تحلیل میک‌مک جهت شناخت رویکرد سایکودینامیک درکارکردهای کیفی حسابرسان: تحلیل ماتریس قطبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران .

3 دانشیار، گروه حسابداری، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

چکیده

لذا هدف این پژوهش، شناخت رویکرد سایکودینامیک درکارکردهای کیفی حسابرسان به واسطه تحلیل‌های گرندد تئوری و تحلیل ماتریس قطبی می‌باشد تا در چارچوب نمودار میک‌مک، تاثیرگذاترین عامل شکل‌دهنده و ترویج‌دهنده‌ی سایکودینامیک در حسابرسان مشخص گردد. جامعه‌ی آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از متخصصان حسابداری بودند، معیار انتخاب مصاحبه‌شوندگان، داشتن تجربه حرفه‌ای حسابرسی چه از منظر تحصیلات دانشگاهی و چه از منظر بررسی صورت‌های مالی و احاطه به پژوهش‌های کیفی و آشنایی با روند مصاحبه‌گری آن بود حال آنکه در بخش کمی تعداد ۲۰ نفر از حسابرسان براساس تجربه و دانش فنی برحسب روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به منظور پرنمودن پرسشنامه‌های ماتریسی مشارکت داشتند. نحوه جمع‌آوری داده برحسب روش‌شناسی کیفی از طریق تحلیل تئوری زمینه‌ای (تحلیل داده بنیاد) بود که با انجام مصاحبه داده‌های لازم جمع‌آوری گردید و بعد از کدگذاری مدل پژوهش براساس چارچوب تئوریک طراحی شد. سپس به منظور ارزیابی سطح پایایی از تحلیل دلفی با هدف رسیدن به کفایت نظری مولفه‌های اصلی پژوهش استفاده شد تا در نهایت در بخش کمی مقایسه زوجی و قطری بین مولفه‌های شکل‌گیری سایکودینامیک در حسابرسان در چندین مرحله انجام گرفت تا براساس آن، نمودار تحلیلی میک‌مک ارائه گردد. نتایج پژوهش نشان داد، در بخش کیفی از وجود دو مقوله و ۵ مولفه فرعی حکایت دارد. همچنین نتایج در بخش کمی مشخص ساخت، تاثیرگذاترین عامل در شکل‌گیری یا ترویج سایکودینامیک در حسابرسان، مجموعه عوامل شغلی می‌باشد که از طریق تاثیرگذاری منفی بر انگیزه‌های شغلی، بر توسعه سایکودینامیک در کارکردهای کیفی حسابرسان نقش ایفا می‌نمایند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a Micmac Analysis to Understanding the Psychodynamic Approach in Auditors' Qualitative Functions: Polar Matrix Analysis

نویسندگان [English]

  • Maliehe Ashrafi 1
  • Hasan Valiyan 2
  • Mohammadreza Abdoli 3
1 Ph.D. student, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Management, Shahroud Branch, Islamic Azad University, Shahroud, Iran.
3 Associate Professor, Department of Accounting, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
چکیده [English]

