رابطه‌ی میان هویت حرفه‌ای و بی‌طرفی حسابرسی: آزمون نظریه‌ی هویت اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دوره دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
هویت حرفه‌ای، متغیر با اهمیتی در شکل‌گیری و رعایت اخلاق حرفه‌ای است. هدف این پژوهش، بررسی سطح هویت حرفه‌ای حسابرسان مستقل و ارتباط آن با بی‌طرفی حسابرس بر اساس نظریه‌ی هویت اجتماعی است. روش پژوهش برای جمع‌آوری مبانی نظری، کتابخانه‌ای و برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، پیمایشی از نوع پرسش‌نامه‌ای می‌باشد. نمونه‌ی آماری پژوهش حاضر، شامل 218 نفر از حسابرسان شاغل در حرفه‌ی حسابرسی است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، انتخاب شده‌اند. برای آزمون فرضیه‌ها، از رگرسیون چند متغیره، استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیه‌ها نشان می‌دهد هویت حرفه‌ای، رابطه‌ای معنی‌دار و مثبت با بی‌طرفی حسابرس دارد. هم‌چنین، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد با افزایش رتبه‌ی شغلی حسابرس، بی‌طرفی نیز، کاهش می‌یابد. در نهایت، شواهد بر این نکته تأکید دارد که برای توسعه‌ی اخلاق حرفه‌ای، ابتدا باید هویت حرفه‌ای رشته‌ی حسابرسی در جامعه، شکل گیرد تا اخلاق حرفه‌ای توسعه پیدا کند. این مهم، با تشکیل جوامع حرفه‌ای و رقابت در میان مؤسسات حسابرسی، امکان پذیر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Professional Identity and Auditor's Objectivity: Social Identity Theory Test

نویسندگان [English]

  • leila Setareh 1
  • Hamidreza Vakili Fard 2
  • ramazan ali royaee 3
1 Ph.D. candidate of accounting, Islamic Azad University, Science and Research Branch,Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Faculty Member of Islamic Azad University, Tehran Research Branch
چکیده [English]

Abstract
Professional identity is an essential variable in the formation and awareness of professional ethics. This study aimed to investigate the level of the professional identity of independent auditors and its relationship with auditor's objectivity based on social identity theory. The librarian research method was selected for collecting theoretical foundations, and a questionnaire was used to obtain survey research data. The present study's statistical sample includes 218 auditors working in the audit profession who were selected using a simple random sampling method. Multivariate regression was used to test the hypotheses. The test results of the hypotheses reveal that professional identity has a significant and positive relationship with auditor's objectivity. The results of this study show that with increasing the auditor's job rank, objectivity decreases. The evidence eventually emphasizes that in order to develop professional ethics, the professional identity of the audit field must first be formed in society to develop professional ethics. It is possible through the development of professional communities and competition among audit firms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Social identity
  • Professional identity
  • Auditor's objectivity
  • and professional ethics
  • *       آغاز، عسل، امین، هاشمی، (1391)، بررسی تجربی مدل بسط یافته­ی هویت سازمانی با توجه به ویژگی­های شخصیتی کارکنان، چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 12، صص 87-100.

    *       بختیاری، جواد، زهرا، پورزمانی، رمضانعلی، رویایی، (1398) رابطه مداری و استقلال حسابرس: آزمون نظریه پیوندهای اجتماعی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، شماره 30 صص 27-38.

    *       برزیده، فرخ، جعفر باباخانی و احمد عبدالهی، (1397)، طراحی الگوی هویت در قضاوت حسابرسی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد، دانش حسابداری، سال هجدهم، شماره­ی 71، صص 5-36.

    *       بنی­مهد، بهمن، حدیثه درویش، (1395) اعتماد اجتماعی و نگرش حسابرسان درباره استقلال، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، شماره­ی 19 صص 17-26.

    *       تقوی، سعید و محمد دلخوش، ( 1397)، بررسی تأثیر هویت حرفه ای حاکم بر مؤسسه حسابرسی بر بی طرفی و صداقت حسابرس، سومین کنفرانس ملی سالانه اقتصاد ، مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید چمران اهواز سوم بهمن.

    *       حیرانی، فروغ، حمیدرضا وکیلی­فرد، فریدون رهنمای رودپشتی، (1396)، حرفه­ای­گرایی ‌و ‌قضاوت ‌حرفه­ای‌ حسابرس، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، شماره­ی 22 صص 1-12.

    *       رضایی، نرگس، بهمن بنی مهد و سید حسین حسینی، (1397)، تأثیر هویت سازمانی و حرفه ای بر تردید حرفه­ای حسابرس مستقل، دانش حسابداری، سال هجدهم، شماره­ی 71، تابستان 1397، صص 175-199.

    *       قاسم­زاده، ابوالفضل، شیوا، ملکی، شعبان، بروکی میلان،(1393)، نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه­ی بین اخلاق حرفه­ای با رفتار شهروند سازمانی و رفتار انحرافی کار، اخلاق و تاریخ پزشکی، شماره­ی 7، 66-79.

    *       ملانظری، مهنازو زهرا شمس، (1395)، تأثیر هویت حرفه­ای و ذهنیت نتیجه­گرا بر قضاوت حرفه­ای حسابرسان، پژوهش حسابداری، شماره 23، زمستان 1395، صص 145-158.

    *       نیکبخت، محمدرضا، محمدرضا،مهرگان، حسین صفری، جواد مسعودی، (1398)، تأثیر توسعه رفتار اخلاقی بر بهبود رفتار حرفه­ای حسابداران، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، شماره­ی 29 صص 187-202.

