ارائه چشم انداز جدید برای نقش منابع نامشهود در استراتژی های کسب و کار و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد دماوند ،دانشگاه آزاد اسلامی ، دماوند، ایران

2 دانشیارگروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

3 گروه حسابداری، واحد دماوند ،دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند ، ایران

4 استادیار گروه حسابداری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران

چکیده

سازمان­ها، تصمیم­های گوناگون استراتژیک را برای بقا و موفقیت خود اتخاذ می­نمایند، این امر مستلزم آن است که استراتژی­های استفاده از منابع جهت کسب موفقیت در بازار رقابت و پذیرش مسئولیت تا حد زیادی با هم همراستا باشند . هدف پژوهش حاضر مدل سازی جهت ارزشیابی و کاربرد منابع نا مشهود در راستای دستیابی به مزیت رقابتی و همچنین تاثیر آن بر ابعاد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها است. در این راستا صورت های مالی 190 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار برای دوره زمانی 1397-1388 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در این پژوهش تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین برای آزمون فرضیه ها از مدل ‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد کمترین مربعات جزئی بکار گرفته شده است .نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها حاکی از آن است که بکار گیری میزان حداقل و حداکثر منابع نامشهود به ترتیب منجر به مزیت رقابتی از نوع استراتژی رهبری هزینه و تمایز می شود. به عبارت دیگر منابعی که منجر به مزیت رقابتی می شود موجب عملکرد بهتر و پرداختن به ابعاد مختلف مسئولیت پذیری اجتماعی می شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a new perspective for the role of intangible resources in business strategies and social responsibility of accepted corporates in Tehran stock exchange

نویسندگان [English]

  • mona ghilavi 1
  • zohreh hajiha 2
  • Zahra Moradi 3
  • mohammad hamed khan mohammadi 4
1 P h. D .Student of Accounting , Damavand Branch, Islamic Azad University, Damavand, Iran
2 Associate Professor, Department of Accounting, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3
4 Assistant Professor, Department of Accounting, Damavand Unit, Islamic Azad University, Damavand, Iran
چکیده [English]

Organizations make different strategic decisions for their survival and success. This requires the strategies for using resources to be parallel widely in order to achieve success in competitive market and taking responsibility. The purpose of this research is modeling for measurement and application of intangible resources in achieving competitive advantage and its impact on dimensions of corporate social responsibility. In this regard, the financial statements of 190 accepted companies in Tehran security exchange have been analyzed for the period of 2009-2018. In this research, exploratory factor analysis has been used, also structural equation modeling with partial least squares approach has been used for testing hypothesis. The results of testing indicate that using minimum and maximum intangible resources lead to competitive advantage with the type of cost leadership strategy and differentiation strategy respectively. In other word, resources which lead to competitive advantage cause better performance and addressing different aspects of social responsibility.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resource-based view (RBV) theory
  • Intangible resources
  • Competitive advantage
  • Corporate social responsibility(CSR)
برزگر ، قدرت اله ، غواصی کناری ، محمد ، (1395) ، مطالعۀ رابطۀ سطح افشای مسئولیت اجتماعی و سیاست تقسیم سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، 24 ، 180-155.
بزرگمهر ، هادی ، (1396) ، بررسی تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی بر عملکرد بازاریابی با نقش میانجی گری تصویر شرکت، پایان نامه کارشناسی ارشد.
حاجیها ، زهره ، (1397)، راهبردهای رقابتی ، عملکرد شرکت و مسئولیت پذیری اجتماعی به عنوان راهبرد سوم،فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت ، 36 ،43-31.
خاکی، غلامرضا، (1388) ، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ،چاپ پنجم تهران ، انتشارات بازتاب.
عارف منش، زهره، رحمانی، علی، (1394)، ارائه مدلی جهت ارزش گذاری دارایی‌های نا مشهود در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، 26، 112-81.
مرادی ، محمد ، سپهوندی ، سعیده .(1394). تاثیر استراتژی های رقابتی بر پایداری عملکرد مالی و ریسک . پژوهش های حسابداری مالی ، 3، 90-75.
موسوی ،سید احمد ، رضایی ، فرزین ، شاه ویسی ، فرهاد ، (1396) ، تبیین ایفای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و تاثیر آن بر خصوصیات کیفی اطلاعات مالی ، 33 ، 108-89.
ونوس، داور، ابراهیمی، عبدالحمید، و احمد روستا ،(1375) ، تحقیقات بازاریابی  نگرش کاربردی، چاپ اول، انتشارات سمت.
 
