تأثیر سبک شناختی حسابرسان بر ارزیابی ریسک تقلب: آزمون نظریه یادگیری تجربی کلب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد یار گروه روان شناسی.موسسه آموزش عالی بصیر.آبیک.ایران

چکیده

سب‍‍‍ک های ش‍‍ناخ‍تی یک ویژگی و رویکرد ثابت در سازم‍‍‍ان دهی و پردازش اطلاعات تلق‍ی می گردد و دربرگ‍‍ی‍رنده مجموع‍ه ای از رفت‍ارهای ذه‍نی من‍‍‍ظمی ه‍ستند که به نقش‍ه های ذهنی و راه حل م‍‍سأله می پردازد. هدف این مقاله، مطالعه ت‍أثیر سب‍ک های ش‍ناختی ح‍‍سابرسان به روش کلب بر ارزیابی ری‍س‍ک تقلب می باشد. سب‍ک های ش‍ناختی به روش کل‍‍‍ب شامل سب‍ک های ه‍مگرا، واگ‍را، جذب کن‍نده و انط‍باق یابنده است. نمونه آماری تحقیق شامل 539 نفر حس‍‍ابرس‍‍ان ش‍اغل در موس‍سات حس‍ابرسی عض‍و ج‍ام‍عه ح‍س‍ابداران رسمی ایران و س‍‍‍ازمان ح‍سابرسی واقع در م‍ح‍دوده جغ‍راف‍ی‍‍ای شهر ته‍‍ران در سال 1398 اس‍‍ت که با روش ن‍م‍ونه گیری ت‍‍‍ص‍ادفی س‍اده در دس‍ترس انتخاب شدند. روش پژوهش توص‍‍‍یفی- پی‍مایش‍ی و ابزار مورد استفاده در پژوهش پرس‍‍ش نامه اس‍‍‍تاندارد می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها و آزمون فرض‍‍‍‍یه ها از مدل مع‍ادلات ساخ‍تاری به کمک نرم افزار لی‍‍‍زرل استفاده شده است. نتایج کلی پژوهش نشان می دهد که بین س‍‍بک‌های شن‍اختی ح‍سابرسان به روش کلب و ارزیابی ریسک تقلب رابطه وج‍‍ود دارد و سبک های ش‍ناختی ج‍‍ذب کننده، واگرا، ان‍‍ط‍باق یابنده و همگرا به ترتیب بیشترین تأثیر را بر روی مت‍غیر ارزی‍‍ابی ری‍سک تقلب دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Auditors' Cognitive Style on Fraud Risk Assessment: (A Test of Kolb's Experiential Learning Theory)

نویسندگان [English]

  • reza nematikoshteli 1
  • Mohsen Hamidian 2
  • mahboobeh jafari 3
  • Maryam Sarraf 4
1 Depatement of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Accounting, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Assistant professor Basir Institute of Higher Education.Abyek.Iran.
چکیده [English]

Cognitive styles are considered to be a constant feature in the organization and processing of information and comprise a set of orderly mental behaviors that deal with mental maps and problem-solving. The purpose of this article is to study the effect of Kolb's Cognitive Styles of auditors on fraud risk assessment. Kolb's cognitive styles include convergent, divergent, Assimilator, and Accommodator styles. The statistical sample of the research consisted of 539 auditors working in the auditing institutes of the Iranian Society of Certified Auditors and the audit organization located in the geographical area of Tehran in 2019 which were selected using simple random sampling. The research method is a descriptive survey and the instrument used in the research is the standard questionnaire. Structural equation modeling using Lisrel software was used to analyze the data and test the hypotheses. The research overall results show that there is a relationship between Kolb's Cognitive Styles of auditors and fraud risk assessment and respectively the Assimilator, divergent, Accommodator and convergent cognitive styles have the most influence on the fraud risk assessment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Styles
  • Fraud Risk Assessment
  • Auditors
  • Kolb Method
*  بنی­مه‍د، به‍من؛ نجاتی، امیر. (1395). رابطه­ی بین فره‍نگ سازمانی و تع‍هد کاری ح‍سابرسان، فصلنامه پژوهش­های حس‍ابداری مالی و حسابرسی، دوره 8، شماره 30، صص 138-119.
