شناسایی شاخص ها و مؤلفه های تشکیل دهنده مسئولیت اجتماعی در موسسات حسابرسی با استفاده از رویکرد گرندد تئوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی شاخص ها و مؤلفه های تشکیل دهنده مسئولیت اجتماعی در موسسات حسابرسی با استفاده از رویکرد گرندد تئوری بود. در این راستا به شناسایی و تبیین ابعاد ،مولفه هاوشاخص های مدل سنجش مسئولیت اجتماعی در موسسات حسابرسی پرداخته شد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کیفی از نوع اکتشافی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان و کارشناسان ارشد موسسات حسابرسی و اساتید برتر رشته حسابرسی در کشور بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و اصل اشباع 30 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش گردآوری داده‌ها با روش کتابخانه‌ای و مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد که خبرگان روا بودن مصاحبه را تایید کردند، محاسبه پایایی آن با روش پایایی بین دو کدگذار که پایا و روا بودن مصاحبه را نشان می داد، مشخص شد. دراین پژوهش نتایج مصاحبه با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد. نتایج نشان داد که مدل سنجش مسئولیت اجتماعی در موسسات حسابرسی دارای پنج بعد؛ شرایط علی (اندازه موسسه حسابرسی، کیفیت حسابرسی، تخصص حسابرسی، اندازه شرکت، حق الزحمه حسابرسی و بودجه زمانی)، پدیده های محوری (اعتماد، فنی و مقایسه پذیری، میل به سرمایه گذاری، قانون مداری و اخلاق کسب و کار)، شرایط زمینه ای (کنترل های داخلی، افشاء داوطلبانه صورت های مالی، شفافیت صورت های مالی)، شرایط مداخله گر (ویژگی های شخصیتی مدیر عامل، محافظه کاری حسابداری و ملاحظات سیاسی) و پیامدها (توسعه مالی، اعتبار اطلاعات، کیفیت اطلاعات، اعتماد و مشارکت اجتماعی و فساد) می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the Indicators and Components of Social Responsibility in Audit Institutions Using the Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Aliakbar Mohsenzadeh ganji 1
  • Fatemeh Sarraf 2
  • Roya Darabi 3
1 PhD student in Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research was to Identifying the Indicators and Components of Social Responsibility in Audit Institutions Using the Grounded Theory Approach. In this regard, the identification and explanation of the components and dimensions of audit firms social responsibility model was discussed. The research method is applied by purpose; qualitative, in terms of data type and it is also exploratory, in terms of time is cross-sectional and in terms of data collection is descriptive. The statistical population of the research Includes senior experts and auditors of top audit firms and auditors in the country who were selected by targeted sampling method and saturated principle of 30 people. data collection was performed using library method and semi-structured interview. The experts confirmed the validity of the interview, calculating its reliability by the reliability method between two validated and reliable encoders. It was revealed that the interview was present.. In this study MAXQDA software were used. The results showed that the model of social responsibility measurement in audit firms has five dimensions; causal conditions (audit firm size, audit quality, audit expertise, company size, audit fees and time budget), pivotal phenomena (trust, technical and comparability, Willingness to invest, jurisprudence and business ethics), contexts (internal controls, voluntary disclosure of financial statements, transparency of financial statements), intervening conditions (CEO personality traits, accounting conservatism, and political considerations) And the implications (financial development, information validity, information quality, trust and social participation, and corruption).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Responsibility
  • Audit Institutions
  • Financial Development
  • Financial Information Accreditation
  • Corruption
  • بزرگی، مسعود.(1396)، بررسی اثر افشای اطلاعات بر کیفیت اطلاعات منتشره شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 10، ص 24 .
  • حساس یگانه، علی، برزگر، محمد، (1397)، ارائه ی مؤلفه ها و شاخص‌های بُعد اجتماعی مسئولیت شرکت‌ها و وضعیت موجود آن در ایران ، فصلنامه مطالعات حسابداری، (19)، 1.
  • ذیح منش، حسین، (1395). سرمایه فکری و مسئولیت اجتماعی در شرکت ها، بررسی های حسابداری و حسابرسی (23)، 14.
  • رحیمی، امیر، (1394)،" تأثیر درصد هیئت مدیره غیرموظف و مالکیت نهادی بر مسئولیت پذیری اجتماعی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران " ، فصل نامه بررسی های حسابداری و حسابرسی شماره 53.
  • قلی پور، آرش، (1392): جامعه شناسی سازمان‌ها، رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت، تهران، سمت.
  • محمدی، احمد و خوشبختی، وحید. (1394). تاثیر کیفیت حسابرسی بر محتوای اطلاعاتی سود. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز.
  • مران جوری، محمد و علی خانی، رضا. (1396)، افشای مسئولیت‌های اجتماعی و راهبری شرکتی. پژوهش های حسابداری مالی.(10)، 4.
  • نظری، ابراهیم، علیخانی احمد، مرنجوری محمد امین، (1394)، نقش مسئلیت اجتماعی سازمان تاکمین اجتماعی در کاهش فاصله طبقاتی، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، (10) ،3.
  • نورسته، محمد؛ علیزاده (1390)، هموارسازی سود و رابطه ی آن با مالیات پرداختی شرکت های بورس، فصلنامه حسابداری ایران، 10، (8).
  • Chang, X ., S . Dasgupta, and G . Hilary, (2017), The effect of auditor quality on financing decisions . Forthcoming, The Accounting Review .
  • Dyck, A, Lins, K, Roth, L, Wagner, H, (2019), Do institutional investors drive corporate social responsibility? International evidence, Journal of Financial Economics, 131, 693-714.
  • Fumiharanon,S .Sloan ,R.Soliman ,M. Tuna , I .(2016) . " Evaluating the main combination of social responsibility in worker and work procedures" ,working paper university of Michigan business school , annarbor , p 45-68 .
  • Galvão, A, Mendes, L, Marques, C, Mascarenhas, C, (2019), Factors Influencing Students’ Corporate Social Responsibility Orientation in Higher Education, Journal of Cleaner Production (2019), doi: 10.1016/j.jclepro.2019.01.059
  • Guo, M, He, L, Zhong, L, (2018), Business groups and corporate social responsibility: Evidence from China, Emerging Markets Review, 37, 83-97.
  • Holme, Richard; Watts, phil. (2018) . Corporate social responsibility: Making good business sense. World business Council for Sustainable Development.
  • Jamali, P.M., Mirshak, J. (2007), On the diversification, observability, and measurement of estimation risk,The Journal of Financial and Quantitative Analysis, Vol. 31, pp. 69-84.
  • Janin and Piot. (2018). "Audit Quality and Earnings Management in France", Working Paper .
  • Mohammadzade, m.(2014). Ownership Differences and Firm Income Smoothing Behavior. Journal of Business Finance and Accounting, 36, 21-39
  • Scherer, G.Palazzo,K. (2009), Implications of Accounting Research for the SEC’s Consideration of International Accounting Standards for U.S. Securities Offerings. Accounting Horizons, Vol. 13, No. 3, pp. 259-280
  • Tang, Z., Tang, J. (2017), Stakeholder Corporate Social Responsibility Orientation Congruence, Entrepreneurial Orientation and Environmental Performance of Chinese Small and Medium‐sized Enterprises. British Journal of Management. 0, 1-18.
  • Tilt, M.N. (2009), Disclosure interactions and the cost o equity capital: evidence from the Spanish continuous market, Journa of Business Finance & Accounting, Vol. 34, pp. 1371-1392.