تاثیر محیط و مهارت های مغزی مالی بر کنش و آسودگی مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

2 استادیار گروه حسابداری، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

چکیده

بحران های مالی نشان می دهد که استفاده از علوم مختلف در حل مسائل پیش روی پژوهش‌گران مالی ضروری به نظر می رسد. بر همین اساس در پژوهش حاضر به تعیین تأثیر محیط و مهارت‌های مغزی مالی بر کنش و آسودگی مالی پرداخته شده است. 450 پرسشنامه بین سرمایه گذارن بورس اوراق بهادار تهران توزیع شد. 430 مورد جمع‌آوری، 414 پرسشنامه موردپذیرش واقع شد که با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، به روش برآورد حداکثر درستنمایی و نرم‌افزار آموس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد مهارت‌های فعال‌سازی و بازداری رفتاری بر آسودگی مالی به ترتیب تأثیر مثبت و منفی، به‌علاوه کنش مالی رابطه‌ بین مهارت‌های فعال‌سازی و بازداری رفتاری، با آسودگی مالی را توضیح می‌دهد. به طور کلی محیط مالی تأثیر مثبت مهارت فعال‌سازی رفتاری بر کنش مالی را تقویت می‌کند که به دنبال آن افزایش آسودگی مالی، همچنین محیط مالی تأثیر منفی مهارت بازداری رفتاری بر کنش مالی را تقویت می‌کند که کاهش احساس آسودگی مالی را به همراه دارد. بنابراین یافته های این پژوهش می‌تواند مورد توجه مشاوران مالی و خانواده ها قرار گیرد؛ زیرا با شناخت نحوۀ ارتباط مهارت‌های فعال‌سازی رفتاری و بازداری رفتاری با کنش‌های مالی و آسودگی مالی، می‌توانند به شناخت بهتر و مناسب‌تری در جهت راهنمایی برای افزایش آسودگی مالی سرمایه‌گذاران دست ‌یابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Environment and Financial Brain Skills on Financial Action and Financial Well-Bing

نویسندگان [English]

  • Ali Bahrami 1
  • Amirhossein Taebi Noghondari 2
  • Hadis Zeinali 2
1 Ph.D Candidate in Accounting, Department of accounting, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.
2 Assistant Professor of Accounting, Department of accounting, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran,
چکیده [English]

Financial crises show that the use of various sciences in solving the problems facing financial researchers seems necessary, in the present study, the impact of environment and financial brain skills on financial action and financial well-bing. In order to collect data, 450 questionnaires were distributed among investors trading on the Tehran stock exchange. Then, 430 questionnaires were collected, and 414 questionnaires were finally accepted and analyzed through structural equation modeling (SEM) by estimating the maximum likelihood in Amos. The research results indicated that activation and behavioral inhibition skills on the financial well-being, respectively, positive and negative impact, furthermore, financial action explained the relationship between activation and behavioral inhibition skills with financial well-being. The results generally showed that the financial environment improved the relationship between the behavioral activation skills and financial action, something which enhanced the sense of financial well-being. The results also the financial environment strengthened the negative effect of the behavioral inhibition skill on financial action and finally decreased financial well-being. Therefore, the findings of this study can be considered by financial advisors and families; Because by understanding how behavioral activation and behavioral inhibition skills are related to financial action and financial well-bing, they can gain a better and more appropriate understanding in order to guide investors to increase financial well-bing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Financial Brain Skills
  • Financial Environment
  • Financial Action
  • Financial Well-Bing
  • اسلامی بیدگلی، غلامرضا؛ کردلویی، حمیدرضا. (1389)، مالی رفتاری، مرحله گذر از مالی استاندارد تا نوروفایناس، مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار (مدیریت پرتفوی)، دوره 1،شماره 1،صص 19- 36.
  • تائبی نقندری، دکتر امیرحسین؛ تائبی نقندری، علی؛ عباس زاده، مهری. (1396)، تأثیر تعدیل‌گری اندازۀ شرکت بر رابطۀ بین حاکمیت شرکتی و عملکرد اقتصادی شرکت‌ها، دانش حسابداری،دوره8، شماره1، صص 155 - 182.
  • جلیلی، محمد؛ احمدی، موسی؛ فیروزی، اکبر. (1392)، مطالعه رفتار مالی شخصی دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر (ورودی مهر 1390)، مطالعات کمی در مدیریت،سال چهارم، دوره2، صص 187- 197.
  • جمشیدی، ناصر؛ قالیباف اصل، حسن. (1397)، بررسی تأثیر شخصیت سرمایه‎گذاران بر رفتار معاملاتی و عملکرد سرمایه‎گذاری آنان؛ شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران،تحقیقات مالی،دوره20، شماره 1، صص 75 - 90.