*  جاویدی، کاظم؛ رویایی، رم‍‍ضانعلی؛ طالب­نیا، قدرت­اله؛ بنی­مهد، به‍م‍ن. (1398). بررسی تأثیر فاص‍له روانی (روان‍شناختی) بر قض‍اوت و تصم‍یم­گیری در حسابداری، فصلنامه علمی پژوه‍شی حسابداری مدیریت، دوره 12، شماره 40، صص          81-95.
*  حافظ نیا، مح‍م‍درضا. (1377). مق‍دمه­ای بر روش تح‍قیق در علوم انسانی (نوبت 12)، تهران: انتشارات سمت.
*  حس‍‍اس­یگانه، یحی‍ی. (1385). چالش­های قض‍‍اوت حرفه­ای در ح‍سابرسی، مجله ح‍سابدار رسمی، شماره 10 و 11، صص 40-29.
*  حیدر، مجت‍بی؛ نی‍کو مرام، هاش‍م. (1397). سبک­های تف‍کر و ت‍ردید حرفه­ای در حس‍ابرس‍ی (آزمون نظریه خود حکومتی ذهن)، دو فصلنامه ح‍سابداری ارزشی و رفتاری، دان‍شگاه خوارزمی، دوره 3، شماره 5، صص 185-151.
*  حیدر، مجتبی؛ رهنم‍ای­رودپشتی، فریدون؛ نیکو مرام، هاشم؛ بنی­مهد، به‍من. (1395). جنسیت ح‍سابرس و س‍بک­های کارکردی تفکر: آزمون نظریه خود حکومتی ذه‍ن، فصل‍نامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 7، شماره 25، صص 9-1.
*  حیرانی، فروغ؛ وکیل‍ی­فرد، حمیدرضا؛ رهنمای­رودپ‍شتی، فریدون. (1395). حرف‍ه­ایی­گرایی و قضاوت حرفه­ای حسابرس، فصل‍نامه دانش حس‍ابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 6، شماره 22، صص 1-12.
*  رح‍ی‍میان، نظام­الدین. (1390). کشف تقلب، فص‍لنامه حس‍ابدار رسمی، شماره 13، صص 91-82.
*  س‍یف، علی اکبر. (1382). روان­شناس‍ی پرورشی، چاپ ه‍شتم، تهران: نشر آگاه.
  * شعری آناقیز، ص‍ابر؛ رح‍یم‍‍‍‍‍‍‍یان، نظام­الدین؛ ص‍الحی ص‍‍‍‍‍دقی‍انی، ابوطالب؛ خراسانی، جم‍شید. (1396). بررس‍ی و تطب‍‍‍‍‍یق میزان دقت نتایج حاصل از مدل­های بین‍ش و تع‍دیل شده بین‍ش بر اساس محیط اقت‍صادی ایران در کشف و افشای گزارش‍‍‍‍‍گری مالی متقلب‍انه­، ف‍صلنامه چشم انداز م‍دیری‍‍‍‍ت مالی، دوره 7، شماره 18، صص 105-123.
*  عرب­مازار یزدی، محمد؛ مس‍‍یح­آبادی، ابوالقاسم؛ پوریوس‍‍ف، اعظم. (1391). سبک ش‍ناخ‍تی حسابرس، ح‍جم اطلاعات و کی‍فیت اظ‍هارنظر نسبت به تداوم فعالیت، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، دوره 19، شماره 2، صص     96-73.
*  عبادی، عب‍داله. (1384). رابطه­ی ریخ‍‍ت­های شخص‍‍یتی و سبک­های یادگیری در دانش آموزان سال اول متوس‍طه،         پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
*  مرادی، جواد؛ رس‍ت‍می، راحله؛ زارع، رضا. (1393). شناس‍ایی ع‍وامل خطر مؤثر بر اح‍تمال وقوع تق‍لب در گزارش‍‍گری مالی از دید حس‍ابرسان و بررسی تأثیر آن­ها بر عملکرد مالی شرکت، فصل‍نامه پی‍شرفت­های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره 6، شماره 1، صص 173-141.
