شناسایی مولفه های رفتار حسابرس مبتنی بر سرمایه اجتماعی به روش ترکیبی کیفی، دلفی فازی و ISM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.

2 استادیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های رفتار حسابرس مبتنی بر سرمایه اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی می باشد که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل خبرگان حسابرسی متخصص شامل شرکاء مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، مدیران سازمان حسابرسی بودند که با استفاده از رویکرد نمونه گیری ساده در مجموع تعداد بیست نفر به عنوان مشارکت کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. در این پژوهش برای شناسایی مولفه ها، پس از مطالعه ادبیات پژوهش های مرتبط و مصاحبه با خبرگان حسابرسی، از روش غربالگری دلفی فازی و سپس مدل سازی ساختاری تفسیریISM)) استفاده شده است. بر اساس نتایج پژوهش عوامل مدیریت سازمان، اصول و ضوابط حرفه‌ای، سرمایه انسانی، عوامل شناختی، ملاحظات استراتژیک، محیط سازمانی، سرمایه اجتماعی به عنوان مولفه های رفتار حسابرس شناسایی شدند. با توجه به نتایج آزمون های انجام شده می توان نتیجه گرفت؛ که مولفه های مورد اجماع خبرگان حسابرسی بر اساس مولفه های سرمایه اجتماعی، قابلیت ارائه مدل رفتارحسابرس را دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identify the components of auditor behavior based on social capital by qualitative hybrid method, fuzzy delphi and ISM

نویسندگان [English]

  • Alireza Zand 1
  • ali najafi mooghadam 2
1 Accounting Department, Kish International Branch, Islamic Azad University, Kish Island, Iran.
2 Assistant Professor, Faculty of Economics and Accounting, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to identify the components of auditor behavior based on social capital. This research is a qualitative research that has been done using a foundation-based data theory approach. The statistical population of this study included specialized auditing experts, including partners of trusted auditing firms of Tehran Stock Exchange and Securities Organization, managers of the audit organization, who were selected as participants in the study using a simple sampling approach. In this study, to identify the components, after studying the relevant research literature and interviewing the audit experts, the fuzzy Delphi screening method and then the interpretive structural modeling (ISM) have been used. Based on the results of the research, organizational management factors, professional principles and criteria, human capital, cognitive factors, strategic considerations, organizational environment, and social capital were identified as components of auditor behavior. Based on the results of the tests, it can be concluded that the components agreed upon by the audit experts, based on the components of social capital, have the ability to provide a model of auditor behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Auditor Behavior
  • Social Capital
  • Qualitative Method
  • Fuzzy Delphi
  • Interpretive Structural Modeling
  • پناهی، بلال(1398). "فراتحلیل پیشایندها و پیامدهای سرمایه اجتماعی در سازمانها". فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره6، شماره3،ص 351- 373.
  • شکور، علی، عبداله زاده فرد، علیرضا و راضیه، خورشیدی (1397). "نقش ساختار کالبدی شهرها بر شکل گیری همبستگی اجتماعی در محلات شهری مورد: محله قصردشت شیراز". فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی شهری، سال9، شماره33،ص 85 –
  • حق گویان، زلفا، سیدجوادین، سیدرضا، مشایخی، مریم و عباس، منتظری (1393). "بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی در سازمان امور مالیاتی استان قم(چارچوبی بر گرفته از نامة 53 نهج البلاغه)". فصلنامه مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره 1، شماره1. ص 21 –
  • قنبری، سیروس و مدینه، همتی (1395). "بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا". فصلنامه نامة آموزش عالی، سال9، شماره35، ص 115- 133.
  • کوهی، کمال (1399). "تبیین تاثیر سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی، جو سازمانی و سابقه شغلی بر فرسودگی شغلی مورد مطالعه: اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز". مجله جاکعه شناسی کاربردی. سال 31، شماره2، صص 77 - 94.
  • لاری دشت بیاض، مجمود؛ صالحی، مهدی؛ زاهدی، مرضیه(1396) بررسی رفتار ناکارآمد حسابرسان و روابط کاری با سرپرستان، نقش تعدیلی جو اخلاقی مدیران. مجله حسابداری ارزشی و رفتاری. سال2، شماره3. صص 111- 146.
  • مهربان پور، محمدرضا، جندقی قمی، محمد و محمدعلی، رجب بیکی(1398). "سرمایه اجتماعی و حق الزحمه حسابرسی". فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره25، شماره2، ص 269- 288.
  • مهدوی، غلامحسین و عبدالحمید، هوشمند (1392). "بررسی تاثیر فرهنگ اخلاقی سازمان بر رفتار حسابرس" . فصلنامه دانش حسابرسی، سال13. شماره51. ص 41- 61.

*       Akintimehin, O. O., Eniola, A. A .,  JosephAlabi, O., Eluyela, D. F., Okere, W and Ozordi, E (2019).“Social capital and its effect on business performance in the Nigeria informal sector”. https://doi.org/10.1016/j. heliyon.2019.e02024.

*       Castillo,G. M. L ., Engler, A., Wollni, M(2020) “Planned behavior and social capital: Understanding farmers’ behavior toward pressurized irrigation technologies”. https://doi.org/10.1016/j.agwat.2020.106524.

