شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه شیراز،

2 استادیار حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

مسئولیت اجتماعی، تخصیص اختیاری منابع سازمان به منظور بهبود رفاه اجتماعی است که به‌عنوان ابزاری برای تقویت روابط با ذینفعان اصلی استفاده می‌شود. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت‌بندی عوامل موثر بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها براساس پژوهش‌های میدانی است. جامعه آماری پژوهش را 45 نفر از مدیران و حسابرسان سازمان تامین اجتماعی استان فارس، تهران و اساتید دانشگاه تشکیل می‌دهد که به صورت نمونه‌گیری نظری به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. هم‌چنین به‌منظور تحلیل دیدگاه‌ها و نظرات پاسخ‌دهندگان از روش سلسله مراتبی فازی، نرم‌افزار اکسل و SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب اولویت، معیارهای اخلاقی، قانونی، منابع انسانی، محیط‌زیست، مشتریان و اقتصادی از عوامل موثر بر گزارشگری مسئولیت اجتماعی در سازمان تامین اجتماعی هستند. هم‌چنین بررسی اهمیت نسبی زیرمعیارها نشان داد که ارائه خدمات الکترونیکی با هدف کاهش آلودگی‌های محیط زیست، بیمه کارکنان از جمله درمان و بازنشستگی، تقدیر از کارکنان، سیاست پرداخت اقساطی برای بیمه شدگان و بیمه‌گزاران، افشای هزینه‌های سازمان به تفکیک ماهیت هزینه و گزارش عملکرد کمیته حسابرسی داخلی در اولویت اول قرار دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Recognising and ranking the Factors Affecting on Social Responsibility Reporting in the Social Security Organization Using Fuzzy Hierarchical Analysis Model

نویسندگان [English]

  • mehdi saberi esfarjani 1
  • amin nazemi 2
1 PHD Student in Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran.
2 Assistant Professor in Accounting, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

