کاربرد نمای لیاپانوف در رفتار هزینه ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، ایران.

2 استاد گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، ایران.

4 استادیارگروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

چکیده

در این پژوهش با استفاده از محاسبه توان لیاپانوف به بررسی و تحلیل رفتار هزینه در شرکت ها پرداخته شده است. در این پ‍ژوهش با استفاده از صورت های مالی شرکت های سازمان بورس اوراق بهادار که به تعداد 52 شرکت به روش سیستماتیک نمونه برداری شده اند، به بررسی و تحلیل رفتار برخی هزینه های مالی، سرمایه گذاری و هزینه های اداری و فروش پرداخته شد. پس از انجام 416 مشاهده از صورت های مالی 52 شرکت منتخب که از صنایع مختلف بوده اند، داده ها با استفاده از آزمون توان لیاپانوف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در واقع، هدف اصلی این تحقیق ، تحلیل رفتار هزینه با استفاده از نمای لیاپانوف است. در نتایج بررسی نمای آزمون لیاپانوف نشان داده شد که محاسبات تمامی ضریب های لیاپانوف برای متغیرهای هزینه مثبت است و نتیجه حاصله حاکی از آن است که متغیرهای پژوهش دارای اثر پروانه ای است، یعنی رفتار هزینه های شرکت های مورد بررسی، دارای ناپایداری (واگرایی)است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

using Lyapunov power calculation in the cost behavior

نویسندگان [English]

  • Azizollah Rangraz basaligheh 1
  • Fraydoon rahnamay Roodposhty 2
  • fazel MOHAMMADI NODE 3
  • Sina Kheradyar 4
1 Ph.D. student of accounting Ghazvin Islamic Azad University
2 Professor Science and Research Islamic Azad University
3 Assistant Professor , Lahijan Islamic Azad University
4 Assistant Professor Islamic Azad University Rasht
چکیده [English]

In this study, using Lyapunov power calculation, the cost behavior of companies is analyzed. In this study, using the financial statements of 52 stock companies that were systematically sampled, we analyzed the behavior of some financial costs, investment and administrative costs and sales.In this study, to evaluate the real cost variables of cost adherence indices, product price changes, management decisions, investment rates and payroll using the new approach of valuation software of listed companies in Tehran Stock Exchange over the years Used 1390-1397. Data were analyzed using Lyapunov power test after 416 observations of financial statements of 52 selected companies from different industries. Indeed, the main purpose of this study is to analyze the cost behavior using Lyapunov's view. The results of the Lyapunov test view showed that all the Lyapunov coefficients were calculated for positive cost variables and the result showed that the research variables had a permissive effect, namely the cost behavior of the firms under investigation, is instability (divergence).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cost behavior
  • Lyapunov view
  • Butterfly effect
  • ایران زاده، سلیمان و محمدزاده مقدم، حسن (1389). مدیریت هزینه: شواهدی از رفتار چسبندگی هزینه ها در شرکت های ایرانی، مجله پژوهش های مدیریت، شماره 84، شماره 84، صص132-123
  • بابازاده، محمد و معمارنژاد، عباس(1389). بررسی ماکزیمم نمای لیاپانوف در نرخ ارز ایران با استفاده از تئوری آشوب. فصلنامه پول و اقتصاد، شماره 2، زمستان 1388
  • بولو، قاسم و فرجام، زهرا (1396). دقت پیش بینی رفتار هزینه ها در پیش بینی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 14، شماره 55، صص92-71.
  • رستمی، محمد رضا؛ باقی، فرزانه و قاسمی، جواد (1390). بررسی رفتار قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. مجله مهندسی و مدیریت اوراق بهادار، شماره هفتم، تابستان 1390
  • تاری‌وردی،یدالله؛ نیک کار،جواد؛ ملک خدایی،الهه (1396)، «تأثیراستراتژی شرکت و توانایی مدیریت برعدم تقارن رفتارهزینه»، بررسی‌های حسابداری و حسابرسی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، دوره 24، شماره 4، زمستان 1396.
  • مرزبان، احسان و شریعت پناهی، پیمان (1395). تاملی بر مساله آگاهی، از منظر نظریه پیچیدگی و آشوب، هستی و شناخت، جلد2، ش2، صص144-131.
  • مهتری، زینب و محمدیان، محمد (1394). تاثیر رایی مدیریت بر رفتار نامتقارن هزینه ها، دانشگاه شیراز، پژوهشگاه علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی. sid.ir
  • Anderson, M., Banker R. & Janakiraman, S. (2003). Are Selling, General, andAdministrative Costs ‘Sticky’? Journal of Accounting Research, 41(1), 47-63.
  • Banker, R., Basu, S., Byzalov, D. & Chen, J, Y. (2016).The Confounding Effect ofCost Stickiness on Conservatism Estimates. Journal of Accounting andEconomics, 61(1), 203-220.
  • Banker, R.D., Byzalov, D., Ciftci, M., Mashruwala, R. (2014). The moderatingeffect of prior sales changes on asymmetric cost behavior. Journal ofManagement Accounting Research, 26 (2), 221–242.
  • Calleja, K., Steliaros, M. & Thomas, D.C. (2006). A Note on Cost Stickiness: SomeInternational Comparisons. Management Accounting Research, 17(2), 127-140.
  • Chen, C. X., Lu, H., and T. Sougiannis. (2012). “The agency problem, corporate governance, and the asymmetrical behavior of selling, general, and administrative costs”. Contemporary Accounting Research, Vol. 29, No. 1, pp. 252–282.
  • Li, W. L. & Zheng, K. (2016). Product market competition and cost stickiness. RevQuant Finan Acc, Springer Science, July 2016.
  • Mashayakhi, B. & Azimi, A. (2016). Influence of Manager's Abilities On The Relation Between Real Earning Management and Future Firm Performance,The iranian Accounting And Auditing Review, 22(2), 253-267. (in Persian)
  • Mintz, S. L. 1994. "Spotlight on SG&A". CFO 10(December): 63-65. Online – ssrn.com
  • Nikkar, J., Hamidi, A. & Jalili, A. (2017).The Effect of Corporate SocialResponsibility on Behavior Cost Sticky.Journal of Empirical AccountingResearch, 6(1), 1- 28. (in Persian)
  • Sivakumar B. 2000 Chaos theory in hydrology: Important issues and interpretations. Journal of Hydrology, 227, 1-20.
  • Subramaniam, C., and M. L. Weiidenmier. (2003). “Additional evidence on the sticky behavior of costs”. Working Paper, Texas Christian University.