ماکیاولیسم ، پول پرستی، فرهنگ مشتری مداری و خرید اظهار نظر حسابرسی از سوی صاحبکار

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران

2 استادیار حسابداری . دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

3 استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

4 دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران

چکیده

مقاله حاضر تاثیر پول پرستی ، فرهنگ مشتری مداری بر ماکیاولیسم  و سپس تاثیر همه این متغیرها را بر خرید اظهارنظر حسابرسی از سوی صاحبکار ، مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد. ماکیاولیسم یکی از ویژگی های شخصیتی افراد است. در پژوهش حاضر، مبانی نظری پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و داده های تحقیق از طریق پرسش نامه جمع آوری شده است. فرضیه تحقیق بر اساس روش تحلیل مسیر و از طریق آزمون رگرسیون چند متغیره مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه آماری این تحقیق شامل 120 نفر از حسابرسان شاغل در موسسات حسابرسی خصوصی عضو جامعه حسابداران رسمی می باشد. نتایج این پژوهش نشان می دهد خرید اظهارنظر حسابرسی از سوی صاحبکار ، تحت تاثیر ویژگی های ماکیاولیسم و فرهنگ مشتری مداری حسابرسان است. ماکیاولیسم نیز متاثر از پول پرستی و فرهنگ مشتری مداری است. در نهایت پول پرستی نیز تاثیر معنی دار و مثبتی بر فرهنگ مشتری مداری و هم چنین ماکیاولیسم دارد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Machiavellianism, Love of Money, Consumerism Culture and opinion shopping By Client

نویسندگان [English]

  • Hadi Mashhadi Gharaghaya 1
  • Bahman Banimahd 2
  • Kambiz Forqandoost Haqiqi 3
  • Mehdi Moradzadehfard 4
1 Ph.D Student of Accounting ,Islamic Azad University Karaj Branch , Karaj, Iran
2 Assistant Professor , Accounting Department, Islamic Azad University Science and Research Branch
3 Assistant Professor of Accounting ,Islamic Azad University , Central Tehran Branch ,Tehran, Iran
4 Associate Professor of Accounting ,Islamic Azad University Karaj Branch , Karaj, Iran
چکیده [English]

The present paper investigate the impact of love of money, consumerism culture on   Machiavellianism, and then investigate the effect all of these variables on opinion shopping. Machiavellianism is a personality characteristics. In this research, theoretical foundations are collected by archival method and research data are gathered by questionnaire. Research hypothesis is analyzed on the base of path analysis by using multivariate regression. Statistical sample of this study is included 120   practitioner auditors in private audit firms. The results of this research show that   opinion shopping is effected by auditor's  love of money, consumerism culture and   Machiavellianism. Meanwhile,   Machiavellianism is impacted by auditor's  love of money, consumerism culture. Other results of this study show that auditor's love of money has a significant and positive effect on consumerism culture and   Machiavellianism.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Love of Money
  • Machiavellianism
  • consumerism and opinion shopping
*       آذر، عادل (1381) تحلیل مسیر و علت یابی در علم مدیریت ، مجله مجتمع آموزش عالی قم ، شماره 15 صص 59 الی 96
*       بنی مهد، بهمن و شجاع ، نفیسه (1397) بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیت های بازاریابی، مجله‌های پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی ، مقاله پذیرفته شده و در نوبت چاپ
*       بنی‌مهد، بهمن. مرادزاده فرد، مهدی و اردکانی، معصومه (1392). فرصت طلبی و ارزشهای فرهنگی.مجله مدیریت فرهنگی، شماره 20 ، دوره 7، صص 71 -83
*       حمدی، کریم و اسماعیلی بیدهندی، حسن (1383) جنبش اصلاحی در مدیریت بازار، مجله مدیریت فرهنگ ف شماره 5 صص 147 الی 166
*       رمضانی ، علی اکبر،  بنی مهد، بهمن و رویایی رمضان (1394) سهم بازار حسابرسی و اظهار نظر حسابرس: شواهدی از بخش خصوصی حسابرسی مجله علمی و پژوهشی حسابداری و حسابرسی مدیریت ، شماره 13 صص 85 -77
*       شعبان، رضوان. بنی مهد، بهمن و رویایی رمضانعلی (1396) اثر محافظه کاری اجتماعی و ماکیاولیسم بر استقلال حسابرس، مجله علمی و پژوهشی حسابداری و حسابرسی مدیریت، شماره 22صص 75-86
*       عاطفه ، مرجان و برزگر، الهه(1396) رابطۀ اخلاق پولی و ادراک اخلاقی دانشجویان حسابداری با درک اقدامات تردیدآمیز، فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوری، سال دوازدهم، شماره 2 ، صص 117-126
*       Arli. D., & Anandya. D., (2017)  Exploring the impact of empathy, compassion, and Machiavellianism on consumer ethics in an emerging market , Asian Journal of Business Ethics,PP. 1-17    https://doi.org/10.1007/s13520-017-0076-8
*       Bass, B. M., & Steidlmeier, P. (1999). Ethics, character, and authentic transformational leadership behavior. The Leadership Quarterly, 10, 181 – 217
 