Social responsibility is the voluntary allocation of organizational resources to improve social welfare, which is used as a tool to strengthen relationships with key stakeholders. The purpose of this study is to prioritize the factors affecting on social responsibility reporting in the Social Security Organization using fuzzy hierarchical analysis model. The present research is applied in terms of purpose and in terms of data collection based on field research. The statistical population of the study consists of 45 managers and auditors of the Social Security Organization of Fars Province, Tehran and university professors who were selected as a sample by theoretical sampling. Also, in order to analyze the views and opinions of the respondents, fuzzy hierarchical method, Excel software and SPSS were used. The results showed that priority, ethical, legal, human resources, environmental, customer and economic criteria are effective factors on social responsibility reporting in the Social Security Organization, respectively. Also, the study of the relative importance of the sub-criteria showed that the provision of electronic services to reduce environmental pollution, staff insurance including treatment and retirement, staff appreciation, installment payment policy for insured and insurers, disclosure of organization costs by cost nature and committee performance report Internal auditing is the first priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social Responsibility Reporting
  • Social Security
  • FAHP
  • اسماعیل‌پور، رضا، رضائی پیته‌نوئی، یاسر، غلامرضاپور، محمد (1398). مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت و ضعف کنترل‌های داخلی: آزمون تجربی نظریه ذیﻧﻔﻌﺎن و علامت‌دهی. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال چهارم، شماره 8، صص 338-319.
  • اشرفی، جواد، رهنمای رودپشتی، فریدون، بنی‌مهد، بهمن (1398). نظریه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال هشتم، شماره 31، صص 14-1.
  • امین‌رشتی، نارسیسف قربانی ولیکچالی، عاطفه (1392). نقش نظام تأمین اجتماعی بر توسعه انسانی در ایران. فصلنامه اقتصاد مالی، سال هفتم، شماره 23، صص 110-81.
  • بداغی، داریوش، اسلامبولچی، علیرضا، ربیعی‌مندجین، محمدرضا (۱۳۹۹). ارتقای مدل مسئولیت اجتماعی برای آموزش در سازمان تأمین اجتماعی،.دو ماهنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال یازدهم، شماره 42، صص 358-339.
  • پلو، نیلس (1379). تامین اجتماعی در اروپا: توسعه یا تعطیل. (هرمز همایون پور). تهران: انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی.
  • جلالی، رستم (1391). نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، دوره یک، شماره 4، صص 320-310.
  • حساس­یگانه، یحیی و قدرت‌اله برزگر (1392). ارائه­ی مؤلفه­ها و شاخص­های بُعد اجتماعی مسؤولیت شرکت­ها و وضعیت موجود آن در ایران. فصلنامه­ی مطالعات توسعه­ی اجتماعی-فرهنگی، دوره­ی 2، شماره­ 1، صص 234-209.
  • خواجوی، شکراله، و اعتمادی جوریابی، مصطفی. (1394). مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و گزارشگری آن. فصلنامه حسابداری سلامت، دوره 4، شماره 2، صص 123-104.
  • داودی، رضا، همراهی، مهرداد، حافظی، شهرام، خواجه‌پور، طیبه، یگانه‌زاده، اسماعیل (1398). بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی داخلی با نقش میانجی تعهد عاطفی بر قصد ترک شغل در سازمان تامین اجتماعی شهرستان کازرون. دومین کنفرانس ملی تحقیقات بنیادین در مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
  • دنیای اقتصاد (2 بهمن 1391). شماره 2839، صفحه 1.
  • سخایی، ایوب (1397). فراتحلیل پژوهش‌های رضایت سنجی و ارزیابی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی. فصلنامه تامین اجتماعی، سال چهارم، شماره 13، صص 90-55.
  • شفیعی، مهرداد (1395). موانع و راهکارهای ترویج گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکتی از دیدگاه دانشگاهیان و مدیران شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت و حسابداری، موسسه آموزش عالی پرندک.
  • طالب، مهدی (1386). تامین اجتماعی با تجدیدنظر و افزوده‌ها. مشهد: دانشگاه امام رضا.
  • فخاری، حسین، ملکیان، اسفندیار، جفایی‌رهنی، منیر (1396). تبین و رتبه‌بندی مولفه‌ها و شاخص‌های گزارشگری زیست‌ محیطی، اجتماعی و راهبری شرکتی به روش تحلیل سلسله مراتبی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال دوم، شماره 4، صص 187-153.
  • مقدمه‌ای بر تامین اجتماعی (1374). مترجم ابوالقاسم نوروز طالقانی، تهران: انتشارات موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی.
  • هاشمی، سید محمود، آقایی‌پور فطرتی، حسین (1399). ارایه مدل ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی مدیران در موسسات مالی و بازرگانی استان گیلان. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره نهم، شماره 34، صص 223-213.
  • Alonso, J. A., and T. Lamata (2006). Consistency in the analytic hierarchy process a new approach. International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 14(1): 445−459.
  • Amel-Zadeh A (2016) The materiality of nonfinancial information: a review of theory and empirical evidence on sustainability disclosures, corporate social responsibility and responsible investing. Working paper. https://doi.org/10.2139/ssrn.2664547
  • Amel-Zadeh A, Serafeim G (2018) Why and how investors use ESG information: evidence from a global survey. Financ Anal J. https:// doi.org/10.2139/ssrn.2925310
  • Bekemans, L. (1985). Social security and employment: An instrumental link. International Journal of Sociology and Social Policy 5(1): 19–28.
