تاثیر متغیرهای دموگرافیک بر بهبود درک استفاده کنندگان از مسئولیت پذیری اجتماعی ارائه شده در صورت های مالی مصور شرکت ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

2 استاد ، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)

3 دانشیار، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، البرز، ایران.

4 استاد، گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.

چکیده

دنیای کنونی، دوران نمایش ها بوده و قسمت عمده ای از اطلاعات ما در موارد گوناگون از راه تصاویر حاصل می شود و در حالی که دارای معنای بسیار عمیق و غنی می باشند، ارزش آنها بیشتر در حد نمایش یا تبلیغات در نظر گرفته می شود. هدف از پژوهش حاضرتجزیه و تحلیل ماهیت ارتباطات دیداری در زمینه حسابداری و ارائه نظریه ای در این زمینه می باشد که منجر به بهبود درک استفاده کنندگان از صورت های مالی شرکت ها در زمینه مفاهیم مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها گردد و سعی نموده تاثیر متغیرهایی همچون سن، جنس و سابقه کاری را به عنوان متغیر تعدیلگر  مورد بررسی قرار دهد. به این منظور دانشجویان کارشناسی ارشد حسابداری به عنوان جامعه آماری انتخاب گردیده و تعداد 302 پرسشنامه در بین آنها توزیع شده است . برای بررسی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تاییدی و برای آزمون فرضیات از مقایسات زوجی استفاده گردیده که نتایج حاکی از کارایی روش استفاده شده در بهبود درک استفاده کنندگان از مفاهیم مورد نظر و تاثیرگذاری جنسیت پاسخگویان بر آن می باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Demographic Variables in Improving of Users' Perception of Corporate Social Responsibility Presented in Visual Financial Statements

نویسندگان [English]

  • Nassim Shahmoradi 1
  • Hashem Nikoomaram 2
  • Bahman Banimahd 3
  • Fraydoon Rahnamayroodposhti 4
1 Phd Student, Department of Accounting, Science and research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran .
2 Professor, Department of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran .
3 Associate Professor, Department of Accounting, Karaj Branch, Islamic Azad University, Alborz, Iran .
4 Professor, Department of Accounting, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran .
چکیده [English]

Nowadays is the world of images and a major portion of our information about various subjects is obtained through images. They are underestimated and mostly used to demonstrate and advertise. However, the meaning behind these images is much deeper and richer. This study tries to analyze the nature of visual rhetoric in the field of accounting and introduces views to improve users' perception of financial statements of companies about concepts of corporate social responsibility and examine moderator variables such as age, gender and work experience .To carry out the study 302 questionnaires were distributed among Master of Accounting students. Confirmatory factor analysis was used to evaluate the questionnaire and structural equation modeling technique was applied to test the research hypotheses. The results confirmed the use of the approaches lead to the improvement of the users' perception of Intended aspects and showed the impact of gender on the results.
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Visual Financial Statements
  • Corporate social responsibility
  • Demographic Variables
*       حساس یگانه، یحیی و همکاران، (1396)، بررسی رابطه عمق نگرش حسابداران و حسابرسان با کیفیت اطلاعات حسابداری، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، سال 6، شماره 21، صص. 169-174.
*       رهنمای رودپشتی، فریدون، هاشم نیکومرام و علی اکبر نونهال نهر ،(1391)، ارزیابی رویکردهای قضاوتی و شناختی زبان در گزارش های توضیحی حسابداری، بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره 19، شماره2، صص. 47-72.
*       رحمان سرشت، حسین، محمود رفیعی و مرتضی کوشا ،(1388)، مسئولیت اجتماعی؛ اخلاقیات فراسازمانی، ماهنامه علمی آموزشی تدبیر، شماره 204، صص 26-22.
*       سپاسی، سحر ، محمد اسمعیلی کجانی، (1393)، ارائه مدلی برای تبیین رابطه میان حاکمیت شرکتی و افشای زیست محیطی مبتنی بر رویکرد مدیریت هزینه، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال 3، شماره9 ، صص. 147-160. 
*       سینایی، حسینعلی، عبدالله داودی ،(1388)، بررسی رابطه شفاف سازی اطلاعات مالی و رفتار سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیقات مالی،دوره11، شماره 27، صص.43-60.
*       طالب نیا، قدرت الله، راضیه علی خانی و مهدی مران جوری ،(1391)، ارزیابی کمیت و ماهیت افشای اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی در ایران، بررسی های حسابداری و حسابرسی, دروره 19، شماره3، صص.60-43.
*       فتحعلی، متینه و بهرام خیری ،(1393)، بررسی تاثیر ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناسی بر روی قصد خرید، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره4 ،شماره3، صص.161-188.
*       کاهیدی ،مریم و بلقیس باورصاد ،(1394)، عوامل موثر بر وفاداری مشتریان و نقش تعدیلگری متغیرهای جمعیت شناختی در بازار مشترکین تلفن همراه، همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری،
*       کرمی، غلامرضا و کامران تاجیک، (1386)، عوامل محیطی موثر بر حسابداری و مدل های آن، حسابدار, دوره21، شماره182, صص.73-68.
*       معین الدین، محمود ،(1390)، ارزیابی و ارائه الگویی جهت سنجش سوادمالی (مالیه شخصی) دانشجویان ایرانی، رساله دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
*       مهرانی ساسان، کرمی غلامرضا، (1393)، تئوری حسابداری(جلد اول) . تهران: نشر نگاه دانش.
*       نصیری، سمیرا  و بهمن بنی مهد ،(1396)، اثر جنسیت در پذیرش استانداردهای حسابداری مبتنی بر اصول، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت ، سال6، شماره 21، صص. 49-60
*       نیکومرام هاشم، بنی مهد بهمن ،(1392) ، تئوری حسابداری ( مقدمه ای بر تئوری های توصیفی). تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
*       Alousque, I. (2015). Determining the rhetorical nature of visuals in advertising, Social and behavioral sciences, No. 173, pp. 234-240.
*       Barthes, R. (1982). Le message photographique. In L’obvie et l’obtus(pp. 9–24). Paris: Le Seuil (Barthes (1977). The photographic message.In Image, music, text (S. Heath, Trans.) (pp. 15–31). London: FontanaPress).
*       Beattie, V. A.؛ Roslender, R. & Smith, S.J. (2012). Balancing on a tightrope: Relational capital, value creation and disclosure, Paper presented at the 8th interdisciplinary workshop on ‘‘intangibles, intellectual capital & extra-financial information’’, Grenoble, France.
*       Bill, F. & et al. (2011). Gender differences in financial reporting decision making: evidence from accounting conservatism, Lally school of management and technology .
*       Davison, J. (2014). Visual rhetoric and the case of intellectual capital, Accounting, Organizations and Society, No. 39, pp. 20-37.
*       Desanctis, G. (1984). Computer Graphics as decision aids: directions for research, Decision Sci., No. 15, pp. 463-487.