  • خداپناه، مژده؛ سهرابی، فرامرز؛ احدی، حسن؛ تقی لو، صادق. (1396)، نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سیستم های مغزی – رفتاری با رفتارهای خوردن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی، پژوهش در سلامت روانشناختی، دوره 11،شماره4، صص 55 - 73.
  • خسروی، شیرین؛ حقایق، سید عباس. (1396)، مقایسه‌ فعالیت سیستم‌های مغزی ـ رفتاری بین ورزشکاران رشته‌های ورزشی انفرادی و گروهی، فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی، دوره3، شماره8، صص 69 - 84.
  • خواجوی، شکراله؛ فتاحی نافچی، حسن. (1392)، مالی عصبی، افق پیش روی مالی رفتاری، دانش سرمایه‌گذاری، دوره2، شماره7، صص 21- 34.
  • دیانتی دیلمی، زهرا؛ حنیفه زاده، محمد. (1394)، بررسی سطح سواد مالی خانواده های تهرانی و عوامل مرتبط با آن، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار،(8)26، 139-115.دوره8، شماره26، صص115 - 139.
  • رحمانی خلیلی، احسان؛ صفویان، سید میلاد. (1398)، تبیین جامعه‌شناختی پدیده هولیگانیسم تماشاگران فوتبال (مورد مطالعه: تماشاگران مسابقات فوتبال شهر تهران)، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره26، شماره86، صص 123 - 156.
  • رنجبران، مهدی؛ سوری، حمید؛ اعتماد، کورش؛ خدادوست، محمود. (1393)، ارتباط وضعیت اقتصادی-اجتماعی با وضعیت سلامت و کاربرد روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی در آن، مجله دانشگاه علوم پزشکی جیرفت،دوره1، شماره1، صفحات 9 - 19.
  • شکری، امید؛ کدیور، پروین؛ فرزاد، ولی اله؛ سنگری، علی اکبر؛ زین آبادی، حسن رضا؛ غنایی، معصومه. (1385)، نقش وضعیت اقتصادی– اجتماعی، رویکردهای یادگیری و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارایه مدل های علی، مطالعات روانشناختی، دوره2، شماره3، صص 139 - 160.
  • صالحی حیدرآباد، مجتبی؛ خسرویان، بهروز؛ آگشته، منصور. (1393)، نظام های مغزی ـ رفتاری، سرسختی روان شناختی و تحمل ابهام در افراد سوء مصرف کننده مواد و افراد عادی، دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، دوره15، شماره4، صص 102 - 109.
  • علی مرادی، عبدالطیف. (1390)، مقایسه ی فعالیت سیستم های مغزی رفتاری و سلامت روان در افراد معتاد وابسته به مواد مخدر و افراد بهنجار، مجله اصول بهداشت روانی، دوره13، شماره52، صص 13- 304.
  • قدرت نما، اکبر؛ حیدری نژاد، صدیقه؛ داوودی، ایران. (1392)، رابطة وضعیت اقتصادی – اجتماعی با میزان فعالیت بدنی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، نشریه مدیریت ورزشی، دوره5، شماره16، صص 5 - 20.
  • کیانوش، مهسا؛ جلیلی، محمد؛ احمدی، موسی؛ حسین آبادی ساده، داود. (1393)، میزان درک و شناخت دانشجویان از دانش تأمین مالی شخصی (تحلیل رفتار دانشجویان نسبت به دانش تامین مالی شخصی) ،دانش سرمایه‌گذاری، دوره3،شماره12، صص 41 - 54.
  • گوهری، الهام؛ غیور فرزاد. (1396)، بررسی تاثیر عوامل انگیزشی، دینی و رفتار مالی والدین بر رفتارهای مالی جوانان: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه های شهر ارومیه، فصلنامه دستاوردهای حسابداری ارزشی و رفتاری، دوره2، شماره3، صص 87 - 109.
  • مجدی، هادی؛ عطادخت، اکبر؛ حضرتی، شیوا؛ صبحی قراملکی، ناصر. (1399)، مقایسه سیستم‌های مغزی / رفتاری و دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان با و بدون نشانگان بالینی اختلال اضطراب اجتماعی،روانشناسی بالینی و شخصیت، دوره17، شماره1، صص 165 - 174.
  • محمدزاده ابراهیمی، علی؛ رحیمی پردنجانی، طیبه؛ خراسانی نیا، امیرپویا. (1394)، نقش سیستم‌های مغزی- رفتاری در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بجنورد، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دوره7، شماره1، صص 175 - 188.
