طراحی الگوی قابلیت حسابرسی داخلی در نهادهای بخش عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی

3 دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

حسابرسی داخلی در بخش عمومی با شناسایی و کنترل ریسک های محیط بخش عمومی ارزش افزوده ایجاد می­کند. برای اینکه حسابرسی داخلی پشتیبانی اثربخشی از مدیریت سازمان­ها در بخش عمومی فراهم­کند، باید کارکرد و فعالیت آن به اندازه کافی موثر و قابل قبول باشد. به عبارت دیگر، اگر حسابرسی داخلی در بخش عمومی به دنبال ایفای موثر وظایف، اهداف و ماموریت های خود است، باید از قابلیت­های کافی برخوردار گردد. فعالیت حسابرسی داخلی اثربخش و با قابلیت می تواند به ابزاری برای بهبود عملکرد بخش عمومی و افزایش اعتماد شهروندان به دولت و بخش عمومی مبدل شود. هدف این پژوهش، ارائه الگویی برای قابلیت حسابرسی داخلی در نهادهای بخش عمومی ایران  است، این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده که با استفاده از روش دلفی فازی صورت پذیرفته است. جامعه آماری متشکل از 53 نفر از افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه حسابرسی داخلی بوده که با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی- زنجیره ای به عنوان گروه خبرگان پژوهش انتخاب شدند. در نهایت بر اساس اجماع نظر خبرگان پژوهش، الگوی قابلیت حسابرسی داخلی در نهادهای بخش عمومی حاوی ابعاد، سطوح و حوزه­های فرآیندی کلیدی متناسب با شرایط کشورمان ارائه گردید. این الگو می تواند ضمن ارتقای سطح ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخ­گویی مالی و عملیاتی، زمینه لازم را برای بهبود مستمر فعالیت حسابرسی داخلی در نهادهای بخش عمومی فراهم کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Design of The Internal Audit Capability Model in The Iranian Public Sector Institutions

نویسندگان [English]

  • jafar babajani 1
  • Ghasem Bolu 2
  • Vahid Mohammadreza khani 3
1 department of accounting, Allameh Tabataba'i university, tehran, iran
2
3
چکیده [English]

Public Sector Internal Audit creates value-added by identifying and controlling public sector environmental risks. Internal auditing to have effective support for the management of organizations in the public sector must be sufficiently effective and acceptable. In other words, if internal auditing in the public sector seeks to accomplish its goals and missions effectively it must be capable. An effective and capable internal audit activity can be a tool to improve performance and increase public confidence in the public sector. The purpose of this study is to present a model for internal audit capability in public sector institutions of Iran; this is a qualitative research base on fuzzy Delphi method. The statistical population consisted of 53 experts and elite in internal audit who were selected as the expert group of the research by using non-probability chain sampling method. Finally, following the gather of the questioners of the experts, we present the model for internal audit capability in public sector institutions including dimensions, levels and key process areas which are customized to the of our country’s conditions. This model can enhance the level of performance and assess financial and operational accountability in addition to the continuous improvement of internal audit activity in public sector institutions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accountability
  • Internal Audit Capability
  • Public Sector Institutions
  • Fuzzy Delphi
  1. ایمان، محمد تقی (1394)، فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. چاپ سوم.

    * باباجانی، جعفر (1381)، "مسوولیت پاسخ­گویی و کنترلهای داخلی در بخش عمومی"، ماهنامه حسابدار، شماره 146.

    * باباجانی، جعفر (1389)، "مزایای اجرای حسابرسی عملکرد در کشور و نقش آن در پاسخ­گویی". دانش حسابرسی. ص 16.

    * باباجانی، جعفر (1394)، "حسابداری پیشرفته بخش عمومی با رویکرد گزارشگری مالی چند سطحی"، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    * باباجانی، جعفر، بابایی، مسعود (1390)، تأثیر استقرار واحد حسابرسی داخلی و تشکیل کمیته حسابرسی در ارتقای سطح مسئولیت پاسخ­گویی مالی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، دانش حسابداری، سال دوم، شماره4.

    * باباجانی، جعفر، خنکا، عبدالخالق (1391)، ضرورت تشکیل کمیته حسابرسی و استقرار واحد حسابرسی داخلی در شهرداری­های کلانشهرها برای ارتقاء سطح مسوولیت پاسخ­گویی، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال دهم، شماره33.

    * حافظ نیا، محمدرضا،(1396)، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، چاپ بیست و سوم.

    * رحمانی، علی (1392)، "مدل قابلیت حسابرسی داخلی (IA-CM)، اولین سمینار سالانه انجمن حسابرسان داخلی ایران.

    *دیانتی، زهرا (1394)،" روش تحقیق در حسابداری راهنمای عملی برای نگارش پایان نامه و مقاله، انتشارات عدالت نوین، چاپ اول.

    * کردستانی، غلامرضا، علوی، سیدمصطفی (1393)،" نقش حسابرسی داخلی در بهبود مدیریت بخش عمومی"، دوماهنامه حسابرسی داخلی، دوره 1، شماره 3.

    * کمالی زارع، علی، ارباب سلیمانی، عباس (1393)، حسابرسی داخلی اثربخش، مرکز تحقیقات حسابداری حسابرسی سازمان حسابرسی، چاپ هشتم.

    * نیکبخت، محمدرضا، رضایی، ذبیح الله و منتی، وحید (1396)، طراحی مدل کیفیت حسابرسی داخلی، دانش حسابرسی، سال هفدهم، شماره69.