 Abbott, W., Monsen, R. (1979). On the measurement of corporate social responsibility: Self-reported disclosure as a measure of corporate social involvement. Academic Management Journal، 22، 501-515.
Al marri، K، Gardiner، P. (2014). Application of resource-based view to project management research: supporter and opponents، Procedia – Social and Behavioral Sciences ، 119، 437- 445.
Barney ،JB. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management.، 17(1)، .99-120.
Barney، JB. (1986). Organizational culture: Can it be a source of sustained competitive advantage? ، Academy of Management Review، 11، 791-800.
Bentley، KA، Omer، T.C، Sharp، N.Y. (2013). Business strategy, financial reporting irregularities, and audit effort"، Contemp. Account. Re ، 30 (2) ،780–817.
Bontis ،N. (1998). Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models، Management Decision ، 36 (2) ، 63-76.
Campbell  ،J. M ،  Park ، J.(2017).Extending the resource-based view: Effects of strategic   orientation toward community on small business performance، Journal of Retailing and Consumer Services ،34،302-308.
Campbell, J.L., (2007). Why would corporations behave in socially responsible ways? An institutional theory of corporate social responsibility. Acad. Manage.Rev. 32 (3), 948–967.
Cantele، S، Zardini ،A .(2018) .Is sustainability a competitive advantage for small businesses? An empirical analysis of possible mediators in the sustainability –financial performance relationship، Journal of Cleaner Production ،182،166-176.
Chehab، A، Liu، J ، Xiao، Y. (2016). More on intangibles: Do stockholders benefit from brand values? ،Global Finance Journal ،30،1-9.
Dickinson, V., (2011). Cash flow patterns as a proxy for firm life cycle. Account. Rev. 86 (6), 1969–1994.
Erhemjamts, O., Li, Q., Venkateswaran, A. (2013). Corporate social responsibility and its impact on firms’ investment policy, organizational structure, and performance. J. Bus. Ethics 118 (2), 395–412.
Galbreath ، J.T. (2004). Determinants of Firm Success: A Resource-Based Analysis Doctor of Philosophy، Curtin University of Technology. Australia.
Grant ، R.M. (2002). Contemporary strategy analysis (4thed) Blackwell Publishers, Oxford, England.
Grant, R.M., (1991). The resource-based theory of competitive advantage. Strategy: Critical Perspectives on Business and Management Vol. 135 (Springer), 114–135.
Habib، A ،Hasan، M .Mo. (2017). Business strategy, overvalued equities, and stock price crash risk، ، 39، 389–405.
Hasan, M.M., Hossain, M., Cheung, A., Habib, A.( 2015). Corporate life cycle and cost of equity capital. J. Contemp. Account. Econ. 11 (1), 46–60.
Ittner، C.D، Larcker، D.F، Rajan، M.V. (1997).The choice of performance measures in annual bonus contracts، Account. Rev،72 (2) ، 231–255.
Lajili، K ، Ze ´ghal، D. (2006). Market performance impacts of human capital disclosures. Journal of Accounting and Public Policy، 25(2)،  171–194.
Leonidou ، L.C. ، Leonidou, .N. ، Fotiadis ، T.A. ، zeriti ، A. (2013). Resources and capabilities as drivers of hotel environmental marketing strategy: Implications for competitive advantage and performance، Tourism management ، 35، 94-11.
Madhani ، P. M. (2010). The Resource - Based View (RBV): Issues and Perspectives،A Journal of Research of Prestige Institute of Management ، 1، 43-55.