  • مکوند حسینی، شاهرخ؛ نجفی، محمود؛ خالقی، رضا. (1396)، رابطه سیستم‌های مغزی-رفتاری و عواطف با اضطراب اجتماعی در دانشجویان، فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی، دوره3، شماره10، صص 63 - 80.
  • مهرگان، محمد رضا؛ زالی، محمدرضا. (1385)، در جست‌وجوی فنون تعیین روایی، مدیریت فرهنگ سازمانی، سال چهارم، شماره14، صص 5 - 26.
  • یعقوبی، ‌اعظم؛ سعیدی، ‌پرویز. )1397(، مروری بر مطالعات روانشناسی و تصمیم گیری های مالی، مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره4، شماره1، صص 23 - 37.
  • Asebedo, S. D., & Seay, M. C. (2018). Financial self-efficacy and the saving behavior of JFCP_29_2_A15_357-368-retirees. Journal of Financial Counseling and Planning, 29(2), 357-368.‏
  • Assari, S., Boyce, S., & Bazargan, M. (2020). Subjective socioeconomic status and children’s amygdala volume: Minorities’ diminish returns. NeuroSci, 1(2), 59-74.
  • Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173.
  • Brüggen, E. C., Hogreve, J., Holmlund, M., Kabadayi, S., & Löfgren, M. (2017). Financial well-being: A conceptualization and research agenda. Journal of Business Research, 79, 228-237.
  • Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: the BIS/BAS scales. Journal of personality and social psychology, 67(2), 319.‏
  • Dickason-Koekemoer, Z., & Ferreira, S. (2019). A conceptual model of financial well-being for south african investors. Cogent Business & Management, 6(1), 1676612.‏
  • Dwiastanti, A. (2017). Analysis of financial knowledge and financial attitude on locus of control and financial management behavior. MBR (Management and Business Review), 1(1), 1-8.
  • Edwards, J. R., & Lambert, L. S. (2007). Methods for integrating moderation and mediation: a general analytical framework using moderated path analysis. Psychological methods, 12(1), 1.‏
  • Farrell, L., Fry, T. R., & Risse, L. (2016). The significance of financial self-efficacy in explaining women’s personal finance behavior. Journal of Economic Psychology, 54, 85-99.‏
  • Fenton‐O'Creevy, M., Dibb, S., & Furnham, A. (2018). Antecedents and consequences of chronic impulsive buying: Can impulsive buying be understood as dysfunctional self‐regulation?. Psychology & Marketing, 35(3), 175-188.‏
  • Guo, P., Cui, J., Wang, Y., Zou, F., Wu, X., & Zhang, M. (2020). Spontaneous microstates related to effects of low socioeconomic status on neuroticism. Scientific Reports, 10(1), 1-8.
  • Gutter, M., & Copur, Z. (2011). Financial behaviors and financial well-being of college students: Evidence from a national survey. Journal of Family and Economic Issues, 32(4), 699-714.‏
  • Hair, J. F., Anderson, R. E., Babin, B. J., & Black, W. C. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (Vol. 7): Pearson Upper Saddle River.
  • Hayes, A. F. (2015). An index and test of linear moderated mediation. Multivariate behavioral research, 50(1), 1-22.‏
  • Hayes, A. F. (2018). Partial, conditional, and moderated moderated mediation: Quantification, inference, and interpretation. Communication monographs, 85(1), 4-40.
  • Heidari, P., & Nemattavousi, M. (2020). Behavioral Inhibition/Activation Systems and Self-Esteem with Depression: The Mediating Role of Social Anxiety. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 1-15.‏
  • Huang, L., Liang, Y. L., Hou, J. J., Thai, J., Huang, Y. J., Li, J. X., ... & Zhao, X. D. (2019). General self-efficacy mediates the effect of family socioeconomic status on critical thinking in Chinese medical students. Frontiers in psychology, 9, 2578.‏
  • Imasheva, A. B., & Kim, A. M. (2017). Psychological differences in financial desicion making by people from different generations. Вестник КазНУ. Серия психологии и социологии, 59(4).