Therefore the purpose of this research is Understanding the psychodynamic approach in qualitative performance of auditors through grand analysis is the theory and analysis of polar matrix to determine the most influential factor in the formation and promotion of psychodynamics in auditors in the context of the Mick Mac diagram. The research methodology is a result of developmental research, a goal of exploratory-applied research and Mix method. The statistical population of the qualitative study included 14 accounting professionals selected through theoretical sampling, interviewer selection criteria, professional experience in auditing, both from the perspective of academic education and from the perspective of financial statements, But in a small section 23 of the Court of Auditors, based on the experience and technical knowledge in terms of sampling selected to fill questionnaires and participated matrix. The method of data collection was based on qualitative methodology through the analysis of the grounded theory which was collected by conducting the necessary data interviews and after coding the research model was designed based on the theoretical framework. Then, finally, in the quantitative section, pairwise and diagonal comparisons between the inertial components were performed in several steps to produce a Micmac analytical graph. Also, the results in the quantitatively determined section of the construction, the most influential factor in the formation or promotion of psychodynamics in auditors, is the set of job factors that through negative impact on job incentives, play a role in the development of psychodynamics in auditors' qualitative functions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychodynamic Approach
  • Grounded Theory
  • Polar Matrix Analysis
  • اکبری نفت چالی، عیسی.، پورحیدری، امید.، خدامی‌پور، احمد. (1398). تأثیر تجربه بر رفتارهای غیرارادی حسابرسان، پژوهش‌های حسابداری مالی وحسابرسی، 11(41): 197-228.
  • ایمانی‌برندق، محمد. (1393). چالش‌های پیش‌روی الزامی‌شدن حسابرسی عملکرد در دستگاه‌های دولتی ایران، حسابداری سلامت، 3(4): 1-19.
  • خاتونی، مرضیه.، ملا‌حسن، مریم.، خوئینی‌ها، سعید. (1390). بررسی استرس شغلی و عوامل مرتبط با آن در حسابداران دانشگاه علوم پزشکی قزوین، فصلنامه سلامت کار ایران، دوره 8، شماره 2، تابستان، 66-78.
  • خلیفه سلطانی، سید احمد.، براری، سمانه. (1394). بررسی علل و پیامدهای استرس نقش حسابرس، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال هفتم، شماره 82، زمستان 49، 32-55.
  • مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه‌ای. (1393). مجموعه‌ی قانون و مقررات جامعه حسابداران رسمی ایران، ناشر جامعه حسابداران رسمی ایران، 1-107.
  • مرویان حسینی، زهرا.، لاری دشت بیاض، محمود. (1394). بررسی نقش فرسودگی شغلی در رابطه بین استرس و عملکرد شغلی حسابرسان، فصلنامه حسابداری سلامت، سال چهارم شماره اول، پیاپی 11، بهار، 57-80.
  • ملانظری، مهناز.، اسماعیلی‌کیا، غریبه. (1393). شناسایی ویژگی‌های روان‎شناختی اثرگذار بر مهارت حسابرسان در انجام قضاوت‌های حسابرسی، بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی، 21(4): 505-526
  • ولیان، حسن.، واسعی چهارمحالی، مهدی.، ولیان، حسن.، عبدلی، محمدرضا.، صفری گرایلی، مهدی. (1397). بررسی تأثیر فشار روانی ‌شغلی حسابرسان بر کیفیت حسابرسی با تأکید بر نقش تعدیل‌کنندگی اولین حسابرسی برای مشتریان جدید. حسابداری سلامت، 7(2): 82-103
  • Alsted, J., Haslund, D. (2016). Psychodynamic Organizational Theory Key Concepts and Case Studies, Routledge, Taylor & Francis.
  • Bamber, E. M., & Iyer, V. M. (2007). Auditors' identification with their clients and its effect on auditors' objectivity. Auditing: A Journal of Practice and Theory, 26(2), 1-24
  • Beattie, V., Brandt, R., Fearnley, S. (1998) Audit Independence and the Expectations Gap: Some Evidence of Changing User Perceptions. Journal of Financial Regulation and Compliance. Vol. 6, No.2, pp.159-170.
  • Broberg, P., Umans, T., Skog, P., Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2): 374-399, https://doi.org/10.1108/AAAJ-02-2014-1607.
  • Draz, A. (2010). The meaning of career success a closer Inspection of Historical cultural, and Ideological contexts. career development International, 16(4): 364–384.
  • Elovainio, M.; Heponiemi, T.; Kuusio, H.; Jokela, M.; Aalto, A. M.; Pekkarinen, L.; Nora, A.; Soveri, H.; Kivimaki, M.; and T. Sinerv (2015). Job Demands and Job Strain as Risk Factors for Employee Wellbeing in Elderly Care: An Instrumental-Variables Analysis, European Journal of Public Health, 25(1):103-108.
  • Elstad J. I., Vabo, M. (2008). Job Stress, Sickness Absence and Sickness Presentism in Nordic Elderly Care, Scandinavian Journal of Public Health, Vol. 36, No. 5, pp. 467-474
  • Erikson, E.H. (1968) Identity: Youth and Crisis. New York: W.W. Norton.
  • Freud, S. (1915) ‘Three Essays on Sexuality’. In Strachey, J. (ed.) The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, vol. 7. London: The Hogarth Press and the Institute of Psychoanalysis.
  • Glaser, B. (1992). Basics of Grounded Theory Analysis. Mill Valley, CA: Sociology Press.
  • Heckman, D. R., Steensma, K. H., Bigley, G. A., Hereford, J. F. (2009). Effects of Organizational and professional identification on the relationship between administrators’ social influence and professional employees’ adoption of new work behavior, Journal of Applied Psychology, 94(5): 1325-1335