Martin ، R. L، Moldoveanu ، M. C. (2003). Capital versus talent: The battle that.s reshaping business. Harvard Business Review، 81، 36–41.
Masood,O.,Aktan,B.,Turen,S.,Javaria,K.,Elseoud,M, (2017). Which resources matter the most to firm performance? An experimental study on Malaysian listed firms, Problems and Perspectives in Management,15 (2), 74-80.
Maury، Be. (2018). Sustainable competitive advantage and profitability persistence: Sources versus outcomes for assessing advantage، Journal of Business Research ،84، 100-113.
  Miles, R.E., Snow, C.C،( 2003).Organizational Strategy, Structure, and Process. Stanford University Press, Stanford, CA.
Mishra ، D. R ، Ghoul ،S. E ، Guedhami ، O ، Kwok، C.Y.(2011).  Does corporate social responsibility affect the cost of capital?، Journal of Banking & Finance،،35،2388-2406.
Miyagawa Tsutomu and Hisa Shoichi. (2013). Measurement of Intangible Investment by Industry and Economic Growth in Japan، Policy Research Institute, Public Policy Review، 9 (2)، 405-432.
Nekhili, M, Nagati, H، Chtioui, T، Rebolledo، C (2017) .. Corporate social responsibility disclosure and market value: Family versus nonfamily firms،  Journal of Business Research،2017 ،77،41-52
Othmana، Ro ، Arshada ،R، Abdul Arisb، N، Mohd Arifb ،S. M. (2015). Organizational Resources and Sustained Competitive Advantage of Cooperative Organizations in Malaysia ،Procedia ، Social and Behavioral Sciences ،170،120 – 127.
Porter M.E. (1996). Towards a Dynamic Theory of Strategy. Strategic Management Journal ،12، 95- 119.
Porter, M. (1980). Competitive Strategy, The Free Press, New York, NY.
Reverte, C . (2009). Determinants of corporate social responsibility disclosure ratings by Spanish listed firms. J. Bus. Ethics 88 (2)، 351–366.
Russo, A., Perrini, F. (2010). Investigating stakeholder theory and social capital: CSR in large firms and SMEs. J. Bus. Ethics 91 (2), 207–221.
Sahay، A ، Piliai ،A.(2009. (Differential impact of advertising and distribution expenditure on Tobin's Q. Journal of Indian Business Research، 1(2/3)، 77-94.
Sigera, In، Cahoon، St. (2018). Processes Adopted to Integrate Intangible Resources in Global Acquisitions among Container Lines: Perceptions of Acquirer and Acquired،The Asian Journal of Shipping and Logistics، 34، 1-11.
Sydler ، Re ، Haefliger،  St ، Robert ، P r. (2014). Measuring intellectual capital with financial figures: can we predict firm profitability? ، European Management Journal ،32،244 -259.
Ukiwe، A، (2009). The Joint Impact of Brand Value and Advertising on Corporate Financial Performance and on stock Rrturn: A Case Study of the Computer Industry, Walden University.
Wood, D.J., Jones, R.E.  (1995). Stakeholder mismatching: a theoretical problem in empirical research on corporate social performance. Int. J. Ind. Organ. Anal. 3 (3), 229–267.
Wyatt ، A، Frick، H. (2010). Accounting for investments in human capital: A review
Yeong PAK، Ji ، THAI، V. V ، YEO، G.T .(2015) .Fuzzy MCDM Approach for Evaluating Intangible Resources Affecting Port Service Quality، The Asian Journal of Shipping and Logistics، 31(4) ،459-468.
Yuen, Kum Fai, Thai, Vinh V. Wong, Yiik Diew. (2017). Corporate social responsibility and classical competitive strategies of maritime transport firms: A contingency-fit perspective, Transportation Research, Part A, 98, 1–13.