نقش تعدیل کنندگی خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت های اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه حسابداری، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران

چکیده

چکیده: خودشیفتگی که به عنوان یک ساختار شخصیتی مطرح است، می‌تواند قضاوت‌ها و تصمیم های مدیران از احتمال نتایج گوناگون را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعات اخیر نشان داد که خودشیفتگی در بین مدیران نقشی حیاتی در انجام فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌ها دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین اثر تعدیل‌کنندگی خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به انجام رسیده است. روش کلی پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و بر مبنای طرح تحقیق پس رویدادی می باشد. جامعه آماری کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که به روش حذفی سیستماتیک، 134 شرکت در بازه زمانی 5 ساله مورد مطالعه قرار گرفته است. جهت تعیین ارتباط بین متغیرها از رگرسیون خطی چندگانه مبتنی بر تحلیل داده های تابلویی با اثرات ثابت استفاده شده است. نتایج این پژوهش بیانگر این مطلب است که بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین خودشیفتگی مدیران بر رابطه بین عدم اطمینان محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی اثر مثبت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The moderating role of manager's narcissism on the relationship between environmental uncertainty and CSR

نویسندگان [English]

  • mehdi maranjory
  • Razieh Alikhani
Department of Accounting, chalous Branch, Islamic Azad University, chalous, Iran
چکیده [English]

Narcissism which is considered as a personality structure could affect the managers’ judgement and decision making of various probabilities. According to the recent studies, narcissism plays a vital role on doing the corporate social responsibilities activities among the managers. The present study aimed to determine effect the moderating role of managers’ narcissism on the relationship between environmental uncertainty and CSR in companies listed to Tehran Stock Exchange. The overall research method is applied in terms of its purpose and is based on post-marketing research design. Of the comparable firms listed in Tehran Stock Exchange, through systematic knockout, 134 companies have been studied over a period of 5 years. To determine the relationship between variables, multiple linear regressions based on panel data analysis with fixed effects has been used. The results of the analysis of hypotheses showed that there is a negative and significant relationship between environmental uncertainty and corporate social responsibility. Also, the effect of director's narcissism on the relationship between environmental uncertainty and corporate social responsibility is positive and significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Managers’ Narcissism
  • Environmental Uncertainty
  • CSR
خواجوی، شکرالله. دهقانی سعدی، علی اصغر. گرامی شیرازی، فرزاد. (1395). تاثیر خودشیفتگی مدیران بر مدیریت سود و عملکرد مالی. مجله پیشرفت های حسابداری،3(71): 149-123.
نمازی،  محمد. دهقانی سعدی، علی اصغر. قوهستانی، سمانه. (1396). خودشیفتگی مدیران و استراتژی تجاری شرکت ها. دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت،6(22): 51-37.
مران جوری، مهدی. علی خانی، رضیه. (1393).  افشای مسئولیت های اجتماعی و راهبری شرکتی. بررسی های حسابداری و حسابرسی،3 (21): 348-329.
Chabowski, B., Huang, S. X., & Sun, L. (2019). Environmental uncertainty and corporate social responsibility. International Journal of Business and Systems Research, 13(3), 364-389.
Chatterjee, A., & Hambrick, D. C. (2007). It's all about me: Narcissistic chief executive officers and their effects on company strategy and performance. Administrative Science Quarterly, 52(3), 351-386.
Child, J. (1972). Organizational structure, environment and performance: The role of strategic choice. Sociology, 6(1), 1-22.
Falck, O., & Heblich, S. (2007). Corporate social responsibility: Doing well by doing good. Business Horizons, 50(3), 247-254.
Finkelstein, S., & Hambrick, D. C. (1990). Top-management-team tenure and organizational Outcomes: The moderating role of managerial discretion. Administrative Science Quarterly, 35(3), 484-503.
Hambrick, D. C. (2007). Upper echelons theory: An update. Academy of Management Review, 32(2), 334-343.
Hambrick, D. C., & Mason, P. A. (1984). Upper echelons: The organization as a reflection of its top managers. Academy of Management Review, 9(2), 193-206.
Hannan, M. T., & Freeman, J. (1977). The population ecology of organizations. American Journal of Sociology, 82(5), 929-964.
Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind (revised and expanded). New York: McGraw-Hill.
Ho, F. N., Wang, H. M. D., & Vitell, S. J. (2012). A global analysis of corporate social performance: The effects of cultural and geographic environments. Journal of Business Ethics, 107(4), 423-433.
Kang, K. H., Lee, S., & Yoo, C. (2016). The effect of national culture on corporate social Responsibility in the hospitality industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(8), 1728-1758.
Kim, B., Lee, S., & Kang, K. H. (2018). The moderating role of CEO narcissism on the relationship between uncertainty avoidance and CSR. Tourism Management, 67, 203-213.
Maggina, A., & Tsaklanganos, A. A. (2012). Predicting the corporate social responsibility of listed companies in Greece using market variables. Journal of Applied Business Research, 28(4), 661.
McCarthy, S.; Oliver, B., & Song, S. (2014). CEO overconfidence and corporate social responsibility, working paper: UQ business school.
Miller, D., & Toulouse, J. M. (1986). Chief executive personality and corporate strategy and structure in small firms. Management Science, 32(11), 1389-1409.
Olsen, k. J. & Stekelberg, J. M. (2016). CEO narcissism and Corporate Tax Sheltering, Journal of the American Taxation Association, 38(1), 1-22.
Olsen, k. J., Dworkis, k. k., and Young, S.M.  (2014). CEO narcissism and Accounting: A Picture of Profits, Journal of Management Accounting Research, 26, 243-267.
Petrenko, O. V., Aime, F., Ridge, J., & Hill, A. (2016). Corporate social responsibility or CEO narcissism? CSR motivations and organizational performance. Strategic Management Journal, 37(2), 262-279.
Petrenko, OV, Aime, F., Ridge, J., & Hill, A. (2015). Corporate social responsibility or CEO narcissism? CSR motivations and organizational performance. Strategic Management Journal. 6(8), 78-89.
Rappaport, A. (2005). The economics of short-term performance obsession. Financial Analysts Journal, 65-79.
Ringov, D., & Zollo, M. (2007). The impact of national culture on corporate social performance. Corporate Governance: The International Journal of Business in Society,7(4), 476-485.
Sedikides, C., & Gregg, A. P. (2001). Narcissists and feedback: Motivational surfeits and motivational deficits. Psychological Inquiry, 12(4), 237-239.
Wallace, H. M., & Baumeister, R. F. (2002). The performance of narcissists rises and falls with perceived opportunity for glory. Journal of Personality and Social Psychology, 82(5), 819.
Williams, G., & Zinkin, J. (2008). The effect of culture on consumers' willingness to punish irresponsible corporate behaviour: Applying Hofstede's typology to the punishment aspect of corporate social responsibility. Business Ethics: A European Review, 17(2), 210-226.