طراحی مدل مدیریت استراتژیک فرهنگی متکی بر مولفه‌های اقتصاد نوآوری و کیفیت گزارشگری آن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، گروه امور فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

هدف تحقیق حاضر، طراحی مدل مدیریت استراتژیک فرهنگی متکی بر مولفه های اقتصاد نوآوری و کیفیت گزارشگری آن بوده است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها کمی است. جامعه آماری شامل کلیه صاحب نظران و اساتید حوزه مدیریت فرهنگی و علوم اقتصادی دانشگاه های شهر تهران بودند. 34 نفر از اعضای جامعه به عنوان نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شده اند.  در تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای و میدانی به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری، محتوا و سازه استفاده شده است. برای سنجش پایایی ابزار نیز پرسشنامه پس از توزیع آزمایشی، از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت که ضریب 83/0 به دست آمد. پس از اطمینان از نرمال بودن داده ها، با استفاده از بسته نرم افزاری لیزرل، به مدل سازی معادلات ساختاری پرداخته شده است. پس از انجام چندین گام، شناسایی شاخصها و مولفه های مدل (شامل 7 مولفه و 72 شاخص) و اعتبار بخشی و تایید آنها به کمک تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی در مرحله کمی، شاخص ها و مولفه های مدل مدیریت استراتژیک فرهنگی متکی بر اقتصاد نوآوری(شامل 68 شاخص و 7 مولفه) بدست آمد و بدین ترتیب اجزای مدل مشخص گردید. در ادامه به کمک آزمون تحلیل عاملی تاییدی، مدل ساختاری طراحی گردید که روابط بین تک تک مولفه ها را نشان می دهد. مولفه سازماندهی بر اساس محتوا با بار عاملی 0.86 بیشترین همبستگی را با مدیریت استراتژیک فرهنگی دارد. سپس مولفه انتخاب های زیاد با بار عاملی 0.80، حداکثر برون سپاری با بار عاملی 0.79 ، زیربناهای بازار با بار عاملی 0.74 ، تمرکز بر منابع ناملموس با بار عاملی 0.70، سینرژی فزاینده با بار عاملی 0.69 و ارائه خدمات جایگزین بر اساس نیاز مشتری با بار عاملی 0.67 قرار دارند.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a strategic cultural management model based on the components of innovation economics and its report quality

نویسندگان [English]

  • Mostafa Rahgozar 1
  • Mohsen Ghadami 2
  • Seyed Reza Salehi Amri 3
1 Student of Ph.D. in Cultural Management and Planning, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Faculty Member of Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran (Corresponding Author)
3 Associate Professor and Associate Professor, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to design a strategic cultural management model based on the components of the innovation economy. The research is applied in terms of purpose and in terms of data type is quantitative. The statistical population consisted of all the experts and professors in the field of cultural management and economic sciences of the universities of Tehran. 34 members of the community were chosen as a sample of the research purposefully. In the present study, the library and field method has been used to collect information. The data collection method was a researcher-made questionnaire. For determining the validity of the questionnaire, formal validity, content and structure have been used. To measure the reliability of the instruments, the questionnaire after the distribution of the test was measured through Cronbach's alpha, which was 0.83. After assuring the normalization of the data, the structural equation modeling has been used using the Lizerl package. After several steps, identifying the indicators and components of the model (including 7 components and 72 indicators) and validating them and verifying them by exploratory and confirmatory factor analysis in the quantitative stage, indicators and components of the strategic cultural-management model based on the innovation economy (Including 68 indicators and 7 components) and thus the model components were identified. In the following, with the help of confirmatory factor analysis, a structural model was designed that shows the relationships between each component. The factor-based component of factoring 0.86 has the highest correlation with strategic cultural management. Then, the components of high selection with factor load 0.80, maximum outsourcing with factor load of 0.79, market infrastructure with factor load of 0.74, focus on intangible resources with factor load of 0.70, increasing synergy with factor load of 0.69, and provision of alternative services based on customer demand with load The factor is 0.67.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic Management
  • Strategic Cultural Management
  • Innovation Economy
  • Designing model
  • Report quality
*       ازکیا، مصطفی، غفاری، غلامرضا (1395). جامعه شناسی توسعه. چاپ ششم، تهران: انتشارات کیهان
*       اسمیت، فیلیپ. (1391). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر (چاپ دوم). ترجمه: حسن پویان. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
*       انتظاری، یعقوب(1384) اقتصاد نوآور: الگویی جدید برای تحلیل و سیاستگذاری توسعه علوم، فناوری و نوآوری، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 35.
*       پیریس و رابینسون(1391)، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک، ترجمه سهراب خلیلی شورینی، تهران: انتشارات یادواره کتاب.
*       دانپورت، توماس اچ، لیبلد، ماریوس، ولپل، اسون، (1392)، مدیریت استراتژیک نوین در اقتصاد نوآوری، مترجمین: مراد کردی، محسن قدمی، میترا آفتاب آذری، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول.
*       درویشی چادگانی، مجتبی،  شعبانی، احمد ورجایی پور، سعید.(1391). میزان کاربست مولفه های مدیریت راهبردی در کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر اصفهان. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 28، 2، 521-497.
*       شفیعی، مسعود(1382)، ارتباط دانشگاه و صنعت؛ آینده ای تابناک، پیشینه ای تاریک، تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
*       صالحی امیری، سید رضا، (1391)، مدیریت استراتژیک فرهنگی، انتشارات گروه پژوهشی فرهنگی و اجتماعی.
*       علی احمدی، علیرضا . فتح الله، مهدی . تاج الدین، ایرج (1392). نگرشی جامع بر مدیریت استراتژیک، تهران: تولید دانش
*       غلامی، رضا (1383)، «فرهنگ و مدیریت استراتژیک»، ماهنامه زمانه، شماره 25.
*       معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور. (1389). مجموعه برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران. بخش امور فرهنگی.
*       نصوحی، مرتضی، محسن بانک،(1382)، ضرورت طراحی نظام ملی نوآوری،  شهرک علمی- تحقیقاتی اصفهان
*       هانگر، جی. دیوید وویلن، توماس ال.(1389). مبانی مدیریت استراتژیک. ترجمه ی سید محمد اعرابی و داود ایزدی. تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
*       Clough, K. J. (2007). The relationship between presidential leadership styleand strategic management: the case of Private Four-year Colleges in NewYork state (Doctoral Dissertation, NewYork state university). Web: http://www lib.umi.com/dissertations/ fullcit.
*       Hill, C. W. L., & Jones, G. R. (2007). Strategic Management: An Integrated Approach. 7th ed. Boston: Houghton Mifflin.
*       Carlsson B. & Jacobsson S. & Rickne A. (2005) “Innovation systems: Analytical and Methodological Issues”, Holmen Research Policy, No.31.
*       Chaminade, C. & Edquist, Ch. (2005) “From Theory to Practice:The Use of the Systems of Innovation Approach in Innovation Policy” Center for Innovation, Research and Competence in the Learning Economy Lund University.
*       Johnson Anna (2009) “Functions in Innovation System Approachs”, Journal of management Development, Vol.25, No.1.
*       Patel, P. and Pavitt, K. (2002); "National System: Why They Are Important and How They Might be Measured and Compared"; Economics of Innovation and New Technology, No.3, pp. 77-95.
*      Russell  L.  R., Kinuthia W.  L., Lokey-Vega   A., Tsang-Kosma W.  and Madathany  R. (2013). Identifying complex cultural interacti ons in the instructional design process: a  case  study  of  a  cross-border,  cross-sector  training  for  innovation  program. Education Tech Research Dev 61:707–732.