*       Broberg,P.,  Umans,T.,  Skog,P.,  Theodorsson,E.,  (2018) "Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms", Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 31 Issue: 2, pp.374-399
*       Broberg, P., Umans, T. and Gerlofstig, C. (2013), “Balance between auditing and marketing: an explorative study”, Journal of International Accounting, Auditing and Taxation, Vol. 22 No. 1,pp. 57-70.
*       Carter, C., Spence, C. and Muzio, D. (2015), “Scoping an agenda for future research into the professions”,Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 28 No. 8, pp. 1198-1216
*       Chesser, D.L., Moore, C.W. and Conway, L.G. (1994), “Has advertising by CPA’s promoted a trend toward commercialism?”, Journal of Applied Business Research, Vol. 10 No. 2, pp. 98-105.
*       Chen, F., Peng,S., Xue, S., Yang,Z., and Ye, F.,(2016) Do Audit Clients Successfully Engage in Opinion Shopping? Partner‐Level Evidence, Journal of accounting Research. Vol.54 Issue 1 PP.79-112
*         Fisher, D. and  Sweeney , J., (1998) The Relationship Between Political Attitudes and Moral Judgment: Examining the Validity of the Defining Issues Test,  Journal of Business Ethics 17: 905–916, 1998
*       Kennedy, E., and               Lawton, L,. (1998) Religiousness and Business Ethics,  Journal of Business Ethics 17: 163–175,
*       Li-Ping. T.,  Roberto Luna-Arocas. T.,  and Whiteside, H.D., (2003),"Money ethic endorsement,self-reported income, and life satisfaction", Personnel Review, Vol. 32 Iss 6 pp. 756 – 773
*       Murphy, P. R. (2012). Attitude, Machiavellianism, and the rationalization of misreporting. Accounting, Organizations, and Society, 37, 242-259.
*       Pollay, R. W. (1986). The Distorted Mirror: Reflections on the Unintended consequences of Advertising. Journal of Marketing Research, 50, 18- 36.
*       Ruiz-Palomino, P., & Banon-Gomis, A., (2016) The negative impact of chameleon-inducing personalities on employees' ethical work intentions: The mediating role of Machiavellianism, European Management Journal, http://dx.doi.org/ 10.1016/j.emj.2016.02.010
*       Sojka .J.Z.  and  Deeter-Schmelz. D.R., (2008) Need for Cognition and Affective Orientation as Predictors of Sales Performance: An Investigation of Main and Interaction Effects , Journal of Business Psychology, Vol. 22 PP. :179–190
*       Sparks, J.R.,(1994) Machiavellianism and personal success in marketing: The moderating role of latitude for improvisation. Journal of the Academy of Marketing Science , Volume 22, No. 4, pages 393-400
*       Svanberg, J., & Öhman, P., (2016) Does Ethical Culture in Audit Firms Support Auditor Objectivity?, Accounting in Europe, 13:1, 65-79
*       Tepe, B., Piyale, Z.E., Sirin, S.,Sirin, L, R,. (2016)  Moral decision-making among young muslim adults on harmless taboo violations: The effects of gender, religiosity, and political affiliation , Personality and Individual Differences 101 PP.  243–248
*       Verbeek, M., Boon, A. & Drent, P. 1996. Exploration, aggressive behavior and dominance in pair-wise confrontations of juvenile male great tits. Behaviour 133, 945-963.

*       Wakefield, R. l. 2008. Accounting and Machiavellianism. Behavioral Research in Accounting.VOL. 20 . No 1. pp.115 -129.

*      Webster, C., (1990)Toward the Measurement of the Marketing Culture of a Service Firm, Journal of Business Research Vol.21,PP. 345-362