    *       هاشمی، احمد، پروین، اکبریه،جمشید، امیدی، (1395) هویت حرفه­ای معلمان (اصول و راهکارها)، چاپ اول، ناشر: تایماز.

    • Almer, E. D., Higgs, J. L., & Hooks, K. L. (2005). A theoretical framework of the relationship between public accounting firms and their auditors. Behavioral Research in Accounting, 17, 1–22.
    • Ardelean Alexandra (2013) . Auditors’ Ethics and their Impact on Public Trust. Procedia - Social and Behavioral Sciences Volume 92: 55–60
    • Ashforth,B.E., & Mael ,F. (1989). Social Identity Theory and the Organization. The Academy of Management Review(1).20-39.
    • Bamber, E. M., & Iyer, V.M.(2002). Big 5 auditors professional and organizational identification: Consistency or conflict? Auditing: A Journal of Practice and Theory, 21(1), 21-38.
    • Birgitte Eggen, Astrid (2003), Alfa and Omega in Student Assessment; Exploring Identites of Secondary School Science Teachers, Institutt for Iaererutdanning ogskoleutvikling Universitetet I Oslo.
    • Broberg, P., Umans, T., Skog, P., Theodorsson, E. (2018). Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms. Accounting, Auditing & Accountability Journal, Volume 31, Issue 2.
    • Bauer, T. (2015). The effects of client identity strength and professional identity salience on auditor judgments. The Accounting Review, 90(1), 95–114.
    • Cushing, B. E. (2000). Economic analysis of skepticism in an audit setting. In I. Solomon & M. E. Peecher (Eds.), 14th symposium on auditing research (pp. 1-3). Champaign: Office of Accounting Research, University of Illinois at Urbana–Champaign.
    • Empson, L. (2004). Organizational identity change: Managerial regulation and member identification in an accounting firm Accounting, Organizations and Society, 29(8), 759–781.
    • Finucane,M.L.,Alhakami,A.,slovic,P.and Johnson,s.m.(2000),the effect heristic in judgments,of risk and benefits;journal of behavioral deacision making,vol 13 (pp1-17)
    • Glover, S. M., and. Prawitt. D. F .(2013). Enhancing Auditor Professional Skepticism.(pp
    • Guo, K.H., (2018) The odyssey of becoming: Professional identity and insecurity in the Canadian accounting field , Critical Perspectives on Accounting, Vol. 56 : 20-45
    • Hogg, M.A. and D.J. Terry. (2000). Social Identity and Self-Categorization Processes in Organizational Contexts. The Academy of Management Review 25 (1): 121-140.
    • Jacobs, K. (2003). Class reproduction in professional recruitment: Examining the accounting profession. Critical Perspectives on Accounting, 14(5), 569–596.
    • Khalifa, R. (2013). Intra-professional hierarchies: The gendering of accounting specialisms in UK Accounting, Auditing & Accountability Journal, 26(8), 1212–1245.
    • Luzzo, D. A., Funk, D. P., & Strang, J. (1996), “Attributional Retraining Increases Career Decision Making self efficacy”, The Career Development Quarterly, 44.
    • Mao, A., Lu, -e., Lin, Y., (2020)  A scoping review on the influencing factors and development process of professional identity among nursing students and nurses, Journal of Professional Nursing , https://doi.org/10.1016/ j.profnurs.2020.04.018
    • Markova, G., Ford, R. C., Dickson, D. R., & Bohn, T. M. (2013). Professional associations and members’ benefits what’s in it for me? Nonprofit Management and Leadership, 23(4), 491–510.
    • McCrae N, Askey-Jones S, Laker C. Merely a stepping stone Professional identity and career prospects following postgraduate mental health nurse J Psychiatr Ment Health Nurs 2014;21(9):767-273.
    • Nelson, M. (2009). A model and literature review of professional skepticism in auditing. Auditing: A Journal of Practice & Theory 28 (2): 1–34.
    • Postmes,T and Jetten, J. (2006). Individuality and the Group: ADVANCESS IN Social identity. Sage Publications.
    • Rasso, T. J. (2015). Construal instructions and professional skepticism in evaluating complex estimates. Accounting, Organizations and Society Forth Coming: 46:( 44-45 ).
    • Suikkala A, Leino-Kilpi H, Katajisto J. Factors related to the nursing student-patient relationship : the patients' perspective. Scandinavian Journal of Caring Sciences 2009;
      23(4):625- 634.
    • Svanberg, J., Ohman, P., (2017) Does Charismatic Client Leadership Constrain Auditor Objectivity? Behavioral Research in Accounting  , 29(1) :103-118
    • Svanberg, J., Ohman, P., Neidermeyer, P.E., (2019) Auditor objectivity as a function of auditor negotiation self-efficacy beliefs , Advances in Accounting , Vol. 44 (1) : 121-131
    • Tajfel,H., Turner,J.C.(1978). An Integrative Theory of Intergroup Conflict. Organizational Identity: A Reader, 56-65.
    • Taylor, L.C., & Scapens, R.W. 2016. The role of identity and image in shaping management
      accounting change. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 29 (6):1075-1099.
    • Wang, P., Yuan, L., Wu, J., (2017) The joint effects of social identity and institutional pressures on audit quality: The case of the Chinese Audit Industry , International Business Review , Vol. 26 (4) : 666-682
    • Warren, D. E., & Alzola, M. (2009). Ensuring independent auditors: Increasing the saliency of the professional identity. Group Decision and Negotiation, 18(1), 41–56.