*  هرم‍زی، ش‍یرکو؛ ن‍یکومرام، هاشم؛ رویایی، رمضانعلی؛ رهن‍‍مای­رودپشتی، فریدون. (1395). بررسی تأثیر سوگ‍یری­های روانش‍ناختی بر تردید حرفه­ای حسابرس، پژوه‍ش­های تج‍ربی حسابداری، دوره 6، شماره 22، صص 148-123.
*  هوم‍ن، ح‍ی‍در علی. (1395). مدل­یابی مع‍ادلات ساخ‍تاری با کاربرد نرم افزار لی‍زرل (با اصلاحات)، چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت.
 
*  Ademola, L. S.  & Ayoib B. C. A. & Popoola, O. J. M. (2017). The Forensic Accountants Skills and Ethics on Fraud Prevention in the Nigerian Public Sector. Academic Journal of Economic Studies, 3 (4): 77-85.
Ater, B. & Gimbar, C. & Jenkins, J. G. & Saucedo, G. & Wright, N. S. (2019). Audit roles and the review process: work paper preparers and reviewers differing perspectives. Managerial Auditing Journal, 34 (4): 438-461.
*  Abdelhakeem, A. & Haj Haron, K. H. & Masron, T. A. (2017). Relationship between internal Shariah audit characteristics and its effectiveness. Humanomics, 33(2):238-251.
* Brigham, K. H. & De Castro, J. O. & Shepherd, D. A. (2004). Mismatch between Entrepreneurs and their firm: The role of cognitive fit/misfit. IE working paper, Submitted for Review at the Academy of Management Journal, 2-26.
* Bouckenooghe, D. & Cools, E. & Den Broeck, H. V. (2006). The Cognitive style indicator: development of a new measurement instrument. Vlerick Leuven Gent, Working Paper, Series10: 1-51.
*  Brasel, K. R. & Hatfield, R. C. & Nickell, E. B. & Parsons, L. M. (2019). The Effect of Fraud Risk Assessment Frequency and Fraud Inquiry Timing on Auditors Skeptical Judgments and Actions. Accounting Horizons, 33 (1): 1-15. 
*  Brown, J. O. & Hays, J. & Stuebs, M. T. (2016). Modeling accountant whistleblowing intentions: applying the theory of planned behavior and the fraud triangle. Accounting and the Public Interest, 16 (1): 28-56
*  Berger, J. L. & Karabenick, S. A. (2011). Motivation and students’ use of learning strategies: Evidence of unidirectional effects in mathematics classrooms. Learning and Instruction, 21 (3): 416-428.
*  Boyle, D. M. & DeZoort, F. T. & Hermanson, D. R. (2015). The effect of alternative fraud model use on Auditors fraud risk judgments. Journal of Accounting and Public Policy, 34 (6): 578-596.
*  Blazhenkova, O. & Kozhevnikov, M. (2008). The new object-spatial-verbal cognitive style model: Theory and measurement, Applied cognitive psychology. Journal of Theoretical Psychology, 23 (5):638-663.
*  Casey, C. J. (1980). The Usefulness of Accounting Rations for Subjects Predictions of Corporate Failure: Replication and Extensions. Journal of Accounting Research, 18:603-613.
*  Clements, L. H. & Shawver, T. J. (2015). The Effects of Emotions on the Moral Judgments and Intentions of Accountants. Journal of Forensic & Investigative Accounting, 7 (1): 146-179.
*  Chen, M. H. & Chang, Y. Y. & Lo, Y. H. (2015). Creativity cognitive style, conflict, and career success for creative entrepreneurs. Journal of Business Research, 68 (4): 906-910.
