedy, J. J., & Maines, L. A. (2004). Does Search-Facilitating Technology Improve the Transparency of Financial Reporting? The Accounting Review, 79(3), 687-703.
  • Hopkins, P. E. (1996). The effect of financial statement classification of hybrid financial instruments on financial analysts' stock price judgments. Journal of Accounting Research.
  • ITAC, Investors Technical Advisory Committee. (2009). Response to IASB/FASB's discussion paper, "Preliminary Views on Financial Statement Presentation". July 1.
  • Kelton, A. S., & Pennington, R. R. (2012). Internet financial reporting: The effects of information presentation format and content differences on investor decision making. Computers in Human Behavior, 28(4), 1178-1185.
  • Kida, T., & Smith, J. F. (1995). The encoding and retrieval of numerical data for decision making in accounting contexts: Model development. Accounting, Organizations and Society, 20(7/8), 585-610.
  • Libby, R., Bloomfield, R., & Nelson, M. W. (2002). Experimental research in Accounting. Accounting, Organizations and Society, 27, 775-810.
  • Luft, J. L., & Shields, M. D. (2001). Why does fixation persist? Experimental evidence on the judgment performance effects of expensing intangibles. The Accounting Review, 76(4), 561-587.
  • Nissim, D., & Penman, S. H. (2001). Ratio Analysis and Equity Valuation- From Research to Practice. Review of Accounting Studies, 6(1), 109-154.
  • Pompian, M. M. (2006). Behavioral Finance and Wealth Management. Translated into Persian by Badri, A. Tehran: Keyhan Publication co.
  • Waller, W., & Felix, W. L. J. (1984). The Auditor and Learning from Experience: Some Conjectures. Accounting, Organizations and Society, 9(3-4), 383-406.
  • Zingg, Lea,(2014) The Role of Financial Statement Presentation Format in Non-professional Investors’ Judgment and Decision Making:  The Effects of Cohesiveness and Classification of Financial Items.