آزمون خوش بینی مدیران بر مولفه‏های اجتماعی- اقتصادی و رویکرد گزارشگری عملکرد پایدار (مسئولیت اجتماعی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

2 دانشیارحسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران

3 استادیار حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران

چکیده

پایداری مفهوم گسترده‌تری است، که مفاهیم دیگری چون مسئولیت اجتماعی را در خود جای داده است و با مفاهیمی چون، پایداری رقابت، پایداری گزارشگری و پایداری اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی تاثیرگذاری خوش بینی مدیران بر مولفه های اجتماعی-اقتصادی گزارش عملکرد پایداری میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از بعد روش شناسی از نوع پژوهش های توصیفی- همبستگی است. بدین منظور داده های مورد نیاز از 79 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1392 تا 1396جمع آوری گردیده است.
نتایج پژوهش حاکی است، که در میان مولفه های اقتصادی عملکرد پایداری که شامل پایداری رقابت و پایداری گزارشگری می باشند، رابطه ی میان خوش بینی مدیریت با پایداری گزارشگری مثبت و بی معنی و پایداری رقابت منفی و معنادار است و در میان مولفه های اجتماعی عملکرد پایداری که از طریق پایداری اجتماعی حاصل می شود وخود پایداری اجتماعی شامل تاثیر اجتماعی، تعهد اجتماعی و منافع اجتماعی می باشند، رابطه میان خوش بینی مدیریت با پایداری اجتماعی، تاثیر اجتماعی، تعهد اجتماعی و منافع اجتماعی منفی و معنادار است. در آخر خوش بینی مدیران و عملکرد پایداری که از ترکیب دو مولفه اجتماعی و اقتصادی است منفی و معنادار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effectiveness of Managers' Optimism on Socioeconomic Components and Sustainable Performance Reporting (social responsibility)

نویسندگان [English]

  • javad daliri 1
  • farzin Reazei 2
  • fazel MOHAMMADI NODE 3
1 Ph.D. Student of Accounting, Islamic azad university Lahijan branch, Lahijan. Iran
2 Associate Prof. of Accounting, Islamic azad university Qazvin branch, Qazvin, Iran
3 Assistant Prof. of Accounting, Islamic azad university Lahijan branch, Lahijan. Iran
چکیده [English]

Sustainability is a wider concept that incorporates other concepts of social responsibility and is examined with concepts such as sustainability of competition, sustainability of reporting and social sustainability. The purpose of this study was to investigate the effect of managers' optimism on the socio-economic component of sustainability performance report. The purpose of this research is applied and from the methodological point of view is descriptive-correlational research. For this purpose, the required data from 79 listed companies in Tehran Stock Exchange during the period 1391 to1395were collected.
The results of the research indicate that among the economic components of sustainability, which include sustainability of competitiveness and sustainability of reporting, there is a negative and significant relationship between managerial optimism with positive and meaningful reporting stability and sustainability of competition, and among the social components of performance Sustainability through social sustainability and social sustainability including social impact, social commitment, and social benefits. The relationship between managerial optimism and social sustainability, social impact, social commitment, and social benefits are negative and significant. In the end, managers' optimism and sustainability performance, which is a combination of two components of social and economic, is negative and significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Optimism
  • Sustainability
  • Social Responsibility
  • FINANCIAL REPORTING
  • احمدی نیاسانی، آسیه و همکاران (1394). بررسی رابطه بین شاخص‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و اجزای عملکرد مالی؛ شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. ماهنامه پژوهشهای مدیریت و حسابداری، شماره چهاردهم، صص 42-25
  • بهارمقدم، مهدی، عباس­زاده، صدیقه (1391). بررسی تأثیر سرمایه­گذاری­های شرکت­ها بر رابطه زیان با ارزش شرکت در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله­ی دانش حسابداری. سال سوم. شماره نهم، ص 36.
  • جابری، سهیلا، حیدری، محمد (1396). بررسی تاثیر خوش بینی مدیران و مسئولیت اجتماعی شرکت ها بر ساختار سرمایه در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار. پژوهش های جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 9، 23-1.
  • حساس یگانه،یحیی، برزگر، قدرت اله (1393). مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه حسابداری. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم، شماره 22.
  • رهنمای­رودپشتی، فریدون. نیکو­مرام، هاشم. جلیلی، آرزو (1392). تأثیر سوءگیری­های قضاوتی بر کارکرد تکنیک­های حسابداری مدیریت. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت. سال ششم. شماره شانزدهم، ص 88
  • رضایی، فرزین، محمدپور، مهدیه (1396). تببین رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها و هزینه سرمایه ضمنی. پژوهش های نوین در حسابداری و حسابرسی، شماره 1، دوره 1،صص 138-117.
  • رشوند، فاطمه، به راهنمایی رضایی، فرزین (1397). تاثیر افشای اختیاری اطلاعات غیرمالی بر پایداری عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
  • جوادی، رزیتا، به راهنمایی رضایی، فرزین (1395). تاثیر واسطه ای عملکرد مالی بر رابطه بین مسئولیت های اجتماعی و ساختار مالکیت شرکت ها. پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی البرز قزوین.
  • سلیمانزاده،فاطمه، به راهنمایی رضایی، فرزین (۱۳۹۶). بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با ضریب واکنش به سود و عملکرد‌های شرکت‌ها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
  • سیرانی، محمد، سیفعلی، حسین (1393). بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول و راهبری شرکتی بر سیاستهای نگهداشت وجه نقد در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقیقات حسابداری و حسابرسی. شماره 23، صص 119-102.
  • قدرتی، حسن، فیضی، سعید (1394). تاثیر حاکمیت شرکتی بر میزان مدیریت سود در بورس اوراق بهادار تهران. دانش حسابرسی، شماره58، 232-205.

کاکاویی، زینب، ایرجی راد، ارسلان (۱۳۹۴). بررسی تاثیر عملکرد پایداری شرکت بر عدم تقارن اطلاعاتی، شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران. سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه شهید بهشتی