*  Chan, D. (1996). Cognitive misfit of problem solving style at work: A facet of person organization fit. Organization Behavior and Human Decision Processes, 68 (3):194-207.
* Duff, A. (2004). The Role of Cognitive Learning Styles in Accounting Education: Developing Learning Competencies. Journal of Accounting Education, 22 (1): 29-52.
* Dezoort, F. T. & Harrison, P. D. (2016). Understanding auditors sense of responsibility for detecting fraud within organizations. Journal of Business Ethics,149 (4): 857-874.
* Desoete, A. & Markove, K. (2005). Enhancing learning and problems solving skills: Orienting and self-judging, two powerful and Trainablelearning Tools. Learning and Instruction, 12 (6): 517-542.
*  Elizabeth, A. P. & Robert, J. R. (2005). fraud risk assessments and Auditors professional skepticism. Managerial Auditing Journal, 20 (3): 321 -330.
*  Fuller, L.  R. & Kaplan, S. E. (2004). A note about the effect of auditor cognitive style on task performance. Behavioral Research in Accounting, 16: 131-143.
*  Gregorc, A. F. (1979). Learning/Teaching styles: potent forces behind them, Scientific Research an Academic Publisher, in Educational Leadership, 5: 234-237.
*  Grigorenko, E. L. & Sternberg, R. J. (1995). Thinking styles, International Handbook of Personality and Intelligence, New York, NY, US: Plenum Press, 205-229.

* Gordon, H. R. D. (2000). Myers Briggs type indicator personality characteristics of beginning trade and industrial and health occupations education secondary teachers. Journal of Health Occupations Education, 14 (1): 1-19.

*  Gold Fried, M. R. (1971). Problem Solving and Behavior Modification. Journal of Abnormal Psychology, 18: 102-129.
*  Harvey, O. J. & Hunt, D. E. & Schroder, H. M. (1961). Conceptual system and personality organization, Oxford, England: Wiley.
*  Hansen, J. D. (1993). The effect of information load and cognitive style on decision quality in a financial distress decision task, Dissertation for the Degree of Doctor of Philosophy, The University of Nebraska-Lincoln.
*  Hopwood W. S. & Leiner, J. J. & Young, G. R. (2008). Forensic Accounting, Boston: McGraw-Hill/Irwin, 3 (2): 109-136.
* Hassan, O. & Giorgioni, G. (2019). The impact of corruption on analyst coverage. Managerial Auditing Journal, 34 (3): 305-323.
*  Halbouni, S. S. (2015). The Role of Auditors in Preventing, Detecting and Reporting Fraud: The Case of the United Arab Emirates (UAE). International Journal of Auditing,19 (2): 117-130.
*  Holocher, S. & Schubhart, S. & Wilflinger, G. (2013). Intellectual and non-intellectual determinants of high academic achievement the contribution of personality traits to the assessment of high performance potential. Psychological Test and Assessment Modeling, 55 (3): 231-244.
*  Jackson, C. & Jones, M. L. (1996). Explaining the overlap between personality and learning style. Personality and Individual Differences, 20 (3): 293-300.
*  Knapp, C. A. & Knapp, M. C. (2001). The effects of experience and explicit fraud risk assessment in detecting fraud with analytical procedures. Accounting. Organizations, and Society, 26 (1): 25-37.
*   Kolb, D. A. (2004). Experiential learning, www. learning Frame experience. com.
* Kent, P. & Munro, L. & Gambling, T. (2006). Psychological Characteristics contributing to expertise in audit judgment. International Journal of Auditing, 10 (2):125-141.
*  Kolb, D. A. (1985). The Learning style inventory: Technical manual, Boston: macabre.
* Messick, S. (1994). The matter of style: manifestations of personality in cognition. learning, and teaching, Educational Psychologist, 29 (3): 121-136.
*  Margunayasa, I. G. & Dantes, N. & Marhaeni, A. & Suastra, I. W. (2019). The Effect of Guided Inquiry Learning and Cognitive Style on Science Learning Achievement. International Journal of Instruction, 12 (1): 737-750.
