هزینه‌یابی چرخه عمر: رویکرد نوین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه و عضو موسس و دبیرکل انجمن مهندسی مالی و رئیس انجمن حسابداری مدیریت ایران عضو موسس و نایب رییس انجمن مالی اسلامی ایران.

2 دانشجو دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.

3 دانشجو دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات

چکیده

طبق تئوری چرخه عمر، مؤسسه‌ها در مراحل مختلف چرخه عمر، از نظر مالی و اقتصادی دارای رفتارهای خاصی هستند؛ بدین معنی که ویژگی‌های مالی و اقتصادی یک مؤسسه تحت تأثیر مرحله‌ای از چرخه عمر است که مؤسسه در آن قرار دارد و در مراحل مختلف عمر خود، مانند چرخه عمر محصول، منابع مصرف می‌کنند لذا ضرورت دارد، هزینه یابی و مدیریت هزینه صورت پذیرد. مقاله حاضر با هدف معرفی نگرش جدید در این حوزه، از ویژگی نوآورانه برخوردار بوده و در حوزه ایده‌پردازی قابل تأمل است. چرخه عمر مؤسسه‌ها عامل مؤثر اساسی مدیریت است، زیرا که همه مؤسسه‌ها شبیه اندام‌های زنده، چرخه عمر دارند، و در تمام مراحل توسعه مؤسسه با چالش‌های بی همتایی روبه‌رو است. رویکرد علمی ‌این پژوهش، فلسفی و مبانی آن تئوریک از نوع پژوهش‌های ترویجی است که به روش شناخت تاریخی اجرا گردید. شیوه گردآوری منابع علمی‌ آن، کتابخانه‌ای مبتنی بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیقات است که در تحلیل آن، از مدل تحلیل محتوا استفاده گردید. نتایج و یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد. که اولاً، مدل نظری تحت عنوان آمیخته بازاریابی مالی (4I) در چارچوب چرخه عمر مؤسسه(ILC) مشابه آمیخته بازاریابی (4P) که برای درک چرخه عمر کالا(PLC) به‌کار می‌رود، برای هزینه یابی چرخه عمر ضروری و مباحث آمیخته بازاریابی در مدیریت هزینه، بسیار با اهمیت و برای مدیریت و مهندسی هزینه (مصرف منابع)، امری اجتناب ناپذیر است و ثانیاً، در چارچوب مدل پیشنهادی، استراتژی‌های مناسب در فرآیند هزینه‌یابی قابل شناسایی و ارائه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Life Cycle Costing: A New Approach

نویسندگان [English]

  • Fraydoon rahnamay Roodposhty 1
  • Zohreh Fahimnejad 2
  • yasaman pezeshk 3
1 Full professor and Founding member and secretary general of the Financial Engineering Association and chairman of the Iranian Management Accounting Association Founding member and vice president of the Islamic Financial Association of Iran.
2 PhD Student Islamic Azad University, Research Sciences Branch
3 PhD Student Islamic Azad University, Research Sciences Branch
چکیده [English]

According to lifecycle theory, institutions behave financially and economically at different stages of the lifecycle;This means that the financial and economic characteristics of an institution are affected by a stage of the life cycle in which the institution is located and at different stages of its life, such as product lifecycle, resources are consumed, so it is necessary to cost and manage costs.The present article aims to introduce a new approach in this field, has an innovative feature and can be considered in the field of idea generation.The life cycle of institutions is an essential factor in management, because all institutions, like living organs, have a life cycle, and face unique challenges at all stages of the development of the institution.The scientific approach of this research is philosophical and its theoretical foundations are of the type of extension research which was carried out by the method of historical cognition.The method of collecting its scientific resources is a library based on theoretical literature and research background, in the analysis of which the content analysis model was used.The results and findings of the study show.First, a theoretical model called the Financial Marketing Blend in the context of the Enterprise Life Cycle, similar to the Marketing Blend used to understand the product life cycle is essential for life cycle costing and marketing blending issues.Cost management is very important and inevitable for cost management and engineering and secondly, within the framework of the proposed model, appropriate strategies in the costing process can be identified

کلیدواژه‌ها [English]