  • Himmerich, J. (2020), "Psychodynamic psychotherapy in severe and profound intellectual disability", Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 14(3): 45-60. https://doi.org/10.1108/AMHID-11-2019-0037
  • Hoffman, Th. (2019). The Psychodynamics of Performance Anxiety: Psychoanalytic Psychotherapy in the Treatment of Social Phobia/Social Anxiety Disorder, Journal of Contemporary Psychotheraphy, 49(2): 153-160. https://doi.org/10.1007/s10879-018-9411-1
  • James, C., Stacey, J. (2013). The effectiveness of psychodynamic interventions for people with learning disabilities: a systematic review, Tizard Learning Disability Review, 19(1): 17-24. https://doi.org/10.1108/TLDR-10-2012-0009
  • Janssen, O. (2001). Fairness Perceptions as a Moderator in the Curvilinear Relationships between Job Demands, and Job Performance and Job Satisfaction”, The Academy of Management Journal, 44(5): 1039-1050.
  • Johnson, M.D., Morgeson, F.P., Ilgen, D.R., Meyer, C.J. and Lloyd, J.W. (2006), “Multiple professional identities: examining differences in identification across work-related targets”, Journal of Applied Psychology, 91(2): 498-506.
  • Jung, C.G. (1964) Psychological Types. New York: Harcourt, Brace, Jovanovich.
  • Jusoh, R.; Ibrahim, D. N.; and Y. Zainuddin (2008). The Performance Consequence of Multiple Performance Measures Usage, International Journal of Productivity and Performance Management, 57(2): 119-136
  • Kennedy, K, G. (2018). Advocacy for Psychodynamic Psychotherapy: Challenges and Benefits, Psychiatric Clinics of North America, 41(2): 289-303. https://doi.org/10.1016/j.psc.2018.01.002
  • Kernis, M. (1993). The Roles of Stability and Level of Self-esteem in Psychological Functioning, In Baumeister, R. (ed.) Self-esteem: The Puzzle of Low Self-regard. New York: Plenum, 2(4):167–82
  • Lo´pez, D. and G. F. Peters (2012). The Effect of Workload Compression on Audit Quality, Auditing, Journal of Practice Theory, 31(4): 139-165.
  • Manfred F, R., Kets, deVries., Vrignaud, P., Korotov, K., Engellau, E., Florent-Treacy, E. (2006). The development of the Personality Audit: a psychodynamic multiple feedback assessment instrument, The International Journal of Human Resource Management, 17:5, 898-917, https://doi.org/10.1080/09585190600641040
  • McInnis, E, E. (2016). Critical literature review: effectiveness of individual psychodynamic psychotherapy for adults with intellectual disabilities, Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 10(4): 233-247. https://doi.org/10.1108/AMHID-09-2015-0040
  • Merkurieva, I. (2018). Late Career Job Loss and the Decision to Retire, International Economic Review, 60(1): 259-282.
  • Nehme, R., AlKhoury, C. and Al Mutawa, A. (2019). Evaluating the performance of auditors: a driver or a stabilizer of auditors’ behaviour, International Journal of Productivity and Performance Management. https://doi.org/10.1108/IJPPM-08-2018-0306
  • Pelletier, C., Buchan, K., Hall-Jackson, M. (2019). Learning from failure: Exploring the psychodynamics of work in a clinical simulation center, Psychoanalysis, Culture & Society, 24(3): 72–90. https://doi.org/10.1057/s41282-018-0111-2
  • Porter, B.A. and Gowthorpe, C. (2004), Audit expectation-performance gap in the United Kingdom in 1999 and comparison with the gap in New Zealand in 1989 and 1999, Edinburgh: Institute of Chartered Accountants of Scotland.
  • Schruijer, S., Curseu, P. (2014). Looking at the gap between social psychological and psychodynamic perspectives on group dynamics historically, Journal of Organizational Change Management, 27(2): 232-245. https://doi.org/10.1108/JOCM-08-2012-0121
  • Soobaroyen, T., Chengabroyan, C. (2006). Auditors’ Perceptions of Time Budget Pressure, Premature Sign Offs and Under-Reporting of Chargeable Time: Evidence from a Developing Country, International Journal of Auditing, 10(3): 201-218.
  • Strauss, A, L., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Sage
  • Sun, W., Seufert, J, H., Smit, M, W. (2017). Epitomising the Audit Expectation Gap Framework Synthesis and Standardisation, Journal of Corporate Citizenship, Vol. 14, 1-37.
  • B, K, H., Hayes, M., Abrahams, D. (2013). Completed audit of patients receiving individual psychodynamic psychotherapy and group therapy in a london psychodynamic psychotherapy service, European Psychiatry, 29(1): 113-138. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(13)76274-6
  • Van der Heijden, B, I, J, M. (2000). The Development and Psychometric Evaluation of a Multidimensional Measurement Instrument of Professional Expertise, High Ability Studies, 11(1): 9–39
  • Wastell, D. G. (2001). Barriers to effective knowledge management: Action research meets grounded theory. Journal of Systems&Information Technology, 5(2), 21–35
  • Willemse, B. M.; De Jonge, J.; Smit, D.; Depla, M. F.; and A. M. Pot (2012). The Moderating Role of Decision Authority and Coworker-and Supervisor Support on the Impact of Job Demands in Nursing Homes: A Cross-Sectional Study, International Journal Nurs Study, 48(7): 822-833

Yalom, I, D. (1999). Eksistentiel psykoterapi. København: Hans Reitzels Forlag.