* Oldfild, R. C. (1971). The assessment and analysis of handedness: The Edinburgh Inventory. Journal of NeuroPsychologia, 9 (1): 97-113.
*  Oneale, L. D. G. & Harrison, S. (2013). An Investigation of the Learning styles and Study Habits of Chemistry Undergraduates in Barbados and their Effect as Predictors of Academic Achievement in Chemical Group Theory. Journal of Educational and Social Research; 3 (2): 107-122.
* Pincus, K. V. (1989). The Efficacy of a Red flags questionnaire for Assessing the Possibility of Fraud. Accounting Organizations and Society, 14 (1-2): 153-163.
*  Parkas, P. (1987). The Audit process as a function of the differentiated environment: an empirical study, Doctoral Dissertation, The Pennsylvania State University.
* Pincus, K. V. (1990). Auditor individual differences and fairness of presentation judgments auditing. A Journal of practice & Theory, 9 (3): 150-166.
*  Rezaee, Z. & Wang, J. (2018). Relevance of big data to forensic accounting practice and education. Managerial Auditing Journal, 34 (3): 268-288. 
*  Raslan, I. & Hegazy, M. & Eldawla M, K. (2017). Quality Control Elements and Auditor Fraud Risk Assessment: An Experimental Study. Journal of Accounting and Finance, 16 (2): 157-178.
*  Rayner, S. & Riding, R. (1997). Towards a Categorization of Cognitive Styles and learning Styles. Educational Psychology, 17 (1-2): 5-27.
*  Reurink, A. (2018). Financial fraud: A literature review, Journal of Economic Surveys,32 (5): 1292-1325.
*  Sternberg, R. J. & Grigorenko, E. L. (1997). Are Cognitive Style Still in Style? American Psychologist, 52 (7): 700-712.
*  Sharp, J. E. (2001). Teaching teamwork communication with kolb learning style theory, Pages F2C-1-2vol.2, www.learninge styles.com.
* Shawver, T. J. & Shawver, T. A. (2018). The impact of moral reasoning on whistleblowing intentions, Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting. Emerald Publishing Limited, 21: 153-168.
* Salarian, M. & Ibrahim, R. & Nemati, K. (2012). The relationship between Users cognitive style and information seeking behavior among postgraduate engineering students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 56 (8): 461-465.
*  Spathis, C. (2002). Detecting False Financial Statements Using Published Data: Some Evidence from Greece. Managerial Auditing Journal, 17 (4): 179-191.
Saha, S. & Sharma, R. R. K. (2019). The impact of personality and cognitive style of managers on their work types. Journal of Management Development, 38 (1): 58-71.
*  Tang, S. & Huang, S. & Zhu, J. & Huang, R. & Tang, Z. & Hu, J. (2019). Financial self-efficacy and disposition effect in investors: The mediating role of versatile cognitive style, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02705, page 6.
*  Wells, J. T. (2005). Accountants need help fighting the war on frau, ACFE Association of Certified Fraud Examiners, ACFE founder urges anti-fraud education.
*  Wallace, W. A. (1995). Auditing, (3rd ed.), Cincinnati, Ohio: South-Western College Publishing, An International Thomson Publishing Company.
*  Woolfolk, A. E. (1995). Educational psychology, 6thed Boston: Allyn and Bacon.
*  Zhang, L, F. (2001). Thinking styles and personality types revisited, Personality and individual Differences, 31 (6): 112-121.
*  Zhang, L. F. (2004). Thinking styles university students preferred teaching styles and their conceptions effective teachers. Journal of Psychology, 13 (3): 233-257.
*  Zielinski, M. & Heupel, T. (2016). Influential Factors of Presentation Format Choice: An Analysis Based on the Theories of Cognitive Fit and Self-Determination, SSRN Electronic Journal.
*  Zanich, M. L. (1991). Learning styles/teaching styles Unpublished Manuscript, Indiana University of Pennsylvania, Teaching Excellence Center, Indiana, PA.