  • costing
  • supply chain
  • commodity life cycle (PLC)
  • enterprise life cycle (ILC)
  • life cycle costing
  • رهنمای‌رودپشتی، فریدون، (1376)، استراتژی‌های بازاریابی در سیکل عمرکالا، مجله مدیریت، چاپ انجمن‌مدیریت ایران.
  • رهنمای رودپشتی، فریدون، (1387)، حسابداری مدیریت راهبردی >>مبتنی بر مدیریت هزینه ارزش‌آفرین<<، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
  • رهنمای رودپشتی، فریدون، (1387)، مبانی حسابداری مدیریت (رویکرد و دیدگاه نوین)، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
  • رهنمای رودپشتی، فریدون، جلیلی، محمد، (1388)، هزینه‌یابی هدف (مبتنی بر ارزش آفرینی)، انتشارات ترمه.
  • اسلامی ‌بیگدلی، غلامرضا، جلیلی، صابر (1388)، سنجش عملکرد مدیریت زنجیره تأمین با رویکرد ارزیابی متوازن، مجله حسابداری مدیریت.دوره 2، شماره 1
  • ایساک ادیزس، مترجم کاوه محمد سیروس، (1388)، دوره عمر سازمان پیدایش و مرگ سازمان‌ها، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی‌تکنیک تهران)
  • کرمی، غلامرضا و عمرانی، حامد. (1389 ) تأثیر چرخه عمر شرکت بر میزان مربوط بودن معیارهای ریسک و عملکرد، پژوهشهای حسابداری مالی 5 (3) : 64-49
  • رهنمای رودپشتی، فریدون، (1392)، مبانی بازاریابی مالی، فصلنامه علمی ‌پژوهشی دانش سرمایه گذاری، شماره ششم.
  • رهنمای رودپشتی، فریدون، (1393)، مباحث نوین حسابداری مدیریت (رویکرد توسعه دانش)،انتشارات ترمه.
  • پیری، پرویز؛ دیدار، حمزه؛ خدایار یگانه، سیما. (1393 )بررسی تأثیر توانایی مدیریت بر کیفیت گزارشگری مالی در طول چرخه عمر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشهای حسابداری مالی 3 (21) ،118-99 .
  • اخگر، محمد امیر ، شادی آلانق حسن، (1394)، بررسی تاثیر چرخه عمر شرکت بر هزینه سرمایه، مجله بررسی های حسابداری، دوره3، شماره 9 ، صفحات 22-1
  • شعبانی، حمید ، متقی، سکینه (1394)، مقایسه چسبندگی هزینه ها و چرخه عمر شرکت ها بر ارزش ذاتی سهام، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت چالش ها و راهکار ها
  • سرلک ، نرگس، فرجی، امید و بیات، فاطمه. (1394 )، رابطه ویژگی های مالی شرکت و ساختار سرمایه در مراحل چرخه عمر شرکت، پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی، 2 (27) : 21-1
  • اثنی عشری، حمیده، نادری نور عینی، (1396)، الگوی مدیریت سود در چرخه عمر شرکت، مجله علمی و پژوهشی دانش حسابداری مالی، دوره چهارم، شماره 1
  • هاشمیان بجنورد، ناهید، آقا محمدیان، حمیدرضا (1397)، مطالعه تطبیقی چرخه عمر شرکتها با چرخه عمر انسان، نخستین کنفرانس ملی تحقیقات کاربردی در علوم انسانی و روانشناسی
  • Adizes, I. (1989). Corporate life cycle: How and Why Corporations Grow and Die and What Do about it. Englewood Cliffs, NJ.
  • Anthony, J.H., & Ramesh, (1992). Association between Accounting Performance Measures and Stock Prices: A Test of the life-cycle Hypothesis, Journal of Accounting and Economics, 15, 1-10.
  • Aharony, J., Falk, H. and Yehuda, N. (2006). “Corporate Life Cycle and the Value Relevance of Cash Flow versus Accrual Financial Information. School of Economics and Management Bolzano, Italy, Working Paper, 34.
  • Dickinson, V. (2006). Future Profitability and Ggrowth, and the Roles of Firm Life Cycle and Barriers- to- Entry. PhD Dissertation, University of Wisconsin-Madison.
  • DeAngelo, H., DeAngelo, L. and Stulz, R.M. (2006). “Dividend Policy and the Earned/Contributed Capital Mix: A Test of Life-cycle Theory”. Journal of Finance and Economics, 81 (2): 227-254.
  • Bixia, X. (2007). Life Cycle Effect on the Value Relevance of Common Risk Factors. Review of Accounting and Finance, 6 (2): 162-175.
  • Abraao, F., Karine, L., &Renaldo, P. (2009). The Contribution of Organizational Life Cycle Theories for Management Accounting Research, POMS 20th Annual conference.
  • Etemadi, H., & Salehirad, M. (2011). Investigating the role of life cycle in relation between related party transactions and performance of companies listed in Tehran Stock Exchange. Modern Theories of Accounting. 1(2), 1-28. (In Persian)
  • Warusawitharana, M. (2014). Profitability and the Life cycle of Firms. Available at www. ssrn.com.
  • Hasan, M.M., Hossain, M. and Cheung, A.W.K. (2015). “Corporate Life Cycle and Cost of Equity Capital”. Journal of Contemporary Accounting & Economics, 11 (1): 46-60
  • Nagar, N., &Radhakrishnan, S. (2015). Firm Life Cycle and Real-Activity Based Earnings Management. Available at ssrn.com.
  • Chang, H. S. (2015). Firm Life Cycle and Detection of Accrual-based Earnings Manipulation, Doctoral dissertation, University of Illinois at UrbanaChampaign.
  • . Chen, T. (2016). Internal Control, Life Cycle and Earnings Quality—An Empirical Analysis from Chinese Market. Open Journal of Business and Management, 4(2), 301-311