عوامل موثر تمرکز بازار حسابرس بر سبک تصمیم‌گیری حسابرس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 استاد یار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

چکیده

هدف : این پژوهش عوامل موثر تمرکز بازار حسابرس بر سبک تصمیم‌گیری حسابرس انجام داده است .
روش: فرضیه پژوهش از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Smart PLS تجزیه و تحلیل شد

یافته‌ها: نتایج بررسی ها نشان داد که بازار حسابرسی نقش با اهمیتی در حفظ شفافیت و بهبود عملکرد بازارهای سرمایه ایفا می‌کند. ساختار بازار ایجاد گرایش‌های مختلفی همچون تمرکز در بازار حسابرسی نیز نشان دهنده‌ی میزان توزیع قدرت شرکت‌ها در بازار بوده و اثرگذار رقابت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رتبه موسسه حسابرسی عامل دیگری در تمرکز بازار حسابرسی است که می‌تواند حداقل عاملی اثربخش در این بازار به حساب آید و باعث شود تا تعادل بازار اگرچه به سمت موسسه‌های دارای رتبه بالاتر حرکت کند اما در عین حال به دلیل وجود کیفیت‌ها می‌تواند به اثربخشی تصمیم‌گیری‌ها به دلیل گردش اطلاعات واقعی‌تر کمک نماید.
نتیجه‌گیری: سهم بازار موسسه حسابرسی که از طرق مختلف با صاحبکاران در ارتباط است و از ویژگی‌های بازرگانی و برندسازی توانسته است به خوبی در سطح بازار حسابرسی عمل کند، می‌تواند عامل دیگری باشد که باعث افزایش سطح تمرکز بازار حسابرسی می‌گردد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors Affecting the Auditor Market Focus on the Auditor's Decision Style

نویسندگان [English]

  • Mahdi Gohari 1
  • Mohsen Hamidian 2
  • ghodratallah talebnia 3
  • mohammad hasan janani 4
1 Ph.D. Student, Department of accounting, science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate professor, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic azad University, Tehran, Iran
3 Associate professor, Department of accounting Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 Assistant professor, Department of accounting, Brojerd Branch, Islamic Azad University, Brojerd, Iran
چکیده [English]

Abstract
Objective: This effective research has been done in focusing the auditing market based on accounting decision making style.
Method: The hypothesis research was experimentally analyzed by structural equivalence modeling method using Smart PLS software