  • Kempson, E., Finney, A., & Poppe, C. (2017). Financial Well-Being.‏
  • Kimbrel, N. A., Nelson-Gray, R. O., & Mitchell, J. T. (2012). BIS, BAS, and bias: The role of personality and cognitive bias in social anxiety. Personality and Individual Differences, 52(3), 395-400.‏
  • Kuhnen, C. M., & Chiao, J. Y. (2009). Genetic determinants of financial risk taking. PloS one, 4(2), e4362.‏
  • Kuhnen, C. M., & Knutson, B. (2005). The neural basis of financial risk taking. Neuron, 47(5), 763-770.‏
  • Mahdzan, N. S., Zainudin, R., Sukor, M. E. A., Zainir, F., & Ahmad, W. M. W. (2019). Determinants of subjective financial well-being across three different household income groups in Malaysia. Social Indicators Research, 146(3), 699-726.‏
  • Mathieu, J. E., & Taylor, S. R. (2006). Clarifying conditions and decision points for mediational type inferences in organizational behavior. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 27(8), 1031-1056.‏
  • McNaughton, N., & Gray, J. A. (2000). Anxiolytic action on the behavioural inhibition system implies multiple types of arousal contribute to anxiety. Journal of affective disorders, 61(3), 161-176.‏
  • Mellick, W., Sharp, C., & Alfano, C. (2014). The role of BIS/BAS in the vulnerability for depression in adolescent girls. Personality and Individual Differences, 69, 17-21.‏
  • Muller, D., Judd, C. M., & Yzerbyt, V. Y. (2005). When moderation is mediated and mediation is moderated. Journal of personality and social psychology, 89(6), 852.‏
  • Nejad, B. N., Ataei, F., & Sedighi, A. K. (2020). Relation between Brain systems with risk behavior and drug use behaviors amount Youth. Zanco Journal of Humanity Sciences, 24(s5), 642-645.
  • Pandey, A., Ashta, A., Spiegelman, E., & Sutan, A. (2020). Catch them young: Impact of financial socialization, financial literacy and attitude towards money on financial well‐being of young adults. International Journal of Consumer Studies, 44(6), 531-541.‏
  • Parise, G., & Peijnenburg, K. (2019). Noncognitive abilities and financial distress: evidence from a representative household panel. The Review of Financial Studies, 32(10), 3884-3919.‏
  • Potrich, A. C. G., Vieira, K. M., Coronel, D. A., & Bender Filho, R. (2015). Financial literacy in Southern Brazil: Modeling and invariance between genders. Journal of Behavioral and Experimental Finance, 6, 1-12.‏
  • Prawitz, A., Garman, E. T., Sorhaindo, B., O'Neill, B., Kim, J., & Drentea, P. (2006). InCharge financial distress/financial well-being scale: Development, administration, and score interpretation. Journal of Financial Counseling and Planning, 17(1).‏
  • Roberts, B. W., & Robins, R. W. (2000). Broad dispositions, broad aspirations: The intersection of personality traits and major life goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(10), 1284-1296.‏
  • Sharma, S., Durand, R. M., & Gur-Arie, O. (1981). Identification and analysis of moderator variables. Journal of marketing research, 18(3), 291-300.‏
  • Shim, S., Barber, B. L., Card, N. A., Xiao, J. J., & Serido, J. (2010). Financial socialization of first-year college students: The roles of parents, work, and education. Journal of youth and adolescence, 39(12), 1457-1470.
  • Shim, S., Xiao, J. J., Barber, B. L., & Lyons, A. C. (2009). Pathways to life success: A conceptual model of financial well-being for young adults. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(6), 708-723.
  • Siswanti, I., & Halida, A. M. (2020). Financial Knowledge, Financial Attitude, and Financial Management Behavior: Self–Control As Mediating. The International Journal of Accounting and Business Society, 28(1), 105-132.
  • Sun, J., Luo, Y., Chang, H., Zhang, R., Liu, R., Jiang, Y., & Xi, H. (2020). The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation in BIS/BAS Sensitivities, Depression, and Anxiety Among Community-Dwelling Older Adults in China. Psychology Research and Behavior Management, 13, 939.
  • von Stumm, S., Smith‐Woolley, E., Ayorech, Z., McMillan, A., Rimfeld, K., Dale, P. S., & Plomin, R. (2020). Predicting educational achievement from genomic measures and socioeconomic status. Developmental science, 23(3), e12925.
  • Wolfe, A. M., Lee, J. A., & Laurson, K. R. (2020). Socioeconomic status and physical fitness in youth: Findings from the NHANES National Youth Fitness Survey. Journal of sports sciences, 38(5), 534-541.
  • Wong, A., & Carducci, B. (2013). Does personality affect personal financial risk tolerance behavior?. IUP Journal of Applied Finance, 19(3).
  • Younas, W., Javed, T., Kalimuthu, K. R., Farooq, M., Khalil-ur-Rehman, F., & Raju, V. (2019). Impact of self-control, financial literacy and financial behavior on financial well-being. The Journal of Social Sciences Research, 5(1), 211-218.‏