    * Aikins, S.K.( 2011). An examination of government internal audits’ role in improving financial     performance. Public Finance and Management, Vol. 11, No. 4.

    * Atkisson, R. M., & Chait, E. P. (1978 a). The case for the internal auditor  in local government. The Internal Auditor, 35(5).

    * Asare, T. (2009). Internal auditing in the public sector: promoting good governance and performance improvement. International Journal on Governmental Financial Management, Vol. 9, No. 1.

    * Australian National Audit Office, (2012), Better Practice Guide—Public Sector Internal Audit, http://www.anao.gov.au.

    *  Becker, J. Niehaves, B. Poeppelbuss, J. Simons, A.( 2010). Maturity models in IS research. In proceedings of the European Conference on Information Systems on 12 February 2010, paper 42. [Online] Available from: http://aisel.aisnet.org/ ecis2010/42. [Accessed 26 November 2012].

    *  Coupland, D. (1993). The internal auditor’s role in public service orientation. Managerial Auditing Journal, Vol. 8, No. 1.

    *  Cioban.A , Hlaciuca.E, Zaiceanua.A,(2015) The impact and results of the internal audit activity exercised in the public sector in Romania, Procedia Economics and Finance 32.

    * Curristine, T. (2005). Governance performance: lessons and challenges. OECD Journal on Budgeting, Vol. 5, No. 1.

    * De Bruin, T. Freeze, R. Kaulkarni, U. & Roseman, M.( 2005). Understanding the main phases of developing a maturity assessment model. In proceedings of the Australian Conference on Information Systems (ACIS) on 30 November 2005.[Online] Available from: http://eprints.qut.edu.au/25152/. [Accessed: 29 November 2012].

    * Goodwin, J. (2004). A comparison of internal audit in the private and public sectors. Managerial Auditing Journal, Vol. 19, No. 5

    * Institute of Internal Auditors. (2009). International Standards for the Professional Practice of Internal Auditing. Retrieved February, 9, 2010, from http://www.theiia.org.

    * Institute of Internal Auditors, ، (2009) Internal Audit Capability Model (IA-CM) for the Public Sector, Altamonte Springs, Florida. https://www.theiia.org.

    *  Institute of Internal Auditors, (2014), Nine Elements Required for Internal Audit Effectiveness in the Public Sector, www.theiia.org/research. ISBN-13: 978-0-89413-881-2

    * Institute of Internal Auditors, (2011). International professional practices framework (IPPF). Altamonte Springs, Florida.

    * Institute of Internal Auditors, (2006). Role of auditing in public sector governance. Altamonte Springs, Florida.

    * Khoury, H.M.) 2011(. Internal audit in the public sector: the quiet revolution. [Online] Availablefrom:http://www.deloitte.com/assets/DcomLebanon/Local%20Assets/Documents/ME%20PoV/ME%20PoV%20issue%204/POV4%20Internal%20audit%20in%20the%20public%20sector.pdf. [Accessed: 15 June 2012].

    *  Murray, T. J., Pipino, L. L., and Gigch J. P. (1985). A pilot study of fuzzy set modification of Delphi. Human Systems Management,

    *  Mafunisa, M.J. (2007). Corruption and service delivery in the public service: the case of Limpopo Province. Journal of Public Administration, Vol. 42, No. 3.

    * Mihret, D.G. & Yismaw, A. W. (2007). Internal audit effectiveness: an Ethiopian public sector case study. Managerial Auditing Journal, Vol. 22, No. 5.

    * Oţetea .,A, Cristina.,M, Aristotel,U(2013)” Internal Public Audit in the Financial Crisis Context”., Procedia Economics and Finance 6 ,

    * Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2011), Internal Control and Internal Audit: Ensuring Public Sector Integrity and Accountability, Report prepared in the context of celebrations for the 50th Anniversary of the OECD.

    *  Persse, J. R. (2001). Implementing the capability maturity model. New York: John Wiley & Sons.

    * Rensburg. J and Coetzee. P, (2016), internal audit public sector capability: a case study, Journal of Public Affairs, Volume 16, Issue 2..

    Venter, A. & Landsberg, C.) 2011(. Government and politics in South Africa. 4th ed. Pretoria: Van Schaik.

    * Van Gansberghe, C. N. (2005). Internal auditing in the public sector. Internal Auditor, Vol. 62, No. 4..

    * World Bank, The. (2011). Accountability in public services in South Africa: selected issues. [Online] Available from: http://siteresources.worldbank.org/INTSOUTH AFRICA/Resources/Accountability_in_Public_Services_in_Africa.pdf. [Accessed: 17 July 2012].

     

    یادداشت­ها:

    1. Khoury
    2. Venter & Landsberg
    3. Mihret & Yismaw
    4. Rensburg and Coetzee
    5. Asare
    6. Aikins
    7. Schiuma & Jarrar
    8. Internal Audit Capability Model
    9. The Institute of Internal Auditors Research Foundation
    10. Curristine
    11. Mafunisa
    12. Burnaby, Howe & Muehlmann
    13. Coupland
    14. Goodwin
    15. Sterck & Bouckaer
    16. Initial
    17. Infrastructure
    18. Integrated
    19. Managed
    20. Optimizing
    21. Key Process Area
    22. Persse
    23. De Bruin and et al
    24. The Australian National Audit Office (ANAO)
    25. The Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD).
    26. Cioban
    27. Hlaciuc
    28. Zaiceanu
    29. Fuzzy Delphi Method
    30. Traditional Delphi Method