"اثر رشد، نوآوری ومدیریت دانش بر رابطه بین ابعاد کارت امتیازی متوازن با بهره وری سازمانی"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 'گروه آموزشی حسابداری ، موسسه آموزشی عالی سازمان مدیریت صنعتی ،مدرس وعضو هیات علمی ،تهران ،ایران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، گروه حسابداری

3 عضو هیات علمی واستادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه ، ایران

چکیده

چکیده
هدف این مطالعه سنجش اثرات مدیریت دانش، نوآوری و رشد بر رابطه بین کارت امتیازی متوازن با بهره وری نظام بانکی می باشد. جامعه آماری دربردارنده 22 بانک کشور طی بازه زمانی سالهای1392 الی 1396 می باشند. آزمون فرضیه ها با استفاده از مدل رگرسیون خطی چندمتغیره و تحلیل داده ها به روش پانل صورت پذیرفته است.پس از انجام آزمون های اعتبارسنجی لازم، یافته ها نشان دادند که در 75 درصد ابعاد کارت امتیازی متوازن با شاخص معرف بهره وری بانکها دارای رابطه معنی دار مثبت می باشند. نتایج نشان می دهند که هرچند رشد بانکها ، رابطه بین منظر مالی از ابعاد چهارگانه کارت امتیاز متوازن با بهره وری بانکها را تقویت می نماید لیکن نقشی در رابطه بین سایر ابعاد معرف کارت امتیاز متوازن با بهره وری بانک ها ایفا نمی نماید. همچنین نوآوری و خلاقیت نیز فقط توانسته است رابطه بین یکی از ابعاد کارت امتیاز متوازن (منظر یادگیری) با بهره وری بانکها را تقویت نماید. این در حالیست که شاخص معرف مدیریت دانش در رابطه بین منظر مشتری با بهره وری بانکها از نقشی تقویت کننده و در رابطه ابعاد منظر فرآیند داخلی و یادگیری با بهره وری بانکها از نقشی تضعیف کننده برخوردار بوده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Growth, Innovation and Knowledge Management on the Relation between the Effect of Growth, Innovation and Knowledge Management on the Relation between the Dimensions of the Balanced Scorecard with Organizational Productivity

نویسندگان [English]

  • Razieh Rezaee 1
  • Seyed Yousef Ahadi Serkani 2
  • Mohammad Mahmoudi 3
1 Accounting Faculty Departemant ,Industrial Management Institute.Professor and faculty member,Tehran,Iran
2 Member of Accounting Faculty Departmant and Associate Professor of Islamic Azad University (Firoozkooh Branch),Iran
3 Member of Accounting Faculty Departmant and Associate Professor of Islamic Azad University (Firoozkooh Branch),Iran
چکیده [English]

Abstract
The purpose of this study was to evaluate the effects of knowledge management, innovation and growth on the relation between Balanced Scorecard and Banking Productivity. The statistical population includes 22 banks of our country during 1392 to 1396. Hypotheses were tested using multivariate linear regression model and data analysis by using panel method. After making the required validation tests, the results showed that in 75% of the dimensions of Balanced Scorecard, there is a significant positive relation with the Banking Productivity Index. The findings indicate that although the growth of banks will strengthen the relation between the financial perspective of the four dimensions of BSC and the efficiency of banks, But it does not play a role in the relation between the other dimensions of balancing scorecards and the efficiency of banks. Also, innovation has only strengthened the relation between one of the dimensions of a balanced scorecard (learning perspective) and the efficiency of banks. However, the indicator of knowledge management has a reinforcing role on the relation between customer's perspective and banks 'productivity, and weakening role on the dimensions of internal process perspective and learning with banks' productivity.