Findings: The results showed that the audit market plays an important role in maintaining the transparency and proper functioning of capital markets. The structure of the market creates a diverse tendency to focus on the auditing market that also reflects the extent to which companies in the market have been proven to be affected. The audit firm rating is another factor in the focus of the auditing market that provides the least effective factor in this market to your account and makes the market suitable if you are ranked to the right of the firm, but if you want to have this feature, because the right quality for your effectiveness is the flow of real information help.
Conclusion: The market shares of the auditing firm, which is related to the employers in various ways and acts as a good level in the accounting level of your business characteristics and capacity, if there is another factor that increase the level of control over the control market.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Auditor Market Focus
  • Decision Making
  • Information Oriented
  • Concept Oriented
  • ابراهیمی، سید کاظم.، بهرامی نسب، علی.، باغیان، جواد. (1396). تأثیر کیفیت حسابرسی و رعایت حقوق سهامداران بر احتمال گزارشگری متقلبانه، فصلنامه دانش حسابرسی، سال هفدهم، شماره 69، 125-149.
  • اورادی، جواد.، نصیرزاده، فرزانه.، حصارزاده، رضا. (1397). تأثیر رقابت در بازار حسابرسی بر حق‌الزحمۀ حسابرسی: نقش اندازۀ بازار حسابرسی، پیشرفت‌های حسابداری، 10(2): 1-29
  • پاک مرام، عسگر (1396). تأثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام، فصلنامه دانش حسابرسی، سال هفدهم، شماره 68، پاییز، 219-240.
  • پاک مرام، عسگر.، بحری ثالث، جمال. (1396). تأثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود واقعی: مطالعه تجربی با شواهدی از عرضه اولیه سهام، فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال ششم، شماره 23، پاییز، 117-130.
  • پاک مرام، عسگر.، بحری ثالث، جمال. (1396). تأثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود واقعی: مطالعه تجربی با شواهدی از عرضه اولیه سهام. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 6(23): 117-130.
  • حساس یگانه، یحیی.، ولی زاده لاریجانی، اعظم.، محمدی، امیر. (1393). بررسی تأثیر تخصص صنعت حسابرس بر گزارشگری مالی و واکنش بازار سرمایه، بورس اوراق بهادار، سال پنجم، شماره 19، 43-64.
  • رستگاری ، نجمه ، مهدوی ، غلامحسین (1399) تخصص حسابرس در صنعت و ساختار بازار حسابرسی ، فصلنامه دانش حسابداری ، دوره 2 .
  • ساریخانی، ن.، برزگر، آ. (1395). بررسی رابطة بین کیفیت حسابرسی و تجدید ارائة صورت‌های مالی ناشی از مدیریت سود و مدیریت وجه نقد در شرکت‌های پذیرفته شده در بو رس اوراق بهادار تهران، فصلنامة علمی پژوهشی حسابداری مالی، 6(29)، 103-131.
  • سجادی، سید حسین.، بنایی قدیم، رحیم. (1397). تأثیر محافظه کاری مشروط بر حق‌الزحمه حسابرسی در شرکت‌های پذیرفته‌شده بورس اوراق بهادار تهران، سال دهم، شماره سی و هشت، 18-39.
  • سجادی، سید حسین.، رشیدی باغی، محسن.، ابوبکری، عبدالرحمن.، شیر علی زاده، محسن. (1395). رابطه بین حق‌الزحمه حسابرسی و پاداش هیئت مدیره، فصلنامه پژوهش‌های تجربی حسابداری، سال پنجم، شماره 17، 39-58.
  • شفعتی ، مرتضی ، امینیان ، ابوالفضل ، پاکدامن ، حسن (1399)بررسی تاثیر تمرکز بازار حسابرسی بر دوره تصدی حسابرس و تاخیر گزارش حسابرسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، فصلنامه پژوهش حسابداری و حسابرسی ، دوره 10 ، شماره 2 . صص 125-151.
  • علوی، س. م.، قربانی، ب.، رستمی، و. (1394). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت حسابرسی در مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداری رسمی ایران، دانش حسابرسی 60، 47-70.
  • علی پور، صفدر.، امیری، اسماعیل.، همتی، حسن (1396). تأثیر شاخص‌های کیفیت حسابرسی بر ارتباط بین دستکاری سود و سرمایه‌گذاری بیش از حد، فصلنامه دانش حسابرسی، سال هفدهم، شماره 68، پاییز، 169-183.
  • علی‌پور، صفدر.، امیری، اسماعیل.، همتی، حسن. (1396). تأثیر شاخص‌های کیفیت حسابرسی بر ارتباط بین دستکاری سود و سرمایه‌گذاری بیش از حد، فصلنامه دانش حسابرسی، شال هفدهم، شماره 68، 169-191.
  • علیزاده، حسن.، یوسفی کیکانلو، طیبه. (۱۳۹۶). بررسی ارتباط بین تمرکز بازار حسابرسی، حق‌الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی و اظهارنظر، کنفرانس ملی پژوهش‌های نوین حسابداری و مدیریت در هزاره سوم.
  • علامی گیفان ، سعیده ، بذرافشان ، آمنه ، صالحی ، مهدی (1398) بررسی رابطه انحصار بازار حسابرسی با حق الزحمه و کیفیت حسابرسی با در نظر گرفتن ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه ، پژوهش های تجربی حسابداری ، سال هشتم ، شماره 31 ، صص 365-387.