  • Carroll, A.B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Acad. Manag. Rev. 4(4), pp. 497–505
  • Chang, D. Y. (1996). Applications of the extent analysis method on fuzzy AHP. European Journal of Operational Research, 95(3): 649–655. 
  • Dhanesh, G. S. (2020). Who cares about organizational purpose and corporate social responsibility, and how can organizations adapt? A Hypermodern Perspective, Business Horizons, pp. 1-10.
  • Drèze, J., and R. Khera (2017). Recent social security initiatives in India. World Development, 98(6): 555-572.
  • Friedman, M. (1970). The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times. September, 13, 1970.
  • Jensen, M. C., & Meckling, W. H. (1986). Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs, and Ownership Structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305-360
  • Juščius, V. Šneiderienė, A. and J. Griauslytė (2014). Assesment of the benefits of corporate social responsibility reports as one of the marketing toois. https://core.ac.uk/download/pdf/233176385.pdf.
  • Geva, A. (2008). Three Models of Corporate Social Responsibility: Interrelationships between Theory, Research, and Practice. Business and Society Review, 113(1). 1–41.
  • Gray, R. (2012). Integrated Reporting: Integrated With What and For Whom? The Loop Issue 5 February. Accessed 30 Aug 2012, http://theloop.seqm.com/ 2012/02/13/integrated-reporting/.
  • Gray, R., Owen, D., & Adams, C. (1996). Accounting and Accountability; Changes and Challenges in Corporate Social and Environmental Reporting. Harlow: Prentice Hall Europe.
  • Lee, C., and C. Chang (2006). Social security expenditures and economic growth: A heterogeneous panel application. Journal of Economic Studies, 33(5): 386-404.
  • Mathews, M. R. (1997). Twenty-five years of social and environmental accounting research: Is there a silver jubilee to celebrate? Account. Audit. Account. J, 10(4): 481–531.
  • Mohd Salleh, N. A., R. Muhamad, and S. H. Mohd Roffeei (2017). CSR initiatives by companies for employees through social protection measures. SHS Web of Conferences, 34, 09002. doi:10.1051/ shsconf/20173409002 
  • Nagata, T., A. Nakata, K. Mori, T. Maruyama, F. Kawashita and M. Nagata (2017). Occupational safety and health aspects of corporate social responsibility reporting in Japan from 2004 to 2012. BMC Public Health, 17(1): 1-11. 
  • Ness, M.R. (1992). Corporate philanthropy. Br. Food J. 94 (7), pp. 38–44.
  • Porter, M. E. and M. R. Kramer. (2002). ‘The Competitive Advantage of Corporate Philanthropy’, Harvard Business Review 80(12), 56–69.
  • Ramzan, M.; Amin, M.; Abbas, M. (2021). How does corporate social responsibility affect financial performance, financial stability, and financial inclusion in the banking sector? Evidence from Pakistan. Research in International Business and Finance, 55, 101314–. doi:10.1016/j.ribaf.2020.101314.
  • Samy, M.; Odemilin, G. and R. Bampton, (2010). Corporate social responsibility: a strategy for sustainable business success. An analysis of 20 selected British companies, Journal of Corporate Governance, 10 (2), 203-217.
  • Serafeim, G.; Ioannou, I. and B. Cheng. (2011). Corporate Social Responsibility and Access to Finance. Strategic Management Journal, vol 35, Issue 1, pp 1-23.
  • Schwartz, M., & Carroll, A. (2008). Integrating and Unifying Competing Frameworks: The Search for a Common Core in the Business and Society Field. Business and Society, 47(2), 148-186.
  • Sharif, M. and K. Rashid (2013). Corporate governance and corporate social responsibility (CSR) reporting: An empirical evidence from commercial banks (CB) of Pakistan. Quality & Quantity, 48(5): 2501–2521. 
  • Song, Ch., K. Min Park and Y. Kim (2020). Socio-cultural factors explaining technology-based entrepreneurial activity: direct and indirect role of social security. Technology in Society, 61(1): 1-9.
  • Su, L. Pan, U, Chen, X. (2017) Corporate social responsibility: Findings from the Chinese hospitality Industry , Journal of Retailing and Consumer Services , 34 PP.240-247
  • Sua, L., and S.R. Swanson (2019). Perceived corporate social responsibility's impact on the well-being and supportive green behaviors of hotel employees: The mediating role of the employee-corporate Relationship. Tourism Management, 72(4): 437–450.
  • Takala, T. and P. Pallab (2000). “Individual, Collective and Social Responsibility of the Firm”, Business Ethics: A European Review, Vol. 9, No.2, pp. 109269–
  • Tsalis, T. A., M. S. Stylianou and I. E. Nikolaou (2018). Evaluating the quality of corporate social responsibility reports: The case of occupational health and safety disclosures. Safety Science, 109(2): 313–323.
  • Wan, P., Chen and Y. Ke (2020). Does corporate integrity culture matter to corporate social responsibility? Evidence from China. Journal of Cleaner Production, 4(1): 1-43.
  • White, A., B. Yakis-Douglas, H. Helanummi-Cole, and M. Ventresca (2017). Purpose led organization: Saint antony reflects on the idea of organizational purpose, in principle and practice. Journal of Management Inquiry, 26(1): 101-107.