.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Banking Productivity
  • Balanced Scorecard
  • Knowledge Management
  • Innovation
  • Growth
  • احمدپور, احمد و زینب حسینیان، ۱۳۹۴، بررسی رابطه بین مدیریت دانش و ارتباطات با نوآوری خدمات بانکی در بانک ملی شعب استان مازندران، اولین کنفرانس بین المللی نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت نظام جهانی (مدیریت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امنیت، حسابداری).
  • اﺣﻤﺪی، اﺑﺮاﻫﯿﻢ، ﮐﺮاﻫﯽ ﻣﻘﺪم، ﺳﯿﺮوس،رﺣﯿﻤﯽ، ﻓﺮج (،ﺗﺄﺛﯿﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺮ 1391)اﷲ، ﻧﻮآوری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎد ﮐﺸﺎورزی اﺳﺘﺎن ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل و ﺑﺨﺘﯿﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت،  واﺣﺪ ﺧﻮزﺳﺘﺎن
  • آذر، عادل، زارعی محمود آبادی ، محمد و طحاری مهرجردی ، محمد حسین ،(1391)،اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی در صنعت کاشی با رویکرد ترکیبی تصمیم گیری چندشاخصه و نحلیل پوششی داده ها. نشریه چشم انداز مدیریت صنعت
  • حاجی ابراهیم، حمید و جعفریان، احمد(1389)، سیستم مدیریت بهره وری(اندازه گیری بهره وری سازمانی )، جلد دوم، مدیران امروز،چاپ اول
  • رستگار، عباسعلی و مقصودی طاهره(1395)، بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر نوآوری سازمانی با میانجی گری تسهیم دانش، فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال بیست وپنجم، شماره 80 ، صص 157 –
  • زﻧﺠﯿﺮﭼﯽ ،ﺳﯿﺪﻣﺤﻤﻮد ، رﺑﺎﻧﯽ ،ﻣﮋده  ( 1385)، روﯾﮑﺮدی ﺑﻪ داﻧﺶ آﻓﺮﯾﻨﯽ، ﻣﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﺗﺪﺑﯿﺮ، ﺳﺎل هفدم ، شماره 175 
  • طاهری،شهنام،(1392)،،بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها، مدیریت فراگیر ،تهران ،نشر هستان.
  • فروغ نژاد ،حیدر ؛ وظیفه دوست ، حسین و خشنود، مهدی (1391)، ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺑﺮﻧﻮآوری و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖﻫﺎی ﮐﺎرﮔﺰاری ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان   ، فصلنامه علمی  پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، سال دوم، شماره 8، زمستان 1392
  • کریمی ،رامین(1394)،راهنمای آسان تحلیل آماری با spss، هنگام،چاپ اول
  • کیانی، آسیه و کتابی، سعیده(1389)، استفاده از روش تلفیق کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی داده ها به منظور ارزیابی عملکرد استراتژیکی مدیران، پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک و عملکرد
  • نعمتی زاده، سینا و حایری میبدی، مه­سیما (1394)،ارزیابی  عملکرد بانک دی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن. فصلنامه علمی پژوهشی دانش حسابداری و حسابرسی  مدیریت ،سال چهارم ، شماره 15
  • Carolina López-Nicolás, Ángel L. Mero˜noCerdán, Strategic knowledge management, innovation and performance, International Journal of Information Management 31 (2011) 502–509
  • Chen, S., Wang, K., Li, X. (2012). Product market competition, ultimate controlling structure and related party transactions. China Journal of Accounting Research, 5, 293-306
  • Chen,Jong-tang , 2005 , A Study on the Efficacy of Knowledge Management System in Governmental Balanced Score Card System - The Case of Yilan County Government, No10 , pp-3-20
  • Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), 101–115
  • Drucker, P. "Knowledge-worker productivity: the biggest challenge". California Management Review, Vol.41, No.2 (2004): 79- 94.
    • Fakhri, G., Menacere, K., & Pegum, R. “Organizational Specific that affect the Use of Corporate Performance Measurements Process in the Banking Sector”. Journal of Performance Management. 3(23), 5-23(2011
  • Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1993). Putting The Balanced Scorecard to Work, Harvard Businees Review. Terjemahaan Peter R. Yosi. Erlangga: Jakarta.
  • Laux, C., & Rauter, T. (2017). Procyclicality of US bank leverage. Journal of Accounting Research, 55(2), 237-273..
  • Lee, W. S., Huang, A. Y., Chang, Y. Y., & Cheng, C. M. (2011). Analysis of decision making factors for equity investment by DEMATEL and Analytic Network Process. Expert Systems with Applications, 38(7), 8375-8383.
  • Lin, C. Y. Y., & Chen, M. Y. C. (2007). Does innovation lead to performance? An empirical study of SMEs in Taiwan. Management research news.
  • Niven, P. R. (2002). Balanced scorecard step-by-step: Maximizing performance and maintaining results. John Wiley & Sons.
  • Olson, Eric M, and Slater , Stanley F, 2002 , the balanced scorecard competitive strategy and performance ,Business Horizons ,May-June2002, pp:11-16
  • Ricardo Vinícius Dias Jordão, Vander Ribeiro de Almeida, (2017) "Performance measurement, intellectual capital and financial sustainability", Journal of Intellectual Capital, Vol. 18 Issue: 3, pp.643-666,
  • Tseng, Ming Lang,2010, Implementation and performance evaluation using the fuzzy network balanced scorecard,Computers & Education,V:55,No:1,pp:188-201
  • Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications, 39(10), 8899-8908.
  • Wu, H. Y. (2012). Constructing a strategy map for banking institutions with key performance indicators of the balanced scorecard. Evaluation and program planning, 35(3), 303-320.