  • کردستانی، غلامرضا.، رضازاده، جواد.، کاظمی‌علوم، مهدی.، عبدی، مصطفی. (1397). بررسی تأثیر تمرکز بازار حسابرسی بر حق‌الزحمه و کیفیت حسابرسی، پژوهش‌های حسابداری مالی، 10(2): 65-84.
  • مسگران کریمی، ندا.؛ خردیار، سینا. و قهرمانی، حسنا. (1394). رابطه بین رقابت در بازار محصول با مدیریت سود ناشی از اقلام تعهدی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. کنفرانس بین‌المللی اقتصاد مدیریت و علوم کشاورزی
  • نیکبخت، م.ر.، شعبان زاده، م.، کنارکار، آ. (1395). رابطة بین حق الزحمة حسابرسی و تجربة حسابرس با کیفیت حسابرسی، مطالعه مدیریت و حسابداری، 2(1)، 190-208.
  • Boone, J. P., I. K. Khurana, and K. K. Raman. 2012. Audit market concentration and auditor tolerance for earnings management. Contemporary Accounting Research 29 (4): 1171–1203.
  • Ball, R. and L. Shivakumar (2005), “Earnings Quality in U.K. Private Firms: Comparative Loss Recognition Timeliness‟, Journal of Accounting and Economics, Vol. 39: 83–128
  • Choi, J. H., Kim, J. B., Lee, Y. & H. Y. Sunwoo. (2017). Audit Market Concentration and Audit Fees: An International Investigation. https://papers.ssrn.com /sol3/papers.cfm?abstract_id=2985877
  • Chang S., Djankov, S., Fan, J.P.H., Lang, L.H.P., (2018). Disentangling the incentive and entrenchment effects of large shareholdings. J. Finan. 57 (6), 2741–2771.
  • Chen, Jong-Hag and Kim, Jeong-Bon and Lee, Eugenia Y. and Sunwoo, Hee-Yeon, (2017). Audit Market Concentration and Audit Fees: An International Investigation. Available at http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2985877
  • Chenian, W., Lisic, L., and M. Pevzner. (2016)." Is Enhanced Audit Quality Associated with Grater Real Earnings Management". Accounting Horizons 25 (2): 315-335
  • Eshleman, J. D. (2013), “The effect of audit market concentration on audit pricing and audit quality: The role of the size of the audit market”, Dissertation, North Carolina State University, Available at: http://etd.lsu.edu/docs/available/etd-11082013- 9/unrestricted/eshlemandiss.pdf.
  • Eshleman, J. D., Guo, P. (2014). Abnormal audit fees and audit quality: The importance of considering managerial incentives in tests of earnings management. Auditing: A Journal of Practice and Theory, Vol. 33, No. 1, Pp. 117– 138.
  • Feurer, S., Baumbach, E., & Woodside, A. G. (2015). Applying configurational theory to build a typology of ethnocentric consumers. International Marketing Review, 33(3), 351–375. http://dx.doi.org/10.1108/IMR-03-2014-0075
  • Francis, J. R., Michas, P. N., Seavey, S. (2013), “Does Audit Market Concentration Harm the Quality of Audited Earnings? Evidence from Audit Markets in 42 Countries”, Contemporary Accounting Research, 30(1), 325-355,
  • Huang, T.C., Chang, H., and Chiou, J.R. (2016) Audit Market Concentration, Audit Fees, and Audit Quality: Evidence from China. AUDITING: A Journal of Practice & Theory: May 2016, 35(2), 121-145.
  • Jabar, A., III, Norman, C., & Wier, B. (2010). Healthy lifestyle as a coping mechanism for role stress in public accounting. Behavioral Research in Accounting, 22(1), 21-41.
  • Joseph, G, & Chad, S, (2015). Competition in the Audit Market: Policy Implications. Journal of Accounting Research. doi: 10.1111/1475679X.12087.
  • Khurana, I. K. and Wang, Ch. (2017). “Debt Maturity Structure and Accounting Conservatism”, Journal of Business Finance & Accounting, Vol. 42, Issue 1-2: 167-203.
  • Le Vourc’h, J., Morand, P. (2011), “Final report: Study on the effects of the implementation of the acquis on statutory audits of annual and consolidated accounts including the consequences on the audit market”, ESCP Europe, Available at: http://ec.europa.eu/internal_market/auditing/docs/studies/201111-annex_en.pdf.
  • Moizer, P. & Turley, S. (1987). Surrogates for audit fees in concentration studies‟, Auditing: A Journal of Practice and Theory, Vol. 7, No. 1, pp. 118– 123
  • 2006. Competition and Choice in the U.K. Audit Market: Prepared for the Department of Trade and Industry and Financial Reporting Council. Oxford, U.K.: Oxera Consulting.
  • Suyono, E. (2012). Determinant Factors Affecting the Audit Quality: An Indonesian Perspective. Global Review of Accounting and Finance, 3(2), 42-57.
  • Schaen M., & S. Maijoor, (1997), the Structure of the Belgian Audit Market: the Effects of Clients’ Concentration and Capital Market Activity, Internal Journal of Auditing, 1(2), pp. 151- 162.