ارزیابی توان تبیین شاخص‌های حسابداری مدیریت در نظام ارزیابی سلامت بانکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران

چکیده

رمز ماندن و پایداری بانک‌ها در محیط پرتلاطم بازار، در یک رویکرد، مستلزم رقابت خلاق با رقبای پیشتاز و در رویکردی دیگر نیازمند سلامت مالی میباشد. در این تحقیق به دنبال ارزیابی توان تبیین شاخص‌های حسابداری مدیریت در نظام ارزیابی سلامت بانکی میباشیم. ابزارهای حسابداری مدیریت مورد بررسی در این پژوهش مدیریت کیفیت فراگیر، کارت امتیازی متوازن و مدیریت مبتنی بر ارزش می‌باشد. جامعه مورد مطالعه بانک‌های مورد تأیید بانک مرکزی ج.ا.ایران می‌باشند؛ که با توجه به عدم ارائه اطلاعات توسط تمامی آنها و ضرورت دستیابی به اطلاعات متقن؛ 19 بانک که اقدام به ارائه صورت‌های مالی منتهی به سال 1396 نموده بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای بررسی و پاسخ به سوال مطرح شده تحقیق، از مدل‌یابی معادلات ساختاری و تحلیل همبستگی استفاده شده است. نتایج حاصل از انجام این تحقیق نشان داد که، در بین تکنیکهای حسابداری مدیریت پیشرفته، مدیریت کیفیت فراگیر دارای بالاترین اثرگذاری بوده و سایر اولویتها، به ترتیب، کارت امتیازی متوازن و مدیریت بر مبنای ارزش میباشند. در مورد TQM "آموزش"، "کار تیمی" و "تعهد رهبری"به ترتیب، در رتبههای اول تا سوم قرار گرفته‌اند. در بحث کارت امتیازی متوازن، "انسجام و یکپارچگی" در بالاترین درجه قرار گرفته است. در نهایت، در مورد مدیریت بر مبنای ارزش، "توجه به مشتریان" و "روابط انسانی" از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Capability of Explaining Management Accounting Indicators in the Bank Health Assessment Syste

نویسندگان [English]