*       Dickson, G.W., Desanctis, G. & Mcbride, D.J.  (1986). Understanding the Effectiveness of Computer Graphics for Decision Support: A Cumulative Experimental Approach, Communications of  ACM, Vol. 29, No.1, pp. 40-47.

*       Drobetz, W. & et al. (2014). Corporate social responsibility disclosure: The case of international shipping, Transportation Research Part E, No. 71, pp. 18-44.
*       Hales, J., Jason, K. & Venkataraman, S. (2011). Who believes the hype? An experimental examination of how language affects investor judgments, Journal of Accounting Research, Vol.40, No. 1, pp. 223-255.
*       Hammond, K.R. (1971). Computer graphics as an aid to learning , Science, No. 17, pp. 903-908.
*       Hoffman, P.J., Earle, T.C. and Slovic, P. (1981).Multi- dimensional functional learning (MFL) and some new conceptions of feedback, Organizational behavior and Human performance, No. 27, pp.75-102.
*       Huang, J.  and Kisgen, D. J. (2013). Gender and corporate finance: Are male executives overconfident relative to female executives, Journal of Financial Economics, No. 108, pp. 822-839.
*       Huang, X. & Watson, L. (2015). Corporate social responsibility research in accounting, Journal of Accounting Literature, No. 34, pp. 1-16.
*       Magala, S. And Flory, M. (2012).  The rhetoric and narratives in management research, Journal of Organizational Change Management, Vol. 25, No. 2, pp. 201-203.
*       Malsch , B. (2013). Politicizing the expertise of the accounting industry in the realm of corporate social responsibility, Accounting, Organizations and Society, No. 38, pp. 149–168.
*       Moriarity, S. (1979). Communicating financial information through multidimensional graphics, Journal of Accounting Research, p.p. 205–224.
*       Paivio, A. And Csapo, K. (1973). Picture superiority in free Recall: Imagery or dual coding, Cognitive Psychology, No. 5, pp. 176-206.
*       Poodnar, K. And Golob, U. (2007). CSR expectations: the focus of corporate marketing, Corporate Communications : An international Journal, Vol. 12, No. 4, pp. 326-340.
*       Riley, TJ. (2011). An investigation in to manager's language use in earnings press releases,          Accounting Ph.D. Dissertation, University of Massachusetts Amherst, Isenberg school of Management.
*       Subramaniam, G. & et al. (2013). Workplace Flexibility, Empowerment and Quality of Life, Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 105, pp. 885-893.
*       Thayer, J. (2011). Determinants of investors' information acquisition: Credibility and Confirmation, The Accounting Review , Vol. 86, No. 1, pp. 1-21.
*       Umanath, N. S. and Vessey, I. (1994). Multiattribute data presentation and human judgment: A cognitive fit perspective, Decision Sciences, Vol. 25, No. 5, pp.  795–824.
*       Vessey, I. (1991). Cognitive fit: A theory-based analysis of the graphs versus tables' literature, Decision Sciences, No. 22, pp. 219-240.