اره الگوی مدیریت هزینه مبتنی بر رفتار هزینه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی،گروه حسابداری، واحد امارات،دانشگاه ازاد اسلامی،دبی،امارات متحده عربی.

2 استاد،گروه حسابداری،واحد امارات،دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استاد،گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

خلاصه:
با توجه به اهمیت مدیریت هزینه و گسترش ابعاد مختلف آن و همچنین عملکرد مالی شرکت از جایگاه مهمی در هزینه های عملیاتی شرکت ها و موسسات برخوردار است ، رابطه نظری بین سطوح عملیاتی آن و رفتار هزینه مربوطه مهم و قابل توجه است. توجه. در این مطالعه ، رابطه مثبت بین سرمایه سازمانی و رفتار چسبنده فروش ، هزینه های عمومی و اداری مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که 75 شرکت در بازه زمانی 2007 تا 2013 از بین جامعه آماری به روش حذف سیستماتیک انتخاب شده اند. از نظر هدف ، مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است که در آن ، با رویکرد قیاسی-استقرایی ، اطلاعات اولیه از طریق آزمایش و مشاهده جمع آوری شده و با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. و منجر به تولید نظریه شود. نتیجه تحقیق ارائه مدلی از مدیریت هزینه های عملیاتی براساس رفتار هزینه است که نتایج می تواند به مدیران در طراحی و پیاده سازی یک سیستم مدیریت هزینه کارآمد و تعیین تأثیر م aspectsثر جنبه های مختلف مدیریت هزینه بر عملکرد سازمان ها کمک کند. در نتیجه ، مدیران و صاحبان شرکتها ، با توجه به دلیل فوق ، راهبردهای مربوط به تعدیل این الگوی رفتار هزینه و دستیابی به کارآیی در توزیع ، فروش و هزینه های اداری را می آموزند و از این طریق می توانند عملکرد شرکت

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Cost management model saw based on cost behavior

نویسندگان [English]

  • Raheleh Shahsavarzehi narouei 1
  • bahman banimahd 2
  • zahra porzamani 3
1 PhD Student, Department of Accounting, UAE Branch, Islamic Azad University, Dubai, UAE
2 Professor, Department of Accounting, UAE Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Professor, Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract:
Given the importance of cost management and the expansion of its various dimensions as well as the financial performance of the company has an important place in the operating costs of companies and institutions, the theoretical relationship between its operational levels and related cost behavior is important and significant Attention. In this study, the positive relationship between organizational capital and the sticky behavior of sales, public and administrative costs has been investigated and tested. The statistical population of the study includes companies listed on the Tehran Stock Exchange that 75 companies in the period 2007 to 2013 have been selected from the statistical population by a systematic elimination method. In terms of purpose, the present study is a descriptive-correlational study in which, with a deductive-inductive approach, the primary information is collected through experiment and observation and analyzed using statistical methods. And lead to the production of theory. The result of the research is to present a model of operating cost management based on cost behavior that the results can help managers in designing and implementing an efficient cost management system and determine the effective impact of various aspects of cost management on the performance of organizations. As a result, managers and owners of companies, considering the above reason, learn the strategies related to adjusting this cost behavior pattern and achieving efficiency in distribution, sales and office costs, and through this, they can guide the performance of the firm

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cost
  • adhesion
  • cost management
  • cost behavior
  • خواجوی، شکراله؛ صادق­زاده مهارلویی، محمد؛ جوکار، محمد و رضا، تقی­زاده. (1398)، " چسبندگی هزینه و اینرسی هزینه: مدل دو محرک هزینه‌ای از رفتار نامتقارن هزینه‌ها"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 8، شماره 29، بهار، صص 135-148
  • رهنمای رودپشتی، فریدون و غلامی جمکرانی، رضا. (1390)،" مدیریت هزینه بین سازمانی: مفاهیم، رویه ها و الزامات "، حسابداری مدیریت، دوره 4، شماره 9، تابستان، صص 99-115.
  • رهنمای رودپشتی، فریدون (1387)، "حسابداری مدیریت راهبردی"، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، چاپ اول، صص61-63.
  • رهنمای رودپشتی، فریدون، 1387، حسابداری مدیریت راهبردی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، چاپ اول، ص­ص 61- 63.
  • ملکیان، اسفندیار؛ کامیابی، یحیی و علیرضا، نجف­پور کردی. (1397)، " بررسی تاثیر میانجی‌گری چسبندگی هزینه‌ها بر رابطه بین فرا اطمینانی مدیریت و ارتباط ارزشی"، پژوهشهای تجربی حسابداری، دوره 8، شماره 2 (پیاپی 30)، زمستان، صص 85-104
  • میرغفوری، سیدحبیب اله؛ شفیعی رودپشتی، میثم و شیرین،عزیزی. (1392)،" مدیریت هزینه در صنعت خودرو با رویکرد تکنیک تاناکا (مورد مطالعه: موتور خودرو پراید)"، حسابداری مدیریت، دوره 6، شماره 18، پائیز، صص 13-30.
  • نمازی محمد، فریدونی مرضیه و محمدجواد غفاری. (1391)، تحلیل بنیادی رفتار چسبنده‌ی هزینه‌ها و بهای تمام شده کالای فروش رفته با تأکید بر دامنه‌ی تغییرات در بورس اوراق بهادار تهران،پیشرفت‌های حسابداری، دوره 4، شماره 2.
  • نمازی محمد. (1378). "بررسی سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت در حسابداری مدیریت و ملاحظات رفتاری آن"، فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، زمستان و بهار، 26 و 27، : صص71-106.
  • نمازی، محمد و دوانیپور، ایرج. (1389)، " بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 62، زمستان ، صص 85 تا
  • Ansari, S., Bell, J.,Cypher, J., Dears, P., Dutton, J., Ferguson, M., Hallin, K., Marx, C., Ross, C. and Zampino P. (1997), Target costing: The Next Frontier in Strategic Cost Management, New York: McGraw- Hill.
  • Cheung, J., Kim, H., Kim, S., Huang, R. (2018). Is the asymmetric cost behavior affected by competition factors? Asia-Pacific Journal of Accounting & Economics. 25(1-2).
  • Yasukata K, Kajiwara T. Are “Sticky Costs” the Result of Deliberate Decision of Managers? Online: http://www.ssrn.com; 2011.