  • Amir Soodbakhsh
  • Azita Jahanshad
Department of Accounting, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Banking in a turbulent market environment, in one approach, requires creative competition with the leading competitors and in another hand, requires financial health. In this research, we seek to evaluate the capability of explaining management accounting indicators in the banking health assessment. The management accounting tools examined in this study are total quality management, balanced scorecard and value-based management. The population of this study consisted of banks approved by the Central Bank of the Islamic Republic of Iran, however, due to the lack of information provided by all of them and the need to obtain reliable information; 19 banks submitted financial statements ending in 2017 were chosen. Structural equation modeling and correlation analysis were used to investigate and answer the research questions. The results of this study showed that, among the advanced management accounting techniques, inclusive quality management has the highest impact, the other priorities are BSC, and value based management, respectively. In the case of TQM, "training," "teamwork," and "leadership commitment," rank first to third, respectively. In the Balanced Scorecard debate, "cohesion and integrity" are at the highest level. Finally, in terms of value-based management, "customer attention" and "human relations" are of paramount importance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Management Accounting Tools
  • CAMELS Banking Health System
  • Priotitizing
  • Bank
  • احمدپور کاسگری, احمد, سودبخش, امیر. (1394). رویکرد مدیریت کیفیت جامع و بهبود عملکرد مالی دربانک‌ها و شرکت‌های بیمه و سرمایه‌گذاری. حسابداری مدیریت 8، 26، 21-38.
  • احمدیان، اعظم. (1392). ارزیابی شاخص های سلامت بانکی دربانک های ایران(1391-1390)، سایت پژوهشکده پولی وبانکی بانک مرکزی ج.ا.ایران.
  • بانک مرکزی ج.ا.ایران. (1393). سند اهداف، برنامه ها وسیاست های بانک مرکزی در راستای اجرایی نمودن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، سایت بانک مرکزی ج.ا.ایران.
  • حاجیها، زهره و مهدی خراط‌زاده. (1393). بررسی رابطه کاربرد نوآوری های حسابداری مدیریت و شاخص های مالی ارزیابی عملکرد در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3، 11، 29-40.
  • حسینی، سید مهدی و مهدی‌زاده اشرفی، علی. (١٣٨٨). روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات یکان، تهران، چاپ دوم.
  • دیانتی دیلمی، زهرا.، بیگی، امیرعلم.، برزگر، مرتضی. (1395). بررسی رابطه بین کاربرد ابزارهای پیشرفته حسابداری مدیریت و ارزش افزوده اقتصادی. حسابداری مدیریت، 9، 30، 87-96.
  • رسول‌اف، جلال. (1393). طرح تحول بنیادین درفضای کسب وکار، همایش روسای شعب بانک آینده، تهران، ساختمان مرکزی بانک آینده.
  • زارعی، سونیا. و برزگر، الهه. (1396). ارزیابی تأثیر تصویرسازی داده ها در گزارش های حسابداری مدیریت بر تصمیم گیری مدیران، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت 34، 1-13.
  • سپاسی، سحر. انواری رستمی علی‌اصغر.، علی صیادی سومار. (1394). تاثیر توانایی مدیریت بر تجدید ارائه صورت‌های مالی با تاکید بر انگیزه‌های فرصت طلبانه، فصلنامه دانش حسابداری مالی، 2، 4، 89-110.
  • صیادی سومار، علی.، نصری، خدیجه.، سبزعلی پور، فرشاد. (1397). تکامل ابزارهای حسابداری مدیریت؛ راهکاری برای کاهش سایه شوم تجدید ارائه فرصت‌طلبانه، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت 11، 38، 59-78.
  • فیل سرائی، مهدی.، طلوعی، رها.، حسینی، نرجس.، دهقان نیری، علی. (1395). تصمیم گیری و حسابداری مدیریت: دو مطالعه موردی برون‌سپاری. فصلنامه پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، 16، 51-82.
  • کاشانی‌پور، محمد.، حمیدی‌زاده، علی.، کاظمپور، مرتضی.، کبیرپور، مرتضی. (1397). تأثیر عوامل اقتصادی و انسانی در بکارگیری ابزارهای حسابداری مدیریت(شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 11، 36، 81-92.
  • کمالی، زهرا.، فرج زاده دهکردی، حسن.، سپاسی، سحر. (1393). اثر تجدید ارائه و نوع آن(فرصت طلبانه یا غیر فرصت طلبانه) بر رشد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم اقتصادی تهران.
  • وطن‌پرست، محمدرضا.، تصدی‌کاری، محمدجواد.، احمدزاده لایق، نرگس. (1397). مروری بر تاریخچه و تکنیکهای حسابداری مدیریت، فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، 1، 2، 39-53.
  • Affes, H., Ayadi, F. (2014). Contextual factors impact on the use of new management accounting practices: An empirical analysis in the Tunisian context. Journal of Research in International Business and Management 4, 45-55.
  • Ahmad, M, F., Zakuan, N., Jusoh, A., Takala, J. (2012). Relationship of TQM and Business Performance with Mediators of SPC, Lean Production and TPM, Procedia-Social and Behavioral Sciences 65, 186-191.
  • Ahmed Ayedh, A.M., Houssem Eddine, C.O. (2016). The impact of advance management accounting techniques on performance: The case of Malaysia, MIDDLE EAST JOURNAL OF BUSINESS 10(2), 3-13.
  • Amara, T. and Benelifa, S. (2017), The impact of external and internal factors on the management accounting practices, International Journal of Finance and Accounting 6(2), 46-58.
  • Amel Ben H., Bahia B. (2012). Value management and activity based costing model in the Tunisian restaurant, International Journal of Contemporary Hospitality Management 24, 269 – 288.
  • Demirbag, M., Tatoglu, E., Tekinkus, M., Zaim, S. (2005). An analysis of the Relationship between TQM Implementation and Organizational Performance Evidence fromTurkish SMEs, Journal of Manufacturing Technology Management, 17(6), 829-847.
  • Hoque, Z. (2004). A Contingency Model of the Association Be­tween Strategy, Environmental Uncertainty and Performance Measurement: Impact on Organizational Performance.” Inter­national Business Review
  • Kaplan, R. S., and Anderson, S. R. (2004). Time-Driven Activity-Based Costing-Tool Kit. Harvard Business Review, 82, 131–138.
  • Kiarazm, A., Koohkan, F. (2013). Prioritizing Effective TQM Values on Financial Performance by Using AHP, Journal of Basic and Applied Scientific Research 3(4), 197-202.
  • Kumar, V., Choisne, F. (2008). Impact of TQM on Company’s Performance. International Journal of Quality & Reliability Management 26(1), 23-37.
  • Rigby, D. (2001). Management Tools and Techniques: A survey, California Management Review, 43(2), 139-160.
  • Shahzadi, S., Khan, R., Toor, M., Haq, A. (2018). Impact of external and internal factors on management accounting practices: a study of Pakistan, Asian Journal of Accounting Research 3(2). 211-223.
  • Sunarni, C.W. (2015), Management accounting practices at hospitality business in Yogyakarta, Indonesia, Review of Integrative Business and Economics Research 4(1), 380.
  • Valmohammadi, Ch. (2011). The Impact of TQM Implementation on the Organizational Performance of Iranian Manufacturing SMEs. The TQM Journal 23(5), 496-509.