  • Chan, K., Kleinman, G., and Lee, P (2009).“The impact of sarbanesoxley on internal control remediation”. International Journal of Accounting and Information Management. No 1, Vol 17, pp 53- 65.
  • Chin, M. S., and Chou, Y. K (2004).“Modelling social infrastructure and economic growth”. Australian Economic . No 2, Vol 43,
  • Coleman, James. S(1990).“Foundations of Social Theory”. Cambridge, Harvard University Press.
  • Cooper, H. (1999).“The Influence of Social Support and Social Capital on Health: a Review and Analysis of British Data”. London, Health Education Authority.
  • Copeland, J. (2005).“Ethics as Imperative.” Accounting Horizons. No 1, Vol 19 , pp 35-43.
  • Creswell J.W (2005).“Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research”. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press.
  • Donnelly, D.P., Bryan, D.O., and Quirin, J.J (2003).“ “Auditor acceptance of dysfunctional audit behaviour: an explanatory model using personal characteristics”. Behavioural Research in Accounting. No 4, Vol 15, pp 87-110.
  • Fountain, J. E (1998). “Social Capital and its Relationship to Innovation in Science and Technology”. Science and Public Policy. No 3, Vol 25.
  • Friedrich, P (2015).“Determining Social Capital by Social Accounting”. Oeconomia Copernicana. No 1, Vol 6, pp 47-73.
  • Gable, M., and Dangello, F (1994).“Locus of control, Machiavellianism, and managerial job performance”. The Journal of Psychology. Vol 128, pp 599-608.
  • Gradstein, M (2003).“Governance and Economic Growth ”. World Bank Policy Research Working Paper 3098.
  • Honold, J., Wippert, P. M., and Van der Meer, E (2014). “Urban health resources: Physical and social constitutes of neighborhood social capital”. Procedia-Social and Behavioral Sciences. Vol 131, pp 491-496.
  • Isham, J., Kelly, T., and Ramaswamy, S.(2002).“Social Capital and Economic Development: Well-being in Developing Countries”. Edward Elgard, Cheltenham.
  • Jonsson, S and , Lindbergh, J(2013). “The Development of Social Capital and Financing of Entrepreneurial Firms: From Financial Bootstrapping to Bank Funding”. https://doi.org/10.1111/j. 1540-6520.2011.00485.x.
  • Juliyanty, S.T., Eko, G. S., Aulia, F. Rahman and Imam, S (2019). “An analysis of the factors which influence dysfunctional auditor behavior”. Problems and Perspectives in Management, No 1, Vol 17, pp 257-267.
  • Kadous, K, S., Kennedy, J., and Peecher, M, E(2003). “the Effect of Quality Assessment and Directional Goal Commitment on Auditor's Acceptance of Client-Preferred Accounting Methods”. The Accounting Review . No 3, Vol 78, pp 759-778.
  • Lee, J. (2001).“A grounded theory: Integration and Internalization in ERP adoption and use, Unpublished Doctoral Dissertation”. University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
  • Liu, C. H. (2013).“The processes of social capital and employee creativity: Empirical evidence from intraorganizational networks”. Journal of Human Resource Management. No 20, Vol 24, pp 3886-3902.
  • Lorenz, G (2008). “The Implementation of Social Capital Features in Social Auditing Procedures to secure Community Accountability of Social Enterprises in the Third Sector”. The Contribution of Social Capital in the Social Economy to Local Economic Development in Western Europe; unpublished; conscise.mdx.ac.uk.
  • Maskell, P. (1999).“Social Capital, Innovation and Competitiveness”. In "Social Capital" Editted by S”. Baron, OxfordUniversity Press.
  • Nahapiet, J., and Ghoshal, S. (1998). “Social capital, intellectual capital and the organizational advantage”. Academy of Management Review. No 2, Vol 23, pp 242-266.
  • North, D. C. (1990). “A transaction cost theory of politics. Journal of Theoretical Politics. No 4, Vol 2, pp 355-367.
  • Porter, M. E., and S. Stern (1999).“The New Challenge to America’s Prosperity: Findings from the Innovation Index”. Washington (DC): Council on Competitiveness.
  • Putnam, R. D (1995).“Bowling Alone: America's Declining Social Capital”. Journal of Democracy. No 1, Vol 6.
  • Putnam, R. D. (1993). “Making democracy work: Civic traditions in modern Italy”. Princeton, NJ, Princeton University Press.
  • Strauss, A. L., and Corbin, J(1998). “Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory”. 2nd Ed., Sage
  • Svanberg, J., and Ohman, P., (2014). “Auditors’ identification with their clients: Effects on audit quality”. The British Accounting Review. No 1, Vol 14, pp 34-45.
  • Taşdemir, D. Ç., Bahar, A. D., and Çayırağası, F. (2017).“A Study on Social Capital Concept, Development and Importance”. International Journal of Management Science and Business Administration, No 1, Vol 4, pp. 52-56.
  • Wu, C. H., and Fang, W. C (2011).“Combining the Fuzzy Analytic Hierarchy Process and the fuzzy Delphi method for developing critical competences of electronic commerce professional managers”. Quality & Quantity. No 4, Vol 45, pp 751-768.